bicless
Forumsvar skapade
-
Bussgods kör brädor från stockholm till umeå
De har stor jättetrailer den sträckan så man kan få in nästan allt, till och med en Kona kan kanske gå in i den 🙂 -
Jag kanske är ensam om det men tycker det är lite småskönt köra på en bräda som har lite smålagningar och repor. Fasiken vad mycket jobb man slipper med att lägga brädan på bomullsbädd på stranden och putsa den ren från sand innan man hasar ner den i boardbagen. Nån sorts frihet att bara kunna hasa på, höra hur sanden repar lite och smajla vidare. Kanske därför min bil har 8 olagade buckor. Grym frihetskänsla.
Det känns som en vanlig missuppfattning att man som köpare alltid skall stå helt skadelös oavsätt vad som händer. I alla köpavtal har båda parter skyldigtheter och rättigheter. I fallet ovan tror jag KOW har erbjudit lite mer än det som krävs rent juridiskt av goodwill skäl vilket ju är bra. Att de drog ut på det var ju inte lika bra.
Men råkar man på en hårnackad säljare kan man nog gå betydligt lottlösare än spray ur situationen. Jag skulle gissa att de juridiskt bara behöver ersätta det belopp det skulle kosta KOW att återställa brädan i england, har tidigare blivit erbjuden summor som 60-100 euro för en reparation när jag köpt brädor utomlands. Sen gör ju en del mer för att få en nöjd kund.
-
Ängeleholmsbiblan köpte den av oss, blev lite förvånad när vi fick den ordern.
Shysst om fler bibliotek hakar på så det går att läsa surf gratis på fler ställen. -
Läste på starboardforumet att goya skall ha ungefär samma mastkurva som simmer så då bör de ju funka hyfsat i ett NP segel. NP vill någ helst ha lite flexigare topp men tror jag inte kommer påverka särskilt mycket på det seglet du nämnet. Värre med fullblodsrace.
-
Om man inte väger så mycket och vill ha en bräda att utvecklas med tycker jag xantosen är bra. Den är ju ingen renodlad nybörjarbräda men nackdelen med sådana är ju att man växer ur dem så snabbt och det tror jag han inte kommer göra med xantos. Snabb och lättseglad bekantskap.
-
Vill man testa hur Mauisails 2011:or är kom en förproduktion med 4 segel nerdimpandes från DHL igår. Ghost, Global, Legend, Switch i storlekar kring 5,5. Vill du testa kort över dagen kan du låna, vill du ha några dagar kan du få hyra ett billigt.
-
De bomtillverkare som har frontstycken som även skall passa rdm verkar alltid rekommendera att man endå använder adapter. Lite skumt.
Alla surfbutiker tror jag säljer rdm adaptrar eller sdm shims, brukar inte kosta särskilt mycket. Majoriteten av rdm-masttillverkare skickar dessutom med rdm adaptrar på köpet. Men man tappar ju bort dem varje gång man riggar så borde ligga en drös på surfspottarna så där kan man säkert bara plocka på sig en.
-
Även barnriggar för 1700 funkar finfint, det tror jag det finna många pappor och mammor därute som kan intyga. Att de skulle gå sönder snabbt tror jag inte på. Dessutom finns det ju garanti men hittills har ingen behövt använda den hos oss i alla fall.
Men att surfskolorna på Maui kör riggar för 4000-5000 kan man ju förstå. De används lite mer en normal svenskknodds barnrigg.Orsaken att många väljer lite billigare rigg till ungen än till sig själv är kanske att man är lite osäker på hur mycket ungarna kommer använda grejerna, dessutom växer ju ingarna och behöver en större efter nått år. Inget fel med det.
Beggade barnriggar är hett eftertraktade har jag hört så andrahandsvärdet lär det inte va nått fel på.
-
mes;610819 wrote:Kollade lite efter rigg för 6-åringens första försök. 1,5 m2 verkar lagom. Jag hittade två som verkade likvärdiga. Spelar det nå’n roll vilket?
Vet inte hur nautix är men Unifibers är lite vassare än de enklaste barnriggarna från Tiki. Tiki gör åt Ascan, Gunsails mfl. Unifibers är lite mer påkostad med bättre/stabilare bom och lite kraftigare segel. Dessutom ingår mastfoten som ju normalt kostar kanske 350:-
Vill man ha vuxengrejer i miniatyr så finns ju Hot ovan och liknande från Naish och Mauisails mm. Mauisails inspire (säkert även hot) riggas med klart mer luffkurva (twist) och 2-delad rdm mast så me denna typ av rigg tar man ett kliv upp från Unifiber men självklart också prismässigt.
Vi har i alla fall använt unifiberriggarna vid kurser för barn och de funkar fint. I år lyxar vi till det och kör inspire som skolrigg, får se om det blir stor skillnad.
-
– Segel mellan 6,0 och 6,4 tror jag funka fint, borde inte va så petigt på kvadratdecimetern på detta tycker jag.
– Även vandal sails riggas perfekt på Gaastras master. Samma koncern.
– Jag tycker de flesta 6,0 riggas suverent på rdm, gränsen går ofta högre upp, lite beroende på modell. Mitt Sailloft Slam 6,9 riggas helst på rdm, sdm klart sämre.
– Längre bom kan behövas, men exempelvis vandal reverb 6,0 riggas på 188 bom så kan ju funka men helst vill man ju ha lite mer marginal en så. -
Termit;610578 wrote:Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att skicka ett komplett vindsurfingpaket med bussgods eller liknande, hur de behandlar sakerna och vad det kostar?
Priset beror väldigt mycket på vart då bor och vart du skall skicka?
Skrymmande gods blir dyrt om det inte är typ sth-GBG där de kör egen trailer. -
Carl R;609541 wrote:Du har en skön stil Mattias! 🙂
(Nej jag har inte stora fötter)
Tack…
Men verkar finnas väldigt få med 53:or därute, en så länge är båda kvar. Maila om ni vill ha dem. -
tsss;608165 wrote:hej
Ingen aning faktiskt men Bicless kanske kan svara?
Dom ser väl ganska likadana ut tycker jag….hälsn T
det kan jag….
Cross pro har mer toppregister och Traction mer bottenregisterVi har seglat seglen brevid varandra samtidigt och rätt kul uppleva hur markant skillnaden verkligen är, traction accelererar tidigare, drar ifrån i början men cross pro fortsätter accelerara i byarna när traction börjar nå sin topp.
Cross pro seglas gärna i hårdvind och även överriggad. Man kan segla traction överriggad utan problem men då får man dra nedhalet hårt. Vill man få fram lättvindsegenskaperna ur traction måste man vara försiktig och inte dra nedhalet för hårt. Då får man grymt med power i lättvind.
