Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

  • tetras

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 08:34

    @Cortex 391986 wrote:

    “Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan .”

    Ledsen. Den där gamla teorin med “längre väg på ovansidan ger högre hastighet” etc stämmer *inte*.
    Fiska mer åt hållet med laminära flöden, deflektion och Coanda-effekten så går det nog bättre. Läs på Wikipedia eller Googla så får du lite mer aktuell information om lyftkraft.

    När det gäller att hoppa högt med en kite så är det iofs positivt att generera mycket lyftkraft… *men* om du samtidigt fixar för mycket inducerat motstånd (och dessutom har ett större motstånd från profilen) kommer energin i kiten att ta slut innan du kommit högt. Så i lätt vind (lite energi) gäller att ha en väldigt effektiv profil som kan generara mycket lyft utan att stalla = låg vingbelastning (= dvs oftast stor, effektiv kite med högt AR).

    Om man har mer energi (mer vind) att leka med så kan du ha högre vingbelastning utan att stalla vingen. Dvs mindre kite. Och eftersom en mindre kite ger mindre motstånd (speciellt vid höga hastigheter) så kan du hoppa högre med den mindre kiten i mycket vind.

    Sedan finns det fler variabler som ex vis apparent wind som gör det hela mer invecklat; dvs du kan fixa en hel del extra kraft genom att göra vägen för en (effektiv) kite längre (= ge den högre hastighet = mer energi).

    Och… som vanligt hänger mycket på åkarens skicklighet…

    Oh well, nu spårade denna tråd ur…
    Nu ska jag gå och knyta mig så att jag är redo för morgondagens kitesession. Festen regnade bort. Blä.

    Skål på er och ha en trevlig midsommarnatt!

    /Kaj(Tech)
    (Inte helt nykter så sorry för babblet)

    Sant som det är sagt. Låter intressant med den där Speed2’an, vad är den stora skilnaden i förhållande till en vanlig tub kite. För och nackdelar och var ärlig nu inte bara en massa sälj snack.

  • kasimir

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 08:36

    “Du blandar ihop alpha med vindhastighet”
    Vad pratar du om?
    Har bara kört hög AR kite i lättvind någon gång men jag ser däremot hur det går för alla andra som gör det. Vi kan väl vara överens om att det är lättare att köra låg AR i lättvind i varje fall.
    Teknik har jag nog så den parametern kan du plocka bort.

  • pjoter

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 09:11

    jupp helt rätt kasi. det är lättare att köra låg-AR i lättvind, precis som i massa vind. men bara för att det är lättare behöver inte betyda att det funkar bättre.
    Bara för att va störig gör jag nu en finfin jämförelse.
    Det är lättare att köra porsche än att köra formelbil och har du bara kört porsche så kan du va grym på den men när du hoppar i en lite vassare sak kommer du köra skit. Du kör fortare med porschen men nån som har lärt sig formelbilen kommer piska skiten ur dig rätt fort.

    En hög-AR kite kräver mer teknik och har man inte lärt sig den tekniken så kommer man få ut väldigt lite kraft ur den. Har man däremot lärt sig den så får man ut rejält mkt mer än med en låg-AR.

  • tetras

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 09:46

    @pjoter 392015 wrote:

    jupp helt rätt kasi. det är lättare att köra låg-AR i lättvind, precis som i massa vind. men bara för att det är lättare behöver inte betyda att det funkar bättre.
    Bara för att va störig gör jag nu en finfin jämförelse.
    Det är lättare att köra porsche än att köra formelbil och har du bara kört porsche så kan du va grym på den men när du hoppar i en lite vassare sak kommer du köra skit. Du kör fortare med porschen men nån som har lärt sig formelbilen kommer piska skiten ur dig rätt fort.

    En hög-AR kite kräver mer teknik och har man inte lärt sig den tekniken så kommer man få ut väldigt lite kraft ur den. Har man däremot lärt sig den så får man ut rejält mkt mer än med en låg-AR.

    Mycke bra sagt, det tog ett tag att lära sig behärska en stor drake (18m2) med hög-AR i lättvind (ca 5 m/s) för att bl.a undvika de traditionella problemen med att den ramlar ner etc. men när man väl lärt sig dess beteende och möjligheter så kan du i princip göra samma trix vid 5 m/s som man annars bara kan göra vid högre vindhastighet. T.ex. redan vid 8 m/s är marginalerna större och eventuella misstag absorberas i högre grad av systemet. Med andra ord vill man utveckla sin kitekänsla och bättre förstå hur kiten fungerar så rekomenderar jag mer lättvinds körning och det är inte så att det ena behöver utesluta det andra utan snarare tvärt om, met tid på vattnet, bättre kite kontrol som också ökar nöjet vid höre vind och när man kör med mindre drakar.

  • jonaish

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 09:47

    @pjoter 392015 wrote:

    En hög-AR kite kräver mer teknik och har man inte lärt sig den tekniken så kommer man få ut väldigt lite kraft ur den. Har man däremot lärt sig den så får man ut rejält mkt mer än med en låg-AR.

    Vilken teknik måste man ha lärt sig, för att få ut mkt kraft ur en hög-AR kite?

  • tetras

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 10:28

    @jonaish 392021 wrote:

    Vilken teknik måste man ha lärt sig, för att få ut mkt kraft ur en hög-AR kite?

    Du skall helt enkelt lära dig din drakes möjligheter vilket du gör snabbare när du är tvingad att köra på dess marginaler (low and high end). Detta talar också för att inte byta drake för ofta. Jag tror bestämt att man har roligare och kan köra bättre med en drake som man kan väl än att nödvändigtvis byta drake varje år. De förbättringar som sker från år till år mellan generations skiftena ger inte så mycket om du tar i beaktande att du också måste vänja dig vid den nya, men detta ligger inte i drakförsäljarnas intresse så givetvis så är skilnadera fantastiska från år till år när man lysnar på dem, men så är det nödvändigtvis inte i realiteten.
    Kör man inte på elitnivå utan kanske i huvudsak på helger och andra lediga stunder så tror jag bestämt att man får mer ut av sin körning och kompetensutveckling om man byter drake vartannat var tredje år. Jag skulle nog säga att andra året efter en ny generation drakar kommit ut på marknaden skall man passa på för då har de värsta barn sjukdommarna filats bort. Sen behåller man den i 2-3 säsonger innan man bytar igen, det gynnar både ditt kitand och din plånbok.

  • rille

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 13:20

    Whattafuck…vilken urspårning.

    Windsurfat sen 1995 och kört hela rejset från stora brädor till vågbrädor. Sedan jag också började kitea 2005 så är mitt surfarliv betydligt enklare och roligare. Har sålt alla brädor över 100 liter och största seglet är nu 6.2 vilket ger mycket enklare riggning, samt mindre (till storleken) brädor att transportera. För å ersätta windsurfstorbrädorna har jag nu Waroo 16 och 12kvm vilka för mig funkar från 5-6 m/s och upp till ca 13 m/s. Oftast blåser det inte mer än 6-7 m/s där jag bor vilket förr innebar ett j-a tråkigt guppande med tidvis planing på stora ws-brädor. Nu blåser jag upp en drake, kopplar till linorna och drar ut. Betydligt mindre prylar och fippel än med ws-prylarna. Blåser det över 11-12 m/s känner jag mig mer hemma på ws-prylarna och kör det istället.

    Så jag är j-gt nöjd med kiteandet. Mindre strul med grejer och mer tid på vattnet. Sen är det ju förbenat roligt med.

    Mitt råd vad gäller nybörjar kite är enkelt och då har jag gått via foil till C-kite till bow: Bow

  • psychonauten

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 15:08

    Sluta leka professorer nu och ut å åk istället!

  • skejtar_henke

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 16:24

    @tetras 391980 wrote:

    Henrik

    Jag antar att du inte läser teknisk fysik på LTH? För att lyfta ett föremål från marken krävs en kraft. Denna kraft får vi ifrån vinden som är logaritmiskt proportionel mot hastigheten (se Beaufort skalan). Något förenklat, vinden driver en luftmassa som träffar drakens framkant där den klyvs, en del av luftmassan går på drakens undersida och den andra delen på drakens åvansida. Efter som åvansidan är något konvex vilket innebär att luftmassan har en längre väg att gå vilket i sin tur ger upphov till en högre hastigeht. Tack vare detta fenomen (kallas också Aerodynamic) skapas en uppåtriktad kraft, detta är samma fenoimen som får en flygplansvinge att lyfta ett flyglan . Beroende på vinklen på draken kan man variera luftsrömarna på drakens ovan- och undersida och därigenom också den uppåtriktade kraften.

    Nu råkar det faktiskt vara så att om du har två identiska vingprofiler (t.ex en North Rhino 16m2 och en North Rhino 18m2) så under samma omständigheter alstras en större kraft med den större vingen och därigenom ett högre hopp.

    Att du upplever att du kan hoppa höre med en mindre drake är förmodligen vid högre vindhastighet och högre vindstyrka men om jag kan hålla min 18m2 under kontrol när du seglar med din mindr drake kommer jad ändå kunna hoppa högre än vad du kan tack vare den större ytan.
    Elementary my dear Henrik

    Ok det var ju en massa dravel… Skulle vilja se 5 metershopp i lättvind. Snacka går ju.

  • tetras

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 18:25

    @skejtar_henke 392049 wrote:

    Ok det var ju en massa dravel… Skulle vilja se 5 metershopp i lättvind. Snacka går ju.

    Om vi nu skall släppa det rent akademiska och tala klarspråk. Om du känner att du har tryck i grejorna pressar upp mot vinden samtidigt som du skickar draken till kl 13 då spellar det ingen roll om det blåser 7 m/s eller 12 m/s kraften är där och du lyfter antingen du vill eller ej. Så enkelt är det och det enda jag kan säga till er som tvivlar, se till att få händerna på en 18 eller 20 m2 kite och ni kan se själva.

  • skejtar_henke

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 18:30

    vaddå tvivlar…. Jag har provat både 18 20 och även större… Men kan ju ärligt säga att det blir inga 5 metershopp med en 20 m kite i 5 sekundmedeter.

    Bullshit säger jag… Visst går det att hoppa högt med en större kite. Men 5 sekundemerter är ju riktig fisvind.

    Men visst du ska få bevisa det en dag när det blåser 5.
    Som sagt snacka går ju……………

  • zo0

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 20:01

    @psychonauten 391247 wrote:

    Det går att vattenstarta i 0m/s också, men det e lite bökigt. Å varför skulle man vilja göa det ? 🙂

    Va? fattar jag rätt nu.. Kan man vattenstarta med en kite i 0m/s? Isf vill jag gärna se den kiten (utan motorerna på)

  • cortex

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 20:34

    Oj då, här har det skrivits en del medans jag fick 5 timmar av go surf idag på en fin-fin spot. Blåste iofs bara runt 6 m/s i medel och kanske 7-7.5 i byarna men det var kul som fanken ändå. Har haft duktig abstinens i 3 veckor.

    Skejtar_henke… nä, i 5 m/s blir det nog bara 5 meter höga hopp om du rampar på en våg som är 4 meter. 😀

    Släng på 2 m/s så är det däremot ingen omöjlighet även på plattvatten… med rätt grejer och teknik.

    Jonaish, tekniken för att köra i lättvind handlar till 99% om finkänslighet och precision med både kite- och brädkontroll. Dvs det gäller att använda den lilla energi man kan mjölka ur vinden på ett så effektivt sätt som möjligt. Exempelvis ska man svänga kiten så “rent” så möjligt utan att stalla den alltför mycket, se till att jobba med depowern så att man inte tar ut mer kraft än nödvändigt (eftersom kiten då tappar fart), placera kiten så optimalt som möjligt i vindfönstret vid varje sineing, vara noga med att ha ett så rent skär som möjligt med brädan, ha vikten rätt så att brädan går lätt genom vattnet etc, etc… samt att man måste se till att ha utrustning som iaf inte har tokdåliga lättvindsegenskaper till att börja med.
    Jo just det; så kan man banta ner sig till under 60 kilo också, då jäklar kan man köra lättvind. 😉

    Det finns givetvis en gräns när inget funkar längre och när det bara inte är kul på något sätt… men med rätt grejer och bra teknik kan man flytta ner den gränsen ordentligt… och om man bor på ett ställe där det oftast blåser mer så kanske det inte ens är värt att pyssla med lättvinds-surf. Vad vet jag? Bor man däremot i mina trakter så blir det jävligt lite surf per år om man inte kör lättvind. :crazy:

    /Kaj(Tech)

  • skejtar_henke

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 20:52

    klart att det beror på teknik och dyligt. Men som du säger är ju lättvind mer krävande på ett sätt för att man måste var mer “clean och göra allt rätt för att få ut allt ur kiten. Men själv ser jag fram emot att se hur man hoppar 5 meter högt i fem sekundmeter… Det ska bli kul…

    Tetras får man fråga hur länge du kört… vi kanske har träffts i habo. Fölåt om jag låter skeptisk.. Men jag tror inte på dig.

  • psychonauten

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 20:58

    @tetras 392066 wrote:

    Om vi nu skall släppa det rent akademiska och tala klarspråk. Om du känner att du har tryck i grejorna pressar upp mot vinden samtidigt som du skickar draken till kl 13 då spellar det ingen roll om det blåser 7 m/s eller 12 m/s kraften är där och du lyfter antingen du vill eller ej. Så enkelt är det och det enda jag kan säga till er som tvivlar, se till att få händerna på en 18 eller 20 m2 kite och ni kan se själva.

    Lägg ner nu, du är ute på djupt vatten.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.