Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Wave 85 – Någon svenne som testat?

  • Naish Hybrid Wave 85 – Någon svenne som testat?

    Publicerad av bwss-bg på 19 april, 2005 vid 21:56

    Har läst lite Britiska omdömen om Naish Hybrid Wave 85 men ganska lite om den här på Konfen. Hur ligger det till egentligen finns någon som testat den ordentligt i hemmavatten än?
    Funderar på att köpa nytt, men den känns som ett väldigt osäkert kort…eller?
    Har sedan länge en mindre vågis för de större dagarna i Sverige (eller surf på de lite mer sjysta ställena i världen). Men nu har jag fått lite ändrade familjeförhållanden och lär få hålla mig på hemmaplan (Torö, Väddö och Varberg) och då lär mina dagar på vågisen bli lätträknade om jag inte köper något större.
    Jag vet redan det jag behöver veta om alternativen (Syncro 82, JP RWW, EVO etc.) så bespara mig den informationen tack.

    //BG

    adde svarade 18 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • basse

    Medlem
    20 april, 2005 vid 06:13

    Adde körde den 3 veckor på Maui så han borde ha en åsikt.. lite påverkad sådan bara. De mätte den väl till 77 liter i testet tror jag.

    Jag körde annars RRD Waves Swallow 78 och tykte den var riktigt najs. Snärtig som tusan och mycket snabb på fejset. Ganska lätt att trycka ner på rejlen och med en fin och lugn gång. Har inte testat den här hemma så med Xon vet jag inte riktigt.

  • adde

    Medlem
    20 april, 2005 vid 06:48

    Lade precis upp mi reseberättelse från Maui HÄR, där skriver jag endel om Hybriden.

    Edit: här är Hybridtexten:
    – Hybrid FreeWave 85
    Med sina mått, 214×59 liknar Hybriden inget annat på marknaden. Den klassas såklart som “stubbie” men denna kategori brädor är oerhört spretig och de enda gemensamma nämnarna är att de relativt sin volym är kortare och bredare, samt att de är ämnade för icke-ideala förhållanden. Dvs Onshore, långsamma vågor mm. Hur man sedan designar brädan för detta ändamål varierar ordentligt, vilket gör att brädorna blir bra på olika saker. En konsekvens är att många brädor föredrar att seglas med “bakfoten”. En annan konsekvens är att det vi trodde kunde ge oss en hint om brädans egenskaper, såsom volym, bredd, längd, rocker, tail, kanter osv, inte riktigt fungerar längre. Man har helt enkelt ändrat på så många parametrar att vi befinner oss rätt så långt från en klassisk design.

    Förutom att vara bred och kort har Hybriden relativt (jämfört med andra stubbies) smal tail, endast ca 36 cm. Detta gör att, trotts bredden och den platta rockern, den är väldigt lättsvängd. Detta hjälps ytterligare av ett V. V:et gör även att brädan går riktigt lugnt i choppigt vatten (tom i Björlanda med pungdrag i 4.0:an…). Samtidigt gör bredden att den planar tidigt, om man har rätt teknik. Hybriden planar upp lite som en Freestyle, man går i stropparna riktigt tidigt, faller av och “gnuggar” eller “vickar” brädan i planing – ungefär som man hämmar en spinnout – och brädan sticker iväg. Vid icke-planing står man precis framför stropparna. Det går att slå, även om det är lite pilligare än på en längre vågis – samma sak med gipparna. Om du är van med att kliva framför masten i gippen är det dags att lära sig en ny teknik…

    På utvägen gick det efter ett tag bättre att ta sig ut än med en “normal” vågis, i ärlighetens namn har jag inte seglat 14 dagar i rad i vågor med någon annan bräda, så jag blev såklart bättre rent generellt både att rida och guppa ut. Hur som helst så tar man sig förvånansvärt enkelt ut även genom gubbhöga bryt utan att ens plana. Tekniken är som vanligt att invänta vågen så man tar den före eller efter den bryter och sedan skjuta brädan över vitvattnet och sedan slänga sig fram. Skillnaden är man oftare kan stå i stropparna (man kliver i stropparna tidigare än på en klassisk vågis) även utan planing och det hjälper mycket. Samtidigt planar den upp bra på pump/vickning så man kan oftare pumpa sig fart och ta sig över vågen med fart. Att man kan stå tidigt i stropparna betyder också att man kan ta sig ur blöta hopp relativt enkelt.

    Ridningen då? Jo, detta ÄR ju ingen bräda för ren sideshoresegling och mina referenser för dylik segling är små – för att inte säga obefintliga. I princip alla dagar vi hade swell var det bättre än bästa dagen i Sverige. Men det fråntar mig inte intrycket att hybriden klarade dessa förhållanden galant, framför allt fick jag en känsla av när det INTE gick vägen kändes det vad som var fel.
    Den första känslan är att man är ÖVER brädan och brädan är under dig, inte under/framför dig. Allt hamnar nära dig, lite som att åka skateboard.
    V:et och den smala tailen gör Hybriden lättsväng, samtidigt som bredden ger den stabilitet och planing. Den håller farten bra i långa svängar men framförallt i korta, tighta svängar. Även med min usla teknik så kunde jag gå (med mina mått mätt) vertikalt i toppsvängen och även när det är mycket vitvatten så får man bra snäpp i cutbacken. Jag ser verkligen fram emot att få segla den i dess rätta element – hederlig svensk onshore!

    /adde

  • bwss-bg

    Medlem
    20 april, 2005 vid 07:31

    Sjyst Adde. Vilka segel tror du den tar? Specen säger väl 4,0 till 5,8 verkar det stämma?
    Själv är jag något av en planingsräka med mina knappa 65 pannor och seglar normal en halv kvm mindre är de flesta, hade tänkt mig att den skulle fungera uppåt 6,0-6,2 och ner till 4,7 för min del.
    /BG

  • adde

    Medlem
    20 april, 2005 vid 08:05

    Jag har seglat den med 4.0, 4.7 och 5.4 med originalfenan. Faktum är att 4.0 inte alls var nått problem, men då hade jag bara normalt drag. Med maxat drag i fyrnollan kan den kanske bli lite studsig, även om V:en dämpar den förvånnansvärt bra. Det beror nog även endel på seglet, 4.0:an är väldigt flexigt och mjukt vilket dämpar lite extra.

    4.7 och 5.4 känns idealt. Skall testa den med min 6.2:a, bredden göra att det borde gå. 5.8 kommer definitivt att fungera och för dig som är lite lättare (själv är ca 83 kg) så borde både 6.0 och 6.2 fungera.

    Angående fenan så är den 23cm men smal, tunn och väldigt flexig – testade en lite bredare profil och bas (MFC Onshore 23cm) men det blev helt fel. Skall försöka få tag på nått annat passande till 6.2:an.

    /adde

  • basse

    Medlem
    20 april, 2005 vid 08:38

    6.0-6.2 borde inte vara något problem tycker jag. Jag kör 6.2 på AmiGu’n utan problem med en 24 fena.

    Vi får testa detta snart Adde….

  • adde

    Medlem
    20 april, 2005 vid 11:18

    …tyska surf, förra (eller förr-förra nummret) samt Erik & Marts INLÄGG.

    /adde

  • rip

    Medlem
    20 april, 2005 vid 11:32

    Jag får väl nämna vad jag tyckte om brädan. Jag har dock bara kört den 3 ggr varav 1 gång i bra 4.3 förhållanden i Apelviken 6/1.
    Precis som Adde nämner slogs jag av att den svänger så otroligt kvickt och framförallt att den inte kör ner sig när man pressar utan flyter högt och håller planingen. Jag var ute i dyningar med småvågor i Lysekil och det gick liksom att vågrida utan att egentligen ha någon riktig våg. Riktigt kul!
    Dock får man ju vänja sig och INTE trampa för långt fram för då sitter den snart i botten.
    Jag körde en JP Wave 84l -01 innan och det är stor skillnad. När man skall loopa så finns det inget motstånd alls med hybriden. Bara skota lite så tjoff!
    Även med full trycka i 4.3an så blev den inte studsig i Apelviken.

  • adde

    Medlem
    22 april, 2005 vid 12:19

    Nu senast i Japan, Omaezaki ProAm, kom en japan delad 5:a på en Hybrid Freewave 85!!

    Nu är ju Naish riktigt stora i Japan, av någon anledning, så resultatlistan ser lite vriden ut…

    Results:
    1:a Kauli Seadi (Naish Boxer ’06 proto/ Quattro)
    2:a Shinjo Katsushi (Naish Force/ Wave 78)
    3:a Yoshi Nagamatsu (Naish Force/ ?)
    4:4 Francisco Goya (Goya)
    delad 5:a Hiroshi Yokoya (Naish Force/ Naish Hybrid Freewave 85)

    /adde

  • bwss-bg

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 16:54

    Har bara lyckats hitta två passande boardbags till min blivande Naish Hybrid Wave 85, båda görs av Naish och ingen av varianterna verkar gå att få tag på i Sverige.
    Funderar själv på att sy om (korta ner) en av mina gamla bagar men jag antar att det kostar mer än det smakar. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara en boardbag till en Mini Malibu, men då vete f-n om bredden räcker till.

    Hur har ni andra som äger en 7-fots vindsurfingbräda löst problemet?
    confused.gifBG

  • johan

    Medlem
    12 maj, 2005 vid 22:10

    Jag går i samma funderingar till min Hybrid wave.
    Jag såg att windance hade Dakine bags på 235 X 65 som med lite tur går att köpa i sverige. Annars är väl bagen till SB EVO ett alternativ.
    Jag har även funderat på om Prolimits session bags skulle gå att använda till både bräda kanske nåt segel + mast bom, som transport bag mellan bilen och beachen. Hör av dig hur det går om du/någon hittar någon bra bag.

    Johan cool.gif

  • s_136

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 05:28

    Jag beställde Naish 220 cm bag, det visade sig dock att den var gjord för vågbrädor och gick inte att stänga med eller utan stroppar.
    Påtalade detta för Naish och Michi Schweiger och de kommer med nya bagar till 2006. Där kommer man bättre att ha mappat brädorna med boardbags. Tillsvidare är det bara att tejpa upp nosen på den gamla 250 bagen. Eftersom jag hittills alltid har haft brädan inne i bilen (behöver inte ens fälla framsätet), så har fladdrande boardbags-nos inte varit något problem

    I övrigt blir jag bara mer och mer förtjust i brädan. Körde den i Klittmöller under kristi flygare och fick bl.a. provat den i 2m sideshore med överriggad 5,4:a och jädrar vad den sticker när man går in i bottomturnen. Sen har man full sula upp på frontside när man skall trycka till.
    Fick även testat den med 6,0 och plattvatten, eftersom min freestyle fick lagas lite.
    Det fungerar hur bra som helst att köra 6,0 den planar bra och höjdar fint. Drog av några willy skipper och tricket var att inte snurra 180 grader, för då har man ingen nos att sätta fötterna på. Snarare 120 grader och landa ganska exakt bakom mastfoten och sedan trycka runt brädan fungerade perfekt. Volcanon kändes lite tyngre (mest beroende på min bristande teknik) och bräden sjunker ner ganska snabbt när man glider baklänges. Med 5,4:an fungerar det dock bättre då man har lite mer trycka.

  • basse

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 05:28

    Det går att beställa från Swell.se ringa och snacka med Henrik bara så ordnar det sig nog. Jag har en kort bag till min AmiGu som fixades från Ytspänning. Aerotech tror jag det är.

  • adde

    Medlem
    13 maj, 2005 vid 07:53

    Jag har den kaxiga hybridbaggen med plats för bräda, segel, master och bommar. Lite tung men man kan ha den I bilen. Den har hjul så den är lätthanterad. Hård stoppning i tailen så brädan klarar resor. Funderar på att skaffa en tunn enkelbag för till-och-från varberg resor dock.

    Pro-Limit har några surfbags som kan passa, men som sagt det är lite vågat att chansa, väntar nog till Naish släpper sina – vilket kan vara redan nu i maj… då finns de i sverige i augusti.

    /adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Wave 85 – Någon svenne som testat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.