fastforward
Forumsvar skapade
-
Mumma, regn och vind som piskar rakt in på stranden i näsby park. Klart man inte kan motstå en sådan invit.
-
@philippos 386790 wrote:
Själv är jag nämligen också lite sugen på just en T4 diesel, den korta, från sent 90-tal. Antar att du, Ola, har den korta??
Känns som om det kommer att bli budgivningskrig på T4 i stockholmstrakten framöver 😀
Jo du har rätt i att det känns lite skumt att köpa buss med avseende på den bräda man har för närvarande. Å andra sidan är jag tämligen säker på att jag kommer att behålla den 1-2 år till eftersom jag planerar att sambon ska lära sig surfa på den… Sedan vill jag nog även i fortsättningen ha en utrustning för lättvind när man bor i sthlm, man får så många fler dagar på vattnet då. Därmed kommer 490-mast med tillhörande stora segel hänga på ett bra tag till framöver. Men som sagt, jag ska testa att provlasta en kort T4 och se hur grejerna får plats. Jag kommer dock inte satsa på en med högtak eftersom de gånger man bor i bussen kommer att utgöra en så liten del av de totala resorna att det inte är värt den extra bränsleförbrukningen.
-
@Ola H. 386642 wrote:
Det skiljer iofs rätt mycket i pris på bensinare och dieselbussar och det bär man nog ändå ta med om man vill göra en beräkning. Troligen (=säkerligen)lönar sig diesel ändå.
Om du kan nöja dig med endast säten fram (förarsäte + dubbelsäte) så är du ju i en bra sits att regga om även en kort buss. De korta är lite smidigare trots allt, speciellt i stan. När du kollar på bussar, kom ihåg att de som kallas caravelle typiskt har en mer ombonad och betydligt tystare inredning samt en mer konfortbetonad fjädring än de som kallas transporter. Tidiga Multivan ligger någonstans mitt emellan medan senare multivan allt mer glider över åt lyxhållet. Det är dock rätt stor priskillnad på caravelle och transporter, men om man har vissa ”personbilskrav” så kanske det ändå är en Caravelle man skall kolla efter, även om man tänker sig att slänga ut sätena.
Tack för infon men det känns mer ekonomiskt sunt att lägga ut 20 000 extra på en diesel mot att slippa betala 8000 per år i ökade omkostnader. Efter 2,5 år har det ju betalat sig. Dessutom kommer dieseln förmodligen inbringa ett högre andrahandsvärde.
Jo jag har faktiskt börjat snegla på den korta T4:an nu också, själv har jag kört en massa lätt lastbil (modell gigantiska) i mina dagar och snirklat omkring på smågator i stan men sambon har relativt färskt körkort ännu och skulle säkert uppskatta en mindre variant de gånger hon lånar bilen.
Problemet är att jag har ganska stora prylar och det kan bli hårt att få in dem i den korta modellen. Brädan är 255 och längsta masten en 490 – vet inte riktigt vilken pryl som är längst men det blir säkert svårt att lasta i ett utrymme som är knappt 250 långt. Jag har sett att vissa lägger grejerna på snedden och skär upp hål i mellanväggen så att man kan sticka in lite under förarstolen men det känns inte riktigt klockrent. Jag ska försöka provlasta en kort T4 någonstans och kolla vilka ingrepp som krävs. Å andra sidan kanske det inte är så svårt att montera bort mellanväggen mellan besiktningarna. Eller så går man hela vägen och reggar om som husbil och slipper mellanväggen helt.
Angående de olika T4-modellerna så verkar det knappt finnas några Caravelle och Multivan med dieselmotor och de kostar över lag mer. Dessutom är ju oftast Transportern redan reggad som lätt lastbil så att man slipper det bestyret.
-
@Luuddee 386484 wrote:
jag har en t4 92 den kostar 3600 helförsäkring.. tillägas är att jag teckande den när jag var 20 med..
Tack men jag vill ha en diesel – räknar man på bara skatt och bränsle så blir en bensinare 8 000:- dyrare per år (1500 mil)…
Edit: eller du kanske bara ville informera om vad din kostade i försäkring – jag gjorde en kalkyl hos Tennant och fick 9864:-/år på din buss 🙁 Inte nog med att man bor i den vindfattigaste hålan i Sverige – det ska vara svindyrt att ha surfbuss också…
Edit 2: Hos trygghansa kostar det iofs bara 5600. Konstigt, Tennant brukar ju vara billiga.
-
@Ola H. 386422 wrote:
När det gäller ränta: Rent formellt borde men räkna med räntekostnader även om man betalar kontakt eftersom om du INTE spenderar pengarna (på en buss) har möjlighet att investera dem på andra sätt och får en ränteavkastning. Men som sagt, antagligen överkurs att bry sig om detta och om du intte köper buss så går väl pengarna till surfprylar vilka knappast håller värdet bättre. Så frågan kanske skulle vara vilket som förbättrar din vindsurfupplevelse mest, lite nya prylar eller en buss? Jag tror på buss.
Jo jag tänkte på det jag med och kollade vad jag skulle få om jag satte in 25 000 på mitt sparkonto med 3,75% ränta men det blev bara strax över en femhundring efter skatt så det spelar inte så stor roll. Värdepapper är svårare att räkna med men kan ev. ge högre avkastning.
Jo jag menade 2 sätesrader inklusive förarsätet. Men då krävs skjutdörr till vänster som sagt. Men i mitt fall känns det som om det räcker bra med 3 säten – har inga familj utan bara sambo och antalet resor med fler än 3 personer i bilen är obefintligt.
-
@Ola H. 386397 wrote:
Om man nu skall räkna på det så tycker jag inte man kan bortse från värdeminskning och räntekostnader (eller motsvarande). Men om du betalar ungefär samma pengar för din buss oms du kan sälja Ibizan för så går det väl iofs på ett ut.
Alternativet till att husbilsregga är att köpa en lång buss och sedan regga som lätt lastbil (pers.bil typ 2 heter det kanske nu). Det krävs ett minst 170cm långt lastutrymme och lastgaller, men med den långa modellen så får du ändå plats med en sätesrad bak. Många långa dieslar är redan reggade på detta sätt.
Bussen i den klass jag kollat på kostar mer (ca 50%) än Ibizan men inga räntekostnader tillkommer eftersom jag kan betala allt kontant. Värdeminskningen borde bli ungefär lika eftersom surfbussen hade högre nypris.
Jag har räknat lite mer nu och kommit fram till att det kanske inte är så farligt med 8-9000 i försäkring för den lätta lastbilen per år. Totalt blir det då en merkostnad på ca 5000:-/år mot nuvarande bil och det är det ju helt klart värt. Slipper man ett par hotellnätter och hyrbilar så går man snart med vinst. Att regga om som husbil känns onekligen lite meckigt även om det är fullt möjligt att man gör det inom något år ändå allt eftersom bussbyggandet tar form.
Men hur menar du att man ska få plats med surfprylarna om man har en lång lätt lastbil med 2 sätesrader? Det krävs ju lastgaller eller liknande bakom sätena för att det ska gälla. Eller menade du att man bara har i lastgallret under besiktningen? Kan inte detta bli problem om man stoppas av polisen isf?
-
Nu kollade jag försäkringspris på ett tre potentiella surfbussar till och fick kostnader på 8,9 och 15 000 så det verkar skilja ganska mycket mellan de olika objekten. 8 000 skulle jag faktiskt kunna tänka mig att betala om det nu har blivt svårare att regga som husbil. Jag vill nog gärna ha helförsäkring på bussen i och med att jag kommer att ha den som varjedag-bil och de intressanta objekten går för ca 70-80 000.
Angående skatten så tycker inte jag att 3000 är så mycket faktiskt för en diesel. En volvo v70 diesel exempelvis kostar ju 6000-7000 i skatt per år.
-
Bilder? Diesel/bensin? Automat/manuell?
-
Perfekt, tack för svaret
-
Ramtjockleken som krävs beror på om du vill ha en pök-proof surfbuss eller inte. Genom att kolla in andras sängkonstruktioner kan man säga mycket om vilka förhoppningar vederbörande har – allt från rangliga träkonstruktioner med smal brits (ger plats för mycket surfprylar men inte så mycket lööööv) till fullbreda dubbelsängar stadgade med aluminiumprofiler svetsade i plåten. Är bussen dessutom utrustad med kök och måttsydda gardiner skulle jag inte ta i madrassen med handskar ens…
/FFW – som också vill ha surfbuss (gärna med röda sammetsgardiner)
-
@Rasmus_W 385313 wrote:
Hurså? Det är ju inte som att Värtan är stora havet direkt. Det värsta som kan hända borde väl vara att man driver över till andra sidan pölen. Eller är det krokodildamm där eller nåt?
Nej, det värsta som kan hända är att man drunknar. Jag säger inte att det är särskilt sannolikt att det händer men risken finns absolut. Börjar man driva allt längre bort från stranden är det mycket möjligt att paniken sätter in och det får en att göra helt fel grejer såsom att överge brädan och börja simma inåt. Kombinerat med att man är helt slut efter att försökt surfa och dragit rigg så kan detta gå illa.
Avsikten med mitt inlägg var att belysa riskerna med att segla i frånlandsvind som nybörjare, risker som jag tycker är avsevärt större än i sid- och pålandsvind och därför värda att varna för.
-
Att surfa i Näsby Park på västliga vindar är rent utav livsfarligt för nybörjare. Plugga på lite innan ni ger er ut är att rekommendera – sådant här ska ni ha plåtkoll på innan ni ens funderar på att hoppa i vattnet. Allra bäst är förstås att gå en kurs.
-
@Inge 384127 wrote:
… ligger kanske något i det du säger..
Köper du min buss och (fastän den fungerar som en klocka) skrotar den när roadtrippen är färdig så får du 6000 kr i skrotningspremie…
Då blir det en bra affär i alla fall?!?!/J
För det första är premien 4000:- och för det andra måste bilen varit påställd 31 aug 2006 – var den det?
Hade den stått i sthlm skulle jag ha kommit och kollat på den iaf.
-
fastforward
Medlem21 maj, 2007 vid 20:42 som svar på: Dräkten i eller utanpå skorna?! (+den nästan identiska tråden)Antingen har de börjat blanda i hallucinogener i mitt vatten eller så har Surfzone blivit underligare på sista tiden…
-
fastforward
Medlem20 maj, 2007 vid 19:57 som svar på: Jakten på den perfekta surfbilen – 4 nya utmanareOpel omega är det många som snackar om i anknytning till komfort och lastmöjligheter. Där kan man nog få en hyfsat fin för 50 kakor.
