Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

  • dude

    Medlem
    13 april, 2008 vid 21:53

    Okay Knodden! Jag e me dig hela vägen. Nu i alla fall, även om du började på en helt annan bana. 🙂 Nu är det liksom inte bara någon som testar hej villt utan det är utarbetade koncept som håller på att slå igenom! Visst håller jag sedan med dig om att man antingen avvaktar och lyssnar av tills alla verkar säga att en produkt verkligen är bra för ett visst ändamål eller helt enkelt tar chansen om man får den att testa.

    Men när du säger “det funkade inte då heller!!!”, då har du liksom redan givit upp och jag antog att du då tappat spåret här i diskussionen.

  • dude

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:14

    Kauli:
    “…the twin fins do make sense compared to the single fin; the turns are much tighter in the pocket of the wave and you can use more of the wave with less fin area because the fin area you have is totally effective during the turn whereas with a single fin most of it is out of the water during the turn so you are just relying on the rail of the board. Whereas with the twin fins you have both fins AND the rail so you can push much harder, your curves become tighter…”

  • poppo

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:20

    “with a single fin most of it is out of the water during the turn so you are just relying on the rail of the board.”

    känner igen mig precis… in my dreams.

  • ola_p

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:23

    @poppo 458267 wrote:

    “with a single fin most of it is out of the water during the turn so you are just relying on the rail of the board.”

    känner igen mig precis… in my dreams.

    Jag var precis på väg att skriva ungefär samma sak. I sverigevågsegling så är det ju typ ett jättestort problem att man seglar med fenan ur vattnet i bottensvängen, eller inte.

  • oaxen

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:23

    @dude 458264 wrote:

    Kauli:
    “…the twin fins do make sense compared to the single fin; the turns are much tighter in the pocket of the wave and you can use more of the wave with less fin area because the fin area you have is totally effective during the turn whereas with a single fin most of it is out of the water during the turn so you are just relying on the rail of the board. Whereas with the twin fins you have both fins AND the rail so you can push much harder, your curves become tighter…”

    När kommer quadden? Funkar ju hyfsat på vågsurfing.

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:32

    Jag säger som jag brukar göra – jag behöver all hjälp jag kan få. Allt som genom smarta materialval kan förenkla och skapa genvägar i min vågsegling är mer än välkommet.

    Men det känns som jag kanske har en del att jobba på med min vågsegling innan jag funderar mer på om en twin är lösningen för mig…

    – Lära mig bottensvänga, både korta och långa
    – Bättre toppsväng
    – Toppsväng med luft
    – Placera mig rätt på vågen
    – Välja rätt våg
    – Komma ut när det är svårt
    – Bättre hopp
    – Våga loopa
    – Bli bättre på styrbordssegling
    – Fånga vågen bättre
    – Få ut mer än en (1) bra sväng per våg
    – Välja rätt bräd/segel kombo vid rätt tillfälle
    – Mer krut i backside-seglingen
    – Våga mer (hö, hö)
    – Hantera spolningar med någon slags värdighet
    – Snubbla mindre på väg upp ur brytet

    För att ta några av de mest uppenbara förbättringsområdena.

    När en våghändig man som poppo skriver “in my dreams” om en rejält fin bottensväng, ja då inser jag hur intergalaktiskt stort avståndet mellan min förmåga och riktiga vågåkare är. Men herrejösses vad kul det är att försöka minska det där avståndet lite i alla fall!

    Så – nu återstår frågan. Vågar jag köpa en 80 liters twin som minsta vågis? 😀 😀 😀

  • poppo

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:47

    det är rätt många som har en bit kvar till Kaulis bottensvängar.
    – å utan en ny twinfin blir det väl nästan osportsligt långt masse?!

    jag ska dock hålla mig ett tag, återkommer när jag har problem med hela singlefenan i luften under fullrail-svängarna…

  • dude

    Medlem
    14 april, 2008 vid 10:49

    Tack för den konstruktiva kritiken på mitt drömmeri hehe. Ja det är alltså inte helt säkert att twin är lösningen för oss sverigevågseglare, just därför är det intressant att se även vad tri-fin eller dyligt har nu när vi nu pratar teori. Men de e helt klart att man vill testa vilken som helst av dessa flerfensbrädor!!!

  • ola-h

    Medlem
    14 april, 2008 vid 12:46

    @dude 458264 wrote:

    Kauli:
    “…the twin fins do make sense compared to the single fin; the turns are much tighter in the pocket of the wave and you can use more of the wave with less fin area because the fin area you have is totally effective during the turn whereas with a single fin most of it is out of the water during the turn so you are just relying on the rail of the board. Whereas with the twin fins you have both fins AND the rail so you can push much harder, your curves become tighter…”

    Jag tror inte heller speciellt många just har problem med att fenan pressat ur vattnet i bottensvängen. Däremot ser jag inte just den grejjen som huvudpoängen med twin, speciellt inte för oss som amatörer. Snarare är en av de två poängerna at det blir lättare att få i kant med en twinfinbräda. Nu kan man iofs säga att i typiska svenska förhållanden så är det inte något problem att få i så mycket (lite) kant som behövs. Jag kan inte säga så mycket om detta innan jag provat mina twin i Sverige, men nog finns det tillfällen även här hemma då det känns bra att lägga i lite rail?

    Men Masses analys är nog ändå aktuell. För de flesta är nog inte twn eller single knappast det som kommer avgöra vågseglingsframgångarna.

  • mats_o

    Medlem
    14 april, 2008 vid 15:25

    @Knodden 457987 wrote:

    Som sagt – kring det där med twin får man en känsla av “been there done that”!

    Jag tycker Detta är lite typiskt såna tillverkare som exempelvis Star Board. De har så j-a bråttom att hitta nyheter som de kan kränga på folk hela tiden! Ta det här med SUP exempelvis: År 1980 höll vi på med såna brädor (Windsurfer och Windglider) – och det funkade inte då heller!!!

    Själv kommer jag att avvakta tills det kommer VERKLIGA nyheter som man snabbt kan hoppa på!

    Vari menar du att likheten mellan en SUP och 80-talets Windsurfer och Windglider ligger? En SUP är ju en stor surfbräda (utan segel) som man paddlar med paddel istället för med händerna, och en Windsurfer var väl ändå en tidig windsurfingbräda. Förstår inte liknelsen. Kanske testade du att surfa vågor med paddel, utan segel, på din Windglider. Då skulle jag rekommendera dig att testa en modern SUP, det lär vara milsvid skillnad i surfegenskaper mellan dessa. Kanonkul är det iallafall tycker jag, och skiter i om det är en fluga eller inte.

    Vad gäller twinsens vara eller icke vara så är mitt tips, testa om du har möjlighet, mig hjälpte det enormt i framförallt toppsvängen. Riktigt skojigt, sen skiter jag blankt i om det är en trend, ett säljknep aller annat, och jag struntar egentligen också i vad Kauli säger, då min segling är ljusår från hans. Mina tankar runt twin-fin, och SUP, baserar jag till 100% på egna tester. Det blir roligast då.

  • rrd

    Medlem
    14 april, 2008 vid 17:02

    Robbie Swift JP/NP har 4 twins och 4 single. (Trevlig kille som jag haft som granne på Maui för några år sedan)

    I senaste Windsurf:

    “I generally tend to use the twin fins if the conditions allow”

    “However, there are places, such as Pozzo, Sylt and sometimes Portugal, where the single fins have an advantage when it comes to getting up to full speed quickly and generally getting you going earlier…”

    För övrigt se RRD Twinfin från deras första årsmodeller…

  • rasmus_w

    Medlem
    15 april, 2008 vid 09:43

    @Knodden 458181 wrote:

    Inte då – Jag är en boren optimist – har till och med seglat den klassen! 😉 Bränd av gamla erfarenheter är jag inte heller – men till skillnad från vissa andra en aning rutinerad när det gäller att sålla bland varje säsongs nyheter.

    Jag menar att innan en nyhet blir etablerad och slår igenom på bredden så är det bara en fluga, som möjligen passar ett fåtal experter eller bara i vissa förhållanden. Om flugan lever vidare och utvecklas – som exempelvis Wide Board-konceptet för några år sedan – då är det dax att hoppa på för det stora flertalet användare. Vad som verkar hända nu med Twin, är att man från tillverkarnas/försäljarnas sida rekommenderar det till i stort sett alla användare – i alla förhållanden. Då anser jag att vi hamnat en aning snett.

    Jag tycker det här låter som att du tycker at nya koncept i princip är bra, men att ingen bör vara först med dem.

    Sen tycker jag att snacket om att “det där har redan provats” är lite fult. Jag kände just på min gamla CLS från -88 och trots att den antagligen har sådär 10-15 liter mindre volym än min freewave 86 så väger den minst ett kilo mer än freewaven, kanske två. Om nån skulle få för sig att nytillverka t.ex. F2 Śunset slalom, Mistral Hookipa eller Windsurfer original och låta Cobra göra jobbet, så skulle vikten bli drastiskt lägre (i fallet original-windsurfer antagligen en halvering) och det ensamt skulle ge väsentligt annorlunda egenskaper. Att man sen inte nytillverkar gamla 80-tals-twinnar utan sätter två fenor anno 2008 på en shape av årets modell är en annan sak.

    Sen kan man säga att man hur som haver inte vänder sig till “alla användare” när man tillverkar en 70 liters vågbräda, man vänder sig till en kundgrupp som är mycket duktiga seglare och kan klura ut en brädas egenskaper och hur den ska seglas för att göra sitt bästa. Det kanske inte är hela världen att sätta nya, extrema shaper i händerna på dem.

    Själv står jag i begrepp att köpa ny vågbräda nån gång i år och eftersom min gamla är så gammal så kommer en ny bräda hur som helst kännas så kollossalt annorlunda att jag inte vet om det spelar nån större roll om jag väljer singel eller twin. Jag kommer i alla fall ha problem med grundläggande saker som att vänja mig vis att man kan sätta fötterna framför masten på en riktigt liten bräda, numer har man ju ungefär lika mycket volym framför som bakom masten.

  • knodden

    Medlem
    15 april, 2008 vid 17:40
    Rasmus_W;458554 wrote:
    Jag tycker det här låter som att du tycker at nya koncept i princip är bra, men att ingen bör vara först med dem.

    Jag menar att man som “användare” alltid skall ta sig en funderare när man tittar i årets nyhetskatalog. Tillverkarna vill sälja nyheter – det är deras jobb. Ibland är “nyheterna” bara en hårsmån från förra årets modell och ibland är “nyheterna” = revolution. Har man inte obegränsat med pengar, så är det nyttigt att ta sig en objektiv “tänkpaus” om den nyhet man just står framför och betraktar är det förra eller det senare – Detta menat som ett tips – i all välmening!!

    De allra flesta surfare som hållit på ett tag har troligen för mycket grejer i sin garderob, inte tvärtom. Ibland kan det bli lite väl mycket materialsport – och för lite tid på vattnet.

  • knodden

    Medlem
    15 april, 2008 vid 17:49
    Rasmus_W;458554 wrote:
    Sen tycker jag att snacket om att “det där har redan provats” är lite fult. Jag kände just på min gamla CLS från -88 och trots att den antagligen har sådär 10-15 liter mindre volym än min freewave 86 så väger den minst ett kilo mer än freewaven, kanske två. Om nån skulle få för sig att nytillverka t.ex. F2 Śunset slalom, Mistral Hookipa eller Windsurfer original och låta Cobra göra jobbet, så skulle vikten bli drastiskt lägre (i fallet original-windsurfer antagligen en halvering) och det ensamt skulle ge väsentligt annorlunda egenskaper. Att man sen inte nytillverkar gamla 80-tals-twinnar utan sätter två fenor anno 2008 på en shape av årets modell är en annan sak.

    Jag håller med Dig om att det skulle vara intressant att se gamla brädor men i ny “kostym”!!:cool2:

    Men jag är inte ute efter just den vinklingen, utan själva fenomenet Twin – oavsett tidsepok. Som en del andra “experter” sagt tidigare i denna tråd, så är det för det stora flertalet som seglar i Sverige troligen ingen fördel med Twin (eller varianter av detta!). De allra flesta av oss känner förmodligen ingen skillnad överhuvudtaget – beroende på att vi inte seglar i de förhållanden som Twin är avsett att användas i, samt att vi inte befinner oss på den kapacitetsnivån. Större skillnad gör troligen brädans bottenform, scoop, fentrim, mm.

  • knodden

    Medlem
    15 april, 2008 vid 18:09
    Rasmus_W;458554 wrote:
    Sen kan man säga att man hur som haver inte vänder sig till “alla användare” när man tillverkar en 70 liters vågbräda

    Håller med om detta – speciellt inte om man som jag väger 85 kg!!:wink:

    Men även här har jag invändningar till Ditt resonemang! Gå in på någon tillverkares hemsida och titta så får Du se!

    De vill sälja brädor med Twin (eller liknande) från 60 liter och upp till (åtminstone som jag hört) 127 liter!!

    Vad har man för nytta av Twin på den större varianten? Kanske någon här som har en idé, men jag har inte klarat att klura ut det än i alla fall.

    Därför känns det som om det är (minst) lika viktigt för tillverkare/försäljare att kränga riktiga nyheter som att kränga “nyheter”.

Sida 5 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2009orna? -Rekordtidig Trend 2009-tråd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.