Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "The Evil Tack" på svenska?

  • hakuna

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 11:34

    Goofy vs regular stance. 🙂

  • malibu

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 11:42

    Ah, vanligt brädspråk alltså. Tackar 🙂

  • hakuna

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 11:47

    Har iaf inte hört något annat.

    Det är nog bra för hjärnan att vi kör åt båda hållen. 🙂

  • erree

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 13:12

    Ingen som säger babord/styrbord? Det hör jag oftast

  • aronh

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 17:01

    @hakuna 733337 wrote:

    Goofy vs regular stance. 🙂

    Fast nej… Vad är regular stance och vad är goofy när man vindsurfar? Kom nu inte och säg att goofy är höger fot fram. Det låter ju helt stört när man applicerar det på en vindsurfingbräda. Nej, jag eftersöks en ny term. Jag är inte tillfreds.

  • poppo

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 18:22

    Svaret är givet: “Den onda halsen”
    Ref: att segla för babords/styrbords halsar (seglar-lingo) 😜

  • spinl

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 18:31

    Styrbords/babords halsar känns ju naturligt för en seglare, Men det säger ju bara vilket sida av seglet (eller egentligen halshornet) som vinden kommer in ifrån, inte hur fötterna är placerade. Seglar man clew first för styrbords halsar måste det ju bli “åt samma håll” som babords halsar med normal clew-föring.

  • malibu

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 21:12

    Visste att det var betydligt krångligare än så! 🙂

  • Aquario

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 05:37

    Den obekväma kryssbogen är mitt förslag. Även om det alltid är obekvämt att kryssa med en modern windsurfingbräda

  • hakuna

    Medlem
    30 maj, 2015 vid 15:49

    @erree 733343 wrote:

    Ingen som säger babord/styrbord? Det hör jag oftast

    Jo, men du har missat ordet vi saknar, motsvarande goofy/regular på skateboard. Man har en fot som är bekvämast att ha fram, oftast vänster eftersom flest är högerhänta.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • detskavakul

    Medlem
    31 maj, 2015 vid 19:24

    Tittar man på länken så är det ju den hals (seglarspråk) man är dålig på när man seglar med normal stance det handlar om. Har ju inget med goofy och regular att göra. Antingen kännar man sig mer hemma på styrbords eller babords halsar, alternativt är ungefär lika bra på båda. Kan ju också skilja mellan olika trick/manöver. “Tack” översatt till svenska blir “hals”. Sen kan man ju kalla den ond, dålig, svår eller vad som helst.

    Vilken man är bäst på beror oftast på vad man lärt sig/seglat mest på. Seglar man mest från norra änden av apelviken känns styrbord enklare att att möta vågor, loopa m.m.

  • aronh

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 06:43

    Jo, hals är ju bra och som ni säger, den korrekta termen för att översätta ‘Evil Tack’. Att översätta tack till kryssbog är ju också rätt men inte det som avses i länken. Bog är ju egentligen mer vinkeln mot vinden eller segelsätt snarare än på vilken sidan om seglet vinden kommer in. Med andra ord, för styrbord (respektive babord) finns det flera bogar (kryss, halvvind, slör och läns).
    Det är kanske bara inte är så vanligt att man använder rena seglingstermer när man står på stranden. Min tanke var att ond hals lätt uppfattas som en syftning på förkylning. Men den här tråden visar ju att jag hade fel. Så varför inte använda vokabulär när det finns?

  • styret

    Medlem
    1 juni, 2015 vid 15:52

    Fel håll. Det räcker…

  • canoya

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:19

    Ja, eller “mitt dåliga håll” ifall det ändå funkar hjälpligt 🙂

  • malibu

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 12:37

    @canoya 733488 wrote:

    Ja, eller “mitt dåliga håll” ifall det ändå funkar hjälpligt 🙂

    Den har jag kört på hittills, men tyckte The Evil Tack lät lite fräckare, så nu tänker jag på det som “den onda halsen”

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "The Evil Tack" på svenska?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.