Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 16:13

    Vad VSK har gjort är att träffa VVK och försökt förstå vilka svårigheter som vindsurfare står inför då de möter andra vindsurfare och då de möter kitesurfare. Omvänt har man även beskrivit vilka problem som kitesurfare står inför de de möter vindsurfare och andra kitesurfare. Därefter har vi skapat ett förslag på riktlinjer att följa på vattnet och dessa riktlinjer har sedan gått ut på remiss till medlemmarna i de respektive föreningarna för att se om det är möjligt att enas.

    Vi har fått in ett (1) svar med synpunkter på vårt förslag från en (1) medlem och då är det lätt att anta att folk i allmänhet instämmer i det som står. “Den som tiger samtycker” heter det ju.

    Såhär i tävlingsförberedelsens tider då vi lägger ett icke försumbart antal timmar per dag på förberedelser och fokuserar på det är det ganska tråkigt att läsa vad som står på sina ställen i den här tråden som t.ex. att folk hotar med att gå ur föreningen om vi ställer oss bakom en viss punkt i förslaget. Är det inte bättre att skicka den feedbacken internt än att sitta här och gorma?

    När man läser att somliga debattörer som sitter och ryar i den här tråden är ca 0% villiga att förändras är det nära till hands att tro att det aldrig någonsin kommer nås en lösning på denna diskussion. Lustigt nog har jag själv aldrig upplevt några större problem på vattnet här i Sverige. Visst kan man bli smått irriterad ibland men om man tänker på att 1) man är på vattnet och har det gött, 2) den höjden som jag just gav upp kan jag ta igen och 3) det finns faktiskt riktiga problem i världen, så ter det sig ganska absurt att hetsa upp sig så jävligt över detta. För att citera en kille som skrev på Kiteforum om just detta:

    Don’t be an ass-hole.

    If somebody is heading toward you, don’t be an ass-hole – change direction or jibe.
    If somebody is down in the water, don’t be an ass-hole – give them the space they need to relaunch and get their board.
    If somebody is riding a wave, don’t be an ass-hole – stay out of their way.
    If somebody is trying to get off the beach, don’t be an ass-hole – let them get off the beach.
    If a beginner is struggling to get upwind, don’t be an ass-hole – let them pass.

    The list goes on and on, think of every way you could be an ass-hole and we could make up a rule against it, but the bottom line is:
    Don’t be an ass-hole.

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 17:03

    @sourra 491398 wrote:

    Vi har fått in ett (1) svar med synpunkter på vårt förslag från en (1) medlem och då är det lätt att anta att folk i allmänhet instämmer i det som står. “Den som tiger samtycker” heter det ju.

    När var sista dagen att komma in med åsikter och till vilken adress skall det skickas? Funkar det inte med min ursprungliga post i den här tråden?

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 17:29

    Det är en sjukt textintensiv tråd med 150 poster så det är lätt att de vettiga åsikterna drunknar i dravvlet. Skicka ett mail till styrelsen [schnabel-aa] varbergssurfklubb så missas det inte.

  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 17:44

    @Yann 491407 wrote:

    När var sista dagen att komma in med åsikter och till vilken adress skall det skickas? Funkar det inte med min ursprungliga post i den här tråden?

    Man kan ju alltid svara till den adress mejlet kom ifrån. Jag håller f.ö. med sourra. Jag har aldrig upplevt några (riktiga) problem när jag surfat i sverige (har bara surfat i sverige), och ingen har någonsin stannat och börjat gorma på mig om att jag brutit någon regel. Personligen tycker jag att sourras “ass-hole”-regler är det mest naturliga i världen. Följde alla dessa så skulle det aldrig bli nåt snack.

  • gonzo

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:01

    vilka problem ni har ut å kör och ha skoj bara.
    det finns ju plats till alla. missar man en våg så kommer det ju en till 2 sec senare

  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:13

    Precis! Häng löst som Eddman brukar säga…

  • stebe

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:21

    Kommer den här tråden att ges ut i pocketformat?

  • nic

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:23
    Blackadder;491415 wrote:
    Man kan ju alltid svara till den adress mejlet kom ifrån. Jag håller f.ö. med sourra. Jag har aldrig upplevt några (riktiga) problem när jag surfat i sverige (har bara surfat i sverige), och ingen har någonsin stannat och börjat gorma på mig om att jag brutit någon regel. Personligen tycker jag att sourras “ass-hole”-regler är det mest naturliga i världen. Följde alla dessa så skulle det aldrig bli nåt snack.

    Först Sourra: Jag håller på att informera mig om läget för att ev. kunna ge någon värdefull feedback. (min epost har inte varit med i ert register därav sent) Jag känner mig efter denna tråd betydligt mer upplyst tack vare vindsurfarnas feedback.

    Att gå ur VSK är väl inget hot utan bara ett faktum som alla inblandade kan rycka på axlarna åt. Men jag kan inte stå bakom ett förslag 2008 som rotats på den tiden alla körde twintip och nu inte har samma förankring i verkligheten. Om nu vi är några som upplever att några vindsurfare gör oss osynliga redan nu så lär det inte bli bättre sen.

    Det är inte för att det är ett stort problem som jag härjar i denna tråd utan för att något ska sättas på pränt som jag vill kunna följa och försvara.
    Sourras asshole-regler är jättebra. Lägg in dem ordagrant (för då går andemeningen fram) så skriver jag under och försvarar dem. (men ta bort att kitesurfare kategoriskt ska väja för vindsurfare)

    nic

  • fesen

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:32

    @Blackadder 491415 wrote:

    Personligen tycker jag att sourras “ass-hole”-regler är det mest naturliga i världen. Följde alla dessa så skulle det aldrig bli nåt snack.

    Alltså seriöst?!?!
    Har du överhuvudtaget förstått vad som diskuteras?

    Problemet är att vilka “regler” vi än kommer överens om i slutändan så måste vi skilja på vad som är LAG och vad som är GOD SED. Det skall inte finnas några som helst tveksamheter kring detta.
    Alla som surfar är ansvariga för sig själva och sin utrustning, oavsett vad man valt att släpa med sig ut i böljan den blå. Men att utforma “riktlinjer” där några skall få speciella undantagsregler på felaktiga grunder är helt åt fanders. (Förutom då att alla surfare skall ha oinskränkt rätt att surfa utan massa gnälliga anonyma insändare i diverse tidningar)

    Sedan förstår jag inte vad som är problemet med att diskutera detta på ett forum. Det handlar om något som alla här är berörda av. Så varför detta enbart skall diskuteras i en sluten grupp/förening har jag ingen om helst förståelse för. Känns lite som klubben för inbördes beundran. Det var väl knappast meningen???

    Jag är övertygad att de flesta här, precis som du själv och jag med för den delen, inte haft några större problem i verkligheten. Men givetvis skulle inte denna diskussion varit aktuell om det inte vore för att ensklida individer gör lite som det passar dom. Skulle väl vara väldigt vackert om vi faktiskt kunde enas om en trevlig skrivelse där det mycket klart framgår vad som är lagstadgat och vad som är just god sed. Sedan pusha för att alla nya som gamla faktiskt tar till sig detta.

  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:48

    Nej det finns väl inga som helst tveksamheter i vad som är lag och vad som är god sed? God sed är allt det man gör som underlättar för en annan surfare och lagen står i lagboken.

    Och

    Varför hacka på den förening som försöker göra något åt problemet istället för att gå med och supporta? Kitar du i varberg borde du vara med i vsk och vindsurfar du i varberg borde du vara med i antingen vvk eller vsk. Alla som surfar hänger inte på steffo (!)

  • nic

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 19:01
    Blackadder;491437 wrote:
    Nej det finns väl inga som helst tveksamheter i vad som är lag och vad som är god sed? God sed är allt det man gör som underlättar för en annan surfare och lagen står i lagboken.

    Och

    Varför hacka på den förening som försöker göra något åt problemet istället för att gå med och supporta? Kitar du i varberg borde du vara med i vsk och vindsurfar du i varberg borde du vara med i antingen vvk eller vsk. Alla som surfar hänger inte på steffo (!)

    Ni ska nog inte ta åt er allt/nått personligen. Steffo är ju så här.

    Jag tror att det kan vara på sin plats att det i en skrivelse som det ni gör påminna om lagen och understryka vad som är god sed. Jag har skickat mitt mail med mina åsikter. Skulle gärna vilja höra mer om hur förslaget tar form. Nu har ni min epost.

    nic

  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 19:04

    Japp det är bra. Här är förresten det vi kom fram till med vvk. Jag tycker att det är tydligt vad som är regler och vad som är guidelines.

  • haze

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 19:57

    En fråga då: Skall vi instruktörer lärs ut TVÅ olika uppsättningar med väjnings regler då? Ett gäng som gäller i Varberg och ett gäng som gäller i resten av världen enligt IKO och KSA?

    Som jag har skrivit förut så är det vi lär ut det som man får lära sig internationellt.

    Styrbord har företräde före Babord.
    Vågridande har företräde före icke vågridande.
    Folk på väg ut har företräde.
    Upphinnade folk väjer för de upphunna.
    Folk på väg ut från stranden har företräde.

    Och dessa regler lär de som har vindsurfing kurser på bland annat Gran Canaria oxå ut.

    Så skall vi ha speciella regler som vi skall lära ut då eller duger inte de regler som finns och lärs ut? Och så klart lär man ut att man surfar med sunt förnuft först och främst.

  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:01

    Det är väl det du skriver som står i vårt utkast också eller?

  • haze

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:05

    Ahha kolla först och skriv sen menar du? 😉

Sida 11 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.