Forumsvar skapade

Sida 237 av 251
  • getwet

Medlem
    23 juli, 2002 vid 08:35 som svar på: Två batteri koppling

Brytare av bättre kvalite som finns i båtaffärerna klarar från 150-300amp beroende på pris och kvalite. De som går att switcha under gång har oftast den lägre gränsen men är ändå att rekommendera.
    Pris från 250-600kr, av egen erfarenhet rek. jag att lägga någon hundring extra, kvaliten på de billiga asiatiska brukar inte hålla!!!

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:44 som svar på: Blåser det på Korsika??

Precis hemkommen från Sardinien, visserligen inte Corsica men öarna ligger väldigt nära varandra så man kan se över!!!
    Norra Sardinien har varit väldigt bra, och jag misstänker att Corsica är liknande. Tydligen så minskar vinden i Juli Aug för att sedan återkomma i sept okt. Men….kommer mistral behöver du inte oroa dig, då blåser det ordentligt både natt och dag i ca en vecka.

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:39 som svar på: alicante

Costa del sol är död för windsurfare under sommaren. Har varit där ett antal gånger och aldrig sett något upphetsande i vindväg, aldrig hört någon nämna det heller.
    Hyr du en bil och åk ned till Tarifa!!!

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:26 som svar på: Öland/Kalmar?

Håll till i Sandbergen, 200-300m söder om Haga. Då slipper du konflikten, och kom gärna på ett besök någon av grillkvällarna vid klubbstugan.
    En som både kitear och Windsurfar.

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 17:22 som svar på: Öland/Kalmar?

Så här ligger det till med kite på Haga!
    Eftersom det vid ett flertal tillfällen varit tillbud på platsen med kites så är dessa tyvärr inte välkomna just vid
    surfstället Haga Park, att däremot gå ut från Sandbergen eller längre söderut har ingen sagt någonting om, och det är just det som rekommenderas.
    Att någon blivit bemött med de ord som tidigare beskrivits kanske inte är så listigt, men jag misstänker att det finns en viss bakgrund som vi måste ha förståelse för.
    På de flesta ställen runt om i Europa surfar kites och w.surfers åtskillda, många gånger också markerat med skyltar var respektive utövare ska hålla till. Detta pga de olyckor som hänt, och som också uppmärksammats. Förbudet mot att kitea vid Haga är ett beslut som Länstyrelsen fattat eftersom området i direkt närhet norröver (Beijershamn) är ett fågelskyddsområde. Beijershamn är ett område inklusive sandrev ovanför vattenytan som sträcker sig en bra ut i vattnet, varvid man även vill skydda områden längre ut än fastland. Det har varit problem även för klubben ÖWC eftersom länstyrelsen även ville förbjuda w.surfing i området, men efter segslitna förhandlingar har man lyckats komma fram till en överenskommelse där man från klubbens sida informerar och ser till att man inte seglar för nära skyddsområdet. Därav kommer nog en del av irritationen från klubbens sida, att få se nybörjare med kite forsa fram på en okontrollerad läns rakt in i skyddsområdet, har inte hänt bara en gång kan påpekas!!! Samt de incidenter som inträffat, skulle nog inte vara populärt vare sig hos kommun eller länstyrelse om något inträffade.

• getwet

Medlem
    22 juli, 2002 vid 12:01 som svar på: Två batteri koppling

Grattis till den nya bussen, många trevliga och roliga resor väntar dig säkert framöver.
    Angående relä eller brytare så har de bägge fördelar och nackdelar. Men…..en manuell brytare vinner nog i slutänden ändå, den kräver dock lite ”minne” hos dig som användare vilket inte behövs på ett automatiskt relä/diod.
    Varför då inte använda diod? Anledningen är den att det försvinner några tiondelar laddström i dioden, kan tyckas lite men ack så viktigt för att få ett batt toppladdat så du får maximal effekt och lång livslängd. Billiga lösningar kan nämligen visa sig dyra i slutänden pga kortare livslängd på batt mm.
    Det bästa, (observera att det är min inställning, andra kan tycka någonting annat……) är en manuell brytare med olika lägen för batt 1 batt 2 båda samtidigt och ett läge där du bryter strömmen helt! Kanske inte så bra på vissa moderna motorer, men din 84 har inte den typen av elektronik. Fördelar med detta då? Full ström till dina batt, du kan välja själv vilket batt som ska laddas, kan använda även förbr.batt som hjälp till att starta osv. Det är en enkel montering, använd rätt dimensioner bara på kopplingar och kablar, annars spricker konceptet, ta i lite på kablarna, aldrig fel!!!
    Min egen erfarenhet är att använda sig av en manuell brytare som går att ställa om under gång (generatorn ger ström), det förenklar det hela. Den totala kostnaden för en sådan installation torde inte bli mer än ca 600-800kr, beroende på hur mycket batt kabel som ska dras samt vilken kvalite du väljer. När allt är monterat ska du mäta upp hur många volt du får fram till batt med motorn på tomgång. Du ska då ha minst 14.4-14.5V på batt, annars är det något fel……..
    Generatorn tar inte speciellt mycket stryk av dubbla batt, den laddar ändå jämt i en bil med tanke på att vi använder oss av lyse, stereo, fläkt mm under färd. När din original generator förr eller senare rasar (tidsfråga på en 84) ska du nog kika efter högeffektsgenerator istället, oftast billigare än en original…..men betydligt bättre, märkligt va?!

• getwet

Medlem
    21 juli, 2002 vid 21:43 som svar på: Kylbox?

Hej Pher!
    Har i båten en kylbox som fungerar utmärkt tillsammans med en batterysaver från mobitronic. Den halverar strömförbrukningen (något sämre kyla pga lägre fläkthastighet) och stänger med automatik av vid 10,7 volt.
    Däremot ger den fullt så fort generatorn levererar till batt.
    Vilket fabrikat av box tror jag inte spelar så stor roll, har kollat in boxar från 700-2000kr och samtliga drar ca 4amp, var skillnaden ligger har jag ej kommit på!!!! Sedan finns det boxar med lägre förbrukning, men då till ett pris av dubbla pengen, kanske relevant i en segelbåt men inte i en bil!!!
    Number one är dock att lägga en extra peng på gasolskåp/12v/220v, har det i bussen och det är oslagbart!!!!

• getwet

Medlem
    15 juni, 2002 vid 13:46 som svar på: snålaste buss

Tjena Per!
    Befinner mig just nu i sodra Polen nara Tjeckiska gransen pa vag mot Garda och sedan Sardinien. Chevan har nu haft en forbrukning pa 2.2l mil ned hit, mycket beroende pa daliga vagar och ryckig trafik. Framme i Garda sondag, skickar rapport!!!
    Halsningar till er allhop darhemma.

• getwet

Medlem
    10 juni, 2002 vid 17:59 som svar på: CTS eller carbon-epoxy?

Ja det är värt mellanskillnaden, brädor i sandwich har en helt annan karaktär när det börjar ladda iväg ordentligt, och den känslan är definitivt värt 2500kr om man planerar att ha brädan ett par säsonger.
    Sedan får jag nog hålla med Dr Masse, blir valet för dig en sandwich så finns det nog intressantare saker än en BIC…

• getwet

Medlem
    10 juni, 2002 vid 17:51 som svar på: malaga

Troligen har du väl redan åkt till Fuengirola men jag skriver några rader ändå, just för att varna er andra.
    Spanska solkusten är helt död för oss surfare, det är först när man kommer till Tarifa som det blir vind, och det beroende på termik. Fuengirola som ligger straxt söder om
    Malaga är en enda stor pensionärs by, mest folk från England. Därifrån är det ca 1 1/2 till 2 timmars resa ned till Tarifa, om köerna inte är alltför långa, vilket dom alltid är på morgnar och efm.
    Men, det kan vara socialt listigt att bo några dagar i Fuengirola och besöka Marbella och Puerto Banus på kvällarna, ett trevligt ställe för våra kvinnliga medresenärer, som kanske inte önskar sig en sandblästring på Tarifa varje dag!

• getwet

Medlem
    9 juni, 2002 vid 21:29 som svar på: frågor om wakebording?

Eftersom du inte har skrivit vilken båt/typ du ska använda dig av så är det omöjligt att svara!
    Men, jag kan berätta hur vi gör. Vi alternerar mellan två båtar, en Buster L med en 50hk fyrtaktare när det ska övas och någon ska lära sig, och det räcker gott och väl för det ändamålet, låg bränsleförbrukning! Sedan använder vi en 23feet DC med ca 300hk inombordare, det för att få stora svall osv. Den kraften är långt utöver vad man behöver.
    För wakeboard åkning krävs det bara 15-17 knop ungefär, där är det som bäst att åka och till det behövs det inte så mycket kraft, så jag skulle tro att en mindre båt på ca 350-450 kg klarar sig med min 40hk för att kunna dra en wake, men det lär bli tungt i starten om det är en fullvuxen som ska åka.

• getwet

Medlem
    4 juni, 2002 vid 16:34 som svar på: Sthlm imorgon? Sydost & sol

Det vill sig inte riktigt med SO och Fituna……

• getwet

Medlem
    30 maj, 2002 vid 13:30 som svar på: Äntligen bussägare! Jag vill ha tips om el och annat!

Det var liksom jag som skrev fd inlägg………

• getwet

Medlem
    30 maj, 2002 vid 07:35 som svar på: www.adresser till fenor.

Tack ska ni ha allihop för adresserna, har lite ”godis” nu att gå igenom, och allt detta enbart för att hänga av en och annan nybliven RTX ägare!

• getwet

Medlem
    29 maj, 2002 vid 13:45 som svar på: Hur var tisdagen i Sthm?

Riktigt riktigt bra!!!! Skälåker bjöd på det mesta igår, på fm race 8.4 och 122l, em fullt drag i 6.6 full race och 70l downwindslalom….och strålande solsken, en klassisk dag helt enkelt!!

Sida 237 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA