Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 16:24

    Alltså det får ju mkt fortare att ta till sig än vindsurfing. Sen är jag fortfarande noobe, men man kommer ju upp och kör (motsvarande plana i stroppar) på en dag. Har du bra vind en vecka kan du sen sticka ut själv på djupt vatten.

  • irieman

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 18:55

    @LeVieux 726993 wrote:

    +1
    Precis det jag känner också.

    +2 Samma här! Har dock ingenting emot Kite. Har varit i Tarifa vid några tillfällen och där blir man ganska sugen på testa då det är väldigt stora ytor både på stranden och i vattnet. Får se, kanske att man testar någon gång. Ska ju vara ganska enkelt i jämförelse med vindsurf. Snackade med en svensk från Göteborg när jag var i Guincho för några år sedan och han körde Kite nu efter att ha vindsurfat i typ 15 år och kommit upp i hyfsad nivå, satte forwards m m på vindsurfbrädan, men han sa att han var på samma nivå med Kiten efter 1 år som efter 15 år med vindsurfing!

    Egentligen är ju allt surf, det är ju bara olika sätt att ta sig upp på vågen, antingen använder man ett segel, en drake, en paddel, en vattenskoter för tow-in eller händerna. Kite och Vindsurf har ju den fördelen att det är jäkligt kul på plattvatten också!

  • sailortrash

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 19:22

    @LeVieux 726993 wrote:

    +1
    Precis det jag känner också.

    sen råkar ju du ha det tyngsta segel som konstruerats…som jag provat allafall…(Vapor 11m2..)

    men du ser ju rätt stark ut också=)

  • aviature

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 20:33

    Kite på vintern, och då inga uppblåsbara skitgrejjer, ärmpuffar är för barn 😀
    Bara att slänga ut kiten, ingen hjälp att launcha eller ta hem, på med skidorna och gasa iväg.

    Vindsurfing på vår-sommar-höst för att det är stenhårt, svårt och ascoolt. Hade jag velat ha mindre utmaning hade jag valt bridge…eller kite 😀

  • Aquario

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 20:43

    @Tall Jonny 726988 wrote:

    Alla tjatar om hur jäkla smidigt det är att bära med sig och resa med som att enbart det skulle vara skäl till att byta…

    Det som eventuellt skulle få mig att komplettera med kite är just att utrustningen är smidig att bära och transportera. Men efter att ha läst om ett antal tragiska olyckor där folk fastnat i bryggor/bråte eller kastats in i bergväggar är det inte svårt att avstå tills Windsurfing blir lika portabel. Det finns väl redan uppblåsbara SUP’s med mastfäste, så varför skulle det inte gå med bommar och master? Det är väl bara att låta sig inspireras av naturens egen svällkroppsteknik som kan få mjuka saker att bli stenhårda och redo för action på nolltid, för att lika snabbt bli mjuka och transportvänliga igen.

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 06:41

    alltså det här med olyckor och kite…jag upplever utrustningen som väldigt säker faktiskt. om man flyger in i ett träd vågar jag påstå att man tagit sig vatten över huvudet och gjort en dålig bedömning av förhållandena/drakstorlek. lägger du draken i vindfönsterkanten ligger den där och kommer ingen vart, drar du releasen så blir den helt harmlös (om den inte fastnar i en båt…)

    men vindsurfing är säkrare helt klart. fast jag har vart med om lite otäcka grejer, att fastna under 11 m2 cambrat segel ikrokad och fast med fötterna i stropparna ger en viss panik. en gång fick jag slut på luft och bara chansade upp till ytan – och hamnade precis under buken. hade jag hamnat längre mot uthalet hade jag på allvar behövt kämpa för livet där under…

    men jag har aldrig hört om ngn som drunknat under ett segel så jag antar att man alltid hittar ut inom 10 sek eller så…och det klarar man ju utan luft även om det inte känns så.

  • jesper-b

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 09:24

    En till kul tråd! Har provat kite några gånger och det är både skitenkelt och skiltkul!!!! Man lär sig snabbt som fn, det blir action direkt, kräver mindre vind, och det är smidigt att resa med (jämfört med vindsurf, men inte jämfört med surf). Dessutom ärenomsnittsåldern är lägre och dessutom mycket jämnare könsfördelning. Bara en massa plus med andra ord!

    Men…

    1) Som jag ser det så är kitekulturen rätt kookig: Bodde tillsammans med Lou Weiman (lätt nedknarkad kitepionjär och kitelegend) när han var ung, bäst, och kite i sin linda. Glömmer aldrig när han skulle visa sin första kitefilm innan den var helt klar. Fy fn så pinsamt. Bara sönderklippt gammal MTV-skate videostil med tjejrumpor, spyor, krascher, blod och så självklart fantastisk kiteaction (sönderklippt).

    Och så finns ju det här med boardies utanför neoprenet??????

    Nu kan man ju skita i det kookiga och ha skitkul på vattnet med kite ändå…

    2) Vågridning på kite: Riktigt riktigt duktiga kitare/surfare kan kitersurfa otroligt fint i heavy waves. Halvdassiga kitare kan göra det hyfsat. Men bara för att man klarar att kitta strapless och köra lite slalom på flacka face gör inte mig impad. Visst det är kul, men man “fuskar” mycket mer än vågsegling i lättvind. Även om kikaren påstår att han/hon genererar all fart från vågen så är det oftast inte sant. Vågsegling har fördelen att du kan lägga mycket MER tryck på railen i bottomturn tack vare riggen. Mer än en surfare alltså. Du har helt enkelt en tredje fot (mastfoten) som du lägger tryck på och därmed kan du carva djupt och generera fart från vågen BÄTTRE än en surfare. Det tar tid att lära sig, man blir aldrig fullärd, men med hyfsad teknik kan du utnyttja vågen oerhört mycket bättre än en strap-lös kitare. Det här är ju inte enbart en fördel, i våra svenska flacka vågor är det bra med lite “fusk”. Men jag gillar känslan i vågsegling med vindsurf 2000% bättre än kite.

    3) Kiteproffs: Visst det ÄR mycket enklare att lära sig hanka sig fram i vågor på kite, jämfört med vågsegling. MEN det är ju dubbelsidigt. Har man lite svårt att lära sig nya grejor är det en fördel. Har man inte tålamod eller möjlighet att åka till bra förhållanden i tillräcklig omfattning, då tar det kanske 10 års hårt arbete att lära sig vågsegla vindsurf någorlunda. På kite går det på en säsong eller två. Jag har en massa gamla vindsurfingpolare som i princip aldrig fick kolla på vågsegling på vindsurf trots att de kämpade på år efter år. De blev hyfsade kitsurfare på ett par år. Ni vet väl vad som skiljer en kitenybörjare från ett kiteproffs? Två veckors kitekurs! Vad jag försöker säga är att när jag ser en vågseglare rippa skiten ur vågor på vindsurfbräda blir jag grymt mycket mer impad än när jag ser något liknande på kite.

    4) Tar plats och skrämmer bönder, fåglar, vindsurfare och surfare. Några surfare som sitter i line-up och väntar på nästa set syns nästan ingenting. Kan misstas för sälar och man måste nästan vara surfare för att se vart man ska titta. En vindsurfare syns mycket mer. Det kan få reaktioner. Men några små segel på stranden eller ute på vattnet brukar varken uppröra markägare, fåglar eller andra. Kitare syns på långt långt håll. Ytan där man riggar (pumpar, lägger ut linor mm) är mycket större och slits mycket mer. Men än värre är det på vattnet. En surfare som kookar till det vet att man inte får släppa brädan. Man håller i oavsett vad som händer. Då är det inte värre än att ett ganska kompakt och litet ekipage spolas runt i vågorna. Hyfsat enkelt att undvika och vågen innan och efter är fortfarande “fri” för andra att njuta av. En vindsurfare tar lite mer plats, men i princip samma sak händer. Fipplar man till det är det ett ekipage som är ivägen på en (1) våg. Kite är något helt annat: Brädan skjuter iväg vart fn som helst. Kitare har ingen leach eftersom den har en tendens att får bärdan att studsa tillbaka på kikaren själv. Nu drar brädan istället iväg och kan skada andra. Men det riktigt jobbiga är en kitare utan bräda som ligger och kookar i line-up. Kiten, linorna och kikaren kan skära av 3-4 vågor, dvs ett helt set, från andra. DÄRFÖR är det skitjobbigt när kitare börjar åka till bra vågseglings och surfspot. Även om de är hyfsat duktiga kommer de vara ivägen mer för andra mer än vad en till surfare eller vindsurfare är. Har de riktigt dålig koll kommer de även sno fler vågor, eftersom de har enklare att ta sig runt. Har de bättre koll låter de surfare och vindsurfare få gå före.

    5) Farligt. Tja att de var farligt innan alla säkerhetsssytem utvecklades råder det ingen tvivlan om. Dödsfall och allvarliga skador stod som spön i backen!. Jag har inte koll på statistiken nu men det bara måste ha blivit mycket säkrare. Men nog har jag fått rädda fler kitare i nöd än vindsurfare och surfare. Dessutom är det här med att blanda kitare med andra på stranden. Småbarn som bygger sandslott och så en kitare som ska sätta ner sin kite…. vette 17 hur säkerhetssystemen löser det?

    Summa kardemumma.
    Finns ju hur mycket mer aspekter som helst. Personligen tycker jag alla ska få vara med och leka, oavsett verktyg. Att kite har växt och att en massa kitare har löjligt kul på vattnet tycker jag är kalasbra!! Men varje verktyg har sina för och nackdelar. Och ibland ligger faran just i att blanda dem samman. En surfare upplever ofta en vindsurfare som farlig, en vindsurfare upplever ofta en kitare som farlig, osv. En erfaren vågseglare på vindsurf upplever ofta en mindre erfaren vindsurfare som farlig…

    Eftersom kite är så pass enkelt tänker jag mig att jag sparar det tills jag blir för gammal för att vågsegla. Men som 50+ börjar jag undra när det kommer att hända? Just nu känner jag ingen attraktion till kite. Jag har full förståelse för att unga och gamla väljer kite framför vindsurf och jag tycker det viktiga är att de kommer ut på vattnet istället för sitter hemma framför datorn. Men personligen så får det vänta. Fortsätta ladda bajset på vågegling och försöka utveckla min löjligt dåliga surfing. Longboard i mediumstora och öppna vågor har väl funkat i många år, men att rippa på brädor runt eller under 6 fot tar fasen tid att lära sig, i vart fall om man inte bosätter sig på annan ort och bara surfar och surfar. För mig får kite vänta till åtminstone pensionsåldern.

    Aloha!

    JB

    PS: Hur får man kiteare att sluta frälsa: Dra skämtet om vad som skiljer en nybörjare från ett kiteproffs

    PS2: Ska vi snacka SUP också?

  • pedersen

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 11:50

    @Tall Jonny 726988 wrote:

    Det som är gött med vindsurfing som många inte fattar är att det jävligt hårt, det är inte alls fridfullt utan mer pang på rödbettan, det gillar i alla fall jag!

    +3 😀

  • pedersen

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 11:58

    Missuppfatta mig inte, på “min strand” samsas vi fint och alla är trevliga.
    Jag håller med dig Jesper (bra skrivet för övrigt), jag fattar att nya på vattnet väljer kite.
    Det hade säker jag också gjort, jag inser potentialen, prylarna är smidiga osv.
    Jag har helt enkelt ingen lust.

  • hakuna

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:11

    Lust har man väl, men prioriterar inte.
    Jag skulle lätt kunna tänka mig köra motocross/enduro, kanske tom spela golf eller odla en japansk trädgård, men jag har varken tid eller pengar. Om dygnet var 48h, jag inte behöver jobba och har i övrigt oändligt med pengar så…
    Just det, jag har ju en familj och ett hus också!

  • pedersen

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:15

    Jag ser det lite som samma sak.

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 12:21

    jag skulle inte säga att nya på vattnet väljer mellan kite och vindsurfing. jag har träffat rätt många som gått kurs och lagt av (speciellt från sthlm), och en del har istället bytt till vindsurfing. däremot tror jag kite lockar många från skate och snowboard och wakeboard som inte någonsin skulle provat vindsurfing för de fattar inte vad det är för ngt, och tror inte att det är kopplat till surf överhuvudtaget. kite som en förlängning av skate mm tror jag också förklara att många tjejer provar kite men inte vindsurfing. för det är verkligen gott om tjejer därute som är hooked på skate/surfkulturen (klädmässigt allafall…)

    note: det där med shortsen är skumt, utöver kitare har jag bara träffat muslimer och cykelbud som har shorts ovanpå svarta tights..

  • maglu

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 17:05

    Fler dagar på vattnet med kite? Ja om du bor där det finns stabila och fina vindar, mot stranden. Men med skärgård, berg och skog då är det aningen svårt att guppa sig ut till stråk med vind som jag kan hitta med t.ex formula. Visst, stort, tungt, rätt dyrt men mitt 10år gamla formulapaket var halva priset jämfört med mitt beg kitepaket.

    Jag har snökiteat i ett par år, så har utrustning och trodde just lättvind skulle vara bra för kite. Men de fina sjöbrisdagarna med 5-6m/s, med massa folk på stränderna ger inte så stor möjlighet till kitesurf.
    Men jag har i alla fall kommit igång på vattnet med kite efter flera år med bara snökite och det känns bra att ha den möjligheten. T.ex när man åkt några mil för vindsurf och har bilen full med brädor och segel, Då ryms ändå en kiteryggsäck, så när prognosen inte håller och kitearna racear medan jag guppar med små vindsurfgrejor. Då är det perfekt att kunna plocka fram kiten.

    Sammanfattning vad som passar mig:

    Vinter = Snökite = superkul och enkelt.
    Lättvind = Formula. Slår kite i mitt närområde och jag har inte tid att åka långt för lättvindssurf =)
    Hårdvind och vågor = Vindsurf, men kiten kommer fram om prognosen falerar. Håller prognosen brukar kitearna droppa av och bara vindsurfarna blir kvar när det brallar i och blir riktigt bra =)

  • sailortrash

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 17:42

    Ja det är det bästa med vindsurfing, att man kan sticka ut i kuling och bränna, hoppa och om man är på rätt ställe kanske knipa en våg eller två. Jag kommer nog inte utveckla min kiting bortom 8-10 m/s…kanske inte ens det eftersom det är då vi dsurfing är som roligast, enligt mig…men för resa till det soliga utlandet med de evigt brytande vågorna så…

  • jlhp

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 21:01

    Bra skrivet JB, tack! Och intressanta synpunkter och tankar från er andra också 🙂

    Jag har som sagt börjat fundera lite på lättvindskite sen något år tillbaka, men nu så fick jag nys om Starboard Black Box 107 l…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.