Forumsvar skapade

Sida 182 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 maj, 2009 vid 11:47 som svar på: Dags att hajpa en torödag igen!!!!

Då krävs nog att det ligger länge på syd innan, ser väl vanskligt ut just nu. Inga vågor på den riktningen, för mycket väst. Men kul segling kan det bli i alla fall!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 maj, 2009 vid 11:05 som svar på: Krock i A-bay!
    Areschoug;544914 wrote:
    Kan passa på att be om ursäkt ifall jag tog lite mkt plats och betedde mig allmänt grönt. (Jag som låg och försökte bodydraga med en 5m^2 kite).. Var första gången på vattnen =).

Btw.
    Ingen som var vid apeviken igår som lyckligvis fick med sig min våtdräkt som jag idiotist (och klassiskt) nog glömde på tork på räcket vid parkeringen?

Mvh
    John

Med påtagligt hög risk för att framstå som någon slags überpolis men detta skrivs välmenande för alla, även nybörjare, som surfar å kajtar på olika vågspots runt om i landet:

Nog måste det finnas bättre ställen att ta sina första turer på vattnet med kite eller bräda eller whatever än en bra dag med vågor och mycket folk i Apelviken? :confused2:

Hoppas du får tebaks din dräkt!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    7 maj, 2009 vid 07:48 som svar på: Sjökort

Åh, najs! Jag hatar Eniro (lång historia här på jobbet…), men det där gillade jag!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    6 maj, 2009 vid 13:05 som svar på: Härdningstid!!
    Jesper_B;544637 wrote:
    OK, det här är en härlig gammal diskussion. Kollar man hembrädbyggarsidan swaylocks kan man garanterat hitta en massa gamla trådar.

Tror jag såg i senaste surfer magazine att man intervjuat 5-10 kända brädbyggare om detta och deras råd angående hur länge man skulle vänta med att använda brädan efter att den laminerats varierade från – ut på den direkt till 10 dagars efterhärdande.

Nu är det så att olika epoxier har olika härdningstider. Man kan oftast får ett faktablad på den epoxy man använder som visar härdningstider, hållfasthet mm i olika temperaturer och så. Det kanske inte gäller de enklare konsumentprodukterna men till exempel Epotex alla NM-epoxier har fina faktablad. Som alltid med lamineringsepoxy är det extremt viktigt att mäta upp och blanda noggrant, gör man inte det kan det gå åt helvete med härdningen (till skillnad från polyester som man bara behöver sätta igång med lite härdare för att hela blandningen ska genomhärda.

Man bör nog också skilja på härda och efterhärda. Det är en sak att det inte klibbar och är en hård slipbar yta, en annan att laminatet ska uppnå högsta möjliga styrka. Härdningstider som anges på enkla konsumentprodukter är oftast det förstnämnda, vad gäller efterhärdning för max styrka finns det som sagt många bud.

Vill man vara på säkra sidan, tex ej knäcka en sprillans bräda är det smart att vänta en vecka efter lamineringen, gärna med brädan i ordentlig temperatur. Handlar det om en liten dingreparation spelar den knappast nån roll alls – ut och rippa så fort som möjligt.

Vad gäller allergi: Var skitförsiktiga, inte enbart vid laminering utan även vid slipning. Att andas in lite epoxydamm är ingen bra grej, i synnerhet som det alltid finns lite ogenomhärdad kemi i detta damm. Handskar, munskydd och vattenslip är miniminivå (shit här har jag slarvat).

Kör så det ryker!

/JB

Det smärtar mig att behöva påpeka det, men du glömde hjälmen.

Igen.

😀

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 maj, 2009 vid 21:09 som svar på: Vilken är den smidigaste (långärmade) sommardräkten?
    Jocke G;544473 wrote:
    Ska du verkligen ha en långärmad dräkt, det finns ju inget skönare än när man äntligen kan ha sin kortärmade dräkt och inget som sitter runt armarna. Jag tycker det räcker med dom lösa armarna om det är mycket brännmaneter som man vill skydda sig mot annars trivs i alla fall jag bäst i kortärmat.

Och utifrån vad man hört och sett så verkar ju Oneill väldigt smidiga måste jag säga, kan nog bli en sån för egen del också om inte min håller en säsong till vilket jag tror.

Ja, kortärmad dräkt äger. Jag skaffade en lite tjockare ”rashguard” (en sådan här ungefär) liknande tröja som jag drar över min kortärmade sommardräkt om jag är lite frussen eller de där lite kyligare sommardagarna med nordvindar å så. Funkar fin-fint.

Samma tröja drar jag över ett underställ när det blir varmt och gött, åsså på med shortsen. Funkar lika bra som en shorty.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 maj, 2009 vid 09:13 som svar på: Nån som ska ut i em i Sthlm idag 5/5?

Ser inte ut att bli så mycket regn, trotsallt… och inte är det så himla kallt heller…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    5 maj, 2009 vid 06:53 som svar på: Efterlyser bilder från Fituna

Ja, dagens artikel i SvD var ju inte lugnande precis. Han som har köpt Fituna verkar ha granskats av TV4 för sina fastighetsförvärv…

Alla som seglar Fituna och vill behålla stället bör nog engagera sig lite. Jag ser en viss risk för hänglås på vägbommen, och det vore ju väldans trist på alla sätt och vis. Nynäs kommun verkar vara rätt att bearbeta, skicka om inte annat några privata mail om hur viktigt Fituna är för oss stockholmssurfers och andra friluftsmänniskor. Det kommer jag att göra.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    4 maj, 2009 vid 08:17 som svar på: Freeridesegel till 430 master?

Ett alternativ, om du vill leta begagnat, är att kika efter ett freestyle eller vågsegel runt 6.2 – 6.5. Många av de (i stort sett alla) riggas på 430 och är dessutom gjorda för att komma igång hyggligt tidigt.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 maj, 2009 vid 11:09 som svar på: Hard core super light BOLT 2010
    Jesper_B;543920 wrote:
    Masse,
    Jag tror otroligt få personer som vågseglar, eller på något sätt har en relation till brädor och hav får associationer till Disneyfilmer av ”Bolt”. I vart fall är nog tanken hos upphovsmakarna till det nya newschoolvågseglet/freestyleseglet ”Bolt” helt annan.

Ni vet väl att Jerry vindsurfade flitigt under 80 och 90-talet?

/JB

Ah, såklart det fanns med i tanken… därav 😉

Jag prövar igen.

:wink::wink::wink::wink::wink::wink:

”glimten i ögat”, ah! (men jag misstänker faktiskt att associationen till Disney-filmen inte är så långt borta som man kan tro…, jag vet i alla fall vad jag skulle tänka på om man döpte ett segel till ”Nemo” med en clownfisk som symbol…)

Jag tyckte mest att det var lite dråpligt, och tänkte sprida lite :grin::grin:

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 maj, 2009 vid 08:18 som svar på: Resultaten dag i AHD speed

Allvarligt talat, 40 knop av Bringdal på Haga?!? I så fall imponerande, minst sagt. Verkar varit en bra första dag.

Skriv mer!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 maj, 2009 vid 08:10 som svar på: Hard core super light BOLT 2010

Ser skoj ut!, jag tror, framförallt i mindre storlekar (under femnoll – fyrsju, typ) hårt på fyra lattor i vågsegel. Fem eller till å me sex lattor i fyrnoll och tresju, varför har vi det egentligen?

Fast ”Bolt” med blixt å allt, visst – jag gillade filmen som familjerulle, men lite eget tänk kanske de kreativa figurerna på Hot kunde ha… ? :smirk:

Bolt.jpg

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    29 april, 2009 vid 11:18 som svar på: Köp&Sälj: Spam mail vid registrering av annons

Steffo är medveten om problemet, hela köp å sälj håller på att byggas om.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 april, 2009 vid 09:56 som svar på: Redline

För en ”normalbegåvad” surfare så kan segel som Gaastra GTX och Naish Redline mycket väl vara snabbare än fullblodsräjsninggrejor eftersom de är enklare att trimma och mindre krävande att åka fort med.

De lär vara tillräckligt stabila för de allra, allra flesta av oss. Och tillräckligt snabba.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 april, 2009 vid 08:23 som svar på: Boardcorner goes egenproducerat

ah, den är igång nu! Skall bli kul att följa det där! Kanske hamnar en beställning där så småningom! Det är kul med utropstecken! Nu vann jag över styret! Det är fredag!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    22 april, 2009 vid 11:39 som svar på: Mast till Gaastra Poison

Tyskland känns väl klart svalare med kronkursen mot € just nu…

Men kanske kika på UK, pundet har fått mycket stryk på sistone.

Sida 182 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA