herr-pelegrin
Forumsvar skapade
-
herr-pelegrin
Medlem10 augusti, 2012 vid 09:06 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Parmezzan – 7.6 är perfekt sice i vanliga vindar Stockholmsområdet och Vapor att lättseglat och fungerar även om det drar på lite extra.
-
Tittade lite på prognoserna närmaste dagarna. Man kan bli deprimerad för mindre…
-
herr-pelegrin
Medlem9 augusti, 2012 vid 12:10 som svar på: Revbensbrott – era efarenheter, rekommendationer?Carlito – Var lugn, smärtan kommer att försvinna! Vad hindrar Dig att börja träna med en gång? Hoppar delarna fortfarande isär när Du nyser, eller…?
I vintras körde jag av ett revben en bit under höger armhåla när jag körde isbräda. I samband med nysningar var smärtan inte att leka med men annars klingade värken av efterhand. Jag fortsatte min styrketräning direkt efter revbensbrottet och anpassade träningen till de övningar som inte smärtade alltför mycket.
Mitt råd utifrån egen erfarenhet blir alltså – Träna hela kroppen men undvik övningar som smärtar rejält!
LYCKA TILL
-
Bicless har säkert koll, själv har jag ingen erfarenhet.
-
Finns det någon som har något att tillägga om VMax eller VMax XL?
-
I dag måste det varit bra på Fituna. På bästa stället på Horsan var det jämt tryck, gäss och ca 7 m/s. Vi körde 8.2 och 7.6. Härlig dag, precis som i går!
-
Snyggt! Vilken kameravinkel kan vara bättre….?
-
Det borde varit bra drag vid Årsta hela eftermiddagen. Körde på Horsan 14-16 med fullt drag i 7.6 men gav mig in när det kom ett stort moln (åska ?). Gick ut igen 16.15 med 9.2 och körde plattvatten i frånlandsvind. Bra dag!!!
-
Badjanne – Kanske en god idé? Har själv spräckt två brädnosar. Den hemplastade varianten var ju verkligen en mycket smart lösning och något vackrare än Ditt förslag men skulle man gå på Din lösning så vet jag att man tidigare sålde runt 2 meter långa stavformade badtillbehör i skumplast på ICA Maxi i Haninge. Jag köpte en till poolen men har inte haft någon nytta av den. Kanske blir det Din variant…?
-
Försök komma ut på vattnet i tid! Jag fick en bomkörning till landet i går eftermiddag då vinden dog efter bara en repa i planing med 7.6. Sena eftermiddagar och kvällar har överlag inte varit någon hit de senaste veckorna. Det har jag bittert fått erfara!
-
Härlig film, en dag när Årsta levererar! Fin duck på slutet, Vindsökarn! Du har tydligen surfat så mycket så skägget blåst av?
-
Du har valt en trevlig plats i princip helt utan störande båttrafik och heller inga arga grannar. Bruket fungerar på de flesta sydliga vindar. Den utan tvekan mest vanliga vindriktingen innebär vind rakt in mot stranden.
Bär grejerna rakt fram från vändplanen räknat till en öppen riggningsyta ovanför den lilla sandstranden.
Bra viloställe är på insidan av den lilla holmen som man ser till höger från sandstranden räknat. Det grundar upp innanför holmen så det passar bra att pusta där. Ta gärna med vattenflaskan/matsäcken dit så slipper Du onödiga vändor in och ut.
För de som har lite volym på brädorna så går det att kryssa ut och ta en repa över Mysingen. Enligt grannen som kört över ett par gånger så brukar man hamna vid Ängsholmen några kilometer på andra sidan.
-
Själv har jag problemet med camberrotationen på ett 9.2 TR 4 med äldre 520 Gaastramast och har testat de flesta nedhalsvarianter men det vill sig inte. Jag måste trycka runt cambern ovanför bommen efter gipp. Jag tror inte det är någon spacer. Hur gör jag bäst om jag vill fimpa en bit av lattan?
-
Hoppas Ni fick en bra dag på Årsta, som möjligen kan vara en underskattad spot för hyfsat många vindriktningar. Vid exempelvis sydväst (mkt vanligt) så har vinden upp till 8.5 km att bygga på. Det drar dessutom på utmed land från Kärringholmen/Märsgarn. En gissning är att Årsta skulle kunna fungera från sydväst hela vägen över till rent ostligt. Rätta mig gärna om jag har fel…!
-
Tss – Vad är det för fel på en Järvinen? Min ligger startklar nere vid vattnet. I lättvind inomskärs kan den, med lite flyt, faktiskt duga att spöa både Hobie-Cat och Flayer med. I år vart det dock ingen lättvindstävling på området så den ligger oröd till nästa säsong men då jäklar…