Forumsvar skapade

Sida 109 av 427
  • dr-masse

Medlem
    28 mars, 2011 vid 09:12 som svar på: Kalla fötter

Den bästa jag någonsin haft:

http://www.surfers.se/searchResult.aspx?Search=atan

Finns på fler ställen än surfers. Även Neil Prydes nya skall vara riktigt varm:

http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1321&categoryid=66&brandid=-1

Men jag säger, som flera andra, Atan. Själv har jag 4 mm Mistral modellen och har aldrig frusit om fötterna (1 grad i vattnet, 2 i luften som kallast).

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2011 vid 06:59 som svar på: Torö is officially open for business !!!

Det var som fasen! Och jag som kunde hängt på…

• dr-masse

Medlem
    18 mars, 2011 vid 13:47 som svar på: HJÄLP?!? Inköp av segel på G!!! Formula.
    Mr.Jibe;649810 wrote:
    Är det så stor skillnad mellan, eller jag har förstått att segeltillverkarens egna master passar bäst till deras segel, neilprydesegel med neilprydemast osv.

Ja, så är det. Visst, du kan välja mast av annat märke och träffa rätt, men inte f-n är det lätt, framförallt på racetrasor.

Mr.Jibe;649810 wrote:
    Men är det så stor skillnad mellan master o master, för jag menar så länge det är samma rätt längd, styvhet (IMCS), SDM och böjkurva borde det bara va o tuta o köra???

Nej, det är inte bara att tuta och köra. Inte nog med att den segeltyp som gäller för Formula, race-segel eller ett riktigt vasst freerace-segel, är väldigt, väldigt mastspecika, till råga på det så måste diamatern på masten stämma väl överens med cambers. Visst, man kan hålla på och fila cambers, peta med spacers, kapa lattor etc, etc, men jag tror nog att du vill undvika det. Vindsurfingbranschens ”standard” för mått på mastböjkurvor är, dessvärre, en ganska risig och oprecis standard.

Mr.Jibe;649810 wrote:
    Tack för tipset om riders.dk!!! Kanon! vilka schysta segel dom säljer billigt, är segel o riggprylar billigare där??? För enligt begagnatsidan där så har jag o en polare smidit en plan om att sno farsans bil i höst, rulla ner till danmark o köpa segel o öl 😀

Ingen dum plan, men om ni köper rigg – se till att få med rätt mast på köpet. Klart enklast. Dessutom är det förvånansvärt ofta så, att en mast som har visat sig hålla någon säsong eller två fortsätter att hålla ett antal säsonger till. Race-master går oftast av direkt i början, eller så håller de rätt bra. Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    18 mars, 2011 vid 07:29 som svar på: Brädval

Ja, det låter onekligen som klassisk mark för en 85 liters fsw, det där.

Pure Acid kan jag absolut tänka mig funkar fint som redskap för mer vind även på plattare vatten, men en mer fsw-orienterad bräda kommer att vara lättare att få och behålla fart med.

Jag körde på Kode 94 2011 en dag i Jeri, det var den Starboard jag gillade bäst av de tre-fyra jag testade där. Inte dum alls. En Kode 86 kan du utan problem köra med 6.0, framförallt på plattare vatten.

Det finns en hel drös bra ”85-liters fsw” brädor därute, en av de mest genomarbetade brädtyperna som finns i just den storleken.

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2011 vid 17:56 som svar på: Blocket Superstars

prutat och klart, inte illa…

De där alu-sidorna i boxen och fenan får mig att misstänka att det kan vara en Tiga, månne? Kanske en Bic? Känns fransk.

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2011 vid 07:37 som svar på: vilka Twinser fenor?

Hmmm, jag som trodde att MFC VF 16.5 var typ mitt i prick på den brädan. Varför byta, eller vill du testa någe annat?

K4 tror jag, som bananen, är ett mycket intressant alternativ.

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2011 vid 19:01 som svar på: Taboulet och Traversa i Galicien

När det är knasmod på riktigt så är det förvånansvärt ofta en fransman, eller två, med i handlingen…

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=tsDdEvPtFBY”]YouTube – 5 a 10 metres de creux de vagues en bretagne chez moi ^^!![/ame]

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=g0wmLzS3dt4″]YouTube – The Awesome Alain Robert[/ame]

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2011 vid 12:18 som svar på: HJÄLP?!? Inköp av segel på G!!! Formula.

Alltså, jag kan inte mycket om formula, men det här tror jag mig ha fattat genom åren:

– Det är inte mycket idé att köra under 10 kvadrat på en formula
    – Hellre EN bra rigg (rätt mast, kolbom, segel i vettigt skick) än två halvbra. Man klarar sig tydligen oerhört långt med en bra 11-nolla. Såpass långt att när du fått in tekniken och har bra tryck med 11.0 och formula så kan du köra 7.5 på en freeride eller femsju på en större freestyle-bräda…
    – Du lär plana i 4 sekundmeter med 11.0 och Formula. Planingen påverkas av hur platt vattnet är och hur jämn vind du har (även av höjd och temperatur, men det lägger vi åt sidan här)
    – Rätt fena gör grym skillnad.

Du borde kunna köpa en lätt beggad formula med fin rigg för 12-15 000 tycker jag. Kanske billigare, med lite flyt. Mycket viktigare att brädan är i bra skick än senaste modell, Formula-brädor är lättviktsbyggen och får ganska lätt ta lite smällar här och där.

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2011 vid 09:43 som svar på: Filmsugen på en rulle från åsa???

Ja, en grymt fint lite rulle är det. Även jag blev väldigt surfsugen. Får nog ge mig ut och träna lite för att hålla igång inför den säsong som komma skall…. väl?

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2011 vid 09:38 som svar på: Filmsugen på en rulle från åsa???
    Doc;649420 wrote:
    Var är filmen? Jag ser inget…

Ser du den inte i första inlägget i tråden?

[ame=”http://vimeo.com/7187911″]Cortez69 Ã…sa/Stonepoint (swe) on Vimeo[/ame]

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2011 vid 08:07 som svar på: Förhållningssätt Trollis

Bra Styret!

Och det är ju en generellt sett utmärkt regel för ALLA spots med känsligare natur/omgivning – kör ner grejorna, åk tillbaka och parkera och gå sedan ner till surfet.

• dr-masse

Medlem
    11 mars, 2011 vid 09:22 som svar på: Ny Tsunami

Det ser verkligen inte alls bra ut.

Hoppas övriga Stilla Havet klarar sig bättre. Hawaii är tydligen i riskzonen för tsunamivågor.

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2011 vid 17:40 som svar på: Albeau med öppen gylf….

Titta vad arg han är! ”Nu är den förbannade dragkedjan öppen igen! All fart borta! Merde majeure!!!”

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2011 vid 17:37 som svar på: Maj-Juni vart?

Älgar som kör åkgräsklippare över sina offer och sedan äter upp resterna.

Det är något att ha skräck för.

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2011 vid 16:11 som svar på: ÄNTLIGEN e våren här!

Inte nog med det, jag ser att du börjat engagera dig politiskt också!

”Charlie Sheen for Kommunstyrelsens ordförande i Varberg!”

2011 känns som ett ovanligt spännande år att följa Surflslusken.

Sida 109 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA