Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

  • kamaaina

    Medlem
    7 september, 2007 vid 12:14

    Det är klart dykarna får flytta på sig…. annars får de ju en fena i ryggen och det vill de väl inte?

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 12:55

    @Oregistrerad 412214 wrote:

    Då kan vi väl knyta ihop säcken o röka fredspipa i helgen!

    1)Surfarna lär sig hur en dykflagga ser ut och respekterar reglerna kring den.

    2) Dykarna sätter upp sina flaggor tydligt och använder en rejäl boj om flaggan fästs på land.

    Alla sprider denna information inom de sina!

    Fred

    Hej Svenne!

    Vad är det du inte förstår i mitt tidigare inlägg när du svarar som följer:

    “och du verkar vara den enda som inte inser att det ligger ett ansvar på BÅDA parter för att det ska bli bättre. Somna in igen och kom tillbaka när du har kommit med lite bättre argument och en lite mer öppen inställning till förändring. Ja, din förändring alltså. Eller är det för jobbigt att skaffa en boj? De finns på Biltema för en hundralapp eller två”

    OCH DU! JAG ÄR MEDLEM I “ANONYMA FÅGELSKÅDARE” OXÅ

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2007 vid 12:57

    @Kamaaina 412455 wrote:

    Det är klart dykarna får flytta på sig…. annars får de ju en fena i ryggen och det vill de väl inte?

    Det argumentet kan iofs användas i fler sammanhang. Klart att vi vindsurfare får flytta på oss om nån vill kita, annars slashar de oss med sina långa linor. Klart att seglare ska hålla sig undan när jag vill blåsa omkring i 50 knop med min dubbel-v8-RIB. Om du hatar trafikanten så kör över trafikanten, för vad har den fjanten på din väg att göra?

    Kanske trots allt är trevligare att hålla varann i handen och sjunga we shall overcome.

  • dreadlock

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:01

    Och ovan ser vi ett perfekt exempel på varför denna diskussion är viktig att vi tar både på nätet och när våra aktiviteter krockar ute i Björkvik. Jag tycker det känns tråkig att den inställningen är utbredd på båda sidor av ytan och visar att debatten är befogad.

    Vi är överrens om att vi som dykare bör och skall använda dykflagga/ytboj men frågan är om det hjälper med den inställning som Kamaaina visar upp? Jag är övertygad om att ökad förståelse kommer leda till att vi kan reda ut detta på ett vettigt sätt?

    Kamaaina kan ta och läsa på lite om de lagliga skyldigheter man som vindsurfare har i allmänhet och delen om signalflaggor i synnerhet.

  • lars_k

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:06

    Jag tycker dykare borde använda de här gamla hederliga hjälmarna, som tål ett och annat fenhugg som kommer i 25 knop. Snygga är de också:

  • fastforward

    Medlem
    7 september, 2007 vid 13:22

    Kaamaina:s inlägg är nog att betrakta som ironiskt/ett skämt. Jag anser dock att den här tråden gott kan klara sig utan dylikt för att inte förta stämningen ytterligare pga missförstånd och liknande.

  • swe-496

    Medlem
    7 september, 2007 vid 14:03

    @Oregistrerad 412463 wrote:

    Hej Svenne!

    Vad är det du inte förstår i mitt tidigare inlägg när du svarar som följer:

    “och du verkar vara den enda som inte inser att det ligger ett ansvar på BÅDA parter för att det ska bli bättre. Somna in igen och kom tillbaka när du har kommit med lite bättre argument och en lite mer öppen inställning till förändring. Ja, din förändring alltså. Eller är det för jobbigt att skaffa en boj? De finns på Biltema för en hundralapp eller två”

    OCH DU! JAG ÄR MEDLEM I “ANONYMA FÅGELSKÅDARE” OXÅ

    Fortfarande är det så att anonyma/oregistrerade inlägg inte ligger så högt i värde när det gäller en diskussion.

    Fråga:
    Vad gör dykskolorna åt att det bedrivs kommersiell verksamhet på privat mark.
    Vet att tomträttsföreningen där ute har påtalat detta flera gånger.

    Hoppas att vi iaf kan samsas om utrymmet ute i Björkvik.
    Hur ser skolorna på att ev flytta sig till en av stränderna som ligger lite längre söderut?
    Där skulle man få vara ifred för både båtar och vindsurfare. Det är bra sandbotten där med…

    Har använt mig av dem ett par gånger när det har varit fullsmetat med badgäster i Björkvik.

    En eloge till Dreadlock aka Sigge som har reggat sig och för en vettig diskussion.

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 14:24

    Det var jag som skrev inlägget som citerades från ett dykforum tidigare i tråden. Jag skulle vilja ta upp några detaljer beträffande det som hände i söndags, och några kommentarer efter att ha läst denna tråd.

    Som redan påpekat är man faktiskt skyldig att känna till gällande trafikregler, oavsett men befinner sig på Nämndöfjärden eller på E4:an. Att andra inte känner till reglerna är inte en giltig ursäkt! Dessutom vet rätt många surfare hur en dykflagga ser ut nu, efter denna tråd.

    Vid dykning från land är man faktiskt inte skyldig att visa dykflagga över huvud taget. I aktuell situation vid Björkvik är det naturligtvis lämpligt. Det finns inte heller några lagar som säger att man måste använda bojar eller dylikt. Det gör många dykskolor i alla fall eftersom ni surfare också håller till där ute.

    Sjötrafikförordningen är redan citerad, men den tål nog att upprepas. Enligt denna betyder dykflaggan: Håll undan och gå med sakta fart.

    Det känns lite fånigt att börja tjafsa om att vi faktiskt var där först, men kommentarer om att vi kunde dyka någon annan stans är faktiskt ännu lägre! Vår utrustning är tyngre att släpå på än er, och ni berörs inte av dykförbud (som det är på andra sidan udden). Det är faktiskt riktigt svårt att hitta bra ställen att dyka på i Stockholmstrakten. Vi brer inte ut oss speciellt mycket, men 30 x 30 m kanske är en underdrift. Ännu löjligare är det av er att hävda att ni bara hade 10-15 m på er. Hade ni inte velat bära er utrustning till nästa strand som ligger ytterligare 100 m bort kunde ni väl surfat dit?

    I Björkvik är det mest nybörjarkurser som bedrivs, och dessa avslutas med ett eller två “nöjesdyk” där man simmar omkring på ett lite större område och har som mål att komma upp där man gick ned. Det lyckas väldigt sällan. Nybörjare har dessutom svårt att hitta rätt “avvägning” och flyter därför oavsiktligt upp till ytan ibland. Därför är det extra viktigt att vi inte kommer allt för nära varandra.

    Jag vågar påstå att det inte finns något allmänt tillgängligt ställe som är bättre för nybörjarkurser i Stockholmsregionen än just Björkvik. Kan ni säga motsvarande beträffande vindsurfning?

    Visst var det så att det blåste mot “vår” udde från den strand ni startade ifrån, och om ni nu hade oerfarna deltagare med borde det gått utmärkt att starta längre bort för att slippa gå så högt i vind. Ni som surfade där verkade dock allt annat än ovana enligt min amatörmässiga betraktelse.

    Det var inte en som seglade förbi i mycket hög hastighet precis brevid bojen. Det var kanske inte heller de flesta, men snudd på. Det var inte heller ett dugg svårt att se att det var dykare i vattnet. De stack nämnligen ofta upp huvudet på insidan av bojen medan ni susade förbi. – Tack för att ni höll er på utsidan i alla fall! Inte heller är det svårt att se om det ligger en massa prylar på berget där dykarna “alltid” håller till.

    Med vänliga hälsningar
    Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport i Stockholm

  • kamaaina

    Medlem
    7 september, 2007 vid 14:24

    @Dreadlock 412466 wrote:

    Och ovan ser vi ett perfekt exempel på varför denna diskussion är viktig att vi tar både på nätet och när våra aktiviteter krockar ute i Björkvik. Jag tycker det känns tråkig att den inställningen är utbredd på båda sidor av ytan och visar att debatten är befogad.

    Vi är överrens om att vi som dykare bör och skall använda dykflagga/ytboj men frågan är om det hjälper med den inställning som Kamaaina visar upp? Jag är övertygad om att ökad förståelse kommer leda till att vi kan reda ut detta på ett vettigt sätt?

    Kamaaina kan ta och läsa på lite om de lagliga skyldigheter man som vindsurfare har i allmänhet och delen om signalflaggor i synnerhet.

    Diskussionen är avslutad för länge sedan, ni förlorade vi vann. Köp en sådan där guldhjälm när du skall dyka, eller behövs ett speciellt cert för det kanske?

  • dreadlock

    Medlem
    7 september, 2007 vid 14:38
    Kamaaina;412494 wrote:
    Diskussionen är avslutad för länge sedan, ni förlorade vi vann. Köp en sådan där guldhjälm när du skall dyka, eller behövs ett speciellt cert för det kanske?

    Jag tänker inte sänka mig till den nivå som Du verkar ha anammat och genom att uttrycka dig i termer som “vi” och “ni” har du redan visat att du inte tänker kompromissa överhuvud taget för att nå en lösning på ett problem som iallafall jag anser vara allvarligt. Hoppas att ingen jag känner kommer i närheten av din bräda och därmed utsätter sig för onödig fara.

  • rillestark

    Medlem
    7 september, 2007 vid 15:21

    @Kamaaina 412494 wrote:

    Diskussionen är avslutad för länge sedan, ni förlorade vi vann. Köp en sådan där guldhjälm när du skall dyka, eller behövs ett speciellt cert för det kanske?

    Vad är det fråga om??? 🙁
    Det här tillför ju inte ett dugg. Haru en dålig dag eller?

    Frid.

    /Richard

  • rasmus_w

    Medlem
    7 september, 2007 vid 15:31

    Hej Olle.

    Det är trevligt för er att ni har rätten på er sida och att vi är skyldiga att känna till gällande regler etc., men hur mycket hjälper det den dagen en dykare blir ihjälseglad av en okunnig vindsurfare? Klart att vindsurfaren antagligen har en rad rättsliga påföljder att vänta men den stackars framlidne dykaren får inte livet tillbaka för det.

    VIdare så gäller det att håla isär begreppen okunnig och oerfaren. En okunnig vindsurfare kan mycket väl ha stor erfarenhet och teknisk skicklighet. Blåser det väldigt mycket seglar antagligen en sådan vindsurfare på en liten hårdvindsbräda, och de brädorna är i vissa fall extremt svåra att framföra i låg fart. I värsta fall sjunker brädan när farten blir för låg, seglaren har två alternativ: segling i full fart eller simning med komplett vindsurfingutrustning i släptåg. Det är lätt att förstå vad de flesta väljer om man nån gång har provat alternativ två.

    Vidare är det inte så många ställen i Stockholm som erbjuder de jämna, hårda vindar vi surfare vill åt, så vi trängs ofta på samma ställen fast vi har en hel skärgård till förfogande, precis som ni gör.

    Ta och inse verkligheten, genom att informera och föra dialog på plats kan ni rädda liv!

  • simpa

    Medlem
    7 september, 2007 vid 15:32

    Kanske är det lite ironi över det Kamaaina säger och det är moget av dig att inte ta allt för illa upp. Men bara för att han säger en sak så talar han inte för oss alla, så fortsätt med en vettig disskussion. Tror även att ni dykare har en “Kamaaina” någonstans bland er, som delar samma åsikter som Kamaaina har men vice versa givetvis, agg mot oss vindsurfare. Så ignorerar du bara honom i fortsättningen så kommer ni nog fram till en resonabel lösning, tack för mig och lycka till.
    Håller med Rasmus till 100%

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2007 vid 16:00

    @Rasmus_W 412511 wrote:

    Hej Olle.

    Det är trevligt för er att ni har rätten på er sida och att vi är skyldiga att känna till gällande regler etc., men hur mycket hjälper det den dagen en dykare blir ihjälseglad av en okunnig vindsurfare? Klart att vindsurfaren antagligen har en rad rättsliga påföljder att vänta men den stackars framlidne dykaren får inte livet tillbaka för det.

    VIdare så gäller det att håla isär begreppen okunnig och oerfaren. En okunnig vindsurfare kan mycket väl ha stor erfarenhet och teknisk skicklighet. Blåser det väldigt mycket seglar antagligen en sådan vindsurfare på en liten hårdvindsbräda, och de brädorna är i vissa fall extremt svåra att framföra i låg fart. I värsta fall sjunker brädan när farten blir för låg, seglaren har två alternativ: segling i full fart eller simning med komplett vindsurfingutrustning i släptåg. Det är lätt att förstå vad de flesta väljer om man nån gång har provat alternativ två.

    Vidare är det inte så många ställen i Stockholm som erbjuder de jämna, hårda vindar vi surfare vill åt, så vi trängs ofta på samma ställen fast vi har en hel skärgård till förfogande, precis som ni gör.

    Ta och inse verkligheten, genom att informera och föra dialog på plats kan ni rädda liv!

    I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.

  • fastforward

    Medlem
    7 september, 2007 vid 16:49

    @Oregistrerad 412493 wrote:

    Det var jag som skrev inlägget som citerades från ett dykforum tidigare i tråden. Jag skulle vilja ta upp några detaljer beträffande det som hände i söndags, och några kommentarer efter att ha läst denna tråd.

    Som redan påpekat är man faktiskt skyldig att känna till gällande trafikregler, oavsett men befinner sig på Nämndöfjärden eller på E4:an. Att andra inte känner till reglerna är inte en giltig ursäkt! Dessutom vet rätt många surfare hur en dykflagga ser ut nu, efter denna tråd.

    Vid dykning från land är man faktiskt inte skyldig att visa dykflagga över huvud taget. I aktuell situation vid Björkvik är det naturligtvis lämpligt. Det finns inte heller några lagar som säger att man måste använda bojar eller dylikt. Det gör många dykskolor i alla fall eftersom ni surfare också håller till där ute.

    Sjötrafikförordningen är redan citerad, men den tål nog att upprepas. Enligt denna betyder dykflaggan: Håll undan och gå med sakta fart.

    Det känns lite fånigt att börja tjafsa om att vi faktiskt var där först, men kommentarer om att vi kunde dyka någon annan stans är faktiskt ännu lägre! Vår utrustning är tyngre att släpå på än er, och ni berörs inte av dykförbud (som det är på andra sidan udden). Det är faktiskt riktigt svårt att hitta bra ställen att dyka på i Stockholmstrakten. Vi brer inte ut oss speciellt mycket, men 30 x 30 m kanske är en underdrift. Ännu löjligare är det av er att hävda att ni bara hade 10-15 m på er. Hade ni inte velat bära er utrustning till nästa strand som ligger ytterligare 100 m bort kunde ni väl surfat dit?

    I Björkvik är det mest nybörjarkurser som bedrivs, och dessa avslutas med ett eller två “nöjesdyk” där man simmar omkring på ett lite större område och har som mål att komma upp där man gick ned. Det lyckas väldigt sällan. Nybörjare har dessutom svårt att hitta rätt “avvägning” och flyter därför oavsiktligt upp till ytan ibland. Därför är det extra viktigt att vi inte kommer allt för nära varandra.

    Jag vågar påstå att det inte finns något allmänt tillgängligt ställe som är bättre för nybörjarkurser i Stockholmsregionen än just Björkvik. Kan ni säga motsvarande beträffande vindsurfning?

    Visst var det så att det blåste mot “vår” udde från den strand ni startade ifrån, och om ni nu hade oerfarna deltagare med borde det gått utmärkt att starta längre bort för att slippa gå så högt i vind. Ni som surfade där verkade dock allt annat än ovana enligt min amatörmässiga betraktelse.

    Det var inte en som seglade förbi i mycket hög hastighet precis brevid bojen. Det var kanske inte heller de flesta, men snudd på. Det var inte heller ett dugg svårt att se att det var dykare i vattnet. De stack nämnligen ofta upp huvudet på insidan av bojen medan ni susade förbi. – Tack för att ni höll er på utsidan i alla fall! Inte heller är det svårt att se om det ligger en massa prylar på berget där dykarna “alltid” håller till.

    Med vänliga hälsningar
    Olle Borg, divemaster på Aqua-Sport i Stockholm

    Kommentarer angående om ni eventuellt skulle kunna tänka er att dyka någon annastans var nog bara för att ta reda på hur många liknande spots det finns i sthlm – om det fanns massor med andra ställen t.ex. Nu verkar det inte göra det så det är bara att acceptera.

    Sedan behöver jag nog ett förtydligande om vilka ytor de här nöjesdyken kräver. Eftersom nybörjarna tydligen kan dyka upp var som helst – betyder inte det att dykarna egentligen vill ha hela vattnet för sig själva? Eller kan man acceptera risk att träffas av en fena om man går upp på fel ställe?

    Jag tycker att de fyra reglerna listade tidigare i tråden borde funka utmärkt om både surfare och dykare följer dem.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.