andersbq
Forumsvar skapade
-
Kom till TT istället, lite Swespeed Cup och vi blir många som kör!
Väst är bäst. -
Ca 38-40 grader.
-
Tror det blir mer vind söderut, TT kommer att bli vind men nästan när det blir mörkt. MAO satsa på Varberg!
-
Låter som Andreas och Johan varit i farten, dom är ju båda genuint trevliga, även mot oss som inte är direkt några stora kunder.
-
Segeln viker sig en bit ovanför bommen på för mjuk mast. Det blir ännu värre ju tyngre du är och mer det blåser. Masten är minst lika viktig som seglet, satsa på ett 9.0 istället.
-
GetWet, du är en riktig kompis och räddare i nöden, med dig är jag inte ensam!
-
@NisseX3M 507653 wrote:
Kör en Kombat 97 liter och har som största segel ett gammalt Neil Pride V6 på 7.0 kvm (Skulle tippa slutet -90 talet) som riggas på en 480 mast (25% kol). Riggen är alltså väldigt tung!
Problemet jag har är att hur mycket det än blåser, så kommer jag inte i planing. Och när jag väl för en gångs skull planar så är jag helt plötsligt överriggad. (Håller på att bli vansinnig!) Till saken hör att jag kört brädan två gånger, men märker att ngt är tokfel.
Vad jag förstått är seglet för gammalt och stort för brädan och har insett att jag måste köpa ny rigg.
Frågan är då hur stor rigg kan den här brädan ta? Starboards rekommendationer är 6.5. Vad händer om jag sätter en 6.7 på den? Kommer jag att plana tidigare med en 6.7 mot en 6.5? (Hur petigt är det?) Och spelar vikten på riggen (mastens kolfiberhalt) någon roll?
Vore tacksam för lite hjälp.
Det går att segla 7.0 på en 97-liters, men det är inte optimalt alls. 6.5 är mycket bättre och 6.0 är riktigt bra. 5.5 är kanske optimalt, men sedan vill du ha mindre bräda. Ett modern freestyle/freeride (typ Naish All Terrain eller motsvarande )med en bra mast är dock mega bättre än ett gammalt racesegel.
-
Måste kanske vara lite extra tydlig. Jag har en känsla av att några som seglade i TT i lördags hade uppfattningen att det var WinterCup, idag fick jag känslan att några som var där också trodde det var WinterCup. Alltså själva kungörelsen av tävlingen som jag la ut i fredags, var för att grunda. Sedan måste det aviseras en tydligt officell ”Nu kör vi imorgon-tråd”. Det gör vi bara när det vankas rejält med vind. Swespeed tävlingarna ska inte vara SM i planing, utan riktiga speedtävlingar. Jag ber om ursäkt för om jag var otydlig.
-
För er som vill vara med i slutet av denna modetrend; Wallen rear ut dessa ION för endast 999:-
-
Nu var det så att jag hade åkte ifrån fenskruvar, vikt/flytväst & hängsele.
Så då hade jag som alternativ, åka hem ca 40 min ToR eller låna.
JAg blve jätteglad när det visade sig att det fanns en sele att låna.
Lite misstänksam när det visade sig vara ett par shorts med insydd hängsele.
men va fan, det värsta som kan hända var att DAniel skulle vika sig på tvären av skratt. Hade inte på kartan att han skulle stå beredd med digital kamera och vänta ut mig… Zatan!!!!!! Men så är det, gjort är gjort. Och nu vet jag hemligheten med kitarnas shorts, dom kan inte välja, selen sitter fast i byxorna! -
@Jester 507217 wrote:
Joachim: Min bräda nedan, eller nåt liknande, samt en 5.8 och 6.6 hade du klarat dig fint på. Glöm inte att lägga in en 3-4 goa fenor i budgeten oxå.
På något vis har jag en känsla av att Jocke ”Pastorn” kan köpa in sitt kitt via firman. Har också en känsla för att han borde ha hyggliga kontakter med något franskt företag. Kanske t o m kan få upp lite ”demogrejor”. Jag kommer inte göra mig besvär att sälja mina gamla grejor!
3-4 fenor!!! 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 Vilken dröm!
Jo förresten, jag KAN tänka mig att sälja något helt unikt. 8 st C3 fenor, unikt handslipade. Med skön flex och assymetriska i de mindre storlekarna. 26-38 cm!
-
Prognosen för denna helg säger västlig vind runt 10 m/s, under söndagen kan den öka till 15 m/s. Om proggen står sig försöker vi köra ett 1:a race på söndag den 12/10.
-
@benke. 506716 wrote:
Bra jobbat på SVF-sidan
Att den borttagna 2 sekundersklassen uppstod så fort en North-seglare leder.
Nästa år kanske en North-seglare kommer ”först i WC” så att SVF kan skriva nån notis.Du har onekligen en poäng i denna kommentar!
-
@P Malmkvist 506641 wrote:
Å hottie..:grin: .. Ser att du använder samma hårfärgningsmedel då som nu, är det loreal du använder för att håret ska glänsa så;)
Nja, inte exakt samma, på den tiden var det Mauis sol, nu är det Kroatiens…:crazy:
-
@lbj 506517 wrote:
” Skicka lite foto istället som passar in på ”nid & antik”
Det gjorde jag ju för ett år sen!!!
men här är ett par från forntiden: