Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

  • fastlandsguten

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 05:27

    Black box 107?

  • jlhp

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 07:26

    @aquario 727005 wrote:

    avstå tills Windsurfing blir lika portabel.

    Ett litet steg i rätt riktning:
    http://www.star-board-windsurfing.com/2014/products/boards/black-box
    http://www.simmerstyle.com/2014board/Default.aspx?modelNr=237

    3-delade master fanns/testades för 25 år sen, borde gå att ta upp igen och få att fungera precis som thruster och twin fin koncepten har återkommit.

    Det är kanske inte så långt borta…

  • henke_a

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 07:36

    Också väldigt sugen på Black box 107, men kanske inte riktigt förstår hur den konkurrerar med kite? Vi har nog lite olika definitioner på lättvind (gotland vs sthlm)
    Just för mig är det iof den eller en större kite det står mellan just nu, men det är mest för att jag inte har lust att lägga mer än 15000 på prylar i höst, annars hade jag gärna tagit både och.

    Har precis testat kite (typ 3 timmar) och kommer att skaffa en som komplement, mest för att det stockholms ytterskärgård verkar passa så bra med kite och den är lätt att ta med. Och sen kan jag ibland tröttna på att guppa runt medans det verkar som att 17kvm:arna har lite för kul. Så det är nog mer valet i att strunta i dom dagarna helt eller kite (alt. formula)
    Det som talar emot är att jag skall ut och kita när det blåser lite då skulle jag egentligen ha stuckit ut och nött slag etc på sealion, för egentligen vill jag bara bli bättre på att segla vågor. Dvs jag blir antagligen en sämre vågseglare av att köpa en kite. Dessutom, om det är kul så kommer jag bränna goodwill på dagar då det är 6m/s = mindre tid för windsurfing.
    Hur som så ger jag det ett år från och med nu så har jag i alla fall testat.

    Väldigt bra skrivet av Jesper. det känns som att dom som försöker övertala mest är nog dom kiterna som inte har windsurfat tidigare och dom som inte har kört superlänge. har man windsurfat innan så vet man nog lite pros & cons och kanske förstår att det är lite mer olika saker. Men jag tycker faktiskt att det oftast känns väldigt genuint, inte så att dom bara vill övertala mig pga nån slags vi mot dom, utan mer att dom själva verkar känna att kite är så mkt bättre på alla punkter så att dom bra vill hjälpa.

    En annan anledning än att en kite är 25 meter att dom bidrar till att skapa kaos i vågorna är nog att det är lite för enkelt att ta sig ut i vågorna. Det är precis samma sak med skateboard & kickbike , att lära sig att köra skate i pool tar tid, och under den tiden lär man sig när man inte skall droppa, vart man inte skall vara, hur andra kör mm. Med kickbicken kan du bränna runt i hela parken efter 5 minuter utan att ha någon koll alls på hur det funkar. Lite samma med snowboard & skidor också kan jag tycka.

  • jesper-b

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 07:59

    Jo, jag upplever också många kitande kompisars förslag att man ska skaffa en lättvindskite som komplement till vågseglingen som 100% genuina. Dvs de har skitkul på sin kite och vill dela med sig. Det är verkligen ingenting jag störs av, tvärt om. Och de flesta som gått över från vågsegling vindsurf till vågsegling kite brukar verkligen credda vindsurfare som vågseglar tillsammans med dem och låta vindsrufarna få lite förtur. De vet hur svårt och hårt vind i vågor är och visar det i både ord och handling. Det är väldigt likt långbord och shortboard i flacka småvågor. Longboardare med koll vet hur mycket jobbigare det är att plocka vågor på shortboard och släpper därför en hel del vågor till shortbordsurfarna. SUPare är det väl lite mer si och så med då många av dem inte har någon som helst surfbakgrund (en SUPare på Mats väg, Väddö, visade verkligen hur man inte ska bete sig igår, han slog dock huvudet i stenarna rätt ordentligt och blev lite mer försiktig efteråt) men det är ju inte ämnet här…

    /JB

  • henke_a

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 09:01

    En grej till, egentligen skulle jag vilja ha kvar mer av windsurfingen, typ bom och mast. I alla fall nedre delen. Egentligen helst hela riggen. Särskilt efter att ha läst Jespers beskrivning.
    Dvs jag skulle vilja ha kiten som extra boost “lättvindssegel” som dessutom kom lite högre upp ovanför träd & sånt.
    Antagligen helt omöjligt eftersom det inte är gjort, men om det var tekniskt möjligt skulle det liksom räcka med att ha 5.8 som störst och sen bara haka på en extra-kite på kanske 5-10 kvadrat som bara på nåt vis skapade drag & lyft och styrdes/skotades och vad det nu görs samtidigt som man skotade seglet. Den skall bara hänga med, märkas så lite som möjligt.
    Desto mer jag funderar på det desto bättre tycker jag att det verkar om det bara gick att få till.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 22:16

    Trots att det frestar på mer med vindsurfing och är lite mer fysiskt krävande så tror de jag möter och som inte utövar dessa sporter att det är precis tvärtom. Det är som TS och de flesta nämner här, det är kitesurfingen som är det häftiga, och råa i folks ögon. Jag vindsurfar – jaha, Jag kitesurfar – fan vad häftigt, det ser ascoolt ut.Nämner man att man vindsurfar, kan man nästan ta på deras tankar, att man brädseglar på någon gammal pråm som man försöker få fart på. Automatiskt får man frågan, “men har du inte provat kite?” När jag förklarar för dem att vindsurfing tar betydligt längre tid att bli duktig på och förklarar lite kring sporten, känns det som inställningen för vindsurfing stiger ett par hack. Självklart tänker man lite på framtiden för vindsurfingen, hur många yngre är det som börjar vindsurfa idag jämfört med kitingen? 1 av 10?

  • hglifberg

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 08:17

    “men har du inte provat kite?” haha den har man hört några gånger

  • perrapops

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 08:54

    Jag tycker i allafall att vindsurfing är så jäkla mycket häftigare än kite om man jämför häftighetsfaktorn! Kite känns lite som den nya golfen! + att flyga drake gjorde jag tillräckligt som barn! Vindsurfing blir fan bara roligare och roligare! Vindsurf RULES!

  • spinl

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 09:00

    Dom flesta som inte är intresserade av surfing är ju ute vid stranden soliga dagar när det kanske inte är så mycket vind. Dagar då många nybörjare är ute med sina vindsurfingbrädor. Kanske inte så konstigt att man du tycker att kitesurfing verkar väldigt mycket roligare än att guppa runt på en vindsurfingbräda i så fall. Kitesurfarna kommer också väldigt mycket närmare “åskådarna”.

    Vid fikabordet får man oftast kommentarer rörande att folk sett kitesurfare eller gamlingar som testade vindsurfing några gånger på 80-talet och tror att det är samma sak nu som då.

    För egen del tycker jag inte det spelar så stor roll vad man kör. Gillar själv seglingskänslan i vindsurfing (påminner om jollesegling), svårt att tro att man får samma känsla med kite.

  • sailortrash

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 09:07

    @Perrapops 727159 wrote:

    Kite känns lite som den nya golfen! + att flyga drake gjorde jag tillräckligt som barn! RULES!

    ha ha HA HA det var fan det mest dräpande jag hört om kite hittills..=)

    men kom igen alla som känner att de måste försvara vindusrfingens existens…kite är ashäftigt, lätt och grymt kul. Det är typ som vindsurfing på anabola…allt som är så svårt på vindsurfing som fullplansgippen, hoppa högt, freestyletrick osv…är så lätt och tillgängligt på kite. Man kan tillochmed sätta 720 backroll i 4 m/s om man har en stor kite…det går f-n inte med en formula..

    men som jag skrev tidigare, (jag upplever att) det inte är särskilt lika varandra upplevelsemässigt. kite är en helt annan grej, det är typ som skidor och snowboard, skate och rollerblades, päron äpplen…

    men det är ngt med vinsurfingen som är unikt tror jag…man är så nära kraften liksom. och det här med gå ner i en djup carve i 30 knop…de är fett… kanske man upplever samma sköna känsla om man hoppar 8-9 meter eller så..framtiden får utvisa=)

    varför välja när man kan få båda, som att tacka nej till en extra portion glass liksom

  • animal

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 12:12

    Asså…. 5 sidor med inlägg av vindsurfare som krampaktigt motiverar sitt eget val säger väl det mesta….:ooo:

    Sen kan väl en nyansering när det kommer till att “det är så sjukt lätt att kita” vara på sin plats… Ur mitt perspektiv (vindsurfar och kitar, dock mestadels kite numera) så är det inte fullt så enkelt som det låter i denna tråd att bli bra på kite…. Visst, hoppa lite tyskhopp och göra någon backroll fixar man relativt snabbt. Likaså går det avsevärt snabbare att komma igång med vågsegling, MEN ska det se någorlunda vettigt ut så tar det många timmar på vattnet…. Snubbarna som flippar runt vågbrädor, eller kör ordentlig wakestyle har tränat löjligt mycket, precis som valfri skillad vindsurfare.

    Att det skulle vara snällare för kroppen än vindsurfing stämmer om man jämför att kita fram och tillbaka och köra något litet skutt, med att vindsurfa jaws…. Men allvarligt, att freerida fram och tillbaka på en vindsurfingbräda är inte så jäkla jobbigt. Angående skador så gör det onekligen ont och sliter på kroppen att krascha en railey med lite höjd och fart. Tumla runt i vågor med en inverterad kite och kroppen insnodd i linor är inget för den veke…

    Surferlove
    /Animal

  • hakuna

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 12:42

    @cobainwindsurfer 727146 wrote:

    …nästan ta på deras tankar, att man brädseglar på någon gammal pråm som man försöker få fart på.

    Varje gång någon har sett dagens vindsurfing, så tycker de att det går så himla fort. Då har de antagligen bara sett någon som planat och kanske sätter gippen.

    Niclas

  • pedersen

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 12:45

    Hehehe.
    Jag startade inte inlägget för att ta ställning för eller emot,
    var bara trött på tjatet helt enkelt.

  • pripps

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 14:58

    @Pedersen 727176 wrote:

    Hehehe.
    Jag startade inte inlägget för att ta ställning för eller emot,
    var bara trött på tjatet helt enkelt.

    Fattade det ,jag tjatar aldrig på nåra vindsurfare att dom ska börja kita !
    Det är jättebra att ni vindsurfar, så blir det inte så trångt med kites 🙂
    Dessutom så tycker jag att vindsurfare tjatar om att börja kita !
    /Tommy

  • pedersen

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 15:06

    hellre vargen än lumor …… 😉

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.