dr-masse
Forumsvar skapade
-
Verkar ju finnas i lager på Skidsport, kanske värt att slå ett mail eller en signal och fråga i alla fall…
-
dr-masse
Medlem24 november, 2010 vid 13:28 som svar på: Lite brittisk film för att dämpa vinterångesten…Massa Massa åker Brasilien. Egentligen för att hälsa på systrar (min och min frus) som dråpligt nog är där och pluggar/jobbar samtidigt, men ”råkade” peta in 9 dagar i Jeri… :santa: otroligt nog var det på min frus och svägerskas förslag (!!!!!!) efter kommentaren ”det här är ju ingen surfresa…”
Den stoooora planen var egentligen 16 dagar Chile, men ersattes av [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=619010″]Portugal i somras[/ame]. Inte helt ledsen för det beslutet. :grin::grin:
-
dr-masse
Medlem24 november, 2010 vid 12:55 som svar på: Lite brittisk film för att dämpa vinterångesten…Hade det inte varit för att jag snart flyr vintern lite så fattar i alla fall inte jag hur det där skulle dämpa vinterångesten?!?
Snarare ”Lite brittisk film för att få tok-tok-tokvinterångest”.
Härligt klipp!!
-
Kul för Victor att bli Champ! Men nog känns det snopet ändå, hade ju varit fint med åtminstone en stege på Kap Verde… 🙁
-
Att matcha tyska priser gäller ju självklart inte enbart Bicless.
Ställ frågan till en lokal shop först, ibland skiljer det mindre än man tror. Dessutom blir det ju bra mycket enklare om något är knas med de nya prylarna eller frakten ställer till det.
-
Nyare Gaastra Manic på ezzy skinny kan nog gå att segla med men ”bra” vete fasen. Lika bra som med en toppstyv (eller bottenmjuk) mast blir det inte.
Jag har kört Manic i ett par säsonger nu och skulle ogärna rigga de på annat än Gaastra RDM master. Kanske Severne och MauiSails då (även Naish verkar ju ha gått mot mer toppstyva master 2010?), men då skulle jag absolut vilja provrigga först.
-
Grymt kul, synd att det där inte fanns när man själv valde gymnasieutbildning en gång på medeltiden… 😀
-
dr-masse
Medlem20 november, 2010 vid 15:34 som svar på: Världscupsfinalen i Speed 2010 Port St LouisVarför körde man inte på insidan? Strul med att få köra där (hamn)?
Hoppas ni får en smidig hemresa!
-
dr-masse
Medlem20 november, 2010 vid 15:33 som svar på: "Kallare väder på G" tråden – skadligt innehåll?OK, jag gick in och tog bort länken till hilmerby.com från IE istället. Tack för snabba svar!
-
Om Bolt 5.6 vet jag inte mycket, annat än att det sett helt OK när Jesper varit ute å åkt med det på Stenstranden.
Men generellt sätt så tycker i alla fall jag att det inte ger ett smack (hö, hö) att försöka få bättre bottendrag genom att rigga vågsegel med (för) mycket buk. Den lilla, lilla fördel som det möjligtvis kan ge precis när man går igång sabbas nästan direkt så fort man är uppe i fart och seglet bara blir tungt, instabilt och obalanserat. Jag skulle nästan hävda inget blir bättre och allt blir sämre med mycket buk i ett vågsegel. Dessutom tycker jag att ett (för) bukigt segel bara känns knas att pumpa med, vilket man ju vill kunna göra i lättare vind.
Faktum är att jag tycker att alla de moderna vågsegel jag ägt, lånat eller testat (Simmer Crossover, Icon och Iron, Gaastra Manic, Poison och IQ, North ICE, Naish Boxer) funkar bäst i med ett trim som gör att de känns så balanserade som möjligt. Inget av dessa segel har mått bra av för lite uthal, några (som Simmer Icon) går dock att köra med relativt lite nedhal. Inget av dessa segel har jag någonsin riggat så att det ”viker sig över bommen”. Visst, lite touch, men absolut inte så att det påverkat prestanda.
Det jag gör för lite mer lättvindsprestanda är nästan alltid att släppa lite (typ 1 cm) på uthalet. Nedhalet har jag nästan alltid bara två lägen på – ett ”standard”, som redan det är ganska plant, och ”mycket vind” då jag drar mer nedhal när det krävs mer segel för att ta sig ut, men egentligen är en storlek mindre på utsidan. Mitt 4.7 har ofta en förmåga att bli riggat så…
Jo, en sak till. På sistone har jag blivit mer petig med lattspänningen. På lattorna över och under bommen är det fasen riktigt viktigt att det lattorna är ordentligt spända. Jag kan tänka mig att detta är extra petigt på ett fyrlattat segel som Bolt, men det vet såklart Jesper och Ola väldans mycket mer om. På mina Manic har detta varit en grej som gjort att jag kunna rigga seglet mer neutralt, men ändå fått hyggligt bottendrag. På exempelvis Naish Boxer är det än viktigare och gör tydlig skillnad på hur seglet presterar.
Till sist – jag vet inte vad du väger, men känner igen det du upplever från lite tyngre seglare som kört för mjuka master i större segel. Exakt det du beskriver, att ”i vindbyar viker sig seglet över bommen och seglet får en profil som gör att all kraft släpps ut” tycker jag är ett tydligt tecken på att din mast är för mjuk. Skall man få ett segel över typ 5.3/5.4 att prestera bra med 400 mast så tror jag att rätt mast är väldigt viktigt.
-
Känns ju som en rättså bra idé! Point7s Peter Munzlinger har ju dessutom gått till Gaastra vilket väl kanske gjorde det än mer aktuellt.
-
Ingen streaming har testats eftersom de bara kört i Curral Jaoul = ingen ström eller internet. LiveTickern på PWA har uppdaterats via sms läste jag häromdagen.
Hoppas det funkar, vore grymt med videoström från PP!
-
dr-masse
Medlem19 november, 2010 vid 09:27 som svar på: Världscupsfinalen i Speed 2010 Port St LouisDet går inte att köra innanför näset? Ser ju rätt OK ut…
Hoppas ni får mer segling och njut av stället!
-
Så, efter hela den här historien så hamnade vi här:
Måste säga att liiiiiite dråpligt är det allt… 😉
-
Den här tråden börjar likna en parodi på vad som händer när någon ställer en fråga om lite surfpryttlar på ett forum… 😉
Värt att skriva en hyggligt ironisk krönika om.