dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ser helt OK ut. Du kan nog spänna nedersta lattan och den över bommen (latta 4 och 5) lite till så att de blir rynkfria.
Samma erfarenhet som Alex, körde mina CrossOver i ett nedhalsläge mest hela tiden och använde uthalet för fintrim.
Och att lägga lite tid på att lära sig rigga sina segel är som sagt en bra idé istället för att diskutera nåra centimetrar hit å dit med eller utan variotop.
-
Rush Randles signatur är ju värd 1500:- bara den. 😉
-
Burner into laydown med rejäl omkörning!
-
Som badleksak till hela familjen funkar det riktigt bra (även om jag sålde min…). Faktisk ett inte dumt sätt alls att bli introducerad till surf och vindsurf. Börja med lek, sluta med framåtloop.
Jag vindsurfade några gånger på den, men skall det vara för ovana vindsurfare så kan de vara lite instabila.
-
JP och Fanatic har ju länge varit kända för att bygga lite mer allround-orienterade freestyleplankor.
Har själv haft en Skate 100 i flera år och varit mycket nöjd med den.
Vad gäller tipset FSW så tycker jag att det är bättre att satsa på en ”riktig” freestyle om det är manövrar som gäller. Jag är själv rätt kass på freestyle, men tycker att bra freestylebrädor är riktigt kul att segla på och väldigt underskattade brädor för almänt plattvattenskul.
-
Tcyker det var en bra idé, så jag slog ihop 2008, 10, 11, 13 och nu 14 till att börja med, hoppas det funkar.
Rätt kul tråd, detta!
-
Själv byggde jag en vågbräda ur ett block som ’råkade’ ha en slalomrocker typ -89. Snabb rakt fram – check. Svänga bra – nej.
-
Alltså, 40 gram för en mastkassett är ju sjukt lätt. Riktigt kul att följa ditt bygge, igen. Är imponerad, mina egna tafatta bygg- (20+ år sedan…) och reparationsförsök (mest hela tiden) hamnar liksom lite i skuggan här…
-
Jädrigt fint klipp det där! Känns som om två brassar dominerade ganska hårt. Kauli och den vågen är som gjorda för varandra, tycker även Brawzinho körde riktigt bra. Fast även Josh fick ju till ett par skapliga svängar, trots viss (ähum) stelhet i jämförelse.
-
Så, du startade hela den här tråden bara för att i slutändan skriva att ”jag är på Maui och nu kom tradevindarna tillbaka”. Fy på sig.
:cool2:
-
dr-masse
Medlem19 februari, 2015 vid 07:45 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Läste den på paddan, så den är nog på väg Raggis. Lugn å fin nu.
-
dr-masse
Medlem18 februari, 2015 vid 13:55 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…Ögnade igenom tyska Surfs test av lite olika trasor runt 5.3 i morse. Inga imaginära eller negativa lattor än, men väl tre, fyra eller fem.

KS3 fick onekligen riktigt fin kritik, närmast lysande för vågsegling, och tyskarna har varit skapligt onådiga mot Hot förr.
En lite kul grej att notera var när de lagt ett KS3 5.2 ovanpå Firelight 5.3 och det skiljer klart mer än 0.1 kvadratmeter…
Annars småintressant med ett test där de jämförde flera tre-latt segel mot fyra och fem från samma och andra tillverkare. Exempelvis tyckte de att det tre-lattade NP Fly hade minst lika bra kontroll i mycket vind som Combat.
Test Wavesegel 5,3
Gaastra Poison 5,4
Goya Banzai 5,3
Gun Sails Transwave 5,3
Hot Sails Maui Firelight 5,3
Hot Sails Maui KS3 5,2
MauiSails Ghost CS 5,3
Naish Sails Force Five 5,3
NeilPryde Atlas 5,4
NeilPryde Combat 5,3
NeilPryde The Fly 5,1
North Sails Volt 5,3
Point-7 Swag 5,1
Point-7 Spy 5,4
Severne Blade 5,3
Vandal Enemy 5,3Extra bonus med vår egen Marcus Rydberg på en rejäl spread i inledningen av blaskan, najs!

-
Detta lär ju ”bräjka the Internet” de närmaste dagarna!
På ett lite allvarligare plan, grymt skoj att de kom iväg och Marocko på progg e ju en riktigt kul idé. Ser bra ut på proggarna…
-
@sailortrash 730712 wrote:
Helt klart är allafall att en viss del glasfiber ger mindre risk för mastbrott över tid.
Njäe, det håller jag inte med om. Kvalitet i konstruktion och byggprocess är klart viktigare än om det är 60 eller 100% kol i en mast vad gäller hållbarhet. I princip har samtliga master jag kört av på senare år haft en kolhalt på 60 eller 80% kol, som jag köpt för att vara lite prismedveten. Har endast kört av en 100% kol RDM, och den spolningen tror jag nog hade knäckt vilken mast som helst eftersom masttoppen fastnade i botten.
Det finns 100% kolmaster med oerhört bra hållbarhet. Och andra som går av betydligt enklare. Men ja, generellt sett så bör man vara lite extra uppmärksam på väldigt lätta master. Någonstans går gränsen mellan låg vikt och hållbarhet. Men 100% kol är inte samma sak som en mast med sämre hållbarhet än motsvarande mast med lägre kolhalt.
-
Gör som jag gjorde när jag plockade upp skidåkningen igen efter sisådär tio år. Hyr en dag eller två. En dag haschpulka (kunde inte undvika…) kostar väl typ 250 pengar.
På skidfronten kan jag säga att skillnaden var riktigt stor, större än förväntat faktiskt. Och när jag hade hyrt några gånger visste jag bättre om det var värt och vad jag skulle köpa.
