dr-masse
Forumsvar skapade
-
Känns som om din fru hade en rejäl dos otur för att råka ut för en såpass allvarlig skada på det sättet. Har aldrig ens hört talas om något liknande. Hoppas hennes rehab går bra och att hon inte för evigt är bortskrämd från sporten efter det där.
Och oavsett skaderisk så är det helt klart ett gediget ”nej-nej” till att stå med en fot framför masten och samtidigt vara ikopplad…
Tips för att undvika skador är alltid bra. Dock kan det vara angeläget om att behålla perspektivet och se risken för skador inom vindsurfing för vad den är – relativt låg.
-
Överlag skulle jag lätt våga mig på att hävda att vindsurfing är väldigt befriat från skador.
Visst, de som pressar vindsurfingens gränser mer (fart, höjd, switch) löper lite högre risk men jämfört med bmx, skateboard, hockey, fotboll, jibbing och i stort sett vilken annan idrott som helst så placerar i alla fall jag vindsurfing långt ner på listan över ”sporter med hög skaderisk”.
Stukade och småtrasiga fötter, något revben och en å annan trumhinna e väl det som verkar hända något mer frekvent.
Till de allvarligare hör knän, axlar ur led, mosade näsor och benbrott men då har det varit situationer av det mer extrema slaget och klart mer ovanligt.
-
Midsommar måste vara den perfekta helgen att boka in i Sverige för surf på Västkusten! En tradition närmast huggen i sten.
-
har varit uppe tidigare – [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=81964″]surfdagboken, farlig website? – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
Med det begränsade jag vet om master, tillverkare och böjkurvor verkar Unifibers tabell vara rättså riktig för moderna master (vissa tillverkare har ju bytt lite över åren).
-
Tänk på en sak. Är det vind mellan SSV och VSV så blåser det alltid mindre än vad proggarna säger på Torö. Och det är inte för att proggarna har fel, utan mest för att vid den vinkeln så bromsas vinden mot land (vid SO så accelerar den istället, mer SO på Torö!). När det vrider upp mot väst så funkar det bättre, då går vinden parallellt med stranden.
SV är bomkörningarnas kung på Torö.
-
Kjello, allt som tar dig ut på vattnet ofta och är kul är fina grejer, helt klart!
Fast nog finns det bra utveckling också. Många på Surfzone har vindsurfat länge, 25 år i mitt fall, och då finns det ett antal här med klart fler år än så under bältet som nog vet rätt väl vad som är bra och mindre bra grejor. Även jämfört med Boa och Mamba (själv hade jag en Jag i flera år…).
Allt nytt är definitvt inte bättre för alla, men en sak är säker. Jag garanterar dig att det finns modern utrustning som du skulle bli oerhört nöjd med på alla sätt och vis. Fast då krävs det såklart en smärre investering. Och kanske en vilja att förändra lite invanda rutiner.
Å om pengarna är en trång sektor å du är helnöjd med dina nuvarande pryttlar, ja då ser inte jag någe problem alls! Ville mest påpeka att det har hänt en hel del bra saker på prylfronten sedan Boan och Mamban lanseradas under sina glansdagar… 🙂
Sedan kan jag själv verkligen gilla folk som står vid sidan av trenderna och kör med sina prylar så länge det håller, en skön inställning som fler (öh, jag) skulle kunna ta intryck av. ”Never trust the guy with the shiny gear”, som det så fint heter.
-
Måste det vara inom Sverige?
I Svea låter det framförallt som Haga och Varberg med Gotland som en intressant option, tycker jag.
Västerut så är ju Danmark väldigt bra och kan leverera fin-fina dagar även i juli.
-
Jo, men du behöver välja ”gå till avancerad” för att ta bort hela inlägget. Eller redigera rubriken. En rätt vanlig fråga… 🙂
-
http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=672075
kanske kan va nåt? Japp, döttrarna mina gillar Panduro.
Annars tror jag att du kan knalla in på vilken större järn- eller färghandel som helst.
-
Inte silvertejp i alla fall – klarar inte sol bra alls och har dålig rivhållbarhet. (jag är annars en erkänd fan av silvertejp!).
Monofilmtejp sitter som sagt stenhårt. Har haft vissa sådana lagningar som överlevt seglet. Det finns lite dyrare packtejp (minns inte vad den heter) som är lite billigare än monofilmtejp som är riktigt bra (bättre lim).
-
-
Jag har fått samma varning länge nu. Det är något med surfdagboken som inte är OK.
-
Rak väst, väl?
-
Volym förlorar du inte…
Japp, en quad tar klart bättre höjd än en twin. Det är kanske framförallt enklare att ”slöhöjda” med en quad, medans en twin kräver lite mer teknik och koncentration (två faktorer som gör att jag ofta hamnar långt ner i vind på twinbrädor, ah!). Dock kan man få en twin att ta bättre höjd genom att skjuta fram mastfoten en bit, peta i lite kraftfullare fenor, skjuta bak fenorna ett snäpp eller två samt se till att inte pressa på med bakfoten mot fenorna. Jag ser att du har ett par 165 LS i brädan, de är nog större än orginalfenorna i alla fall.
Ju mer det blåser, desto mindre blir höjdtagningsproblemet med twin.
Få brädor funkar bra att belasta hårt i gropig sjö, tycker jag.