andersbq
Forumsvar skapade
-
Om du ska dut, lobba lite för riktiga slalomtävlingar med sanktion från förbundet.
Vore t ex kul om Per Andersson Memorial i Klagshamn fick bli en riktig tävling. -
Sitter hemma och jobbar i Onsala, för att vänta in kicken i vinden. Men nu är den här! Blåser pung just nu, knäcker i hela huset! Men det syns ej på Onsala mätaren ännu. Jag ska bara till TT för måste till jobbet i em…
-
@Surfbar 427382 wrote:
jag har ingen annan tyvärr, men lovar o byta så fort jag får en bättre
Du kanske kan förhandla med MickeÖ, ser ut som han redan har en bild på en 28cm…
-
Månadskostnad på 85.000:- , Hmm det är lika mycket som jag lägger på att köpa brädor OCH segel…
För det priset får pullisen som går runt och ”längtar till Polen” ingå. -
En annan sak som kanske spelar in, borde inte luftens temperatur och luftfuktighet ha inverkan på dess densitet och därmed påverka tryckkraften i seglet?
-
Samma namn som danmarks mest framgångsrike (jolle/katamaran) seglare genom tiderna.
-
Tänk på när du hade hår på huvudet, Vad gjorde du med det runt 1984?
(Vi vet att du inte kammade det, för vi har sett din Gaastra-jackabild) -
😉 @40knots 415526 wrote:
Jag borde starta en ny tråd vid namn ”Stair Way to 40knots Heaven” men kanske det får bli senare. Har i alla fall avancerat något på rankingen med denna dagens session:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=22778&uid=2442
Alla vet ju att man måste ha planer här i livet. På engelska ”plan”. My plan är att avancera på rankingen och har nu uppnått två mål:
1 komma med på rankingen (förra veckan)
2 komma bland de 1000 bästa (idag)Här är mina följande mål:
3 bryta 50 km/h
4 bryta 30 knop
5 bli snabbaste snubbe från .fi
6 göra nytt .fi rekord här i .fi, dvs bryta 34.35 knop (100m)
7 bryta mitt oficiella 39.44 knop
8 bryta 40 knop för att på riktigt leva upp till min signatur
9 bli nordisk mästare
10 bli världsmästare 😀Vad tycker ni om min målsättning?
Hur har det gått?
Nu borde du väl hunnit klarat steg 6 också?PS du ligger under 1000 igen 😉
-
jag har seglat i Könignshafen som är en stor lagun på norra Sylt, platt och grunt, bara låga sanddyner runtom. = speed & freestyle.
-
Det som volymen verkligen har effekt på är väl läget innan planing, väl planande så gäller det ”bara” att hålla farten igång, jmf Strapsurfing.
Stor volymiös SUP= lätt att plana.När farten avtar (vågen minskar i höjd & fart) så är det bra igen att ha volym, då vikten på surfaren trycker ner brädan och bromsar upp.
-
OK, tänk er då att brädan är en meter tjock. Samma shape som den som är 1 cm tunn. Förutom att den tjocka är grymt vinglig pga hög tyngpunkt (men det bortser vi från just nu), visst lär tjocken (volymen) påverka carving-egenskaperna.
Sedan en annan sak, planing är ju allt mellan 12 och 50 knop. På en SUP åker man med vågen men ändå så farten också en variabel. -
Om man tänker sig att SUP-brädan är 1 cm tjock, istället för typ 18 cm, nog borde det vara lättare att trycka till och skära.
När jag var liten så brukade vi ”surfa” på plywood-skivor efter båt. En dag kom min mammas kusin med en ”riktig” surfbräda (dvs något idag vi skulle kalla boogieboard), fördel med den var att man planade enkelt även med 5 hk båten, men heltklart så carvade den inte lika bra som plywooden.
Slutsats, Arkimedes princip gäller även i planing. -
Knatte, du gjorde det ofta på 80-talet, med tanke på hur du såg ut då, jmf med hur du ser ut, så gör du det inte längre!
-
Jag ”roade” mig med att ha GPS på en stund i Apelviken igår morses. Blåste runt 15-18 m/s och jag seglade klassisk vågbräda och 4,5.
Utåt gick det i 12-16 knop, inåt ungefär 15-20 knop, några ggr brände jag på i det platta vattnet och toppade i 27 knop. Som Knatte skriver så går det inte så mycket fortare i normala freeride förhållanden.
Utåt i 12 knop kanske kan uppfattas som ej planing, men jag hade bra fart hela tiden. Kankse är det så när man seglar i mötande sjö och brytande vågor att det är en viss ”ström”, så att den verkliga farten i förhållande till vattnet kanske var några knop till. -
Lugn och fin nu, det vankas fler kärleksbarn, jag väntar nämligen trillingar, tre små snabba rackare. Jag ska ta väl hand om dem med. Har spelat in idol, så dom får samma mjuka start, innan vi börjar titta på hardcore filmer.