• herr-pelegrin

    Medlem
    5 april, 2014 vid 09:24

    Lördag – Solig kall morgon i södra skärgården. Is på dammen. Från väst tidigare så går det mer mot syd som proggen säger för eftermiddagen. Det vajar lite i talltopparna redan före 12 så det kan kanske bli något!

    Efter 12 så har det vridit åter mer åt väst. Styrkan kan nog räcka för lättvindsplankor.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 april, 2014 vid 16:04

    Körde vid Bruket mellan ca 13 och 15.45. Grundvinden var ca 4 m/s och när byarna kom var det ca 6, kanske 7. Bästa vinden i början och mest plöja på slutet. Byarna höll inte för 500-metersrepor i planing men det blev rätt många 200-300 meters med 7.6 o SLW 90. Skön dag i solen.

    Hur gick i Fituna för Electric o grabbarna. Jag antar att Ni var där?

    Höll Dalarö, eller var det tunt med vind där?

  • sailortrash

    Medlem
    5 april, 2014 vid 19:09

    I Österskär var det väldigt bra drag i vinden. Svag grund, men ca 10 i byarna. Inga problem att hålla planing direkt…snarare att hålla seglet då det var premiär för i år

  • electric

    Medlem
    5 april, 2014 vid 19:19

    @Herr Pelegrin 722228 wrote:

    Hur gick i Fituna för Electric o grabbarna. Jag antar att Ni var där?

    Ja, vi var såklart där 🙂 ; 8 pers. totalt. Någon med drygt 7 kvm gick det bra för hela tiden, men för oss andra med 6-7 kvm funkade det bara tidvis (eller bara lite …) under de stunder när vinden ökade från sådär 5-6 m/s till uppemot 7 m/s – men det var tyvärr alltför sällan. Sol å fint tidigt på eftermiddagen men sedan lite småmulet. Och himla kallt i vattnet fortfarande …

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    5 april, 2014 vid 20:16

    Plus för Österskär m a o! Samtidigt verkade både Dalarö o Fituna bjudit på farter 25 plus. Det hade inte gått vid Bruket.

    Söndag har vi vind på NV o mellan 13.00 o 15.00 verkar bäst i södra.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 april, 2014 vid 09:58

    Söndag – NV-vinden har framåt kl 12 kommit i gång i södra skärgården men det räcker inte än. Inga gäss på Horsan och ca 5 m/s som bäst än så länge.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 april, 2014 vid 12:04

    Lördag – Det är väl knappast någon som missat att lördagens SV ser helt ok ut!

  • electric

    Medlem
    12 april, 2014 vid 12:28

    @Herr Pelegrin 722373 wrote:

    Lördag – Det är väl knappast någon som missat att lördagens SV ser helt ok ut!

    … det är 4-5 pers vid Fituna nu; OK vindriktning, och vid 14-tiden kördes det med 7.0+ kvm. Jag tror (jag är inte där själv) att vinden har ökat något sedan dess.
    /Lars

  • electric

    Medlem
    12 april, 2014 vid 15:42

    Jag fick just rapport om dramatik vid Fituna nu i eftermiddags:

    En vindsurfare fick mastbrott ute på fjärden och helikopter larmades – och fann honom på en ö. Mer info kommer.

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 april, 2014 vid 15:48

    Oj då, den rapporten hör vi gärna. Lite småkyligt i blåsten när solen försvann. Hoppas det gick bra på ön! Hade inte möjlighet att själv ge mig ut.

  • sailortrash

    Medlem
    12 april, 2014 vid 17:02

    Bra sydväst i Österskär, ca 10 m/S. En 7.6 ute annars bara formula med 9.5. Jag glömde 460 masten så jag var tvungen att rigga 11.0..vilket inte gick så bra. Prognosen säger samma imorrn.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    12 april, 2014 vid 20:12

    Kul för Er som inte har arbetshelg. Såg ut att vara fin vind.
    På gps speed framgick vem som råkat illa ut i Fituna. Skönt med helikoptrar ibland.

  • vindsokaren

    Medlem
    12 april, 2014 vid 20:55

    nu är våtdräkten lappad så får se om premiärsurfet på på Dalarö imorrn blir bra.

  • robin

    Medlem
    13 april, 2014 vid 02:27

    @Herr Pelegrin 722382 wrote:

    Kul för Er som inte har arbetshelg. Såg ut att vara fin vind.
    På gps speed framgick vem som råkat illa ut i Fituna. Skönt med helikoptrar ibland.

    Vad har hänt?

  • bjornen

    Medlem
    13 april, 2014 vid 07:36

    Jaa, det blev inte en avslutning på dagen som jag tänkt mig. Masten gick av mitt ut på himmerfjärden. Den enda som var ute då var Kinabalu men han var några hundra meter upp i vind. Jag försökte påkalla uppmärksamhet med att busvissla och vinka men med svart våtdräkt, svart flytväst och svart hjälm så syns man inte. Närmaste ö var drygt 500m bort men med vattnet som är 3-4 plusgrader och öppna handskar samt när man börjar simma så sipprar det in kallt vatten i våtdräkten och ett racesegel som är fyllt med vatten så tar det tid. Jag fick simma, hoppa upp på brädan och “värma” mig om vart annat. Kändes rätt bra när jag var framme på ön. Det passerade en motorbåt rätt så nära ön men trots att jag visslade och vinkade som en tok så såg dom mig inte. Mina vänner på stranden hade då upptäckt att jag inte syntes på vattnet eller vid bilen och Hanlar larmade direkt 112. Kinabalu seglade ut och när jag såg honom så tog jag brädan och vinkade och den syntes. Kinabalu försökte ta bom och ihoprullat segel och jag hade tänkt paddla brädan tillbaka men insåg när jag la mig på brädan att detta kommer att ta väldig lång tid och vara kallt så det fick bli helikopter (som då redan var framme) Glad att jag inte var skadad med en axel ur led eller bruten fotled då hade nog kunnat blivit mycket värre i det kalla vattnet. Brandkåren från Nynäshamn kom med båt och plockade upp all min utrustning 🙂 Tack alla som hjälpte mig!

Sida 36 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.