Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 19:30

    Eh, jag testseglade den i söndags i Bråviken. Jag är fullt medveten om att med nuvarande design så skulle foten stoppa medens rörelse vid extrema vinklar. MEN om man började med att tvådela bakstroppen i längsled så kulle den kunna vinklas mer än med den nuvarande lösningen.
    Det skulle vara jätteintressant att se en bild på snowboarden med ledad bakmed. De varianter jag har sett har haft en fast bakmed monterad på snowboarden.

    Rakt fram är ju en styv att föredra. Jag menar bara att om man ska ha sidoskärning á lá snowboard så borde det ge mest sväng om brädan kan flexa som en snowboard.

    Gör tankeexperimentet att du ska göra en skärande sväng med en snowboard som inte flexar någonting. I svängen kommer den då att stå på de breda punkterna vid brättena.

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 20:02

    Oåxen: Jag vet faktiskt inte om det är så i praktiken, även om det borde kanske vara så i teorin. Dessutom så står man annorlunda på en snowboard o kan belasta mer jämnt. Jag har även föreslagit en annan mycket enkel lösning/konstruktion för fenan som gör att den blir ledad både i höjd och sid led, återstår om de hinner testa detta i år…

  • oaxen

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 20:29

    OM jag skulle lägga tid på en Piratkopia så skulle jag testa nåt sånt här. (Om allt funkar nu får jag in en bild)

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 20:34

    Oåxen: Ungefär så såg den där snowboarden ut, minus upphöjningen för främre foten… Tror “trimmarn” här på forumet vet vem som byggde den brädan!

  • trimmarn

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 20:37

    Jag förstår inte varför piraten måste designas om? Jag tycker den funkar klockrent. Det tog väl ett par timmar att segla in sig på den. Jag har en känsla av att både gipparna och farten kommer bara det blir vind. Och vi får väl se vilken bräda som funkar bäst när det blåser på riktigt 10-12+ När det börjar gå riktigt fort så måste man ju lita på prylarna.

  • trimmarn

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 20:41

    Skulle jag lägga ner tid så skulle jag försöka förädla ngt jag tror på.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 00:35

    Kan det vara så att Piraten faktiskt flexar en del trots sin höga styvhet? Att krafterna när man svänger faktiskt är tillräckliga för att få den att svänga? En isbräda med samma flex som en snowboard kanske skulle flexa alldeles för mycket med en rigg på och på is och vad mer som nu skulle kunna skilja?

  • carl-r

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 00:48

    Nä.

    🙂

  • annerborn

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 07:57
    trimmarn;595914 wrote:
    Jag förstår inte varför piraten måste designas om? Jag tycker den funkar klockrent.

    Man kanske inte vill köpa en pirat. Man kanske vill bygga nåt av det man har liggandes (till exempel en lång styv gammal GNU snowboard).

    😉

    …och skall man bygga nåt själv så vill man ju att det skall bli bra. Då vill man förstå hur den skall svänga, för att kunna göra bästa möjliga design (av det man har)

    🙂

  • kinetic

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 08:08

    annerborn: Det är bara o sätta igång o bygga, vi är alla nyfikna på resultatet:). Jag tror mycket väl att ditt tilltänkta råämne (GNU brädan) är styv, mätt med Snowboard mått, men i jämförelse med en vanlig surfbräda lär den vara som spaghetti:grin:

    Rasmus W: Inte otänkbart att den flexar, snarare så är det mycket möjligt men flexet är inget man direkt ser eller känner..

  • oaxen

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 08:22
    annerborn;595943 wrote:
    Man kanske inte vill köpa en pirat. Man kanske vill bygga nåt av det man har liggandes (till exempel en lång styv gammal GNU snowboard).

    😉

    …och skall man bygga nåt själv så vill man ju att det skall bli bra. Då vill man förstå hur den skall svänga, för att kunna göra bästa möjliga design (av det man har)

    🙂

    Exakt. Den här tråden är ju ingen kritik mot Piraten. Bara ett försök att förstå hur den funkar. Men, uppenbarligen är den redan perfekt.

    Det är faktiskt lite “Kona” över en del av Piraterna. : )

  • kinetic

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 08:38

    Oåxen: 😀 Långt ifrån “perfekt”:), annars skulle de ju inte tagit fram en helt ny modell…Den nya modellen (proton) är klar för testning, enligt Pirate “en helt ny bräda”, och om den uppfyller förväntningarna (man har eftersträvat att behålla fartegenskaperna men förbättra svängförmågan) återstår att se. Jag har inte sett bilder på den men jag har fått fram att fenboxen är flyttad, annan infästning av fenan, ändrad outline… Har försökt att få de att bygga en proto till o skicka upp till mig men svaret var: “Nix jag skickar inget som jag inte testat själv, den kanske inte funkar som tänkt öht”:grin:, så vi får vänta snällt, frågan är bara om det dröjer tills nästa år eller året därpå, dåliga isar i Ungern i år…

  • oaxen

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 08:46

    Spännande…

  • jps

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 15:49
    annerborn;595758 wrote:
    Jag har inte tänkt att kopiera piraten. Jag är mer inne på att göra en sånhär:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528

    ,men jag kände att jag ville förstå principerna lite bättre för att kunna utforma den på bästa sätt.

    Här har man varit lat ser jag och inte läst på forumet på ett tag. Kul att någon vill kopiera kopian 🙂

    Oåxen;595759 wrote:
    JPS-varianten funkar nog inget vidare på is. På snö däremot går den nog.

    Jodå det gör den visst det. Både is och snö går bra. Dock inte för djup och fast snö då får det bli andra hemmabyggen istället.

    Oåxen;595763 wrote:
    Problemet med JPS:en är att det blir för kort med mot isen.

    Mmm kanske lite men i praktiken är det inte ett så stort problem iom att brädan flexar. När man sätter tryck på bakfoten så ligger hela skridskon i isen. Brädans flex gör sedan att framänden också går i isen.

    Som flera funderat på senare i tråden. Fenan behöver egentligen inte kunna röra sig i denna typ av hemmabyggen. Dock är det bra att montera den så att den har några distanser vid bakre infästningen så att den ligger hyfsat plant från början.

    Jag har testat en Pirate också. Skillnaden är mest att den är betydligt stabilare pga bredd och styvhet. Säkerligen lättare att svänga också.

    Mitt hemmabygge funkar dock utmärkt. Speciellt efter att jag V-slipade meden. Innan dess fick den köras på kant vilket var spännande men komplett livsfarligt 😉

    Om ni ska bygga en så försök hitta en lång alpin snowboard att ha som bas. Funderar ni på något i byggbeskrivningen eller kring hur den funkar i praktiken så fråga på bara. Ju fler som har kul på isen med köpta eller egenhändigt hopknåpade skapelser desto bättre 🙂

  • fjant

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 16:52

    Känner att jag vill dela med mig av mina åsikter om Pirate-brädans sväng.

    Brädan har en “snowboard-midja” och hyffsat rund outline. Stålkanket ligger inte i förrän brädan lutas.
    Om vi tänker oss en bräda med helt rak outline så ligger den i kontakt med isen endast vid fena och en mycket begränsad längd av stålkanten när man svänger. Förhållandet är detsamma, oavsett lutning, tills hela stålkannten ligger i isen, altså i princip hela brädans längd. Nu svänger den nog inte särskilt mycket längre…
    Pirate-brädans kurviga outline gör att man vi liten lutning har endast en liten del av kanten i isen. Ju mer man lutar desto mer stålkant läggs i isen. Vid “max lutning” ligger ca. 30cm an kannten i isen, samt den lilla spetsen som blir längst bak. På så sätt har brädan en progressiv sväng som svarar både på tryck och lutning.
    Det är min högst amatörmässiga analys av brädan efter 3 vintrar. Jag kör alltid med långa fenan, då brädan har en roligare sväng med denna.

    Som en paralell i frågan kring kanttrryck och lutning så kan jag berätta att jag kör brädan lite som en formula. Den går helt enkelt bättre om man seglar den på läkanten. Låter man den ligga plant mot isen så tycker jag fenan “skär fast”.
    Det är absolut inga problem att segla brädan på kant, så länge man inte lägger på tryck på mastfot och framfot. Då svänger den förståss! Likheten med vindsurf i flytande vatten är slående! 🙂

    Jag är överlag mycket positiv till Piratebrädan! Framförallt det faktum att den bara blir bättre av snö! På blankis är det optimalt för den som bara vill åka fort, men med snö blir den mjukare, tystare och mer följsam! Dessutom minskar man svängradien radikalt! Mer snö!!! Nackdelen med snö är väl att det krävs mer vind…
    Jag är dock lite kritisk till fenan. Bägge fenorna är slipade med en mycket vass egg. Jag skulle vilja prova med mindre vinkel, altså inte lika vass. Fenan har en tendens att “skära fast”, inte så man står still, men det känns bromsande. Dessutom gillar jag inte ljudet av kraschande is! Skulle vilja ha lite mer av känslan man har med längfärdsskridskor, tyst och effektivt, med superhög verkningsgrad!

    Nåja, nu får vi väl hoppas på vind!
    Angående isar så kan jag informera att hela björfjärden ligger som ett salsgolv! Knappt nån ojämnhet nånstans! Brorsan och jag åkte från Bålsta till Härjarö förra helgen och kolla på Rejs med DN-jakter, och sen hem igen. Inte några jättesträckor, men jag har aldrig kunnat åka så långt under så pålitliga förhållanden!

    /Fjant

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.