fredrik-ygge
Forumsvar skapade
-
@Knatte 392856 wrote:
Fiskebäck alltid bäst ??? *ler* Det finns delade meningar om detta
Inte hos mig! :cool2:
-
Fiskebäck är alltid bäst och speciellt bäst imorgon då det blåser väst. Perfekt riktning för underbara långa repor ner till Knarrholmen. Kommer vara fullt med folk. Försöker själv vara där från lunch.
-
@MacTS 392507 wrote:
Fast ganska cool idé….men ack så farligt för oss surfare!
Förmodligen ligger den djupt.
Har sett detta fenomen i Australien. Då var det bojar på någon meters höjd från botten. Ett genuint förstörande av naturupplevelsen.
-
@mr_johan 392428 wrote:
Hmm.. En amperemeter är en kortslutande mätare. d.v.s. att man bör inte få något tillförlitligt värde om man mäter över polerna. Koppla loss pluspolen och mät mellan pluspolen på batteriet och pluskabeln och se till att verkligen på bra kontakt. Rätta mig om jag har fel.
Absolut. Det var så jag mätte. Mäter man rakt över polerna kortsluter man ju som du säger batteriet.
@mr_johan 392428 wrote:
Angående dragkroken så är bland dom absulut vanligare elfelen på bilar dålig släpvagnskontakt. Alla fel från trasiga blinkers, backlamport, blomsljus, bakljus och urladdningar kan bero på den.
Det var det jag var rädd för. :frown: Byta batteri är lätt – hitta elfel svårt. Får väl försöka mäta mig vidare …
-
-
Tack för tipsen.
Har testat att koppla in en amperemeter när jag satte i batteriet nyladdat. Den visar verkligen 0. Ser inte ut att läcka något vad jag kan se. Kan ju vara så eländigt att det är ett ”glappläck” som alltså bara läcker ibland (d.v.s. när jag inte mäter 😉 ). Haft vissa problem med elen sedan vi satte på dragkrok, så visst skulle det kunna vara något som läcker relaterat till den.
Hur lång tid skall det förresten ta att ladda upp ett batteri. Om jag tar ur batteriet ur bilen och laddar över natten börjar det runt 2.5 A. På morgonen efter laddar det fortfarande ca 1 A. Är det normalt? Efter hur lång tid bör det gå ner till 0? Kan ett kass batteri fortsätta sluka ström i evighet / d.v.s. kan det ladda ur utan att det finns läckström på annat ställe?
-
Katastrof var ordet för denna säsong. Surfade mer i Februari än i maj tror jag! Denna vecka verkar dock ordningen bli återställd!
Østersøen
Tirsdag
Vest, drejende syd, 5 til 10 m/s, i løbet af natten vest og sydvest tiltagende til kuling 13 til 18 m/s.Onsdag. torsdag og fredag
Kuling fra vest og sydvest, 13 til 18 m/s, fredag omkring vest 10 til 15 m/s.Indre danske farvande
Tirsdag
Skiftende under 8 m/s.Onsdag
Skiftende, under 8 m/s, senere vest og nordvest tiltagende op til kuling, 10 til 15 m/s.Torsdag og Fredag
Op til kuling fra vest og nordvest, 10 til 15 m/s, fredag lidt aftagende.Skagerrak
Tirsdag og onsdag
Omkring nordøst, 8 til 13 m/s.Torsdag og fredag
Op til kuling fra vest og nordvest, 10 til 15 m/s.Nordsøen
Tirsdag
Kuling fra nord og nordvest, 15 til 20 m/s, men i den sydøstlige del først omkring syd eller skiftende, 5 til 10 m/s.Onsdag og torsdag
Kuling omkring nordvest, 15 til 20 m/s, aftagende til 10 til 15 m/s.Fredag
Kuling omkring nordvest 10 til 15 m/s, i den sydvestlige del aftagende til under 8 m/s, og drejende vest og sydvest. -
fredrik-ygge
Medlem23 juni, 2007 vid 09:13 som svar på: saedaer vaegseglare med gps nu faer ni ge er!!!!@Oregistrerad 391378 wrote:
Och jag loooovar att den killen e tusen ganger baettre surfare aen er
Han hette tydligen Dennis Vanderpanne. Vad vet du om honom som speedare? Lät ju mest som någon som råkade vara på semester på Hawaii och tyckte det var kul att träffa Robby Naish och därför hoppade in.
Edit: Om jag fattade det rätt var detta average. Då har han garanterat varit över 30 knop flera gånger. Och detta i väldigt svåra förhållanden. Bringdal säger att han krokat ur för att han var rädd. Exemplet börjar kännas som ett argument för att det är rimligt att en amatör kan köra över 30 knop med vågbräda i svåra förhållanden och några knop till i riktigt bra förhållanden.
-
@surfen 391625 wrote:
Kör själv med dessa, http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=67 är nu ingen tunviktare 77kg så justeringarna sitter där man vill ha det, tror inte att dom glider till tyngre personer heller. Går hur lätt som helst att justera när man behöver det på vattnet.
//SurfenKör också med dem, men är inte lika nöjd. Justeringen sitter där man satt dem och de är rätt lätta att justera, men tycker de har förmåga att ”skruva sig” och kan vara svåra att kroka i.
Har också försökt följa rådet att köra med riktigt långa tampar, men det går värdelöst för mig. Tycker att jag får för mycket tryck i sidled och får lätt spin-out. Fattar att det är en tekniksak och att jag är halvkass. Frågan är om man ändå skall hålla kvar vid det och försöka förbättra tekniken eller bara ge upp och köra det som känns bekvämt just nu. Sedan är ju stance som många skriver väldigt individuellt. Erik Larsson t.ex. ser ut att köra väldigt korta och tätt placerade, mot alla nya rön. Och det går ju rätt snabbt för honom ändå …
-
Absolut NLC (och Rasmus). Trodde bara att dämpning i materialet var viktigare, men så är det kanske inte.
-
@Rasmus_W 390819 wrote:
Seglet blir ”livligare” … kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd.
Japp.
Av mer kuriost intresse:
@Rasmus_W 390819 wrote:
Kolfibern är lättare än glasfibern, vilket gör att kolmasten rätar ut sig fortare från böjt tillstånd … master med mer kol (oftast) är lättare.
Är det verkligen vikten som är huvudanledningen till att masten rätar ut sig snabbare? (Du säger ju dessutom att den bara ”oftast” är lättare.) Trodde det var dämpningsegenskapen i materialet. Alltså, en mast har fjädring (hur hårt det är att böja i långsam takt – ICMS-talet) och dämpning (hur snabbt materialet svarar – och hur mycket energi som går förlorad), jfr bilfjädring och stötdämpare.
-
Juridisk lekman och kan bara ge en spontan reaktion: Man får nog ha dina erfarenheter av personerna Mark och läsa in mer än vad det står för att uppfatta det som speciellt hotfullt (i alla fall i jämförelse med vad en skarp skadeståndsadvokat skulle kunna producera inom lagens ramar). Skulle tro att det enda du kan göra är att anmäla ”Collegague” till språkpolisen. 😉
Jag skulle byta alias om jag var du. Varför vill du skylta med företagsnamn om du inte ens gillar dem? Det känns ju dessutom inte helt otroligt att de faktiskt har juridiska poänger om du använder företagsnamn och/eller varumärken som du inte ensam förfogar över.
-
-
Ett bidrag till för denna tråd:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=18291&uid=1323Det var grymt, grymt imponerande Oåxen!
