Forumsvar skapade

Sida 121 av 181
  • herr-pelegrin

Medlem
    27 augusti, 2012 vid 06:48 som svar på: Återfallssurfare 85kg. Köpa beg. VAD?

Som återfallsvindsurfare och ”sinkerbyggare” vet jag att det finns en hel del att läsa i olika trådar här i forumet. Rekommenderade nyligen en kollega och återfallsvindsurare på dryga 90 pannor ett köp av en 135 l Tabou Manta. Han drog rigg ok med den volymen.

• herr-pelegrin

Medlem
    26 augusti, 2012 vid 18:03 som svar på: Stockholm idag?

Söndag – På södra Muskö dundrade åskan mitt på dagen men efter det värsta regnet var det stundtals ok vid Bruket. Andra gången med med rigg runt 6.5 för säsongen men det var ingen riktig hit och det blev rätt mycket plöja. Det höll bara i vissa byar då det kunde tuta på ordentligt. Vinden vred rätt mycket mot ost ett tag och falnade sedan. Mycket byigt och knepig segling med rätt mycket dopp.

• herr-pelegrin

Medlem
    26 augusti, 2012 vid 16:17 som svar på: Över 50m/s i Kapellskär nu!!!

Norra skärgården är uklassade därmed södra, som bara hade max en femtedel av den vinden. Speedare må därför söka sig norrut! Kapellskär kanske framöver kommer att se ut som ett zigenarlägar – fullt med speedfolk från jordens alla hörn!

• herr-pelegrin

Medlem
    24 augusti, 2012 vid 18:57 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Skywalker – Du har naturligtvis avslöjat mig. Självklart ville jag förstärka min egen åsikt. Möjligen en mänsklig brist. Hursomhelst så är bakgrunden att jag engagerade mig lite extra att jag var rätt förbannad på Drakestropparna som förorsakade min fotskada. Genom åren har det kanske blivit några timmar på vattnet och jag har inte drabbats av dylikt tidigare. Jag bytte till Contour och kunde köra rätt hårt i chopp trots skadan och uppfattade som sagt dessa som mycket sköna. Då kan det kännas rätt nice med ett inlägg som motsvarar ens egen uppfattning.

Ola H – Jag vet inte årsmodell på stropparna – köpte brädan av Nikolaj Kruppa som faktiskt frågade om jag ville ha andra stroppar eftersom han inte var riktigt nöjd med Drakevarianten själv.

• herr-pelegrin

Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:48 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Rabbit – Det går att köpa 4 Contour från Surfspot utan problem.

Skywalker – Och jag som trodde att just det meningsfulla med en tråd var själva diskussionen och i den inkluderat de olika uppfattningarna vi uppenbarligen har. Min erfarenhet av Contour är ny och begränsad till ett par åk. Därför kunde det vara intressant mer fler inlägg. Meningen är inte att komma fram till någon sanning utan att genom ordväxlingen i sig ändå kunna ge en god bild av, som i det här fallet, helt olika uppfattningar. Annars kan man ju bara skippa den här tråden och läsa någon annan, där alla tycker lika?

• herr-pelegrin

Medlem
    23 augusti, 2012 vid 19:37 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Att smaken är som baken men kan delas av någon annan visar följande inlägg på Boards forum från en kille som också retat sig på Drakestropparna:

I have progressively moved towards bigger front straps on all my boards……….which has meant dumping the Starboard straps because the darned things will not go big! I think that is what is brilliant about the Core contours…you can set them big but the shape still stops your foot going too far into the strap, and lets the foot back out without grabbing. Just wish they were sold in sets of 4 instead of 3!

• herr-pelegrin

Medlem
    23 augusti, 2012 vid 11:38 som svar på: Hjälp med val av segelstorlekar

Du kanske kan komplettera lite ytterligare med var Du vanligtvis seglar, vad Du har för typ av bräda, hur duktig Du är och vad Du vill ha ut av windsurfingen? Det finns säkert flera i forument som kan ge Dig goda råd!

• herr-pelegrin

Medlem
    22 augusti, 2012 vid 17:56 som svar på: Tisdag 21 aug. Stockholm Kapellskär

Ha, ha det kan ligga något i det! Många fördelar med skiftjobb om man windsurfar. Jag har nog tänkt en hel del på det under alla mina dagpass. Du är säkert väldigt gynnad och det kan nog vara värt att slita på kroppen lite för ett juste pass på vattnet…

• herr-pelegrin

Medlem
    22 augusti, 2012 vid 16:20 som svar på: Tisdag 21 aug. Stockholm Kapellskär

Surfen – Du får sluta jobba nattpass! Det är inte gynnsamt i Din ålder, särskilt inte om man inte lägger sig och slaggar efter fullgjort pass! Å andra sidan har jag förstått att Du är lite utöver det vanliga, nära odödlig, eller hur? Hoppas vi ses i vinter på Hibernan! Mvh Herr Pelegrin

• herr-pelegrin

Medlem
    22 augusti, 2012 vid 15:37 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Håkman – Efter en hel del fixande ställde jag in rätt storlek på Drake och satt hopplöst fast, därav skadan i foten. Har Du samma variant – svartvit med siffergraderingar, 2011?

• herr-pelegrin

Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:59 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Om Contoure-stropparna finns tydligen en hel del både positivt och negativt att säga. Om vi ska gå lite vidare i diskussionen och ge vägledning till åkare som undrar kring originalstroppar på fabriksbrädor eller vilka stroppar man bör köpa om man inte är nöjd med originalen. Ur mitt ringa perspektiv kan jag konstatera:

DRAKE till Starboard – Katastrof! Usla att reglera ( trots sifferskala) och mycket lätta att fastna i. Varning för dessa!

JP-STROPPAR – Sköna med bra båge. Det ska rätt mycket tryck till för att man ska riskera att fastna med våtskor.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 20:59 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Wakeboardbindningarna är ju riktigt tighta. Utan diskmedel har man svårt att komma i. Det som kan vara gemensamt med windsurfing ur risksynpunkt är ju just när en fot är lös och den andra sitter fast.

Jag gillar nog också när stropparna inte känns för små och vill nog ha i en bra bit av foten…

• herr-pelegrin

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 18:18 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Tack OLA H för att Du utvecklade! ”Sjukt sköna” håller jag med om. Det var ungefär min första reaktion.

Att sitta fast med en fot och få en kraftig vridning i fall är inte kul. För rätt många år sedan var jag åskådare när min dotter körde SM i wakeboard i Jönköping. När killarna körde så stod det en yngling i kryckor från Matfors wakeboardklubb och tittade på när hans bror tävlade ute på vattnet. Om jag kommer ihåg rätt sa hade ynglingen brutit benet vid wakeboardåkning. Den stackarn fick nu se hur brorsan körde av sitt lårben i ett hopp. Ena foten hade åkt ut bindningen och det andra benet vreds av vid nedslaget. Ingen lyckad dag!

Som Kinetic säger är det nog viktigt att försöka hitta ett lagom läge så man inte fastnar. Om man sedan ska ha tighta eller rätt öppna stroppar kan det säkert finnas lite uppfattningar om….?

• herr-pelegrin

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 15:58 som svar på: Fotstroppar – inte helt ofarliga!

Lustigt att samma stroppar kan uppfattas så olika. Jag gillar valvbågen, att de är styva (fasta) och inte har något löst tyg (el dyl) som kan nypa fast i skon. Drakestropparna var precis tvärtom = usla.

Jag klarar inte att surfa utan skor där jag kör men jag förstår att det fungerar bättre utan. Vad gäller Dakine Contour-stropparna så kan det ju vara så att de fungerar bra med mina våtskor men sämre med andra.

Jag vill ändå understryka just att Contour är formfasta och därför håller fin båge. En orsak kan ju vara att storleken regleras med skruvarna istället för cardborrevaianter.

Vad gäller elastisiteten så ställer jag mig direkt frågande? Att de skulle vara elastiska så att man därav fastnar märkte jag inget av. Har vi kört samma stroppar?

• herr-pelegrin

Medlem
    21 augusti, 2012 vid 12:49 som svar på: Gippbilder

Jag håller med om att det är förvånansvärt svårt att gå ur gippen med planing. Den från början goda farten dör ofta ungefär samtidigt med riggflippen. Jag imponeras av åkare som lyckas tima allt och gå ur med fart.
    Särskilt påtagligt hur uselt ens egen vatten-gipp kan gestalta sig är efter en säsong på isbräda, då en medioker windsurfare som jag kan få till rätt ok gippar med hyfsat drag ända in på nya bogen. På is går allting otroligt mycket lättare. Har Ni möjlighet
    till bra isförhållanden – prova gärna i vinter!

För Er som inte sett filmen med de duktiga åkarna från Uppsala så finns den i följande is-tråd:

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=85269″]Uppsala – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

Sida 121 av 181
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA