dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det är ju galet nära för alla skånesurfers, såg grymt bra ut!
-
Det är finska sjövädret, se länk här på steffo.
-
Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är dags att invadera Danmark.
Fasen, vad kul det har varit med all segling på sistone förresten!!
-
Google är din vän…
Swedish National Outright Records
men 500 m
Anders Bringdal
WSSRC 41.96 knotsFrån http://www.speedsurfing.org/records.htm
Farten kontrollerades av ”Markus Kappenhagen a partner of the international law firm of Baker & McKenzie will assure the Speed Sailing Challenge smooth sailing and compliance with WSSRC & ISAF statutes.”
-
Ja, Stockholm med omnejd har nog goda utsikter, för de ställen som ligger längs våra kuster, att kvala in som nummer 1 på listan över ”Sveriges sämsta och krångligaste spots att vindsurfa på”. Den är vilja och mil i bil och bonuspoints på flyg som gör att det överhuvudtaget blir någe segling för de allra flesta här.
Men i gengäld blir vi f-n så glada över varje möjlighet till surf, och det kompenserar för en hel del! ”Hard core” attityd lyser med sin frånvaro, och det är nog mest helt enkelt för att grogrunden för hard-core vindsurfare inte är den bästa… 🙂
Som jag brukar säga – en ståkkhålmsvindsurfare som kan segla lite vågor, gippa, göra ett hopp och strandstarta med stil är att betrakta som en hjälte. En varbergs/skåne/gotlands/ölands- (valfritt alternativ) vindsurfare som inte fixar fet vågridning, minst två av de fyra looparna och är allmänt helgrym är en klåpare… 😉
Nu var jag lite elak på ett sådant där härligt orättvist 08-vis. Det brukar jag aldrig vara, men just där kändes det lite fint att försvara sina usla förutsättningar för vindsurfing genom att glatt slå på några andra.
(och kära stockholmssurfers, skriv nu inte att det visst är bra segling i Stockholm, då tar ni ju bort den lillla, lilla möjligheten till beundran ute i landet över att vi emellanåt kan segla en skvätt i alla fall. ”Kolla killen, han kan ju knappt köra frontside!”. ”Jo, men så är han från Stockholm också…”. ”Ere sant? Då måste jag säga att han nog är rätt duktig ändå!”)
-
Ola, jag tror helt och fullt på din förklaring. Dock borde ju kanske windsurfing.se tänkt på att informera sina teamseglare och andra man har i sin ”sfär” om hur man tänkt att det skall funka med auktionerna.
Visst, det är frivilligt att bjuda i auktioner. Men visst känns det väl bättre om autktionen, som väl är till för potentiella kunder, även attraherar och drivs av dessa? 🙂
Förstå mig rätt, idén är asbra men det gäller ju att den funkar som det är tänkt också, ah! Riktigt bra marknadsföringsgrej är det. Och någonstans så tror jag inte att tanken var att teamseglarna skulle vara med och bjuda, även om det nu råkade bli så.
-
Kom igen nu. Om en återförsäljare, oavsett vilken, lägger ut fina prylar på nätaktutioner för att i samma veva få lite marknadsföring runt grejorna så är det väl inte meningen att de egna teamseglarna skall vara med och bjuda?
Jag tycker idén med sådana här auktioner är strålande bra, men skulle aldrig lägga bud om teamseglare var med i matchen. Det är väl knappast för deras skull auktionerna finns, utan för kunder. Utan kunder, inga teamseglare. Och en teamseglare, även om han betalar för sina pryttlar, är ju inte en kund. Eller?
Skulle du köpa ett hus om det visade sig att mäklarens kompisar var med i budgivningen? Inte riktigt samma liga, jag vet, men måhända en tänkvärd liknelse… 🙂
-
Japp, håller med. Det är skräp att teamseglare är med och lägger bud på auktioner som ordnas av det egna märket/butiken.
-
Det är vi som är de sanna entusiasterna. Det krävs en hel del för att hålla kvar surfintresset här, ah!
-
Gå in på http://www.mapquest.com/maps/main.adp?formtype=latlong&address=&city=&zipcode=
och skriv in lat long längst ner, så ser du platserna!
Du ser lat long för ställena längst ner i Explorer när du ställer dig på punkten i Kanotvädret, eller genom att högerklicka ”egenskaper” när du står på själva väderbilden.
Men varför de inte lagt in ortsnamnen i väderbilderna när de har lat long är ju hyggligt obegripligt…
-
Det var riktigt roligt! Japp, flyt med nya grejor – c’est moi! Det kändes rätt märkligt att strax efter nio vara helt ensam vindsurfare på udden i över en timme med de där vågorna. Risig vinkel, men sjyssta vågor! Först ut, först hem blev det visst.
Synd att jag inte lyckades landa min första ”riktiga” framåt framför Larry, hade känts OERHÖRT fint. Faktiskt så lyckades jag få någon krampattack i benet när jag försökte hålla emot, gick inte bra. Nåja, rotation i alla fall. Landning är överskattat!
Men jag hinner inte ner i tid imörrn, någon som tänker köra Rasta (Ekerö) från typ 10.00? Synd att bli ensam…
Torö På!
-
dr-masse
Medlem1 september, 2006 vid 11:01 som svar på: Vilket märke kör de mest stryktåliga vågseglen?En nackdel, som jag sett men ej upplevt själv, med x-ply är att när det väl går sönder, ja då kan det blir riktigt rejält.
Det är som om trådarna i x-ply duken skär sönder själva duken i småsmulor om det väl ger sig ordentligt. Har sett x-ply segel där det varit en bra bit ”beyond” reparation…
Mycket tveksam till om skadorna blivit lika omfattande med monofilm, faktiskt. Men x-ply tål ju småskav och mindre grejor klart bättre. Att seglen blir ordenligt mycket skörare i UV-starkare länder än Sverige, gärna i kombination med salt och sand, är ju väldigt uppenbart. Faktiskt en fördel med att segla här uppe vid nordpolen, ah!
Det Jesper skrev var ju klart intressant, och något jag efter några år i sporten lärt mig – att det är väldigt mycket mer än material som avgör seglens hållbarhet. Var sömmar och förstärkningar sitter, samt vilka material man väljer var och hur verkar vara kombinationen att få ihop. Hot, Jespers bebisar, har ju länge hävdat sig kunna kombinera låg vikt med hög hållbarhet genom diverse olika klurigheter.
Håller för övrigt med om det där med ruta i vinyl/pvc för bulletproof. Håller sig dessutom klar och fin på ett helt annat sätt.
De kanske mest förstärkta segel jag sett var tidiga Naish Nalu och Koa, typ 1999. De var ju så j-a förstärkta att de knappt gick att rulla ihop…
[IMG]http://www.windsurfdeals.com/images-forsale/144-4416_IMG.JPG[/IMG]
Gamla goa North Zeta gick väl fan aldrig sönder. Typ.

Bland nyare segel har ju Ezzy väldigt länge haft rykte om hållbarhet, vilket de väl borde förvalta. Vissa nischloft har ju satsat på området (Northwave, t ex) men är ju små och inte så vanliga.
För övrigt så tycker jag att Simmer lyft sig i omgångar på senare år där sena 2006 och tidiga 07 ser klart lovande ut, måhända pga byte av loft? De nya x-flex jag körde på i Portugal hade klart lovande detaljarbete, och bättre maststrumpa än tidigare.
-
Kollade in Joker 07 på Skidsport idag och måste säga att jag blev positivt överraskad. Den såg väldans fin ut!
-
Jag har gjort en skärmdump och njuter av de fina färgerna runt våra stackars vindosmekta kuster som vi inte fått se på oerhört länge.
Tänker på 4.2. Höga hopp. Kraschade bakåtförsök. Nej, förlåt. Landande bakåtförsök. Sidvind på Torö. En bottensväng. En toppsväng. En bottensväng till, minsann! Härligt. Minsta vågfenan i lilla freewaven. Mmmm.
Japp, jag släpper loss ordenligt här nu. Helt enligt filosofin ”det är lika bra att ta ut all glädje i förskott annars kanske man missar hela kalaset!”
Nämen oj! En bottensväng till. Nice! Och en sånt där hopp när man liksom lyfts av lite rejälare vind så att det blir klart högre än vad man hade tänkt, oah!
Surfa På! För det är precis vad jag gör just nu. I teorin. I kontorslanskapet.
-
Det har ju gjorts försök. Kan funka. Bästa är nog dock att boka in en riktigt jävla viktigt utvecklingssamtal med chefen, på riktigt. Då blir det vind. Lite lägre lön, lite sämre karriär kan bli en direkt konsekvens, men shit happens. Kanske börja packa väldigt mycket flyttlådor och bära möbler i syfta att fejka en flytt? Tror hårt på det, faktiskt.