Forumsvar skapade

Sida 192 av 197
  • andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 11:08 som svar på: Bygga bräda!

Ber om ursäkt, trodde det var PU i skummet, men det är riktigt, det ska vara cellplast gjort av PVC 😉

• andersbq

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:09 som svar på: Bygga bräda!

@kinetic 378422 wrote:

Andersbq: 6-8mm ”divinycell” är det nog inte många som använder…Starboard tex kör med 3mm (Dur-X 2*3mm).

Öhh, jag nämnde aldrig ”Divinycell” utan Polyuretan-skum i allmänhet. Jag är inge brädbygge expert, men nog borde även Dur-X vara gjort av PU?
    Sedan är det klart att det finns massa handelsnamn på PU-skum, med vissa variationer i egenskaper, beroende på hur dom har expanderat plasten etc.

• andersbq

Medlem
    22 april, 2007 vid 21:03 som svar på: Bygga bräda!

Ulf ”CLS” Larsson är visserligen snäll och brukar gärna prata mycket, men tror inte han är mannen med tipsen. Vad det gäller design så är nog det bästa att du lånar någon annans bräda och mallar av. Skilnaden från 80-talet på brädbygge är att man numera gör allt i sandwich-laminat. Det är nån annan tråd där du kan se en film hur man gör. Principen är att shapa till skumkärnan som på 80-talet, men du kan använda frigolit med lägre densitet. Sedan limmar du på distansmaterialet (nån PU-cellplast ca 6-8 mm) med en tunn glasväv mellan. För att detta ska bli bra ska du ha en vakum-pump med stor plastpåse. Sen är det på med mera väv, helst kolfiber. In i påsen igen, så du blir av med så mycket plast som möjligt. Istället för kolfiber kan man ha trälaminat, som den just avlidne brädgurun Per Andersson uppfann och introducerade på Starboard.
    Alltså, bygga bräda är ganska omständigt nu för tiden. Det tar några byggen innan man får till förhållandet vikt/hållbarhet och för att inte tala om finish. Om syftet är att spara pengar så rekommenderar jag att handla begagnat istället.

• andersbq

Medlem
    21 april, 2007 vid 18:07 som svar på: hjälp! vad gör man åt denna skadan?

Calle. Så småningom kanske även din bräda ska ner till Uffe Larsson på renovering, men spara ihop några såna här smågrejor först. Om det hade varit min bräda hade jag lappat den tät.
    Sandpappra, lägg på ett par lager glasfiber (med epoxi). Slipa slätt. Möjligen snygga till med gelcoat eller nån annan vit båtfärg.
    Vet inte hur bra Ulf är på att laga grafiken, men han byggde ju ganska kulöra brädor på 80-talet, så visst borde han kunna blanda till lite akrylfärg, som man har till airbrusch, så att det ser fint ut.

• andersbq

Medlem
    20 april, 2007 vid 20:11 som svar på: Jönköping, Landsjön torsdag kväll

Hmm, varför flyttar inte alla till Halland:wink:

• andersbq

Medlem
    20 april, 2007 vid 05:20 som svar på: Golf Bag – var?

Poängen är väl att ha en riktig kite-bag fast med golf-grafik för att lura incheckningen. Naish har en billig samt lite dyrare med hjul:

http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html

• andersbq

Medlem
    19 april, 2007 vid 21:08 som svar på: Golf Bag – var?

Naish har 2 varianter på golf-maskerade kitebagar.

• andersbq

Medlem
    19 april, 2007 vid 19:55 som svar på: hjälp! vad gör man åt denna skadan?

Ja investera i surfbrädor för att sedan sälja något eller några år senare, blir ingen rik av. Jag har byggt ett stort brädförråd istället, där alla gamla minnen lagras istället. Hittade ett jättestort råttbo i en boardbag därute för nån månad sedan…

• andersbq

Medlem
    19 april, 2007 vid 18:30 som svar på: EM Raceboard

Borde nog heta franska mästerskapet, med tanke på deltagarnas nationalitet.
    Man kanske ska ta och ställa upp nästa gång och se om man kan bli bästa skandinav!

• andersbq

Medlem
    19 april, 2007 vid 16:41 som svar på: Vilka segel vid vilka vindar?

På ett ungefär så väljer jag så här (våg-/freestyle):
    5-7 m/s = 6.5-7 kvm
    7-10 m/s = 5.7-6.3 kvm
    10-12 m/s = 5.0-5.3
    12-15 m/s = 4.7
    15-18 m/s = 4.2
    18+ m/s = 3.8 (har dock inget så litet längre)

Jag väger 90 kg, har sett att vissa lätta personer (t ex tjejer) kan ha typ 1,5 kvm mindre… Sedan beror ju valet på hur byigt det är, om det är folk ute som står och guppar, tar jag tar ofta en storlek större, för att klara hålen. Vindhålen kan man ju dock kompensera med att ta en lite floatigare bräda.

• andersbq

Medlem
    19 april, 2007 vid 05:41 som svar på: hjälp! vad gör man åt denna skadan?

Håller med Basse, lär dig laga småsaker. Andrahandsvärdet på brädor minskar till hälften efter drygt ett år, och sedan en tusenlapp per år…
    Om man tänkt ha brädan i 4 år så är 2:värdet marginellt. Vill man snygga upp brädan kan man vänta tills man har flera skador och sedan lämna in till CLS. Om du t ex får ett hoppveck om nåt år, så snyggar han oxå till sprickan billigt. Uffe gillar att sälja på extratjänster.
    Men lite fula lagningar ser ju coola ut!

• andersbq

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:35 som svar på: Hjälp en nybörjare att reda ut begreppen

Om du är nybörjare så är inte 10 kvm prylar att rekommendera. Skulle nog rekommendera typ ett 7,8 och ett 6,5 och en 150 liters freeride. (beror på din vikt oxå) Med ett segel på 8 kvm kommer du ändå igång tidigt runt 5m/s. Det blir lättare att lära sig manöverera. Skönt att slippa cambers och breda mastfickor. Skulle du börja tävla så är dock sånt du ska skaffa, men var sak har sin tid.

• andersbq

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:08 som svar på: Nytt underforum: Longboard/Raceboard

Vore bra med ett långbräde-forum, det är trots allt så allting började.
    Och det är på G. Om 2-3 år så säljs det tusentals i Norden.

• andersbq

Medlem
    16 april, 2007 vid 21:04 som svar på: När börjar säsongen i Sverige?

@MacTS 376802 wrote:

Tyvärr gällde inte detta i Gävle, där isen kom. Dock så var det seglingsbart ända in i mitten av januari.

Jag är inte född i Halland heller, men det finns ett bra skäl till varför jag flyttade hit!

• andersbq

Medlem
    16 april, 2007 vid 17:05 som svar på: När börjar säsongen i Sverige?

Denna ”vintern” har jag vindsurfat några gånger varje månad. Som längst var det 3 veckor mellan tillfällena. I januari var det cirka 6-7 grader i vattnet, vilket är riktigt varmt med 3-4-6 torrdräkt, i slutet på februari var det runt 4 grader. Då var det lite kallt med öppna handskar, men då finns Cold Water Mitts. Slutsats, säsongen tog aldrig slut i Sverige. Denna vintern var inte helt unik heller, vi surfat många vintrar förut. Jag tycker nog att ombytet efteråt är det kritiska. Som ”tur” är, finns ju ett litet klubbhus med värme i Apelviken!

Sida 192 av 197
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA