dr-masse
Forumsvar skapade
-
Rasta va kul, flera år sedan jag seglade där sist. Bra ramper, med en lite rappare bräda och större fena än 18 hade man kunnat line:a upp riktigt bra. Några hopp och lite småblandade manövrar och vurpor. Kul att bränna ut i ’kanalen’ mot söder, får lite ’the Gorge’ vibbar där.
Bra klös i 5.3, kunde lätt kört 4.7 långa stunder. Mycket folk, finns det så många vindsurfare i Stockholm!?! 😋
-
dr-masse
Medlem4 oktober, 2015 vid 19:52 som svar på: Ytterligare en tråd om segel och val av segellinjeJag säljer inga segel direkt, men svarar ändå. 😉
Eftersom du har Simmer idag förmodar jag att du har rätt master till de seglen. Och de funkar till fler, kör exempelvis mitt HSM Firelight 5.7 me Simmer 400 och tycker det funkar kalas.
Några tankar:
– för fsw/våg/fs brädor runt 95-100 liter är min erfarenhet att det ger rätt lite att gå över typ sex kvadrat. 5.6 – 5.8 är en sweet size i lättare vindar på dessa, tycker jag.
– I vågor använder jag nästan aldrig större än 5.3.
– Du skulle kunna ’slippa’ en 430 mast om du stannar vid 5.7-6.0 som störst (beroende på segelmodell)
– Även om jag testat tre-lattade segel och gillat de (mycket) för vågsegling så skulle jag ändå säga att jag klart kan se att tyngre seglare, 85kg+, ofta kommer föredra segel med stabilare form, framför allt i större storlekar.
– Även om det finns gott om bra segel runt 5.7 som riggas på 400 så vet jag att tyngre seglare och de som gillar snärt/drag gärna väljer 430.
– Tror din idè om 5.7 – 5.0 – 4.5 är bra. Om det är någon segelstorlek jag skulle vilja ha så ere 5.0. Släng på ett 4.2/4.0 som riggas på 370 så lär du med din vikt va redo för det mesta i Skåneland och de allra flesta spots.Bjäre e för övrigt för jädra fint!
-
VW Passat, Tiguan och Golf kombi har fällbar passagerarstol fram om det är vanliga stolar (ej sportstolar).
Brädor kortare än typ 220-225 går in bakom framstolarna i en Sharan/Alhambra. Faktiskt även i A6 och förmodligen i senaste Passat som har rätt lång lastlängd.
-
VW Sharan eller Seat Alhambra har jag spanat bra länge på nu. Grym kapacitet, inte alltför törstiga, rails. Grejorna går in bakom förare och passagerare fram, så man kan åka två med surfpryttlar inne i bilen vilket iaf jag ser som en fin bonus. Funkar bra som vardagsbilar, tycker i alla fall jag.
Får nog bli en bensinare, dock…
-
@hollister 736128 wrote:
Ding!! Dagens I-landsproblem. 😀
Är inte hela det här forumet byggt på 99% I-landsproblem? 😉
-
Det är precis tvärtom – keyless är superbra för oss vattensportare.
Tog över en tjänstebil på jobbet som har det och tänkte först som du, ”jaha, och hur skall det här funka när jag surfar?”. Men med aquapack under dräkten (runt halsen i mitt fall) med nyckeln i är det suveränt. Bara att öppna bildörren, inget fippel med att fiska fram gömd nyckel etc.. Och glömmer man nyckeln inne i bilen går den inte att låsa.
Min dosa har dessutom en vanlig nyckel som man kan dra ut ifall fjärrfunktionen dör eller batteriet tar slut.
Så – min nästa bil kommer absolut att ha ”keyless” igen, om det är ett alternativ.
-
Alltså, den är inte billig. Rip Curl Flashbomb med huva är en riktigt, riktigt bra vinterdräkt.
Men om någon dräkt är värd att lägga pengar på, om inte annat av säkerhet, så är det absolut vinterdräkten.
-
Ja, jag är med Doffe här. Min 4/3 är bra mycket varmare än jag hade förväntat mig och kommer helt klart att funka tills det är under 10 grader varmt i vattnet. Och luften. Då börjar det bli dags att kika på vinterdräkten. Min sälfettskvot får nog anses vara väldigt låg.
Faktiskt väldigt nöjd att det blev just 4/3, känns perfekt. Och varma sommardagar/utomlands åker min gamla 3/2 dräkt fram.
Jo, en sak till. En riktigt smidig dräkt med dragkedja bak är faktiskt rätt enkel att ta på och av. Jämfört med min Flashbomb vinterkostym, som kräver att man är någon form av utbrytarkung, så är det rena barnleken att dra på och av 4/3an.
-
Jag var lite snål när jag köpte min 5/3 dräkt för ett par säsonger sedan, tänkte att ”när det blir kallt så tar jag vinterdräkten i alla fall”, men problemet är att den inte är tillräckligt smidig och flexibel för underarmar och axlar. Det här fick jag betala för i våras, när 5/3 dräkten gav mig rejäla problem med kramp i underarmarna, även utan handskar vilket aldrig hänt förr. Ja, jag är sämre tränad men va faen, fem minuter skall jag väl ändå klara…
En roadtrip mot västkusten innebar lite av ett panikköp av ny 4/3 dräkt (O’neill Psycho1 tror jag, köpt hos O’hana – stöd din lokala surfhandlare), eftersom fin-fina förhållanden väntade och jag insåg att det inte skulle bli några längre pass med min 5/3 dräkt. Denna dräkt är väldigt mycket smidigare och samtidigt klart varmare jämfört med dräkter i liknande tjocklek som jag tidigare haft. Den gör faktiskt en 5/3 dräkt helt överflödig. Kommer lätt kunna gå från 4/3 till vinderdräkten, vilket känns väldigt bra.
Jag tycker, mer än någonsin, att de nyaste dräkterna i dubbelneo med riktigt smidigt material är såpass flexibla att dräkter specifikt för vindsurf är närmast överflödiga. Men då måste man mer eller mindre skaffa en bra (läs – smidig och kanske lite dyrare) dräkt.
Jag saknar dock en sak – dränering och kardborreband i benen.
Och kom ihåg – våtdräkt är faktiskt lite av en färskvara, vill du ha en riktigt smidig dräkt så skall den helst vara skapligt nytillverkad. Och givetvis passa din kropp väldigt bra.
-
Fantastisk dag igår! Extra kul att se Jeppe köra vindsurf igen, gav honom några tips i min allmänna överstöuke – som om han behöver det… 😋
Hann inte fota mycket denna gång, men nåt kan man ju bjuda på:
https://flickr.com/photos/131217890@N04/sets/72157658739821796
-
Bäst rehab är alltid på Stenstrand!
Otäckt med huvudskadan, ta hand om det där.
-
Jädrigt najs, där ser man dessutom mer exakt var stationerna finns.
Och är det inte helt sjukt att SMHI inte använder dessa uppgifter på sin vädertjänst…
-
Oh, riktigt najs och riktigt fina bilder – tack! GH är ett riktigt härligt ställe.

