getwet
Forumsvar skapade
-
Coolt……fick man vara med på en liten filmsnutt iaf. Synd att man var ”okänd seglare” bara………:mad:
-
Jag menar naturligtvis 10.40……..Ytterligare ökande vind ca 6ms och mer vitt på vattnet nu. Ser lovande ut.
-
Oavsett om nu din allergi beror på epoxy eller inte, så rekommenderar jag dig att inte komma i kontakt mer med den typen av kemikalier. Beviserligen har du någon form av allergi, mot vad vet vi inte men den kan lätt förvärras och kanske bli konstant vid kontakt med en så farlig substans som epoxy faktiskt är, men få förstår.
-
Aronh wrote:Är det någon som har erfarenhet av allergibesvär med epoxy? Jag har börjat jobba med epoxy och har fått endel utslag på armen, låret, hakan och kring öronen. Jag har fått dem efter ca en vecka efter det att jag senast jobbade med epoxyn.
Är det rimligt att det kan bero på detta?För att förklara det hela kort så berättar jag vad min egen mor ansåg om epoxi, hon är numera pensionerad företagssköterska med inriktning på industriell verksamhet och arbetade mycket med kemiindustrin.
När hon fick reda på att jag ibland plastade med epoxi höll hon på att gå i taket……Inom kemiindustrin är det extrema säkerhetsföreskrifter för dom som handskas/kommer i kontakt med epoxi. Skyddsutrustningar typ ”kärnkraftsuniformer” är ett krav. Epoxi är med andra ord extremt allergent samt vad jag förstått även cancerframkallande, så jag anser att ingen ska arbeta med epoxi utan skyddsutrustning, vare sig vid plastning eller slipning.
Polyester däremot är mycket ”snällare” men gaserna är riktigt ”elaka” istället.Så har du visat dessa tendenser så rör ALDRIG mer epoxi. Känner till några surfare som fått sådana besvär att dom inte längre kan stå på en epoxybräda….
-
Vi har observerat resultaten från sjön och det är helt klart värt att kolla upp, det och Visingsö.
Är på span nu efter en nybuss……http://home.mobile.de/cgi-bin/homepageSearch.pl?sort=2&language=de&customerId=546013&partnerHead=1Kolla in Joint Aventuran, det lutar ditåt!
-
Ja det gjorde vi nog…….lämnade tillbaka 13 tombackar i affären, men det var nog det enda rekordet vi slog! No wind, no record.
Surt att bussen är så sunkig i väghållningen, och att montera in pneu verkar ju sanslöst!
Är det månne bilen i sig som är lite ”mjuk” i ramen eller? Eller är det fjädringen som är för mjuk? Kanske en krängningshämmare skulle hjälpa?Ballt vore det med lite lågprofil men det känns överkurs.
-
Eller så lånar man inte ut sina stora segel…….då får andra stå på botten!
-
Sjukt plattvatten……..och tokgrunt, kul med ett kastfall där! Faktiskt svider det lite att en kitetare seglar snabbare och det rejält än snabbaste svensk!
-
Max display anger bara (för oss) ett riktvärde som i sin tur inte har någon koppling till mjukvaran, därför ska vi INTE stirra oss blinda på max display och ödsla någon mer energi på den frågan……..
Max display har tydligen en helt annan tidsmätning/mätning än 2sec mm. Kanske inte ens mäter i tid, det kanske är något helt annat, vilket Garmin håller truten om. Dom anser det vara en affärshemlighet……
Använd max display ENBART för att hålla koll på om det gått fort eller inte. Bry er inte om att det misstämmer mellan 2sec och maxdisplay.
I det nya programmet GPSAR 3.3 stämmer dock siffrorna mycket bra. Ovanligt att det missar på mer än 0.5knop. GPSAR 3.2 kunde ha lite större diffar. men om man kör 3.3 så ska det stämma rätt bra.
-
Vi kanske ska försöka segla istället……..
-
getwet
Medlem21 september, 2006 vid 03:24 som svar på: Maila filen till RTK när man inte e så snabbDu har bra koll på bitarna du, en tiondelsgrad utskotning…….
Självklart går det långsammare vid överskotning Rasmus, men klarar man att överskota så är det också för lite vind…….eller litet segel, enligt min mening! -
getwet
Medlem20 september, 2006 vid 20:51 som svar på: Maila filen till RTK när man inte e så snabbRasmus_W wrote:När jag slörar djupt (inte ofta) så har jag insett att jag tappar fart på att inte skota ut i byarna. När en by kommer så flyttar den skenbara vindriktningen bakåt och då ökar draget om jag skotar ut lite. Fortsätter jag sen lika utskotat in i ett vindhål så backvindar seglet nästan, alltså skotar jag in för att inte seglet ska bromsa.Fast det gäller iofs inte speedprylar utan Görvälnsprylar, typ 9,7 i ca 8 – 9 m/s. Men det är rätt skoj när brädnosen daskar rakt in i baksidan på nån våg och skickar en fet boll med vatten akterut. 🙂
Nu är det bullshitsnack rasmus…….för att speeda måste det vara FULLPOWER i slören, annars dör den! Och sorry, håller den trycket skotar man aldrig ut….never! Hellre dör jag!
-
@Jester]Mmmm.. Vet att både Faster o GetWet speedade ifrån Ben van der Steen i fredags. Dock har båda dessa kört fort på bräda hur länge som helst (o så är dom gamla oxå… ))[/QUOTE wrote:
Sanningen är nog så här: Stundtals kan vi hålla jämt med världsstjärnorna men när det gäller tror jag inte att vi riktigt hänger med. Vad man kan konstatera efter Hollandsresan är att vi vikings är några djävlar på att åka när det skjuter på och är svåra förhållanden. Läs detta: Jag tror att vi har hur mycket försprång som helst om vattnet och förhållandena är svåra…….däremot tror jag att locals i Holland har duktigt mycket mer kunskap om det där sista tekniska, att bara hitta dom där sista tiondelarna och kanske knopen i mycket bra förhållanden. Dom har fått trimmat in grejerna på uberbra vatten och vet vad som funkar. Vi däremot kämpar fortfarande med tuffa förhållanden och vet inte riktigt vad som gäller och inte när vattnet plötsligt blir skitbra………Men låt oss få några år eller att vi hittar superstället i sverige så djävlar anamma ska vi ta varenda fan, jag vet det för gnistan finns hos oss!
-
@Jester]Jag e snabb. Säger alla damerna iaf… )[/QUOTE wrote:
Visst var det väl du som satsade på guldmunken? Eller var det platina? 😉