above_the_law
Forumsvar skapade
-
Aloha!!! Mycket bra initiativ Blackie!!!
Att vi inte tänkt på det tidigare… Basunera inte ut det allför tydligt bara, för då försvinner kanske överraskningseffekten…
Fienden har nog varit inne på Steffo också vid det här laget, för dom kan väl inte pina och ringmärka små oskyldiga fåglar 24 h om dygnet;-)?!!!Ses på mötet bröder:-)
-
Följ din egen magkänsla Sofia (och Tim)!
Man blir INTE en vinnare genom att göra som alla andra…
D v s, bry dig INTE om ”fegisarnas” osäkra förmaningar om att det ”kan ses som oseriöst” att plugga utomlands. Det är dom som senare i livet kommer att se upp till DIG och fråga sig varför inte dom vågade… En person (även rekryterare) imponeras paradoxalt nog vanligen av andra människor som klarar/t sådant som dom själva inte klarat/gjort…
Det enda negativ är väl att vissa kan visa avundsjuka, men sådana inskränkta människor vill ju inte omge sig med/jobba för ändå;-)!Om du/ni orkar läsa lite ”råd”, se nedan (kommer nog bli låångt, ha ha…):
Kan varmt rekommendera att ta en studietermin eller två utomlands, men jag blir nog mer impad om du bara drar och kör ditt eget race;-) (men vad jag/andra tycker är ju helt ointressant, remember)!
Jag var i Surfers Paradise och det var nog både den roligaste den bäst utnyttjade tiden i mitt liv (inkluderat brädbummande i Aspen CO och Alperna).
Idag skulle jag kanske ha valt någon annan ort beroende på situationen, samt med tanke på att det sällan blåser på Gold Coast (surfet är ju just därför superbra…). Skulle nog kolla upp WA, New Z (även skidåkning), Kape Town och varför inte Hawaii också? Annars gillar jag Biscayakusten (Frankrike, Spanien, Portugal)….Utomlandsstudier blir ju vad man gör det till (oavsett VAR man reser) och kan ge så mycket mer unika erfarenheter. Dessutom kan du få massor med fritid också om man bara är lite effektiv när man väl pluggar och ser till att välja ”rätt boende” (nära surfet), samt t ex använder sparpengarna till att köpa en begagnad bil o s v.
Visst är kändes det generellt som om svårighetsnivån var lite lägre än på t ex Handels (t ex skriftliga proven), MEN man kan lära sig så mycket mer än på ett svenskt Uni, om man själv vill!
Jag tycker dessutom att man fíck MYCKET bättre coaching från lärarna, samt massa bra träning att presentera och sälja in sina ideer & assignments. Den träningen/förmågan har jag haft mycket mer användning av i det senare arbetslivet!!!OBS! Var inte så himla rädd för CSN-lånen! Prioritera att åka dit du VERKLIGEN vill istället. Det är det värt! Tänk på att chansen antagligen aldrig kommer tillbaka… Så välj med ”hjärtat”, det brukar ge bäst resultat i slutänden i alla fall. Eftersom du kommer att ha en skaplig utbildning så kommer dom vara ditt minsta problem i framtiden.
Vet inte riktigt hur reglerna ser ut just nu, men när jag drog så räckte CSN-lånet och studiebidraget gott och väl till både skolavgiften på Griffith Uni och ett otroligt fint boende right on the beach. Man får ju lånet i en klumpsumma och pengarna räcker/räckte till så mycket mer i t ex Australien eller SA. Vi betalade knappt 3000/mån/pers för vår lägenhet (Brakers North = lägenhetshotell med gångavstånd till Surfers Paradise Center, bbq-area, utomhuspooler, tennisbana, fullt utrustat kök, tvättmaskin, inomhusgarage o s v.) Vi såg valar och delfiner från balkongen under fukost, gick ner och vågsurfade någon timme, drog till Uni, eller pluggade nere vid poolen, surfade lite till på em, tog ett dopp i utomhusbubbelpoolen, kollade ev lite i böckerna, körde ett bbq-party med polarna i vår trädgård och drog ut och partade så fort man ville och orkade… Fick i o f s en bil av en underbar Norska, så vi kunde dra till legendariska surfspots och pointbrakes som; Burleigh Head, Kirra, Snapper, Green Mt, Deba, Carbarita/Kings Cliff över dan. Åkte ofta till Byron Bay, surfade, åt en fet stek och partade på The Station (ofta liveband) och övernattade på något Backpackersställe o s v…
Trist att inte få se dig på vattnet här hemma på ett tag så klart, MEN det är klart du ska dra iväg ett tag:-)!
Lycka till nu, vad det än blir!
-
Taget!
Är det inte lika bra att köra On Shore Short Film Festival då också?!
Blir nog downwind också för min del om vinden vill och inte något annat sätter kanyler i mina kites:-).Skönt att ha något sånt att se fram emot!!!
-
Höpp!
Jag har en version nu som nog kan tålas att visas, även om kvalité och klippning är helt amatörmässig och gjord med sämsta möjliga datorkraft;-)… Blir ju alldrig riktigt nöjd i alla fall och det måste ju inte vara superproffsigt för att återge lite åk- & tittarglädje…
Har bränt den på DVD, som jag skickar till dig idag Hedlund.
Har dröjt lite p g a att jag tänkt lägga med några bildserier från vågsurfet på Guadeloupe också, som ”Kitesafari-Niklas” plåtat, men han har inte fått tummen ur ännu och nu orkar jag inte vänta längre…Kanske kommer med en uppdaterad version på premiären om det är ok;-)?Tema/beskrivning:
Försökt ge lite substans i form av en ”Kite-/surfreseskildring” från Guadeloupe (under strejk), men med lite inledande och avslutande svensk vintersurf, för att visa kontrasterna. Lite caribbian life style blir det ju också en del av, men fokus ligger så klart på kite och surf.– Något datum bestämt ännu?
– Behöver vi något bra band? Har i så fall ett förslag på ett skönt band på väg upp, som bl a ska spela på Fryshuset snart… Är en polare som lirar trummor. Tror deras musikstil skulle kunna passa utan att prislappen blir alltför fet.
För provsmakning googla på Super Dogs. Dom har en myspacesida också by the way…Hörs och ses!
-
nic;536313 wrote:När vinden kommer är det gott å väl västligt. Rågelund är ju bättre än stråvalla…
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm
nic
Precis!
Så tänker och talar de lärde:-).
Om det bygger till kvällen kan vi ju ta en vågsession ute vid Stenudden också…
Håll tummarna:laugh: ! -
Hupp!
Ang spotval:
Verkar som om det vrider mot rak väst när väl vinden kommer EFTER 13.00!
Stråvalla suger ju i så fall (choppigt som fn och inga vågor heller)…Har inget emot att åka längre för lite kvalité…MEN finns ju några ”ess” närmare än Läjet också;-).
Wakestyle först och wave efter? -
Klart vi ska köra järnet imogon em gubbs!?!!!
Jag är fortfarande övertygad om att byta ”stormkitsen” mot nya Neutroner Robban, MEN behöver nog lite mer tid på vattnet för att bestämman mig ang större storlekarna.
Danne gillade ju verkligen 7:an, så vitt jag förstod senast vi var ute och han är ju annars en inbiten BEST-fan:-).Hörs om spot imorgon fm?
Jag ska på 40-årsfest strax, så ring gärna och skaka liv i mig;-)!
Jag SKA ut på vattnet även om jag spyr på vattnet (igen), ha ha!
Pierre: Hur var Guadeloupe Romen, by the way? -
Gott Liv, som det ska vara!
Påminner skrämmande mycket om när jag pluggade i Surfers Paradise på GC Oz! Det bästa jag gjort tillsammans med säsongerna i Alperna och Aspen Colorado… Inte minst p g a de promiskuösa damerna som tenderar att flockas till liknande omgivningar;-)!
Fattar inte att inte fler svenska studenter drar iväg på något liknande!!! -
Riktigt snyggt Mike! Precis så proffsigt som ett pro bör ha det:-)!
Är det 1080:s som gäller i år eller?!!!Asså med den skutan så kan ju Egypten bli aktuellt igen, bara man slipper gå i land:-)!!!
Måste nog kolla priserna i alla fall…Bra kameraman under vattnet också;-)
Good Luck!
-
Verkar ju klart intressant Mårten, men måste ju testas för att veta…
Andra intressanta frågor för köparen är ju bl a:
– Hur ni/shaparen eftersträvat/prioriterat vad gäller egenskaper och anv.område etc?
– Materialval och varför?
– Flex`?
– Bottenform?
– Fensystem och ev möjligheter att köra den både quad, tri, only two thrusters och kanske t o m singlefin:-)?
– Stroppar och pads?
– Möjlighet till variation av stroppars vinkel och placering? Ff a vinkeln på framfoten är ju av intresse för den som inte byter stance/gippar, d v s kör tåsida istället…
– Proportioner (även om ni inte bestämt vilka längder så är ju ff a bredden rätt avslöjande ang egenskaper)?
– Volymplacering
– Rails (full or performance thinn)?Ser fram emot att testa vid tillfälle:-)
-
Chuckey;535976 wrote:Som sagt, någon som ska ut? fint väder iallafall
Har det börjat vinda då?!
Jag är ledig, men vill inte åka från Billdal i onödan…
Verker vara mer vind norr över enl DMI och observationer på SMHI. -
TomW;535694 wrote:kolla Swaylocks forum. Där finns proffs som tipsar om innovativa wave surfboard building.
Konceptet är att ha massiva balsa rails, superlätt eps i mitten och 3mm balsa skins. Balsan skapar styvhet och kompression styrka, EPSn är flexible nog med hög shear flex så det blir bra flex. Det påstås att man få bättre snap, flex control och är bräda som har 5ggr livslängd än en trad, clarkfoam bräda. (Clarkfoam är död). EPS dem använder är vanlig bygg friggo tror jag
Hade gärna velat köpa balsa i 2m längder 3mmx 100-150mm och 2m x 30x30mm
Jag också:smile: !!!
-
LANGENS_KITE;535673 wrote:Är inne på samma linje som dej med en kombination av trä och skum i flera lager och olika densiteter beroende på var i brädan de är.
Lamminer ALLTID en sån här bräda med epoxi och vacumsug.
Vad menar du med stringer?
Då jag hör stringer tänker jag på gamla Clarkfoam blanks som man byggde vinsurfingbrädor i, där satt det två längsgående på högkant i mitten.
Tror inte på denna lösning då stringern kommer att mer eller mindre explodera då brädan böjs.Njaaeee, tänkte mer åt att lägga som en försänkt men inte helt genomgående och BRED träspalt/stringer i mittsektionen, som dessutom blir som en förstänkning i däcket. Kanterna kan nog vara i solid trä däremot…Bara spekulationer…
-
mjersen;535830 wrote:det va fett kul! o då körde jag ändå med en foil kite i lättvind.. men det blir klart fler gånger.. fast får jag välja tar jag vatten =)
Håller med Martin!
Snökite är kul MEN vatten i ofrusen form i da shit…Skulle dessutom vilja jämföra det med att ha perfekta och glassiga vågor (i form av snöformationer och puder)… Varför då krångla till det genom att kita eller vindsurfa, när man kan vågsurfa/snösurfa ( i.e snowboard) och vara helt fri på brädan utan begränsningar av linor och annat krångel???
MEN det är klart, varför begränsa sig? Omväxling förnöjer och brukar leda till utveckling av liknande sporter/intressen…Riktigt goa foton! Speciellt den med Malins nosegrab och solen i bakgrunden (var liksom lite unik)!
-
_Sofia_;535809 wrote:Robrox va de dej jag snackade med på stranden?
…Om du menar ang vilken storlek som passade, så var det mig du snackade med Sofia…
Visst var det väl lagom med 7,5:an? Annars kunde det nog ha varit problem att få tillräcklig power för att höjda in igen…Gott ute vid bryten vid södra udden längst ut vid grundet du:-)!
Såg härliga leenden på både Yann, Nic och dig i motljuset när jag höjdade ut för att ta nästa vågset. Du smackade på bra, men var det inte läge för vågbrädan egentligen tycker du?!
Synd bara att det blev lite för mycket nord ett tag…Hörde av Nic att du körde i rätt tunn och inte helt tät dräkt. Imponerande, men börjar det inte bli dags att hitta en bra lösning med lite dräktspons så att vi slipper oroa oss för att du ska bli kall om det t ex går en lina där ute eller nåt…:-)?
Rock on!