dr-masse
Forumsvar skapade
-
De borde börja köra en ren vågtour, tycker jag. Att det exempelvis inte går att få till en världscuptävling på Maui är ju helt makalöst, lite som att ASP inte skulle ha en enda tävling på Oahu.
Nå’t är ju fel med hela PWA.
-
Bättre vinkel i Skär.
-
Håller helt med Endy här. Sök en modernare beggad bräda för 3000:-, eller så lagar du själv om du har tid å ork bara för att lära dig.
Inte värt att lägga ner mer än en tusing på en bräda som är såpass gammal (om det inte är en superfavorit eller en goding som bara måste få leva lite till!)
Ett sista alternativ, som jag nog själv skulle välja…, är att göra en rätt rustik lagning och köra så länge det håller!
-
dr-masse
Medlem18 augusti, 2008 vid 21:05 som svar på: OS påminner mig om varför jag är vindsurfare@willyskipper 491746 wrote:
Nja det är ju som att jämföra äpplen med päron!
Tror i alla fall att hon har ett minst lika roligt jobb som du, hon kanske också vindsurfar på fritiden?
Johan
Nu skall man nog inte jämföra mitt jobb med Sannas ”jobb”. Ähum.
Men om du får välja – Robby Naish eller Sanna Kallurs jobb? 😉
-
Jag håller helt med Ola. Mina MFC K-one kör jag genomgående en cm längre (minst) än mina MFC fpt. 23an har blivit en favorit, tidigare körde jag nästan bara 22 och 21.5.
MFC ftp är en helt grym fena, men jag gillar K-one lite bättre, mest för att det är G10 och lite hållbarare (har en förmåga att köra sönder fenor…).
-
Det tog ju en stund innan jag laddade ner denna rulle och satte av tid för att kolla på den.
Men OJ! vilken rulle!
Faktum är att Peter och Calle nog har stökat till de för en kategori filmare. De som gör vindsurfingfilmer och tar betalt för produkten. Era ”promotionfilmer” slår ju det mesta!
Peters film är grym. Och Marcilio Browne är ju en helt enastående seglare. Vissa grejor han gör i vågorna är helt makalösa.
Så – detta är för att bumpa tråden lite och ge er som möjligen inte laddad ner denna superfilm en liten påminnelse – ladda ner och njut NU!
Filmen får fem caipirinhas av fem möjliga.
Jag passar på att önska lite… Peter, någonstans har du filmmaterial med längre vågseglingssekvenser. Förstår att det inte fick plats på ”22 minuter full rulle”, men det skulle ju vara j-igt gött att se Marcilio välja våg, rippa gärnet och sätta ett par större manövrar i en eller ett par längre sekvenser. Kan med fördel släppas som en extra bonus om ett tag, ah!
Och sedan väntar jag fortfarande på den första surf/vindsurf filmen där vi inte åker bil… 😉
Grymt bra!
-
Vinden verkar ligga ganska långt ut. Vi får se om det orkar in idag, det är lurigt med lågtryck som går så nära som detta kommer att göra över 08-land.
-
Ja, j-ar vad ouppmärksam man kan vara. Själv tänkte jag bara ”ja, å där ligger sjöräddningen å spanar lite på oss” och drog inte ens slutsatsen om att en vindsurfande medman hade pajjat något. Listigt.
Ryslig otur med foten, bra att folk gjorde rätt på alla andra sätt. Hoppas du får bra rehab och finner formen snabbt igen!
-
😀 @Koa 490697 wrote:
Bil GPS:en navigerade fel 😀
Efter legat sjuk en vecka och ville testa massa nya leksaker var Fituna perfekt och riktigt kul!
Och det var för mycket syd/ rak pålandsvind för att få harmonisk segling på Torö:s utsida för min del..Dock utrustad för Torö och kanske lite fel ute för Fitunas ”plattvatten” men det
var fina vågor och ”bump & jump” och som vanligt riktigt trevlig stämning med allt från
slalom, freestyle och våggrejer…alla såg ut att stortrivas i solen.Som sagt kanske lite fel utrustning tänkte jag och gick ut med en Fanatic Newwave Twin 84
-”Twinfin på Fituna..ähummm som Masse brukar säga…” tänkte det är väl lika fel ute med
en Slalom bräda på Torös utsida…
MEN””” det visade sig vara den roligaste hårdvinds freeride bräda jag seglat på
tack vare den lite större storleken på 84 liter och 57,5 bred; planade direkt,
riktigt snabb, super balanserad, svängde som de mista vågbrädor jag seglat och flög fram…
kom nästan ikapp Getwet och hans Slalom 😉 …njaä knappast men fullt tryck och gas hela tiden med 4,2.
Bästa/ roligaste dagen på Fituna någonsin för min del. 😀Underbar omskrivning för ”felbeslut”… 😀
Men faktum är att att åka fullmacka med 4.2 på platt är ju j-igt skoj det med. Skönt att du hann krya på dig och segla!
Åsså ser jag att du numera har Simmer-trasor i nävarna, en liten skräll ah!
-
Skaffa en 4.7 med variotopp och kör på det. Det kommer att funka.
Men försök sedan att köpa en 400 mast, det är rejäl skillnad och inget modernt segel under typ 5.0 funkar på 430.
Ett av de minsta jag känner till som funkar på 430 är Neil Pryde Zen 4.9. Det minsta kanske är North Drive 4.7?
-
@Calle 490410 wrote:
Hoppsan är det inte Calle N som är ute och luftar en Fanatic twin?
/ Calle ”Barnvakt” S
Frågan är väl snarare vad Calle N gjorde på Fituna istället för Torö igår? 😀
-
J-igt fina bilder! Kul att gutarna fick köra i så fina förhållanden!
-
Jag, som vindsurfare, ser några grundproblem när jag kör i både vågor och på platt med kitare (vilket jag gjort på Guincho, Torö, Gotland, Skälåker och Dalarö).
Dock vill jag verkligen påpeka att det nästan alltid fungerar utmärkt.
Över till problemen/utmaningen/grejen:
– Det är vid en snabb blick ibland j-gt svårt att bedöma om en kitare går för stryrbord eller babord, särskilt vid låg fart och kiten upp mot kl 12. Kör han switch? Är han på väg bort eller hit? I vågor måste man ju koncentrera sig på lite annat, typ vågorna, så det är inte lätt att ägna tid åt att bedöma vilken bog alla kitare kör på.
– Kitare vänder ju på en femöring. Titta bort ett ögonblick och kitaren som du nyss tolkade som på väg bort på babord är nu på väg mot dig på styrbord.
– Hur stor är den säkra ”zonen” runt en kitare? Tycker själv att detta kanske är det svåraste av allt, dvs bedöma hur stor omkrets (framförallt i lä) som kitaren tar upp om han tar ner kiten i powerzone och laddar för hoppa eller någe annat.
– Linorna. Bara tanken på att trassla in sig i linorna från en kraschad kite i vågor får mig inte på någe bra humör alls, faktiskt.
– Höga hopp. Ibland verkar det faktiskt som om kitaren själv inte riktigt vet hur högt hoppet kommer att bli och hur långt ner i lä landningen kommer att ske. Jag har själv bra nära blivit landad på i Guincho (ett ställe där det annars fungerat väldans bra mellan kitare och vindsurfare när jag kört där).Personligen, och nu kommer det jobbiga boys and girls, så anser jag att man som kitare helt enkelt är mer eller mindre tvungen att ta hänsyn till i stort sett allt annat som drivs av vind eller egen kraft (ej motor) på vattnet. (den här meningen lär jag ju få skit för… 🙂 ). Detta eftersom det faktiskt är svårt att bedöma hur en kitare rör sig på vattnet, samt att en felhanterad kite har en förmåga att ställa till det för andra på ett sätt som är svårslaget.
Surfare på väg ut genom vågorna har rätt till väg! är, för övrigt, i mina ögon en riktigt bra regel och såpass etablerad att den inte kan ändras.
Min personliga ranking av vilka som bör anpassa sin väg/segling/kiting på vattnet är:
1. Badare. De kan faktiskt gör precis som de vill och vinner alla ”revirkamper”.
2. Vågsurfare. Behöver endast se upp för badare.
3. Vindsurfare. Håller sig borta från badare, största respekt för vågsurfare. Följer väjningsregler så väl det går i övrigt.
4. Kitesurfare. Håller sig borta från badare, spanar lite extra efter vågsurfare och försöker så tydligt som möjligt visa sina intentioner för vindsurfare.Till sist vill jag påpeka att många polare kitesurfar (inklusive min syrra), och även bland de tycker jag mig höra förståelse för att det krävs extra respekt för andra om man skall kita i vågor bland andra vattensportare. Jag delar mer än gärna vågorna med kitare, och det fungerar fint.
En sak till. Det är en j-a skillnad på folk som kan kita och har koll i mer vind och de som bara är ute och försöker överleva. På Dalarö tappade en tjej kontrollen över sin kite och började falla av kraftigt med kiten i powerzone. Behöver jag tillägga att vi var på väg att mötas och att jag seglade styrbord? Hon hade ingen aning, jag väjde kraftigt och en rätt rejäl smäll undveks. Ingen stor sak, men faktum är att hon körde i vindar som hon helt enkelt inte behärskade. Jag tror faktiskt inte att hon såg mig förrän jag hade väjt och var två meter ifrån henne, vilket jag förstår. Hon hade ju tappat kontrollen.
Och till sist. Vindsurfaren som beskrivs ovan hjälper ju inte någon.
-
@svennebanan 489866 wrote:
Hur gamla är dina döttrar? Jag har en på 6 år som jag funderat på om det skulle funka att ta med till en spot om det fanns andra barn där.
Vad det gäller mobilt dagis kan jag höra om det går att fixa något för Närlunda om det skulle vara intressant? Jag har en kollega där med fem barn varav en är en tonårig tjej med mycket barnvana, som antagligen vill tjäna lite extra.
Mina tjejer är fem å ett halvt å sju å ett halvt. Stor fördel att de är två när man tar med de, faktiskt.
Det finns ju inga garantier med barn, men för mig har det hittills alltid funkat bra.
-
@fastforward 489717 wrote:
Vaddå, går man ut på piren och slänger i grejerna? Lagom kul att bli spolad där.
Näe, du kliver i ”lagunen” precis söder om hamnen (rakt framför parkeringen i kurvan) och seglar ut genom den lilla öppningen mot havet. Funkar fin-fint, och det tackar vi en storm för.