dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jamen visst. Lås upp det där hänglåset och parkera innanför bommen igen så kommer relationen till hamnföreningen att bli ännu bättre…
Jisses.
-
dr-masse
Medlem21 december, 2012 vid 12:28 som svar på: Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147Ett alternativ kan annars vara att du uppgraderar riggen till din Shark först samt skaffar en ny (djupare, rakare) fena.
Skaffa en bra rigg på runt 9 kvadrat som är orienterat mot tidig planing med rätt (lätt) mast och styv (kol) bom. Sätt i en vassare fena samt montera ut stropparna.
Det borde kunna ge klart godkänd lättvindsprestanda med den bräda du har och ge en klar förbättring vad gäller tidig planing och, framförallt, förmåga att hålla fart genom lättare vindpartier.
När du sedan fått detta att funka på Sharken, då tycker jag att en ny bräda (som en JP SLW) kan vara en fin-fin uppdgradering. Och då har du redan en riktigt bra rigg till den brädan.
-
Ha, ha, så jävla rolig! Rätt verktyg såhär på domedagen, om inte annat.
Sjukt frestande att länka in en bild här… men jag undviker spoilern.
Go jul på rej, hoppas tummen din slår historiska rekord för snabb läkning!
-
Definitivt mindre än 95 liter. 84 låter fint, du kan ta ännu mindre bräda med din vikt.
-
Testa att logga ut och logga in igen (på ifånen, alltså).
-
Inga problem med huvan och dragkedja på ryggen.
Skulle vara intressant att testa en modern dubbelnylondräkt, hålle rmed Ola att det verkar onekligen som om neoprenet har utvecklats mycket de senaste tre-fyra åren.
Helnöjd med min Zealot förblir jag, vi får se vare blir nästa gång. De håller ju inte för evigt, dräkterna.
-
80 år, 10 knop = ny ledartröja
Kul med handicapsystem, men kanske liiiiiite väl tydligt att hög ålder ger vissa fördelar i detta beräkningssystem och låg ålder inte mycket alls. 🙂
-
Betydligt radikalare grepp än vad som tas idag krävs och kan göras. Och sätt långsiktiga, men tuffa, mål.
Minns bilindustrins reaktion när Kalifornien under 80-talet införde hårdare avgaskrav. Bilindustrin grät och hävdade att ’det där går aldrig’ och ’miljoner jobb försvinner’. Några år senare skröts det i annonser om hur just deras bilar minnsann ’till och med klarade de kaliforniska utsläppskraven, oj vad duktiga vi är!’. Så fort en gräns på 119g CO2 /km sattes upp så klarade en stor mängd bilar detta rätt snabbt. Sätt nästa gräns på 19 g, men gör det långsiktigt.
Det krävs krav från alla håll, konsumenter, företag, du, jag, politiker. Annars blire inget.
Själv pendlar jag mellan någon slags hoppfullhet och tro på teknik och vilja till att cyniskt betrakta människans förmåga att om det finns en resurs som vi tycker oss behöva, ja – då kör vi slut på den oavsett konsekvens.
Tungt ämne, ja. Men väl värt att ta upp. Och jag vill att mina barn skall kunna växa upp i en värld som så långt det går ger de samma möjligheter som jag har fått.
Fast ibland när jag kör min snåla bil till jobbet, stannar vid återvinningen och köper eko-produkter och läser sådant här så, ja, det är inte lätt att känna att jag gör en skillnad även om jag såklart vill tro det:
I Sydafrika byggs nu ett av världens största kolkraftverk, som kommer innebära nya utsläpp på 25 miljoner ton koldioxid, motsvarande halva Sveriges totala utsläppsmängd.
Ett (1) kolkraftverk. I nära framtid planeras 1200 stycken nya kolkraftverk.
Och sedan sätter jag mig dessutom på ett plan och flyger iväg någonstans och bilar runt där i en vecka eller två enbart för att vindsurfa… Alternativet ’kör ända in i kaklet’ finns där, men inte faen kan jag välja det.
-
Näe, det tror inte jag heller. Dit kanske, men inte hem. 🙂
-
Blir inte det systemet lite småtufft för en 18-årig nybörjarspeedare som precis sprängt 30-knopsvallen? 🙂
(och kanske, bara kanske, en gnutta fördelaktigt för en mycket erfaren fortseglare från, säg, Hönö? 😉
-
Om det är två flygplatser i Västeuropa som man skall undvika att mellandlanda på till varje pris så är det Heathrow (som nämnts) och Challe de Gaulle i Paris. Där kan vadsomhelsthändamedbagaget…
Förr kunde man få flyga billigare med ’longboard’ eller ’surfboard’ än med ’windsurfing equipment’, men för mig verkar det som om skillnaden knappt finns längre.
Jag har dock checkat in segel och master som ’sports equipment’ och fått det mer som en normal väska några gånger, så det kan du ju testa.
-
En annan aspekt, som har tagits upp förr, är att neopren är färskvara.
Jag hade en NP 5000 dräkt som hade klarat sig riktigt bra, endast lite småskavanker runt knäna och någon sliten mudd i halsen. Men jag frös i den. När jag jämförde smidigheten i dräkten med en ny så insåg jag att min dräkt hade hängt med i en fem-sex säsonger och helt enkelt blivit rätt stel. Just smidigheten är helt klart en faktor som blivit väldigt mycket bättre i våtdräkter överlag och jag tycker det märks allra mest i vinterdräkter. Och en smidig dräkt som följer kroppen är en varm dräkt.
Så – när du köper en ny vinterdräkt, se gärna till att den är hyfsat nytillverkad och inte legat på en varmt lager i ett per-tre säsonger… 😉
-
Ja, min NPX Zealot är ju precis en sådan dräkt – mest enkelneo, med dubbel på de rätta ställen, armar, delar av ben och runt grenen å 6/5/4. Supernöjd är jag, med marginal den varmaste dräkt jag haft men faktiskt osäker på om den fortfarande tas in i Sverige? Ibland önskar jag att den hade avtagbar huva, ibland inte. Snöre som slänger i ansiktet och kardborre ingår. :tongue:
Finns nog att handla på nätet om den inte finns i Svea, nu verkar den ha enkelneo i ärmarna, jag gillar min med dubbelneo där. Men generellt har ju vinterdräkterna blivit ordentligt mycket bättre de senaste tre-fyra åren, så mycket varmare och smidigare. Problemet är möjligtvis hållbarhet, men min NPX har hållt fint.
http://www.npxwetsuits.com/index.php?option=com_npxproducts&view=detail&id=127&Itemid=85
-
Tänker du på knappen ’Konfen Vindsurfing’? Förr, i de första versionerna av surfzone (då steffo.nu…) hette de olika forumen ’Konferenser’. Det som alla använde mest, ’Vindsurfing konferens’, blev kort och gott ’konfen’, som väl lever kvar för många. Jag tror jag själv fortfarande mest säger ’konfen’ när jag pratar om surfzone…
-
Jester, bara för att du kan ringa med din Galaxy Tab så ere inte en mobiltelefon. Bara så att du vet. 🙂
