dr-masse
Forumsvar skapade
-
Gaastra/Tabou 2013
[ame=”http://vimeo.com/45963621″]Gaastra / Tabou 2013 on Vimeo[/ame]
-
Jodu. Jag seglade, för första och förhoppningsvis enda gången i mitt liv, in i en annan vindsurfare på Guincho förra året. Drar inte hela story om hur och varför, men bländad av sol, prylsimning i vitvatten och risig koll från min sida är väl en kort sammanfattning. Lyckligtvis skadades ingen, men det blev ett ganska rejält märke i sidan på hans bräda.
Och naturligtvis var han en local. Så, inte nog med att jag betalade för en proffslagning av hans bräda, jag gav han dessutom ett par-tre hundra extra för att han fick fixa transporter av brädan och dessutom bli av med den ett tag. Och jag skämdes som tusan och ville försäkra mig om att inte få ett rykte på Guincho om att ”där går det där bleka stolpskottet som seglar in i folk, pajjar deras prylar och sedan inte fixar det.”. Inte ett alternativ.
Det man har sönder fixar man. Punkt. Oavsett om det sker gratis eller kostar skjortan. Fixa det.
-
Stort leende direkt på måndagsmorgonen – man tackar!
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=61506&d=1344805532[/IMG]
-
Jag tycker du borde lägga in mer slaveri i din blogg. Annars skapas lätt intrycket av att du är i El Medano mest hela tiden, när du inte surfar, åker skidor eller cyklar.
Seså, ge oss lite verklighet nu.
-
Uj, en hel del bildgodis där!
Den där ed_IMG är en jävel på att segla. Kul att se Ben Severne in action, han ser ju skapligt bra ut av bilderna att döma.
-
Det borde ju gå fint, tycker jag. Skulle gärna hamna i samma sits om ett par år…. :santa:
Dock tycker jag att du borde satsa lite extra på följande till dottern (som du själv kommer att kunna få glädje av):
– Lätt rigg! Ju lättare, desto bättre. Se till att köpa en bom med tunt grepp. Innan ett nytt segel köps in så skulle det däringa NP Soul kanske inte vara så dumt, men en ny (lätt) mast och, framförallt, bom är nog bra.
– Bra våtdräkt. Kalla barn = sura barn.Jag skulle nog dessutom ha dottern, och hennes vikt, lite extra i åtanke vid val av bräda. Egentligen kan ju du ha en klart större bräda, hon kommer att flyta som en kork på 130 liter…, så välj kanske en lite mindre och lättare än vad du själv skulle valt annars. Tänk även på att hon behöver en mindre fena.
Så småningom bör ni kanske trotsallt ha två brädor, eftersom ni har så olika längd och vikt.
-
Edsviken har lärt upp några av Sveriges tyngsta surferdudes… 😀
Men även deras lärdom var att Näsbypark är rena himmelriket i jämförelse.
Gör såhär – läs
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1[/ame]
[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ[/ame]
Det finns mycket annat bra på Internet.Sedan kan du kolla spots på:
http://spotguide.kicks-ass.net/x/default.asp?Area=1&WindDir=0&ps=1
I början – undvik att segla i rak frånlandsvind, åtminstone. Lycka till!
-
Det där ser ju jättetråkigt ut. Verkligen. En bra dag att sitta på konteret och glädjas över att lågtrycket inte masade sig över hit…
Riktigt fina bilder, vem fotade?
-
Har själv fått ett par segel lagade på Surfers loft, och det blev mycket bra och gick fort för rimlig peng. Är ju inte en supersvår lagning för någon som kan, så värt att kolla är det.
Blir det mer än säg en tusing så skulle nog jag överväga att låta insikten om att seglet fick en värdig avslutning på sin tid på vattnet sjunka in. Och därefter leta ett nyare beggat eller fynda något fjolfjolårskap på Internetvärdsvidavebben…
-
Tycker Oåxen är mitt på det (även om det såklart varierar från fena till fena, längd är ju ett ganska grovt mått). Har inte kört single på ett tag, men jag hade i stort sett exakt samma längder till mina föregående fsw brädor runt 80 och 90 liter.
23 till vågseglen, 25 (kraftfullare) eller 27 till freerideåkning med sexnollan.
-
Eller så går man all-in.

-
Ja, det där borde du ha skrivit från början… och jag borde såklart ha frågat vilken mast du körde med. Nåja.
Just moderna, fyrlattade vågsegel tycker jag dessutom är mer mastkänsliga än de flesta femlattade segel är. Eftersom man använder färre lattor för att stabilisera profilen så blir det petigare med rätt mast för att få rätt spänning, flex och balans i seglet. I min fina lilla teoribubbla, i alla fall.
Och just en NP mast (flextop), som inte har rätt böjkurva för Simmer (mer constant curve), skapar precis det problem du beskriver. Som gör toppen i seglet för mjuk och ger sämre bottendrag. Om jag var tvungen så skulle jag faktiskt hellre köra med en Simmer-mast i ett NP segel än tvärtom.
Kör du med samma NP mast i ditt Icon, förresten?
Det är ju en fin mast du har, kanske byta till NP (Atlas eller Combat för dig) istället och få allt rätt om du absolut vill behålla masten? Annars så är nog ett byte till en Simmer mast (eller annan med samma böjkurva) nödvändigt om du skall få ditt segel att funka som du vill.
-
Njäe, det finns ju ingen automatik i att lång bom = bra drag. Beror mycket mer på hur seglet är skuret, skulle jag säga. Däremot så ger ju en längre bom nästan alltid en rigg som ger ett jämnare bottendrag och lättare att få igång. Själv gillar jag den kortare bommen på BlackTip riktigt mycket, det gör att min 5.3a är det mest lätthanterliga seglet jag haft i den storleken, men samtidigt blir det kanske lite ’fladdrigare’ jämfört med ett lite mer traditionellt segel och med ett inte fullt lika tydligt planingsfönster om man inte hittar rätt i riggning och balans.
Ja, det låter ju som om det kanske hamnade ett stänk för mycket nedhal i ditt BlackTip. Nu var det ett tag sedan jag hade och körde Icon, men de seglen hade (och har, tror jag) en förmåga att fungera bra riggade på flera olika sätt. BlackTip, tycker jag, har inte ett lika stort ’riggregister’, även om de funkar med mindre nedhal än man kanske först tror.
Simmer har en bra riggvideo, med Klaas Voget, för BlackTip, som jag tycker gäller rakt av för 2012 oxå:
[ame=”http://vimeo.com/45492153″]2013 Blacktip Rigging Video on Vimeo[/ame]
Ganska uppenbart att Klaaaasse inte drar supermycket i nedhalet.
Men jag kan absolut tänka mig att ett Icon 5.9 är ett bättre val för en tyngre seglare som uppskattar ett bottendrag som är jämnare och lättare att hitta än i BlackTip 5.9. -Jag tycker att BlackTip har fullt tillräckligt bottendrag för mig, men någon planingsmaskin skulle jag inte beskriva det som. Däremot så ger det ett mer konstant drag i seglingen, och vågridningen, som jag måste säga att jag gillar.
Och i slutändan så handlar det ju om vad man gillar för känsla i sina segel, kanske blir det lätt att ’oj, ett sådant där fyrlattat segel måste jag ha!’ när ett femlattat kanske är precis vad som behövs?
-
Byta till fetare skruvar har även jag gjort (även om det var ett tag sedan nu). Funkar fint.
Var lite petig, dock. Samma längd så nära det går, du vill INTE gå igenom pluggarna. Och rostrfritt/syrafri med rätt skalle. Surfbutik är vanligtvis bäst, men det finns även genom vissa järnhandlare/grossister. Men då måste man oftast köpa rätt många.
’Metric Thread Forming Screws for Plastic” (’PT screw’) oftast 6 eller 7 mm tjocka, 28 eller 32 mm långa, är det som används mest tror jag. Ola och Svenne vet, säkert andra här. Kolla och mät dina nuvarna och gå upp någon mm i tjocklek.
Kom ihåg att kolla så att skruvarna är ordentligt iskruvade då och då. De har en förmåga att gå upp lite, framförallt i början, och då drar man ur de bra mycket lättare ur pluggarna.
Om du drar i med skruvdragare, kör inte för hårt och snabbt då du riskerar att förstöra den ’gänga’ som skruven gör i plasten. Av den anledningen skruvar jag själv för hand, även om det är lite segt med dubbla skruvar på samtliga stroppar på nya vågbrädan… Men då sitter de där.
-
Prata med Surfers, finns ju knappt någon butik i världen som har mer kunskap om Simmer segel.
Men spontant så undrar jag hur du riggade ditt BlackTip 5.9? För lättvind har jag riggat mitt 5.3 med rätt lite nedhal (typ löst endast till andra lattan uppifrån), vilket har funkat förvånansvärt bra. Mitt intryck är att 2011 BlackTip funkar bäst med rätt mycket nedhal, medans 2012 kan man rigga med mindre. Jag upplever BlackTip 2012 som oväntat stabila, faktiskt nästan i klass med mina superstabila Gaastra Manic, vilket jag inte trodde skulle vara möjligt.
Dock har ju Icon en klar fördel just när det gäller att komma igång lite tidigare, kanske framförallt med mer vikt bakom riggen, och det är ju en längre bom. Fem lattor gör ju dessutom, precis som du skriver, riggen stabilare.
Jag känner minst en 95 kilo+ man som kört just BT 5.9 och första gången, felriggat, inte var så nöjd med drag å stabilitet, men som andra gången, rätt riggat, tyckte det presterade riktigt bra.
Om du byter får du peta över ditt BlackTip 5.9 till mig, måste skaffa ett större segel… 😀
