Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:08

    @Haze 491467 wrote:

    En fråga då: Skall vi instruktörer lärs ut TVÅ olika uppsättningar med väjnings regler då? Ett gäng som gäller i Varberg och ett gäng som gäller i resten av världen enligt IKO och KSA?

    Hmm, ja det är verkligen ett problem. Googlade lite på IKO WAVE RULES och hittade det här på http://www.ikointl.com/priority-rules.php som ju går stick i stäv med vindsurfarna. Enda gången man har prioritet på väg ut är i shore break enligt IKO.

    IKO wrote:
    The rider surfing a wave has the right of way over the one who is jumping or going in the opposite direction: when surfing a wave, the kite is less easy to pilot so there is less room for maneuvers. Nevertheless, the rule for the outgoing rider is applicable when the waves are close to the shore (shore break). In this case, the rider who is surfing will have to give way to the rider who is going out.
  • blackadder

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:09

    Tja… Men du Hasse – på onsdag och torsdag blir det sydväst. Ska vi ta och skicka den här tråden nu?

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:15

    Vi får väl tolka det som att IKOs regel bara gäller kiteare imellan?

  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:38

    @Yann 491475 wrote:

    Hmm, ja det är verkligen ett problem. Googlade lite på IKO WAVE RULES och hittade det här på http://www.ikointl.com/priority-rules.php som ju går stick i stäv med vindsurfarna. Enda gången man har prioritet på väg ut är i shore break enligt IKO.

    The rider surfing a wave has the right of way over the one who is jumping or going in the opposite direction: when surfing a wave, the kite is less easy to pilot so there is less room for maneuvers. Nevertheless, the rule for the outgoing rider is applicable when the waves are close to the shore (shore break). In this case, the rider who is surfing will have to give way to the rider who is going out.

    Ja, det där är ju precis tvärtom mot vad som är brukligt bland windsurfare. Windsurfare har bra mycket enklare att flytta på sig när de är på en våg. Jag trodde att det det var likadant för kitarna (svårare att ta sig ut än att rida). Dessutom så genomför man en manöver när man rider en våg, varför man borde väja. Tycker jag.

    Är det någon som vet hur det hanteras på andra ställen i världen där kitare och windsurfare samsas, typ guincho eller så?

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:48

    @Ola_P 491496 wrote:

    Ja, det där är ju precis tvärtom mot vad som är brukligt bland windsurfare. Windsurfare har bra mycket enklare att flytta på sig när de är på en våg. Jag trodde att det det var likadant för kitarna (svårare att ta sig ut än att rida). Dessutom så genomför man en manöver när man rider en våg, varför man borde väja. Tycker jag.

    Är det någon som vet hur det hanteras på andra ställen i världen där kitare och windsurfare samsas, typ guincho eller så?

    På Guincho (på sommaren iaf) går man ju på styrboards halsar på vägen ut så det blir inga konflikter. De flesta flyttar på sig i lä för vågridande medan några få hävdar någon av reglerna (vet inte vilken). Dessa identifierar man rätt fort och man försöker att låta bli att ta en våg när de är på insidan eftersom man vet att man kommer att få avbryta vågen. Smidigast blir det om man försöker höjda utanför brytet istället för på insidan.

  • fesen

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:50

    @Blackadder 491437 wrote:

    Nej det finns väl inga som helst tveksamheter i vad som är lag och vad som är god sed? God sed är allt det man gör som underlättar för en annan surfare och lagen står i lagboken.

    Och

    Varför hacka på den förening som försöker göra något åt problemet istället för att gå med och supporta? Kitar du i varberg borde du vara med i vsk och vindsurfar du i varberg borde du vara med i antingen vvk eller vsk. Alla som surfar hänger inte på steffo (!)

    Din kommentar angående “ass-hole”-reglerna kändes lite som om att det vore skit samma. Vilket jag tyckte lite konstigt då du representerar VSK. Mest det jag reagerade på.

    Att man skall gå med i VSK eller VVK skall ju vara en självklarhet. Men då tycker jag att man skall jobba på att hålla en öppen dialog. Det är liksom det som är hela syftet med VSK. Sedan är det självklart att inte alla hänger här. Men väldigt många gör ju det. Så varför inte jobba på en egen kategori här. Ett forum som på gott och ont faktiskt fungerar ganska väl.

    Håller man en sluten dialog och beslutar om “nya” regler/seder eller tolkningar därav, så måste man försöka nå så många som möjligt. Vi vill ju inte lägga ner massa jobb på att försöka förbättra situationen för alla och sedan så kommer det surfare som inte har en aning om hur dom skall göra p.g.a. att vi inte lyckas informera ordenligt. Så ur den synvinkeln tycker jag inte att det skall spela någon roll om man är medlem eller ej.

  • yann

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 20:58

    Fast när jag tänker efter är det rätt rimligt att det är annorlunda på kite. Risken är ju att man får linslack om man tvingas göra en plötslig manöver som man inte räknat med och det kan ju få bra mycket värre konsekvenser än att någon har lite svårt att komma ut för att de tvingas väja.

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:06

    @Fesen 491506 wrote:

    Din kommentar angående “ass-hole”-reglerna kändes lite som om att det vore skit samma. Vilket jag tyckte lite konstigt då du representerar VSK. Mest det jag reagerade på.

    Även fast vi bara är en massa tråkiga tomtar i styrelsen så kan vi väl få kosta på oss att ha lite humor ibland eller?

    @Fesen 491506 wrote:

    Håller man en sluten dialog och beslutar om “nya” regler/seder eller tolkningar därav, så måste man försöka nå så många som möjligt. Vi vill ju inte lägga ner massa jobb på att försöka förbättra situationen för alla och sedan så kommer det surfare som inte har en aning om hur dom skall göra p.g.a. att vi inte lyckas informera ordenligt. Så ur den synvinkeln tycker jag inte att det skall spela någon roll om man är medlem eller ej.

    Den är väl inte sluten om den går ut till alla medlemmar? Om man sedan väljer att inte vara medlem så är ju det tråkigt för den personen men jag har svårt att se hur vi skulle kunna göra för att täcka upp alla. Ur inflytelsesynpunkt är viktigt att så många som möjligt är med. Om vi har diskussioner med kommunen om restriktioners omfattning t.ex. så är det e väldig skillnad på om vi är 40 eller 140.

  • nic

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:16
    Yann;491511 wrote:
    Fast när jag tänker efter är det rätt rimligt att det är annorlunda på kite. Risken är ju att man får linslack om man tvingas göra en plötslig manöver som man inte räknat med och det kan ju få bra mycket värre konsekvenser än att någon har lite svårt att komma ut för att de tvingas väja.

    Det kanske är så att våra seder måste bli komplexa för att fungera ihop. Kitare måste känna till speciella regler för vindsurfare och vice versa.
    I praktiken tror jag det är omöjligt. Skulle aldrig våga hävda min rätt om jag misstänkte att någon enstaka inte kände till sin väjningsskyldighet. Ungefär som idag då när man för det mesta undviker att väja för vindsurf genom att planera om rutten innan väjningssituation uppstår.

    Undra om alla som är så tvärsäkra på väjningsreglerna vet om att för nästan varje regel finns en lika officiell regel som går tvärs emot å några regler som kan användas tvärs emot beroende på hur man subjektivt uppfattar våghöjd, vindriktning etc.

    nic

  • fesen

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:19

    @sourra 491518 wrote:

    Även fast vi bara är en massa tråkiga tomtar i styrelsen så kan vi väl få kosta på oss att ha lite humor ibland eller?

    Mjo, om det är så det är menat. Framgår som bekant inte vidare väl på ett forum…

    @sourra 491518 wrote:

    Den är väl inte sluten om den går ut till alla medlemmar? Om man sedan väljer att inte vara medlem så är ju det tråkigt för den personen men jag har svårt att se hur vi skulle kunna göra för att täcka upp alla. Ur inflytelsesynpunkt är viktigt att så många som möjligt är med. Om vi har diskussioner med kommunen om restriktioners omfattning t.ex. så är det e väldig skillnad på om vi är 40 eller 140.

    “Ur inflytelsesynpunkt är viktigt att så många som möjligt är med”

    Kom inte och påstå att de flesta medlemmar inte kikar in här med jämna mellanrum…

    Vi kommer givetvis aldrig att nå alla. Det är inte det som det handlar om. Det finns alltid personer som av olika anledningar valt att inte bli medlem i en förening. Men som du själv säger så är det i denna frågan viktigt att få input från så många som möjligt samt att sprida ett eventuellt resultat av dessa vilda diskussioner. Så jag tycker nog att e-mail är lite väl slutet när man har det syftet. Använd hellre hemsidan och lägg upp eventuella förslag där. Skicka sedan blänkare via alla tillgängliga kanaler som e-mail, forum eller klistermärken på fågelskådarnas bilar. Ett bra sätt att få fler folk att besöka hemsidan och eventuellt kanske t.o.m. ansöka om medlemsskap.

    Misstolka mig rätt. Jag tycker ni gör ett skitbra jobb! Skulle jag inte själv ha så många järn i elden så jag knappt hinner att surfa så skulle jag gärna bidra med både timmar och idéer med mera på en mer regelbunden basis.

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:23

    Med “Ur inflytelsesynpunkt” menar jag vår tyngd gentemot kommunen. Jag menar alltså inget som har med Steffo att göra.

  • fesen

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:23

    För övrigt ser hemsidan ut såhär just nu…

    🙁

  • fesen

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:24

    @sourra 491527 wrote:

    Med “Ur inflytelsesynpunkt” menar jag vår tyngd gentemot kommunen. Jag menar alltså inget som har med Steffo att göra.

    Ser hur det var menat… 🙂

    Men jag tror du är med på vad jag menar också…

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:28

    @Fesen 491528 wrote:

    För övrigt ser hemsidan ut såhär just nu…

    🙁

    Fuuuuk. YANN!!! HJÄLP!!!

  • sourra

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 21:30

    Hmm, nu funkar den. Vettifan vad som hände där.

Sida 12 av 13

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väjningsregler i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.