Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad fick jag för segel, egentligen?

  • Vad fick jag för segel, egentligen?

    Publicerad av kinetic på 4 april, 2013 vid 10:41

    Fick precis leverans av mitt nya “lättvinds-speed-segel”, ett 9.3 fjolårssegel…Men vad är det för segel jag fått egentligen? Seglet ser inte ut som fjolårssegelen gör/gjorde på de bilder jag kunnat googla fram. Ser snarare identiskt ut med årets segel. Nån som kan svara på vilken årsmodell seglet är? Tittar jag på grafisk design, bom samt mast mått så pekar allt på att det är “fel” årsmodell…Eller gjorde de alla dessa ändringar sent 2012 så detta är ett förseriesegel eller nåt annat?

    herr-pelegrin svarade 10 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • robin

    Medlem
    4 april, 2013 vid 12:29

    fråga säljaren kanske?

  • budda

    Medlem
    4 april, 2013 vid 12:55

    Tycker det ser ut som 2013.
    Maila andrea@point7.com

  • kinetic

    Medlem
    4 april, 2013 vid 13:56

    Kollade på “SvartePeters” segel i denna tråd: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?90452-Provriggat-2013
    Hans 2013 ser precis ut som mitt sk 2012 som förmodligen är ett 2013…

  • trimmarn

    Medlem
    5 april, 2013 vid 09:16

    Då får du väl skicka tillbaka det, eller?

  • kinetic

    Medlem
    5 april, 2013 vid 09:35

    Trimmarn: Absolut om de vill ha tillbaka det så fine. Men det blir ju rätt dyrt för de med 4 dubbla frakter (masten jag fick skall bytas ut så den har de redan hämtat upp, transportskadad…). Nog för att de gillar rödtjut men jag tror mer på att de är mycket medvetna om vad de skickat o räknar kallt med att jag inte klagar? Har för mig att mina övriga P7 har serienr, kan inte hitta det på detta (har iofs inte kollat så noga…), nåt förseriesegel?

  • kinetic

    Medlem
    6 april, 2013 vid 14:40

    Tråden kan “låsas”. Det är ett 2013, vilket även bekräftas av “serienummeretiketten” (som jag hittade efter lite letande o “anvisningar”) där det står “02/13” vilket borde betyda att det är uppsytt i februari 2013.
    Tydligen inget misstag från deras sida, utan mer en “bjussning”, vilket jag själv tillskriver mitt övertydliga specifika önskemål vid inköp. De tänkte väl “Skit oxå skickar vi detta 2012:a kommer han klaga o ha sig med tanke på hans krav, så vi skickar ett 2013 i stället så är problemet löst”
    Så det blev ett relativt billigt segel, gissar på att jag fick betala dryga 1000kr mer än sk “Teamseglare”. Jag är nöjd, nu återstår det bara att se om seglet funkar som tänkt på slalom-plankan…

  • svartepeter

    Medlem
    10 april, 2013 vid 19:46

    Japp….det är ett 2013 segel. Kanonsegel så behåll det 🙂

  • surfteo

    Medlem
    11 april, 2013 vid 03:51

    Bara tacka o ta emot!!

  • seve1000

    Medlem
    11 april, 2013 vid 11:47

    @SvartePeter 709046 wrote:

    Japp….det är ett 2013 segel. Kanonsegel så behåll det 🙂

    Får man inte ont i baksida lår av dom svarta?

  • svartepeter

    Medlem
    11 april, 2013 vid 20:03

    Nope…..det var hajar i vattnet 🙂

  • kinetic

    Medlem
    9 juni, 2013 vid 20:12

    Har testat 9.3 på min “största” planka (245/58 ca 105 liter). Blev mycket förvånad över att det funkade SÅ bra, o då hade jag ändå dragit alldeles för lite nedhal skulle det visa sig…Körde i “optimalt plattvatten” men inte optimal vinkel på vinden (för djup slör…), byar kring 10 m/s. 30-31 knop i topp var default, med bästa topp kring 34. Bättre riggat o lite mer vind o samma fina platta vatten o mitt PB ligger inom räckhåll, med 9.3, vem hade trott det*haha*…Skall bli intressant att testa seglet i “Habo-chop”, det är ett bättre kvitto på om seglet är snabbt eller inte i normalare förhållanden…Lite strul blev det ändå, skruven som sätter spänn på den understa lattan försvann, så nu måste man jag en ny så man kan spänna den lattan som den skall.

  • kinetic

    Medlem
    28 juni, 2013 vid 16:08

    Vansinnigt segel detta, tål hur mycket vind som helst på slör trots “sunkriggning” pga en förlängare som trycks ihop (kommer lösas med en Xtender!). Var ute i Höllviken i onsdags, galet lite vatten o alldeles för farligt o speeda på för fullt över alla grund. Gissar på medelvind kring 9-10m/s som mest med byar på kanske uppåt 11-12m/s. Körde med 9.3 o min största “Speedplanka”. Helt sanslöst detta segel, hoppar upp i strax över 30 knop på slör bara man kommer i stropparna. Är hur nöjd som helst, även om rotationen lämnar en hel del att önska. Med en massa tur, o perfekta förhållanden kan till o med mitt PB tangeras i allra bästa fall, om det vill sig riktigt väl. Så ni som funderar på ett snyggt, stabilt o snabbt segel, ta en titt på Point-7 AC-1 2013, eller “Terminator” som de kallar det, förmodligen ett rätt målande namn på seglet, då med tanke på vad seglet kan göra med motståndarna i händerna på en duktig seglare…. Ni kommer inte bli missnöjda, dessutom rent utav billiga om man ser till vad segel + korrekt mast kostar tillsammans.

  • jester

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 19:46

    Och Daniel kör 39 knop med sina NP evo 9.5 i TT… 🙂

  • kinetic

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 21:27

    Jester: Nu är ju Daniel en “något” bättre seglare än vad jag är. Ett P7 i hans händer hade säkerligen varit lika snabbt som ett NP, om inte snabbare. Join the dark side!*haha*

  • jester

    Medlem
    30 juni, 2013 vid 08:50

    Point 7 se bra ut, helt klart. Men om jag får välja väljer jag NP före Point7… Men om jag jämför med mina Simmer SCR så är det inte mycket som skiljer, och framförallt är jag inte tillräckligt bra för att plocka ur ens närheten av max av något segelmärke… Den största fördelen med NP är hur bra cambrarna roterar. Dom är avancerade, men dom fungerar ruggigt bra!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad fick jag för segel, egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.