Forumsvar skapade

Sida 193 av 427
  • dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 19:11 som svar på: Den Irländska Vågen

Jag har varit där två gånger. Mersmak är bara förnamnet.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40476

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 14:22 som svar på: När är bästa säsongen på Garda?

Sen vår, sommar, tidig höst.

Det är bra om det är kallt i bergen, varmt över land.

Ej seglat där själv, men varit krokarna ett par gånger. I exempelvis halvsvalt april blåste det inte mycket, nej.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 14:19 som svar på: Naish session 5,0 & 4,5

Näe, i hård vind är nog lite mjukare flex att föredra.

För vågsegel i den där sizen skall man nog vara duktigt petig med sina pryttlar och befinna sig på rätt hög nivå rent seglingsmässigt för att uppskatta skillnaden på en 85 å hundra mast med samma böjkurva….

Jag skulle gå för 85an, personligen. Verkar vara en bra mix av styrka å låg vikt.

Tips – kolla om du kan klämma på en 85% och 100% samtidigt i butik, då kan du uppskatta viktskillnaden bäst. Såg att Naish hade samma vikt på de på sin hemsida, men det måste vara tryckfel. Men mycket lär det inte skilja.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 11:54 som svar på: Försäljning av brädor i Sverige /år

Tyska Surf hade sådana där siffror rätt länge, både för tüschkland och globalt.

Skall se om jag kan dra fram någe. Siffran föll rättså brant under nittitalet, och då var det inte med lika ofta…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 11:29 som svar på: Försäkrings-snack

får man inte surfa blir man lätt lite tyken.

Du är förlåten.

The Speed God

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    2 december, 2008 vid 10:54 som svar på: Ny film – DIN CHANS

Riktigt, riktigt kul film och grymt bra koncept!

Kul med ladd och skön stämning, precis som det skall vara! Mina högsta framåtförsök gjordes nog i Apel senast. Har nu försökt i fem år… och ännu ingen som landats rätt (å så visade bilderna att jag såklart gör fel, men det är nästan åtgärdat nu).

Ah, nästa film kanske man skall vara med, rentav? Har ju en rejäl mental skräck när det gäller framåt och babordshopp…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    1 december, 2008 vid 08:28 som svar på: Fituna till salu

Det känns som om Torös vänners uppdrag i snar framtid rentav kan komma att behöva breddas lite, ähum.

Vill ju INTE ha en ”favorit i repris” på Fituna, tack.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    28 november, 2008 vid 09:40 som svar på: Den Irländska Vågen

Ja, det är där. Vid högvatten tydligen inget problem med stenarna.

Jag tycker vågen inte ser alltför elak ut, trotsallt. Hyggligt långa rides…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    27 november, 2008 vid 07:50 som svar på: OES brädor någon som vet något??

De har funnits ett tag, har till å med testats i amerikanska ”Windsurf Magazine” (som är en Bonnier tidning, lite lustigt)…

Test 2008:
    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=1000007825

Test 2006:
    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=40765

2009, mer ”annons”:
    http://www.windsurfingmag.com/equipment.jsp?ID=1000002375&clientID=111830

http://www.oesaustralia.com är deras korrekta webbadress, ägaren har skrivit fel i sitt eget inlägg på seabrezze.com.au…

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    25 november, 2008 vid 13:29 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanare

@gurra1978 517619 wrote:

Jag var inne på VW igår och hittade en bil jag aldrig lagt märke till förut. Grym kombi med sjukt stort lastutrymme. Denna bil kan man ju verkligen få plats med massor i och samtidigt ha den som familjebil. Den är så pass stor att det går att inreda den med lite ”husbilsprylar” och ändå inte ta så mycket yta från den som familjen kräver. Jag blev väldigt imponerad av den.

Att den sen bara drar 0,56 l diesel /mil är ju inte helt fel. Vilken bil.

Volkswagen Caddy Maxi
    http://www.volkswagentransportbilar.se/page_8195.shtml
    http://www.volkswagentransportbilar.se/page_12526.shtml

Såg oxå den, och gjorde precis samma reflektion… Jag hade fasen tagit den som firmabil om den funnits lite tidigare, kändes som en klart svårslagen kombination av familjebil och surfåk.

Likbil nämns i tråden… det är ju en klassisk surfbil! Robby Naish hade ju det!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 november, 2008 vid 19:30 som svar på: Det har blåst på lite

Inte utan att man undrar hur det såg ut vid Rullsand, Öregrund, Singö och Salnö i går…

Hårt att ni var ute och körde på öjn!

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    24 november, 2008 vid 12:25 som svar på: Erfarenheter av nya Simmer IRON ???

Jag tyckte att Iron behövde rätt rejält med nedhal redan med RDM. Med SC6 400 borde 4.7 Iron funka fint, drog du ordentligt (mer än Crossover)?

Seglet borde ju vara rättså nytt och lite använt, då krävs ytterligare lite i början.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    23 november, 2008 vid 19:31 som svar på: Erfarenheter av nya Simmer IRON ???

@PGVirtual 517515 wrote:

Simmers vågsegel är ju för 2009 gjorda av Tomas Persson for första gången (2008 var väl ännu Jason Diffins segel). Är det någon som redan har seglat speciellt Simmer IRON och kan berätta hur det känns jämfört med tidigare års Crossover?

Mastrekommendationen för IRON är ju nu RDM, för Crossover var det SDM (SC-6). Har någon provat hur seglet funkar med SDM jämfört med RDM?

Erfarenheter av ICON model 2007/2008 (Diffin?) jämfört med 2009 är också välkomna!

Tomas Persson har mig veterligen alltid ”slipat” på alla vågsegel, även Diffins.

Icon är väl Tomas segel från början.

Jag har kört en heldag på Iron 5.3 i Apelviken. Det var ett imponerande bra segel. Jag har bland annat seglat på eller ägt Simmer Onshore, Crossover, X-flex, Vision, FreeZone, TP Formula, ZeroSeven, ZeroFive, Icon och XD (har Icon och XD 2008 själv)… så, en viss Simmer-vana har väl med åren kanske infunnit sig…

Jag tycker Iron är ett steg framåt jämfört med Crossover, som det ju ersätter. Och då är Crossover segel som jag gillat väldigt mycket. Iron har bättre drag än Icon, men inte ”bändigt” på något sätt, utan mycket väl balanserat. Just balansen och ett skönt och jämnt drag tycker jag att Simmer lyckats klart bättre med från 2008. Byggkvaliteten har dessutom höjts ytterligare ett snäpp. Men det som kanske imponerade mest med Iron var den enorma stabiliteten. Jag var ute med 5.3 när de allra, allra flesta körde 4.5 eller 4.7, jag väger 77 så någon tungviktare är jag inte. Visst, jag var överrigad, men det var inte så att jag tappade kontrollen. Väldigt bra register i det seglet!

Jag rekommenderar att köra RDM i Simmers vågsegel. Skönare rotation, mjukare känsla och bibehållet bra drag är mina argument för det. Över sisådär sex kvadrat kanske man skall börja kika på SDM, typ.

Själv kör jag vidare med mina Icon, gillar det seglet väldigt mycket, men skulle jag vilja ha en trasa med snäppet mer drag skulle Iron ligga väldigt, väldigt bra till.

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    21 november, 2008 vid 12:27 som svar på: Fenlåda från IKEA

@stinger 517247 wrote:

Jaaa! Det är skitbra, upp med bilder som jag kan visa min fru!!!

Din fru kommer inte att tolka sådana bilder som att du nog är rättså normal trotsallt.

Nej.

Hon kommer snarare att se vad du egentligen är ute efter… 😉

• dr-masse

dr-masse

Medlem
    20 november, 2008 vid 15:31 som svar på: Den stora ryktestråden

@Rasmus_W 517146 wrote:

Källa?

surfzone… 😉

Sida 193 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA