Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    17 oktober, 2021 vid 22:21

    SAB 799 vill jag höra med om! Är det Balz pro model?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 13:08

    SAB 799 vill jag höra med om! Är det Balz pro model?

    Japp, just den.

    Gillade den inte först då den känns ungefär som en race foil men långsammare och mindre stabil. Men efter jag upptäckte dess potential har jag ändrat mig helt och kör nu inget annat i alla förhållanden från 3-15m/s med 5,2 till 4,2. Lite trögare att komma igång på än glide m slim tex så kräver lite längre by för att hinna få upp farten. Men väl uppe så rullar det på även genom vindhål på 3m/s med 5,2an och wizard 114. Den ramlar inte ner som en racefoil utan har ganska bra lågfartsegenskaper och stallar inte så lätt. Otroligt bra pop så höga hopp är möjligt på plattvatten. Har ännu inte lärt mig tajma rätt i hoppen men ibland blir det rätt (vet inte exakt vad jag gör) och då blir det som en trampolin och jag flyger högre än väntat och vad som är möjligt med fena. Landningen blir också smoth då foilen slår i först och dämpar.

    Vingspetsarna har en speciell form som gillar att bli luftade om man svänger tajt. Det känns även tryggt i vågor och när man ska vattenstarta att vingspetsarna är runda istället för som vassa knivar.

    Nämnde jag även att det går att svänga tajt då den inte har så mycket stabilitet i sidled, kan va en nackdel om man kör tyngre segel och längre brädor. Detta beror mest på bakvingen så går lätt att byta till 450 staben om man vill ha en stabilare setup men har inte provat själv.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 13:12

    Den ser lite ut som mer HA Infinity tycker jag, låter som ett bra köp. Skulle va kul att testa, får se om jag kommer med ngt nytt kul till våren
    Verkar trögt med leveranse mm nu

    Vad tror du om masten, och du köpte med plate antar jag?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 14:13

    Masten är på 92cm, ja med plate. Den är inte riktigt lika styv som en racemast men i nivå med tex glide alu, flex i masten märks inte alls på vattnet. 92cm är ganska nice ändå även om jag hade föredragit ca 80-85cm egentligen för foilstyle/våg. Men 82cm plate masten är för mjuk för windfoil. 85cm tuttle masten är ett annat alternativ men med adapter blir den ju ännu högre. Och inser att jag kör mest på Wizard 114 och på 92 liters MB (tuttle) med fenor. Kombi bräda kan va ok men svårt att slå wizard 114.

    Fördel med SAB är förutom en bra freestyle vinge så har de reservdelar på lager och snabba leveranser från fabrik i Italien. Fuselaget är också extra förstärkt för att klara hopp. Det är ganska biffigt och tungt.

    Köper du Phantasm vilket jag tror också är ett bra val,( kanske bättre styvare mast) så titta på en vinge som motsvarar w799, med ca 800cm spann och 1100cm2. Möjligen en något större tex 1200cm2 och mindre tex 1000 cm2 men i samma ha ratio som w799. Alltså lite mer high aspect än motsvarande i76 är mitt tips.

    Du kan absolut få prova min w799 eller kanske enklast hela kittet.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 16:08

    Jo vi får se vad det blir. Jag saknar en vinge kring 1100, tycker I65 är lite för stort hopp från I76:an.

    Vingarna till phantasmen är omgjorda en aningen, generellt mer HA och tunnare. Mkt mer att välja på, så det lär dyka upp ngt bra

    Han brorsan till Balz kör ju för slingshot på deras vingar (Jake M) och det är ju Logozs bakom design i båda fallen, så det är nog lite hugget som stucket vad gäller foilstyle

    Tycker det verkar som Slingshot lagt mkt krut på att fixa de extra krafterna från Windfoil, vet att deras första serie och samarbete med SAB las ner pga av för klen konstruktion (ghost whisperer).

    Du får skrika till om du hoppar av masten!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 19:46

    Jag säger till jag lovar. Men har svårt att tänka mig den går av, den är testad och ska hålla för hopp mm. Den ser bulletproof ut. Masten är också förstärkt och styvare än tidigare master som kom från kite. Dessa rekommenderas inte längre för windfoil. Är inte helt säker att Logisz designar vingar åt SAB längre. W799 liknar ingenting som ss har nu iaf.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2021 vid 19:56

    Nej han gick ju till SS för ett bra tag sen, men de körde samman fram till 1-2 år sen tror jag det var. Det är därför man kan köra SAB vingar på phantasm fusen utan problem och tvärtom förnärvarande

    Ja frågan är om man ska investera i SAB eller SS. Båda verkar grymma

  • erik71

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 10:35

    Ni som kör tex SS vingar och liknande som är low aspect foilar, vad kör ni på för foilbrädor? Märken modeller som fungerar bäst? Tänker mest på er som kör de kortare foilbrädorna som kan vara under 2 meter.

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 10:52

    Hej
    Jag har två Slingshot wizard brädor, 130 och 114, 188 resp 177 långa
    Kanonbrädor, båda kan betraktas som 1 board quiver dock är 130 för stor för hopp och vågridning tycker jag. Men går att slå på både vanligt och helitack

    114 är det bara helitack som gäller vilket dessutom är riktigt svårt på den brädan

    Planar tidigare än längre brädor, bra byggkvalite, bra form mm

    Korta brädor är roliga, snabba och ner responsiva. Stor skillnad om man kommer från en bräda kring 220 eller längre

    Wizardbrädorna från 2020 har justerbar foilbox, vilket jag rekommenderar då man kommer vilja flytta runt foilen beroende på vinge fram och vad man gillar att göra. Jag flyttar runt den regelbundet fortfarande beroende på vindstyrka och andra förhållanden

    Skulle absolut inte skaffa en ny bräda utan justerbar box idag

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 10:53

    Hej
    Jag har två Slingshot wizard brädor, 130 och 114, 188 resp 177 långa
    Kanonbrädor, båda kan betraktas som 1 board quiver dock är 130 för stor för hopp och vågridning tycker jag. Men går att slå på både vanligt och helitack

    114 är det bara helitack som gäller vilket dessutom är riktigt svårt på den brädan

    Planar tidigare än längre brädor, bra byggkvalite, bra form mm

    Korta brädor är roliga, snabba och ner responsiva. Stor skillnad om man kommer från en bräda kring 220 eller längre

    Wizardbrädorna från 2020 har justerbar foilbox, vilket jag rekommenderar då man kommer vilja flytta runt foilen beroende på vinge fram och vad man gillar att göra. Jag flyttar runt den regelbundet fortfarande beroende på vindstyrka och andra förhållanden

    Skulle absolut inte skaffa en ny bräda utan justerbar box idag

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 15:40

    Beror mycket på erfarenhet/nivå och din vikt. Ss wizard 130 är nog en lämplig bräda för 85kg genomsnittssurfaren.

    Slingshot är nog marknadsledande inom detta segment. Wizard brädorna är redan inne på 3e generationen medan andra tillverkare släpper sin 1 gen korta foilbrädor. Det finns några andra nischtillverkare dock tex MB boards och Horue.

  • sailortrash

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 18:08

    Är man helt ny kommer man komma långt på en vanlig vindsurfbräda
    Men jag tror det är ännu enklare att direkt gå på en stor foilspecifik bräda. Framförallt är det volymfördelningen och mastskenans position relativt stroppar och foilbox som hindrar dig från att utvecklas efter att du kört sig grunderna

    En bred bräda, kring 75-80 underlättar inlärningen. En lång bräda förenklar oxå, då längden ”bedövar” foilen lite (anser jag), men det blir mer energikrävande att pumpa foilen, både för att komma igång och väl uppe

  • robertj

    Medlem
    19 oktober, 2021 vid 18:53

    Kör ss levitator 150, 198×83. Rolig, livlig bräda. Känns inte alls som 150 l, snarare 120-130. Min torrvikt är 95 kg. Har kört rrd h fire 91, 155 l förut. Den är som en pråm i jämförelse. Har gått ned 1-1,5 m2 i segel med levitator. Rrd är en racefoilbräda, kan ha större segel och hänga mer som vanlig vindsurf.

  • erik71

    Medlem
    20 oktober, 2021 vid 10:00

    Kör ss levitator 150, 198×83. Rolig, livlig bräda. Känns inte alls som 150 l, snarare 120-130. Min torrvikt är 95 kg. Har kört rrd h fire 91, 155 l förut. Den är som en pråm i jämförelse. Har gått ned 1-1,5 m2 i segel med levitator. Rrd är en racefoilbräda, kan ha större segel och hänga mer som vanlig vindsurf.

    Hej Robert,
    Spännande det du skriver med att att det kan skilja så mycket i egenskaper fast volymen är typ den samma.
    Jag har ungefär samma matchvikt som dig (92kg) så extra intressant att få höra dina erfarenheter. 🙂

    Till din Leviator 150 vad använder du för foil och segelstorlek om du ska ut en dag med lätt vind, säg 6-8 m/s.
    Har du flera framvingar att byta med?

  • robertj

    Medlem
    20 oktober, 2021 vid 21:04

    Kör ss levitator 150, 198×83. Rolig, livlig bräda. Känns inte alls som 150 l, snarare 120-130. Min torrvikt är 95 kg. Har kört rrd h fire 91, 155 l förut. Den är som en pråm i jämförelse. Har gått ned 1-1,5 m2 i segel med levitator. Rrd är en racefoilbräda, kan ha större segel och hänga mer som vanlig vindsurf.

    Hej Robert,

    Spännande det du skriver med att att det kan skilja så mycket i egenskaper fast volymen är typ den samma.

    Jag har ungefär samma matchvikt som dig (92kg) så extra intressant att få höra dina erfarenheter. 🙂

    Till din Leviator 150 vad använder du för foil och segelstorlek om du ska ut en dag med lätt vind, säg 6-8 m/s.

    Har du flera framvingar att byta med?

    Kör ss fwind foil med i84 (2000 cm2). 5.9 segel vid normalvind, 6.7 vid lättare vind och 5.2 vid hårdare vind. Blir överriggad runt 10 ms. Ska komplettera med i76 och ev mindre segel. Går att köra 7+ segel på levi men tycker det förtar lite vitsen med foil. Som sagt all volym bak. Slagvändning går om man är snabb men övergått till att jippa nästan jämt. Drar rigg med båda fötterna bakom masten. Man vänjer sig och med små segel så är det inte så tungt. Finns även en levitator 160 men är nöjd att jag valde den mindre.

Sida 16 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.