Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 maj, 2007 vid 07:10

    ok, är det stället mellan kungshamn och hunnebostrand….
    Ser man direkt var man bäst går i? eller är det svårt att hitta?
    /P

  • ola_p

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 07:11

    Det är en redig promenad från parkeringen ner till vattnet…

  • adde

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 07:18

    @Tiki 380817 wrote:

    Hej alla Olor m.fl!
    Ett kärt ämne som jag ägnat en del tid genom åren att försöka lösa. Har väl egentligen provat nämnda spots ett gäng gånger i allehanda styrkor och riktningar (det lät förmätet). I min lilla sinnevärld har jag väl konstaterat två halvgalna och mer eller mindre orealistiska men presumtiva vågspot. Tjaa, bortsett från Haby och Draget…

    Det ena ligger ute vid en ö i Hamburgsund med helt fritt västerut. Det ligger ett grund vad jag minns enligt sjökortet ca två-tre meter under ytan i en bukt. Det syntes på vågorna när det blåste ca 5.0m-segling att det byggde där, men vinden behövde vara starkare för att det ska bryta. Ska höra mig för vad ön heter, kanske kan jag bidra med en karta här. Det kräver dock båt för att ta sig dit ut eftersom det ligger någon kilometer väster om- och utanför Grebbestad.

    Enklare vore i Strömstad att hyra in närmaste MC-klubb att spränga 3 grynnor som inte är alltför stora. Dessa stenklumpar ligger vid västra Rosså och de blockar inloppet till bukten. När vi körde där i samband med Estonia olyckan blev det faktiskt branta hoppvågor inne i bukten för då var dyningen nog hög så att grynnorna inte räckte till att stoppa vågorna in i bukten. Visserligen är det hela ett naturreservat men visst får man lova att drömma om potentialen i det hela. Kanske måste man fylla upp något i bukten men något ska man göra med sprängstenen från grynnorna.

    Ja vá fasen gör vi? Alternativt fyller vi på och bygger ut grundet i Haby. Det blåser generellt sett lite mer där än i Strömstad.

    Räkna in mig som delsponsor i eventuella projekt.

    Best/Jonas

    Rossö har man ju seglat endel, men jag har svårt att se det som ett potentielt vågspott.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 maj, 2007 vid 07:22

    @peppem 380686 wrote:

    Hej,

    Kommer arbeta ganska mycket i Uddevalla under våren och tänkte se om det finns några bra spots norr om gbg, helst vågor men generellt bra ställen är intressant. Åker gärna en bit men Varberg blir långt efter jobbet…..
    Mvh,
    Peppe

    Jag bor i Uddevalla och seglar mycket i Byfjorden. Här blir det dock bara små vindvågor och jag seglar då freestyle. Jag är med i BFC, lysekils vindsurfingklubb, och seglar vågor där ibland. Se våran spotcheck på hemsidan http://surf.to/brofjorden. Bohuskusten är dock svår att hitta rena vågor. Kobbar och skär slår sönder vågor och det finns inte många bra rev (som vi hittat). Habys rev kan funka men blir endast bra vid ett fåtal tillfällen med rätt förutsättningar. Vid vår klubbstuga vid Raffet så blir det riktigt bra vågor men då skall det blåsa upp mot kuling på sydväst. Annars så kommer de stora rullande dyningarna med mindre vindvågor på och mellan och det blir crossbana. I härdare vindar sammanfaller vågorna med dyningarna och det kan bli stort.
    Jag åker oftast till Varbergstrakten om jag skall få bra vågor eftersom det är mycket säkrare att få bra förhållanden där.

    /Erik

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 maj, 2007 vid 07:24

    vilka riktningar är det som gäller? Vore kul att prova är det bara för proffs? är ingen vågkung men kört torö några gånger så ganska van vid kullersten i basketbolls sorlek….

  • drakglenn

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 08:01

    Bra tråd!

    Ola H.;380698 wrote:
    Var det där riktigt bra vågstället på norra Västkusten finns är en klassisk fråga. För det måste väl finnas något sådant spot? Det behövs ju bara 50 meter rev/grund/sten med rätt förutsättningar och rent statisktiskt borde det väl någonstans ha formats ett sådana förutsättningar.

    Jag tror på att studera förutsättningarna på karta, framförallt bottendjup, jämföra förutsättningar med Åsa, Torö osv, Jag är fulkomligt övertygad att det finns spot norröver, hur man kommer dit är en helt annan fråga…..

    Se så ut och jaga vågspot….:cool2:

    /Glenn

  • adde

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 08:03

    @Drakglenn 380868 wrote:

    Bra tråd!

    Jag tror på att studera förutsättningarna på karta, framförallt bottendjup, jämföra förutsättningar med Åsa, Torö osv, Jag är fulkomligt övertygad att det finns spot norröver, hur man kommer dit är en helt annan fråga…..

    Se så ut och jaga vågspot….:cool2:

    /Glenn

    Fick ett paket igår…

  • gonadman

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 10:12

    Bra tråd! Ett av mina favvo-ämnen!

    Som en gammal sillstrypare (läs f.d. Bohusläning) med ett sommarhus på en ö (Stora Kornö) mellan Lysekil och Bohus-Malmön så har jag många gånger blivet helt “stoked” över den dyning man möter vid “rätt” förhållanden på havet i Bohuslän.

    Om man bara kunde hitta (alternativt bygga?!) ett rev vid rätt ställe så är det ingen tvekan om att Skageracks dyning innehåller en massa energi.

    Då Bohus-Malmön för mig är realtivt lätttillgängligt har jag testat att både vindsurfa och vågsurfa på utsidan (västsidan) Draget vid några tillfällen. Ingen fantastisk våg att vågsurfa – men det funkar och det krävs inte mycket vind för att det ska börja bryta.

    Vad gäller vindsurfing på västsidan Draget så är allt mellan sydväst – väst lika med nära nog onshore-förhållanden. Vid snabbt vindvrid mot nordväst kan det dock bli en riktigt skön våg med mycket punch (med svenska förhållanden mätt).

    Söder om Draget (tidigare omnämnt i denna tråd) kan jag tänka mig/fanisera om bli riktigt fint vid rätt förhållanden. Rätt förhållanden med side-shore och brytande vågor borde dock vara ganska sällsynt här och mycket vind krävs (bäst chanser med vind från V till NV?!).

    Haby har jag seglat en gång på västlig kuling. Underbart vackert och kul ställe att segla på men går knappast under kategorin “vågspot” i dessa förhållanden. Några småvågor bröt dock här och där vilket va kul i kombination med för övrigt platt vatten.

    Sen finns det en massa andra rykten om spots i Bohuslän. Ett ihärdigt rykte är att det lär finnas något vågsurfingställe i anslutning till Kosteröarna. Det skulle inte förvåna mig men det är ju knappast lätttillgängligt.

    Utanför Gullholmen och Hermanö har det också ryktas om att det ska vara surfbart med en vågsurfingbräda. Jag har varit med på en “expedition” till utsidan Hermanö men det föll inte alls väl ut. Säkert är att det varken är lätttillgängligt eller frekvent fungerande spots vi pratar om här.
    Många fler rykten cirkulerar och det insperar till spot-checks.

    Jag har en spot-check på G i Bohuslän för sommarsäsongen. Det handlar om ta båten ut till ut område utanför Bohus-Malön. Under fisketur förra sommaren såg jag våger som vred runt ett litet skär och “nästan” bröt. Vid rätt förhållanden skall detta ställe funka – det kan jag hoppa upp och sätta mig på :-)!

  • jonatan

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 10:15

    @Ola_P 380733 wrote:

    När vi ändå håller på, varför inte ett vridbart rev..?

    Det där revet i Fiji (där de körde nån PWA-tävling för länge sen) är väl rätt bra? En stor halvcirkel utanför ön, om jag inte minns fel..

  • danielt

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 11:48

    Hej,

    Jag surfade mycket utanför Mollön när jag bodde på Orust. Där blir det rejäla dyningar. På västligt vrider de och bryter över ett stenrev. Sydväst funkar också. Hur bra det är har jag svårt att avgöra eftersom jag är en sunkig vågseglare, men när vinden ligger runt 10-12 m/s är det klart större brytande vågor där än i Apelviken. Det stora problemet är att det krävs en lång kryss för att ta sig dit. Jag seglade oftast på en 100liters slalombräda för att ta mig ut.

    Du startar vid fyren i farleden ett par hundra meter norr om Mollösunds hamn. Det tar nästan en timma att sig till Mollösund från Uddevalla.

    Lycka till,

    Daniel

  • frerok

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:00

    Bygga ett rev.. Bara kontakta dom här grabbarna: http://www.asrltd.co.nz/
    Dom verkar kunna det där hur en perfekt surfvåg skapas..
    /Fredrik

  • ola_p

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:15

    Mollö låter lite intressant, har du koll på precis hur mycket vågorna vred? (dvs. hur mycket sidvind kan man räkna med)

    Kan du göra någon uppskattning av vågens karaktär? Skum på toppen eller en spottande läpp..?

  • danielt

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:40

    Hej,

    Har lite svårt att avgöra vilken karaktär vågorna hade (har inte kört där på 5 år), men jag tror att de kollapsade ganska snabbt när de väl brantade upp. Du och andra duktiga vågseglare hinner nog svänga en del ändå. Åk och testa! Bäst blir det ju såklart om vinden legat på några dagar. En annan rolig tripp är Mollösund-Kärringön tur och retur när det blåser + 10 m/s.

    Här kommer en kartlänk:

    http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&wflWhite=1a1b&wflPink=4a&vad=&var=Moll%f6n

    På väst och nordväst vrider vågorna runt Söskär. Jag tror att det blir minst lika stort på sydväst men inte samma vinkel mot vågorna.

    /Daniel

  • steff-73

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 13:05

    Har ni frågat paddelsurfarna? De lär ha lite “hemliga” bryt…

  • andersbq

    Medlem
    4 maj, 2007 vid 13:11

    Jag är sommar-uppvuxen i Bohuslän vid Havstensund, och började leta vågor redan 1981. Man kan väl säga att det är skäl att jag flyttade till Halland.
    Klart att även jag fantiserat om att bygga en V-formad pir ute på Pers-grunden a la Hanstholm (Persgrunden är ett 2,5 meters grund norr om väderöarna med typ 100m djup på sidorna) och bredda det med några tusen ton sprängtsten, men det är lika bra att vara realist, HALLAND FOREVER (även om man saknar den röda graniten och alla fina små öar).

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågor norr om göteborg….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.