Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

  • psychonauten

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:18

    @walle 391217 wrote:

    3m/s och du vattenstartar… helium?

    Det går att vattenstarta i 0m/s också, men det e lite bökigt. Å varför skulle man vilja göa det ? 🙂

  • walle

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:18

    @psychonauten 391246 wrote:

    Jag hade samma planer som du, skulle bara prova lite när det blåste för lite för att w-surfa. efter 3ggr på kitebrädan stod jag aldrig mer på en planka.
    Sporterna skiljer sig väldigt mycket, kändes som att man tog ett kliv framåt 50år i utvecklingen ungefär 🙂

    veckans citat!

  • walle

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:20

    @psychonauten 391247 wrote:

    Walle, hade inte du vindsurfat? Det går att vattenstarta i 0m/s också

    Jo visst har jag det för länge sedan…

    Men det var med en 18m2 stor kite! det handlade om… omöjligt att göra det.

  • andreasalm

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:30

    Okej, det verkar ju som om folk tycker att man inte har på vattnet att göra när det blåser så lite. Har ju noll koll på kite världen så va i alla fall tvugen att fråga om det gick att köra i så lite vind. Efter 7år i diverse jollar så är det nog inte heller det jag är riktigt sugen på.

    Men jag höll i en polares 12:a på land när det blåste 5m/s och det känndes fan som om man hade en jävla kraft i den redan då, väger runt 65kg så jag tror fortfarande inte att det ska vara omöjligt att köra kite när det blåser 5m/s bara man har en tillräckligt stor sån där drakjävel.
    Samtidigt så är jag fan rädd för att testa på kitesurfing, folk säger att man fastnar och lägger av med vindsurfingen, och det vill jag fan inte:D
    Så frågan är om man ska prova överhuvudtaget.
    Jaja, tack för alla svar/påhopp om min okunskap.

  • psychonauten

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:40

    @walle 391249 wrote:

    Jo visst har jag det för länge sedan…

    Men det var med en 18m2 stor kite! det handlade om… omöjligt att göra det.

    AHa, sorry i misunderstöd you.

  • walle

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:50

    @andreasalm 391257 wrote:

    Okej, det verkar ju som om folk tycker att man inte har på vattnet att göra när det blåser så lite. Har ju noll koll på kite världen så va i alla fall tvugen att fråga om det gick att köra i så lite vind. Efter 7år i diverse jollar så är det nog inte heller det jag är riktigt sugen på.

    Men jag höll i en polares 12:a på land när det blåste 5m/s och det känndes fan som om man hade en jävla kraft i den redan då, väger runt 65kg så jag tror fortfarande inte att det ska vara omöjligt att köra kite när det blåser 5m/s bara man har en tillräckligt stor sån där drakjävel.
    Samtidigt så är jag fan rädd för att testa på kitesurfing, folk säger att man fastnar och lägger av med vindsurfingen, och det vill jag fan inte:D
    Så frågan är om man ska prova överhuvudtaget.
    Jaja, tack för alla svar/påhopp om min okunskap.

    Klart du ska testa kite!
    Helt klart roligare än windsurf, du kommer hellre kitea upp till minst 12m/s, det lovar jag.

    Men om vi snackar lättvind så är det oerhört stor skillnad på 4,5-5 mot 6-7m/s
    Men det e också så att det mycket svårare att lärasig i för lätt vind…

  • andi_j

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:59

    @walle 391260 wrote:

    Klart du ska testa kite!
    Helt klart roligare än windsurf, du kommer hellre kitea upp till minst 12m/s, det lovar jag.

    Men om vi snackar lättvind så är det oerhört stor skillnad på 4,5-5 mot 6-7m/s
    Men det e också så att det mycket svårare att lärasig i för lätt vind…

    Stora problemet i Svedala är ju att den förbannade vinden aldrig är stabil, hade det blåst stabila 5m/s så hade det funkat utmärkt att surfa med en stor drake, men problemet är att vinden “böljar” alltid 2-3 m/s uppåt och neråt.

  • kitemaster

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 09:06

    Du har ett PM.

  • skejtar_henke

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 12:03

    bullshit… Lite vind är inte kul.

  • tetras

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 21:13

    @walle 391249 wrote:

    Jo visst har jag det för länge sedan…

    Men det var med en 18m2 stor kite! det handlade om… omöjligt att göra det.

    Peter,

    Lita på mig, det är inte omöjligt, det krävs lite trixande men det går. Vad som krävs är en 5 linor drake. Du drar i den femte linan tillräckligt mycke och länge tills draken kommer över på rygg. Där efter drar du i en av de bakre styrlinorna, det är inte tillräkligt att bara dra i bomen. Du måste fatta tak i styrlinan en bit upp och dra och lirka. Sedan handlar det om att att släppa ut den femte linan lagom mycket vid rätt tillfälle.

    Detta är inget man gör i början på dagen för då går man helt enkelt inte ut, men en dag när vinden droppar och du ditchar draken en bit ut men fortfarande så du bottnar (annars kan du glöma det) så föredrar jag att segla in hellre än att gå.

    Redan vid 5 m/s är situationen en helt annan och för mig så är det gränsen för att man skall kunna ha roligt, ta höjd och kunna göra lite små hopp etc. med en 18 m2 drake.

    Jag visar dig gärna vid tillfälle om våra vägar korsas och omständigheterna är det rätta. 🙂

  • walle

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 03:38

    @tetras 391394 wrote:

    Peter,

    Lita på mig, det är inte omöjligt, det krävs lite trixande men det går. Vad som krävs är en 5 linor drake. Du drar i den femte linan tillräckligt mycke och länge tills draken kommer över på rygg. Där efter drar du i en av de bakre styrlinorna, det är inte tillräkligt att bara dra i bomen. Du måste fatta tak i styrlinan en bit upp och dra och lirka. Sedan handlar det om att att släppa ut den femte linan lagom mycket vid rätt tillfälle.

    Detta är inget man gör i början på dagen för då går man helt enkelt inte ut, men en dag när vinden droppar och du ditchar draken en bit ut men fortfarande så du bottnar (annars kan du glöma det) så föredrar jag att segla in hellre än att gå.

    Redan vid 5 m/s är situationen en helt annan och för mig så är det gränsen för att man skall kunna ha roligt, ta höjd och kunna göra lite små hopp etc. med en 18 m2 drake.

    Jag visar dig gärna vid tillfälle om våra vägar korsas och omständigheterna är det rätta. 🙂

    jag har surfat sedan 2001 och har faktiskt aldrig sett någon återstarta en tubkite i 3m/s…. det e bara därför jag tycker det e märkligt.

  • pjoter

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:29

    Haha, härligt med folk som har stenhårda åsikter om grejer dom inte ens testat.

    Inte för att det är så kul att man ger sig ut på vintern precis men en lättvindssession en varm go dag i sommarbrisen slår fan rätt mkt alltså.

    Henke, har för mig de va ett rätt stort leende på dina läppar efter du kört sessionen ett tag för att du inte kunde köra med din bräda. 🙂

  • psychonauten

    Medlem
    20 juni, 2007 vid 13:45

    @pjoter 391503 wrote:

    Haha, härligt med folk som har stenhårda åsikter om grejer dom inte ens testat.

    Inte för att det är så kul att man ger sig ut på vintern precis men en lättvindssession en varm go dag i sommarbrisen slår fan rätt mkt alltså.

    Henke, har för mig de va ett rätt stort leende på dina läppar efter du kört sessionen ett tag för att du inte kunde köra med din bräda. 🙂

    Jag trodde vi pratade om att vattenstarta på windsurfingbräda jag..
    mycket förvirrande har denna tråden blivit.

  • skanepaul

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 06:15

    @tetras 391170 wrote:

    Tja Bois,

    I går blåste det stadigt 7 m/s i Lommabukten. Jag var ute med min North Rhino 18 m2. Jag körde med 50% fast depower på en 130 cm “Twin Tip”, jag hadde inga som helst problem att ta höjd. Utan att pressa kunde jag lätt göra 4-5 m höga hopp. Bara för att det inte blåser 10 m/s eller mer så kan man ändå rippa fett bara man har rätt utrustning.

    Är någon intresserad så är just den draken till salu, gå här om du vill veta mer.

    hahaha 4-5 meter höga hopp… hahahahaahosthahahahaha

  • tetras

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 20:32

    @SkånePaul 391634 wrote:

    hahaha 4-5 meter höga hopp… hahahahaahosthahahahaha

    go BIG and you’ll see:wink:

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.