Forumsvar skapade

Sida 55 av 122
  • bicless

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 21:48 som svar på: Nybörjarbräda/Fortsättningsbräda sökes!

    X-cite får ibland liksom många andra brädor bra betyg i vissa tester men JP är ochså den i särklass största reklamköparen i flera tidningar. Det sambandet finns tyvärr ibland. Det är en bra bräda men att den skulle vara bättre än nått annat märke har jag svårt att tro efter att ha varit igenom en uppsjö märken och modeller sen -86. Jag upplevde den som lättjippad men svår åka fort på när jag hade en för nån säsong sen.

    Några intryck från freeridebrädor jag kört sista åren

    RRD X-ride. Tidig planing, hyfsat snabb för att vara freeride. Bekväm, lättåkt.

    RRD Freeride. Som den ovan men lite mer manöver och bromsar tidigare.

    JP X-cite. Svänger snabbt för att vara freeride, instabil i hög fart

    Tabou Rocket. Lätt att åka snabbt med, plug and play. gillar inte för mycket chopp då blir den stötig.

    AHD Fast forward. Lätt åka bekvämt i chopp och även vågor, gör det enkelt för seglaren och lätt plana genom jipp. Inte supersnabb toppfart.

    Drops Naked. Supermanövervänlig. Nästan Freestyle stuk. Inte så snabb

    F2 Vantage. Rapp och stabil även i högre fart. Lätthoppad. Inte så förlåtande som vissa andra freeride. Känns mindre än sin volym

    Bic techno pro (hette tiga nått innan). Alert, mycket lätt åka snabbt med om man är aktiv på brädan. Förlåtande för att vara så rejsig men mer krävande än en standard freeride.

    Längd, bredd, rails, rocker, outline, volymfördelning och alla andra variabler shapern varierar ger olika egenskaper så förbättrar man en egenskap genom att justera en variabel så försämrar man samtidigt nått annat. Att hitta bra mixar klarar alla märkes shapers galant, inte bara de som är anställda av företaget X. Sen är det bara hitta en modell där shapern vill samma sak som du, dvs om du vill ha fartfokus, manöverfokus, kontroll i chop, bra för hopp, planing i jippen, 5-örings svängar etc.

    Motsatsförhållanden gör att du inte han få allt.

    En bra sak att tänka på är att kategorin är viktig när man kollar in volymen. Man bör hålla sig inom samma kategori av bräda när man jämför volym. Dvs slalom på 115 skall ofta seglas i samma vind som en freeride på 145. Många fokuserar lite för mycket på volymen tycker jag.

    Bicless

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2011 vid 21:59 som svar på: Suverän jämförelse mellan mastmärken RDM/SDM

    Varumärkena själva tjänar ju på att man köper deras egna master, därför förvirrar de gärna kunderna genom att säga att nått inte funkar eller som mauisails som själva promt hävdar att deras master är constant curve men alla andra i branschen vet att de är hardtop.

    Men masttillverkare som inte gör segel och alltså inte har nått att vinna på att bara dyra orginalmasten funkar brukar ha rätt bra koll, exempelvis powerex, unifiber, fiberspar. Även de större fabrikerna har koll. Jag tror att man i de flesta fall (undantag race) kan vara rätt trygg med exempelvis unifibers rekommendationer. Hittills har de stämt när vi har testat under gångna säsongen.

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 21:36 som svar på: Tips på våtdräkt

    2011 på den sista bilden
    den med lite vitt på axlarna är 2010

    mvh

    Bicless

  • bicless

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 21:21 som svar på: Val av komplett paket?

    Jag tror detta kitt med Bic Core 293 kan vara nått. den är lite kortare och manövervänligare än konan men endå stabil och längden hjälper till att pressa upp brädan i planing utan att man behöver göra så mycket.

    Sen gör den även att du glider bättre i ickeplanande fart. Lite lik kona one men lite mer sväng i den. Utrustad med centerbord vilket är perfekt för ungarna och även dig om du vill runda öar och dyligt.
    http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-1-3-freeridepaket-1.html

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 23:16 som svar på: Tips på lättvindsslalom

    Tycker HTS stora slalom är löjligt lättkörd och snabb. Tar chopp nästan som en vågis 🙂 Hallelulia.
    Men osäkert köpa ny direkt från dem, har varit rätt skakigt i det företaget på sista tiden vad jag förstått. Men kan du hitta en beggad så rekommenderar jag den varmt.

    Copello har shapat den så du kan ju även beställa custom kolversion direkt från honom om du har råd. Ruskig kvalitetsfinish på dem.

  • bicless

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 23:07 som svar på: Bästa brädan att utvecklas på…

    Jag tycker RRD:en är hyfsad för dig men inte helt optimal kanske med tanke på vad du väger.

    Den är egentligen till för lättare seglare, om jag minns rätt beror det på att den har lite tunnare och smalare tail (bakdel) och det är ingen fördel för tunga som även nämnts ovan.

    Skulle du hitta en i ungefär samma volym eller kanske tom mindre men lite mer volym bak blir den enklare lära sig manövrar på för en tung seglare.

    Jag tänker spontant på tabou rocket, ahd fast forward och exocet sting men de är alla brädor i nästa klass då de inte har centerbord.

    Mvh

    Bicless

  • bicless

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 22:37 som svar på: Tips på våtdräkt

    Crossfire är mycket flexigare och skönare än venom. Stor skillnad i känsla på dessa tycker jag.

  • bicless

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 22:33 som svar på: Pacer 290 pris, vad tror ni??

    Skall jag gissa så tror jag du får nånstans mellan 4500-5900:- för den beroende på skick. En av de mest svårbedömda modellerna i pris eftersom den är lite unik.

  • bicless

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 22:29 som svar på: Fenval till 130 liter AHD Fast Forward

    Taliens bredd påverkar, dvs inte bara volymen. Vindsökaren, du har väl kvar AHD furyn, den har mycket smalare tail än fast forward.

    Fastforward kräver lite längre fena för att funka bra. 38-42cm för mindre segel typ 5,5-6kvm och 44-50cm för större typ 8-8,5kvm

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 22:03 som svar på: råd om bräd byte

    Om du vill slippa köpa större segel känns stor slalom som bästa alternativet. 9 känns lite väl litet för en formula om man vägern 115 pannor.

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 22:00 som svar på: Tips på lättvindsfena till 85 cm slalom och 10,0

    S11, fokus: fart, höjdtagning, planing
    S10, fokus: fart, halvvind, planing

  • bicless

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 21:35 som svar på: Välja bom?

    Stort bomtest i tyska surf som damp ner i brevlådan idag (31 bommar)

    Några grejer som jag reagerade på

    Diameter och grepp
    Uppmätt diamter är ofta klart högre än vad man anger. Aeron MCT 29 borde väl vara 29mm i diameter men är 32 mm. Det beror på att Aeron anger diameter utan grepp (vem fasiken kör utan grepp). En del andra anger diameter med grepp så en som anger 29 kan alltså vara lika tjock som en annan som anger 32.

    Det var inte många bommar som hade uppmätt diameter med grepp under 31mm i diameter undantag gunsails cross (29mm) , Unifiber monoque (28mm). V-grip bommarna (aeron och prolimit) var visserligen 29mm på ena ledden men 35 på andra. V-grip har både fördelar och nackdelar. Styrkan är att den blir styvare och handens grepp blir starkare, svagheten är att styvheten försvinner snabbare vid förlängning än andra bommar samt vissa ogillar bommens kantiga form när man flyttar handen i manövrar.

    Vikt
    Det skiljer mycket i vikt på bommarna. Man testade mest bommar i ca 170-230 längd och de väger allt från 2,5 till 3,6 kg. Kolbommar är generellt inte lättare än alubommar.

    Alu, kol, hybrid
    Hybrid tycker man inte tillför särskilt mycket, de har ungefär samma styvhet som alu.
    Kolbommarna är mycket styvare än alu och hybrid. Ofta minst dubbelt så styva mätt i N/mm.
    Styvheten uppmätt i maskin är inte allt. Hur bommen sitter på masten (frontstycket) kan avgöra mycket i praktiskt upplevd styvhet.

    Det utses ingen testvinnare. Man har mer på tyskt maner redovisat tekniska uppmätta data för respektive bom samt skriver en del hur de upplevs.

    Mauisails saknas i testet, annars hade de sopat banan med alla andra (påstår svenska mauisailsimportören) 🙂

  • bicless

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:19 som svar på: Vagn för transport av utrustning förråd<->bil

    Jag använder denna ibland när det är långt att gå ner till spotten: http://www.surfspot.se/bradvagn.html

  • bicless

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:17 som svar på: Har någon erfarenhet av North Sails Curv?

    Jag har inte hunnit testa curve men föregångaren Drive var superlätt och smidigt och känndes välbyggt. Natural är nog lite bättre överriggad (mycket vind) men på bekostnad av lite tyngre vikt.

  • bicless

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:14 som svar på: Challenger K-onda var köper man dem ?

    Inte varje dag man rekommenderar en konkurrent men surfbutiken måste väl kunna fixa fram dem då de är importör.

    http://www.surfbutiken.se

    Sen verkar man kunna handla på challenders hemsida men priserna ser lite höga ut där

    http://www.challengersails.com/it/shop?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=136&category_id=1

    mvh

    Bicless

Sida 55 av 122
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA