Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 augusti, 2021 vid 10:21

    Har skaffat en wizard bräda med endast surf platta (2 us box skenor) men skulle vilja köra med race foilen med tuttle huvud. Någon som vet om det finns en bra adapter?. Minns att jag sett någon sådan i kolfiber. Alu kan också funka men kan bli ganska tung uppåt halvkilot.

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2021 vid 10:23

    Har skaffat en wizard bräda med endast surf platta (2 us box skenor) men skulle vilja köra med race foilen med tuttle huvud. Någon som vet om det finns en bra adapter?. Minns att jag sett någon sådan i kolfiber. Alu kan också funka men kan bli ganska tung uppåt halvkilot.

    Tålamod – SS släpper en sådan till 2022, den ser Nice ut och du kommer även kunna justera läget för din racefoil!

    Problem solved!

  • robertj

    Medlem
    16 augusti, 2021 vid 20:02

    Slingshot är ganska sena med en sån adapter. Finns flera, på rak arm starboard, gofoil, manta. Vet dock inte hur bra de är.

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 augusti, 2021 vid 22:37

    Tack för svar men kollade igenom gamla inlägg här på Surfzone och kom nu på att det va Crater composite tillverkade dessa adapters i kolfiber. Verkar som de inte säljer dessa längre men går kanske att beställa ändå. I annat fall kanske det inte är en så stor operation att sätta i en foilbox. Jag tror det är bästa alternativet faktiskt då masten är lite för hög ändå för den brädan. En adapter bygger ju ca 10cm extra.

    Gofoil och starboards adapters tror jag inte är lämpade för windfoil vad jag läst på Seabreeze forum iaf. Men de är säkert starka nog men vinkeln på skruvarna verkar skilja om jag förstått rätt.

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2021 vid 07:01

    Ang masthöjd – vad är högt? SS säljer upp till 125 cm (!) för Windfoil i phantasmserien

    Det är högt!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 augusti, 2021 vid 08:46

    Ang masthöjd – vad är högt? SS säljer upp till 125 cm (!) för Windfoil i phantasmserien

    Det är högt!

    Jo jag vet, har sett klippen från Gorge. Det ser helt sjukt ut. Men inte min grej med bara carvemanövrar i choppigt vatten. För hopp tex tycker jag runt 75-80cm är lagom. Även för vågor då det är långgrunt då funkar det hur bra som helst med 70cm då det är platt mellan vågorna. 95 cm tycker jag är högt nog, skulle aldrig vilja ha en125 cm mast. (Men man vet aldrig kanske ändrar mig i framtiden)

    Fick svar av Crater composites att de slutat tillverka dessa adapters pga dålig lönsamhet/hög materialkostnad.

    Groove kiteboards har nog den bästa adaptern i massiv kol. Tyvärr ganska dyra, runt 250 euro.

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2021 vid 09:24

    Jag klarar mig oxå bra med 90, och för vågor ska man nog helst ner till 70 säger jag nu, men egentligen kanske det handlar om att kontrollera höjden bara. Tror jag skulle kunna klara lite högre än 90, ibland i gippen har jag vart lite dålig på att dra in riggen och touchar den vattnet. 10 cm till hade kanske räddat mig =)

  • aspen

    Medlem
    18 augusti, 2021 vid 10:02

    Hej alla,
    Efter dryga 40 år av ws så var det i år dags att ta “fan i våld” och lära sig windfoila. Köpte in en beg Manta-foil i vintras men tyckte framvingen såg lite väl liten ut så efter idogt gogglande för att hitta en större vinge till ett vettgt pris så föll valet på en amerikansk Clearwatervinge på 2300 kcm (www.clearwaterfoils.com). Den här vingen kom levererad i CNC-fräst frigolit och kostade fram till dörren ca 1000 kr inkl frakt och tull. Tanken är sedan att man själv laminerar den och eftersom jag tidigare har byggt en del brädor så fanns en skvätt epoxi och glasfiber hemma. Sagt och gjort, efter många lager med glasfiber och förstärkningar så blev underverket klart till våren och förväntningarna var stora att testa. Under tiden läste jag allt här på konfen om Edra erfarenheter (tack för det) och tips plus mängder av youtubefilmer senare så kände jag mig väldigt preppad och peppad. Tanken var att använda en hemmagjord äldre bräda jag hade liggande om ca 130 liter och 70 bred. men tyckte inte att jag fick den respons jag ville ha när jag pumpade med fötterna och seglet, troligen beroende på för lite volym i aktern. Så efter lite funderande så blev det inköpt en ny SB formulabräda av 2010 års modell från en välkänd svensk firma till ett rimligt pris (under 9000 kr). Nu har jag hunnit köra den med ett gammalt NP 7.2 cambersegel och jag måste säga att det till slut blev väldigt bra. Helt plötsligt får jag betalt för pumpningen och brädan går mkt snällt och långsamt upp på vingen, vilket ger mig tid att justera kroppsvikten så att inte vingen överstegrar eller lägger sig på sidan. Måste säga att det är en helt absurd känsla när brädan lyfter ur vattnet i <4 ms vind och det blir helt tyst. Har väl hittills inte blivit några jättelånga repor men de blir längre för varje gång. Ska nu oxå försöka lära mig att komma i stropparna och våga segla ikrokad i selen. Målet är att pressa nedre vindgränsen så långt det går för att öka antalet dgr på vattnet. Att foila i starka vindar är inte aktuellt (inte just nu iaf) då jag fortfarande tycker det är buskul att ws på “vanligt” sätt med mindre brädor än formula. Hela kalaset har hittills kostat mig knappt 15 000 kr ( beg foil+ större vinge +bräda), vilket jag tycker är rimligt och inte frestar allt för mkt på hushållskassan och äktenskapet. Drömmen är att innan årets slut knäcka koden för hur man gippar med foil utan att tappa farten men det kommer kräva många timmar på vattnet framöver misstänker jag :-).

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2021 vid 10:23

    Vad kul! Välkommen till klubben! Vad häftigt att du byggde en egen vinge, kan du inte lägga upp en bild?

    Foilgippen kommer, gör som du brukar bara, fast på balettnivå. Viktigt att INTE skota in seglet, samt att hålla riggen fram så inte nosen börjar röra sig upp och ner

  • aspen

    Medlem
    18 augusti, 2021 vid 17:05

    Tack för det.
    Förhoppningsvis lyckas jag få med några bilder. Vingen är i nuvarande utförande mkt “rå” utan ngn finish alls men tanken är att den ska pimpas med lite mer slipning och ett eller flera kolfiberlager vad det lider. Skruvarna idag är heller inte försänkta men det ska oxå fixas. Måtten är 106 x 26.5 cm så det är en skapligt stor pjäs. Där skruvarna fäster har jag lagt in en aluförstärkning förutom flera lager extra glasfiber förstås. “Huvan” över fuselage-framänden var det lite pyssel med men det löste sig genom att lägga flera vaxlager på den så den släppte väldigt lätt när glasfiberhuvan hade härdat. Givetvis borrade jag upp hålen i vingen innan huvan gjordes så att vingen var fixerad vid fuselaget precis som jag ville ha det. Borrandet gjordes i en bänkborrmaskin så att det blev exakt vinkelrätt. Clearwater har väldigt bra byggvideos på sin YT-kanal, som var till stor hjälp. Underlättar nog en del om man har erfarenhet av laminering men annars är byggandet tämligen “straight forward”.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 10:32

    Hej!
    Sist fick en bra dag på Fudde men fortfarande får jag för mycket höjd så hamnar utanför vatten då och då när byar kommer. Fick tips flytta ner bommen , dra fram lite mastfoten. Iaf jag har en projekt på g, vill förlänga framsidan av fuselage till min SS Supercruiser, vill tillverka den och testa vad skulle blir för skillnad. Tänkte kanske göra 15/20 cm , vad tycker ni är bara bortkastad tid eller kan det fungerar och kan vara mera stabil i flyg läge? en annan sak , någon av er vet om Starboard släpper dina 3D CAD modell? Eller vart kan man hitta CAD modell till olika vingar?

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 10:36

    @aspen – väldigt coolt alltså. Tänk om man kunde själv designa sin vinge i ngt cad och sen få den printad!

  • sailortrash

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 10:39

    Hej!

    Sist fick en bra dag på Fudde men fortfarande får jag för mycket höjd så hamnar utanför vatten då och då när byar kommer. Fick tips flytta ner bommen , dra fram lite mastfoten. Iaf jag har en projekt på g, vill förlänga framsidan av fuselage till min SS Supercruiser, vill tillverka den och testa vad skulle blir för skillnad. Tänkte kanske göra 15/20 cm , vad tycker ni är bara bortkastad tid eller kan det fungerar och kan vara mera stabil i flyg läge? en annan sak , någon av er vet om Starboard släpper dina 3D CAD modell? Eller vart kan man hitta CAD modell till olika vingar?

    Jag tror vägen framåt är att parera vindbyar genom att vinkla seglet mot vinden i byar (dra seglet mot dig med framhanden)
    Med Cambrade segel funkar detta sämre då de har så mkt profil.

    Supercruiser är ju en rätt stor foil, så om man gör som vanligt och bara hänger lite hårdare i selen överfoilar man

    Testa att ”rigga för byarna”, brukar gå bra att pumpa upp sig med lite mindre segel så blir det enklare när den hårda vinden kommer

  • mrquality

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 11:47

    @aspen – väldigt coolt alltså. Tänk om man kunde själv designa sin vinge i ngt cad och sen få den printad!

    Allt går att göra, jag hittade för några veckor sen en CAD modell av dessa front vinge, mätte den och längden är cirka 650 mm. Hade tänkt att om jag hittar ett företag som printer ut den jag kan laminerar själv med kolfiber , bara för att testa . Men vet ej om jag har tid över för det någon gång ahahahh

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    23 augusti, 2021 vid 16:00

    Hej!

    Sist fick en bra dag på Fudde men fortfarande får jag för mycket höjd så hamnar utanför vatten då och då när byar kommer. Fick tips flytta ner bommen , dra fram lite mastfoten. Iaf jag har en projekt på g, vill förlänga framsidan av fuselage till min SS Supercruiser, vill tillverka den och testa vad skulle blir för skillnad. Tänkte kanske göra 15/20 cm , vad tycker ni är bara bortkastad tid eller kan det fungerar och kan vara mera stabil i flyg läge? en annan sak , någon av er vet om Starboard släpper dina 3D CAD modell? Eller vart kan man hitta CAD modell till olika vingar?

    Om du överfoilar så ska inte vingen längre fram utan tvärtom. Men det kanske du redan vet. På stora foilvingar så måste du köra mindre segel och det kan behövas rigga ner flera storlekar om du inte bytet till mindre vinge. Jag har kört 4,2 segel och varit överriggad ändå med 1300 vinge sist i Närlunda. Till slut går det inte att skota in alls utan att överfoilade då man håller bara i masten och foilar ändå. Halvvind är då sämst, bättre att gå mot vinden och luta dig bakåt i byarna alternativt svänga mot rakt downwind/ plattläns och håll seglet öppet. Det blir lite berg och dalbana lätt så skota inte on för mycke utan vara “dutta” lite ibland för att fortsätta flyga. Alltså up/downwind segling. Är då under powered är det halvvind som gäller.

    Kul med lite projekt så varför inte. Jag var själv inne på att köpa en Moses freestyle vinge och bara ändra fästet och eller bygga en adapter så den passar NP Glide fuset.

    Ett alternativ till att laminera en vinge är att slipa till en i G10 vilket jag tror kan gå ganska snabbt, framförallt mindre vingar.

Sida 13 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.