Forumsvar skapade

Sida 286 av 427
  • dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 19:22 som svar på: Antoine Albeau till Starboard!?

Shit!, kolla hur det seglet twistar ut… Han kan hålla i grejorna, i alla fall.

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:41 som svar på: Freestylesegel hjälp

Om du skall ha JP 109 som enda bräda tycker jag lugnt att du kan köra Search 4.7. Den är ju rätt bred, det lär inte vara seglet som kommer att vara problemet i sådana vindar… Egentligen tror jag att du klarar dig väldigt långt med Search 5.4 eller Expression 5.2, sedan lär nog ändå det vara ganska mycket vind för den brädan (om det inte är platt och fint där du seglar)

Håller annars med om att 6.2 – 5.2 nog funkar bra, det som ”stör” är ju att ha ett hopp på en kvadrat först, och sedan en halv…

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:05 som svar på: Kan våren vara här snart!?

Ah, läge för omröstning! Sedan kan vi kolla facit…

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:04 som svar på: Freestylesegel hjälp

Ah, vad skönt att läsa om en till som gett sig på den lagom korkade linjen i Neil Pryde Expression…. När jag hade Expression var jag inte så lite sur på stegen i linjen, faktiskt.

Jag förstår inte hur de har tänkt. 6.2 till 5.7 är ju fasen overkill, steget till 5.2 tror jag funkar bra men är stort. Och 6.2, 5.7, 5.2 och 4.7 blir ju nästan bissart många segel. Och bissart dyrt.

Mitt tips är att kolla på Search. Bra pulver i 5.4 och funkar bra till Freestyle. Om du nu vill hålla dig till Pryde, vilket kan vara bra när man lär sig rigga och har rätt master å sånt. Lägger du till 4.7 så blir linjen som Adde tycker.

• dr-masse

Medlem
    6 mars, 2006 vid 20:43 som svar på: Kan våren vara här snart!?

När snövallarna utanför dörren smälter lär man fan kunna surfa till jobbet… vårfloden kommer att bli någe alldeles extra i år!

Det är knäckande mycket snö och kallt nu. Prylfebern på konfen är en tydlig indikation, värre kan det knappast bli med segelteorier och spaning på 2007 (!) års modeller redan nu…

Jösses, nu längtar jag till Irland någe alldeles fruktansvärt.

• dr-masse

Medlem
    6 mars, 2006 vid 14:04 som svar på: AB freestyle fråga

Den är nog lite för platt för att funka som FSW, tror jag.

• dr-masse

Medlem
    6 mars, 2006 vid 12:04 som svar på: AB freestyle fråga

Jag har kikat på den där. Känns som en rättså utpräglad manöverbräda, helt klart. Tror inte den är rätt med 4.5 i apelviken, då vill man nog ha en mindre bräda som funkar i vågor.

Men för plattvattenskul för segel mellan 5.5 och 6.5 är den nog inte fel till det priset.

• dr-masse

Medlem
    28 februari, 2006 vid 12:53 som svar på: Nya Simmer race?

Priser mellan fyraåetthalvt och åttatusen, ungefär… kan inte ge mer exakt än så tror jag…. inte Galne Gunnar, precis, men rättså konkurrenskraftigt tycker jag nog…

Själv hade jag hoppats på 460 på 7.6an, men det blev det ju verkligen inte alls det, nej. 520, hoppla! Men jag undrar om inte det är fel, känns ju lite märkligt med tanke på angiven mastlängd, ah… 🙂

• dr-masse

Medlem
    27 februari, 2006 vid 07:11 som svar på: Naish Redline

Hmmmm, jag är nog ganska tveksam till det där ”… kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster”… stämmer det verkligen? Mig veterligen kör exempelvis NP-seglarna på X9 master. Väldigt lätta, men inte ett kilo. Menar du Norths teamseglare, månne? Men även om de har grym prestanda så tror jag nog att även världscupseglare drar sig för prylar som inte håller någorlunda i alla fall, det finns nog inget värre än att åka ur tävlingen pga prylhaveri.

North Viper Aero har nog en hel del av PR-karaktär över sig. Det är asgrymt att överhuvudtaget kunna bygga en sådan mast, vilket man vill bevisa, men den har nog aldrig varit tänkt till att vare sig användas eller säljas i några större antal… men en fantastiskt lätt mast är det. Har man råd och vågar så är det säkerligen en läcker upplevelse att köra med en sådan mast!

• dr-masse

Medlem
    26 februari, 2006 vid 21:10 som svar på: Hjälp: En linje

Steget 5.7 till 4.7 är stort. Det funkar, men är stort.

Du har ju redan en 430 mast, och det finns en del 5.0-segel som fungerar med 430. Det är MYCKET bättre att köra 5.0 som funkar på 430 än 4.7 som är tänkt att ha 400.

Börja med 5.0, tycker jag.

• dr-masse

Medlem
    25 februari, 2006 vid 15:54 som svar på: rdm mast eller vanlig

Det beror ju på vad du skall ha den till. Jag har haft en som reservmast, och den var helt OK. Men de bygger ju på lite enklare lay-up och så.

• dr-masse

Medlem
    25 februari, 2006 vid 10:21 som svar på: Maui med barn!

Ubbe, jag har lösningen – lämna knodden hemma hos oss åsså åker jag med istället! Eller kanske inte.

Egen barnmat är en bra gardering när man flyger med kids. De har alltid lite ombord, men det kan ju bli förseningar och grejor. Min erfarenhet av att flyga med små barn (helst under ett år, dvs ej promenadversioner) är riktigt bra. Med lite flyt så blir det mycket sömn, vår yngsta sov NY tur o retur…

Ha det grymme, grymmebra på Maui!!

• dr-masse

Medlem
    24 februari, 2006 vid 21:55 som svar på: Årets bilder

Japp, tror faktiskt att jag skrivit några rader förr om att runt Söderarm/Yttre Hamnskär så borde det finnas repor… och så verkar det helt klart vara! Kul med bilder, dessutom.

Kolla gärna södra inloppet också, där finns det ett par ställen till.

Speeeda På!

• dr-masse

Medlem
    24 februari, 2006 vid 21:48 som svar på: Segel

Du kan nog lugnt börja med nionollan.

Sedan kan du avgöra om du vill ha ett segel emellan, typ 7.5 freeride eller nåt. Köp gärna en bra fena till V8:an, det lär det säkerligen vara värt.

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    24 februari, 2006 vid 13:36 som svar på: Segel

Japp, din vikt, bräda och var du tänkt segla spelar ju såklart in.

Annars tror jag att steget från 9.0 V8 till 6.5 Expression är rättså smärtfritt. Du behöver inte något segel emellan. Jag gick ett tag från 8.5 (V8, faktiskt) till 6.2, och då har grejorna blivit ännu bättre sedan dess. Så, om du inte VILL ha ett segel emellan så behöver du inte.

Surfa På!

Sida 286 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA