filipl
Forumsvar skapade
-
Problemet att den “äter tamp”, slipper man det om man först, på land, spänner nedhalet med en vanlig (extern) vev och sedan bara gör finjusteringarna på vattnet?, eller är det just finjusteringarna på vattnet som “äter tamp”.
Har själv ett Severne C2 9,5 (med två Cambers) samt Sailworks Retro (freeracesegel utan cambers) i storlekarna 8.0, 7,5, 6,5 och 5,5, så jag gissar att jag skulle kunna ha glädje av den? (Jag använder alltid justerbart uthal och är väldigt nöjd med det).
Vad tror Ni?
Filip
-
Hej,
Jag mailade till dig och skickade också ett privat meddelande via konfen. Jag är mycket intresserad av att du tillverkar/säljer två stycken till mig, och jag återkommer i så fall med visst önskemål om hur långt från övre kanten, som jag vill att hålet skall sitta och lämplig diameter på hålet.
Jag har aldrig funderat på det, men alla mastfotskasetter på moderna brädor (mina är från 2006 och 2007) är väl likadana (samma standard)?
Själv hade jag tänkt mig att låsa med ett sådant här lås:
och en sådan här kedja:
http://armadillo.e-butik.se/shop/?ref=kelkoo&artnr=Marinkätting
Är det någon som vet vilka av de vanligaste “tjyvmetoderna” som ett sådant låssystem skulle klara av, respektive inte klara av (bultsax, dyrkning, kylsprej mm)?
Vilken är den svagaste länken?
Är det någon som känner till någon låssmedsbutik i Stockholm som har stort sortiment av hänglås och kättingar?
Filip
-
Jag tittade lite på nätet och hittade de här:
http://www.gunsails.de/en/car.php?p=329
Den ovan är den variant som jag beskrev i första inlägget, det ser ut som att den enkelt skulle kunna klippas av med en bultsax.
Här är två andra varianter:
http://www.surf.uk.com/acatalog/lockjawfinbox.html
Den ovan ser intressant ut, förstår ni hur den är tänkt att fungera? – Jag är osäker, och det framgår heller inte av bilderna, men jag gissar att idén måste vara densamma som mr Johan använt sig av i sin fina konstruktion, nämligen att de två röda delarna, när de sätts ihop, sticker ut undertill inuti mastfotskasetten. I så fall borde den gå att koppla samman med ett hänglås i härdat stål och en kedja i härdat stål, vilket skulle sätta stopp för tjyvar som endast är utrustade med bultsaxar!
http://www.surf.uk.com/acatalog/lockjawfinplug.html
Är det någon som förstår hur den ovan är tänkt att fungera?
Filip
-
Såg att det förra säsongen kostade 395 kr/säsong.
Vad ingick förra säsongen i tjänsten, förutom det som finns på “vanliga båtvädret”? (det finns ingen info just nu om båtvädret plus på SMHI:s hemsida, det har inte startat för säsongen ännu).
-
Vad kostar Båtvädret plus?
-
Hej,
Tack för bilderna!
I år är första året som jag har kört året runt, var ute 25 november, 13 januari och nu 10 mars. Det känns verkligen kul att att inte känna sig begränsad av kyla, jag tycker själv att en rimlig gräns är + 2 i luften, vattentemperaturen har ingen betydelse.
Det blev en helt okej eftermiddag, vinden blåste sydväst, 6-7 från början, och ökade sedan stadigt upp till ca 10 m/s, och då lade jag av, ville inte riskera att bli flytande kraftlös på fjärden i mörkret!
Filip
-
Är det någon som testat Windgurus betalversion? Ger den något extra?
Filip
-
http://www.gsport.com har powerbox fenor i både 52 och 56 cm. Själv köpte jag en 52 cm fena från dem genom Skidsport i höstas. De tillverkar fenorna i den boxtyp som man beställer dem i.
Filip
-
Det verkar rimligt att volymen ger en god indikation på brädans flytkraft.
Men om man jämför två brädor med identisk volym, så borde väl den bräda som har större “bottenarea” ge en större flytkraft, än en bräda med mindre “bottenarea”, dvs en platt och bred bräda borde ge mer flytkraft än en bräda som har mindra bredd, men som är tjockare?, eller tänker jag fel?
Och en längre platt rockerkurva, som på äldre slalombrädor, borde ge lite mer flytkraft än en kortare rockerkurva, som på modernare slalombrädor?
-
Mycket spännande att läsa om era första intryck av denna bräda, jag funderar själv på att skaffa en.
Fortsätt gärna och dela med er av era fortsatta intryck av den!
Filip
-
filipl
Medlem6 februari, 2007 vid 13:36 som svar på: Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127Hur var själva känslan att använda windsurfingbräda på snö? Var det så pass kul att du vill göra det fler gånger?
En idé som jag fick angående fenan är att man borde kunna utgå från ett – i mitt fall – “huvud” från en powerboxfena och börja med att såga av hela fenan. Därefter borde man kunna fräsa ett avlångt hål i fenhuvudet och förankra en ny stål fena med epoxi.
För att skydda botten på brädan skulle man kunna lägga på ett lager glasfiberväv och epoxi direkt på botten av brädan och upp mot kanterna på den, så borde den bli mer tålig.