Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

  • pelle-surf

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 16:28

    Äntligen en Naishare, tack för svar.
    Vet att polaren bytte linan på sin 2012 bom för första gången förra sommaren, han kör inte riktigt lika ofta som jag, men är ute en hel del. Då har ju även han en kort slit-tid på sin lina jämfört med en 2009 som fortfarande inte bytts, vilket är konstigt då bom och lina i stort ser likadana ut mellan modellerna.
    Jag har iof tränat mycket på backroll transition med loop sedan i höstas. Kanske detta sliter mycket på linan pga rotationen samtidigt som att man belastar linan genom att hänga i den ?

  • lelleee

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 21:08

    Sluta gnaga på linan så håller den säkert bättre. Nä men skämt åsido så låter det som att du får byta ovanligt ofta. Jag bytte ca 1gång per år när jag körde den bommen och då kita jag mycket. naish Har annars en universal ATB bom med depower ovanför. Då är det plast runt mittlinan. Men om man vill ha depowern under så får man leva med att linorna slits. Fördelen med depower under är ju att man får jävligt mycket depower och en ren bom.

  • sailortrash

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 15:01

    Jag har en bom från 2010. På den förgrenar sig frontlinorna som ett y från en metallplatta tre meter från bommen. Linan som går mellan metallplattan och depowerloopen gick av en dag i rätt svag vind, har ngn annan vart med om det? Rätt dum konstruktion tycker jag, då en lina i princip bär kraften från båda frontlinorna…var kanske därför de bytte till sviwel och längre frontlinorna året efter…

  • pelle-surf

    Medlem
    9 juli, 2014 vid 22:08

    Säkert därför dom bytte till sviwel och slopade monolinan.
    Fick svar från Naish idag ang slitaget på trimlinan. Dom skriver att linan är lätt att byta och att den håller längre om man håller den ren från sand, kan ev hjälpa att vaxa den men har inga rek ang vilket typ av vax. Suck
    Man har lagt mycket arbete på utformningen runt hålet mot QR men på motsvarande sida har man knappt gradat kanten, utan anser att man med jämna mellanrum ska byta linan ist för att försöka åtgärda problemet. Dåligt tycker jag, men samtidigt gillar jag fördelarna med bommen så det blir att fortsätta byta lina. Önskar att man snart får ut och gnaga lite på linan igen, är ju lite trist vindläge på V-kusten nu.

  • martin

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 06:41

    Jag har kört av min lina två gånger sedan 2009 då jag köpte bommen ny, och sen har jag lagat linan nån eller ett par gånger för att den var sliten och på väg att gå av. Jag har fortfarande samma lina som från början dock. Det går att korta av linan 3-4 gånger innan den blir för kort för att depowern ska fungera. Eftersom det alltid är den del som man inte trimmar med så är det ju bara att kapa en bit och sen slitsa eller linda fast en ny ögla runt metallbussningen. Jag tycker själv att det är lurigt att splitsa så jag brukar göra en kort fästlindning istället. Det måste ju vara en 100% säker infästning så jag använder tråd av spunnen spectrafiber till den lindningen. Extremt starkt, både i nötning och dragstyrka. Man måste hålla fästningen kort, för annars går inte quickreleasen ner som den ska, men runt 1cm är inga problem. Hittar man bara en bra lina som är nötningsstark och som dessutom är mjuk nog att fästa i clamcleaten (det är den svåra biten skulle jag tro) är det inga svårigheter att sätta dit den på bommen.

    Jag tycker faktiskt att bommen blir bättre om man kortar av linan lite dessutom. Det finns ingen anledning att ha ett så enormt stort depowerstroke som det är i original på Naish.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 07:22

    Men om man kortar linan så påverkas ju frontlinornas längd i förhållande till styrlinorna. Alltså kör man ju med mer depower hela tiden eftersom frontlinorna blir kortare och kortare för varje gång man lagar.

  • skanepaul

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 09:24

    Har inte Naish fixat till detta problem än???

    För jävla dåligt.

  • martin

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 14:41

    @pelle surf 725057 wrote:

    Men om man kortar linan så påverkas ju frontlinornas längd i förhållande till styrlinorna. Alltså kör man ju med mer depower hela tiden eftersom frontlinorna blir kortare och kortare för varje gång man lagar.

    Man måste ju såklart flytta efter styrlinorna med samma mått. Det var underförstått. Dit med en knut på rätt ställe och korta ner bara.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 20:12

    Ok då kan det ju funka. Är mest irriterad över att Naish inte kan hitta någon vettig lösning.
    Problemet verkar ju hängt med några år och dom är säkert medvetna om det med tanke på
    att stoppkulan sitter där den sitter. Som jag förstår det så är ända anledningen till att den sitter på linan, att linan ska brista på motsatt sida till nedhalet och att stoppet ska hindra att man “tappar” frontlinorna helt. Den stora DP möjligheten är väl bra om man kopplar leachen i flappen när man kör urkrokat.

  • skanepaul

    Medlem
    15 juli, 2014 vid 21:17

    Slingshot har ju liknande lösning men inte detta problem. Undra varför?

  • stiss

    Medlem
    16 juli, 2014 vid 09:38

    @SkånePaul 725090 wrote:

    Slingshot har ju liknande lösning men inte detta problem. Undra varför?

    Jag knagde av trimlinan på min RPM efter ca 1 år. När jag bytte linan så blev den nya sliten rätt snabbt. Slipade sen ner kanterna på hålet i bommen och efter det försvann problemet

  • skanepaul

    Medlem
    17 juli, 2014 vid 06:15

    Inne på min 3e säsong med min Turbine, inte alls sliten.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.