jesper_b
Forumsvar skapade
-
Jag kan tänka mig att fler än ett avant-garde-konstgalleri, framför allt i Berlin, skulle ge rätt mycket för en hel installation bilder: ”Gubbar mit oder ohne gummi”
Att man inte kan släppa denna bild. Någonting liksom drar min uppmärksamhet mot den. Kanske är det inte Jan-Eriks beach-stance, utan Ulfs shorts.. eller är det Emanuelsson hållning? Eller… tror inte man hittar svaret i detaljerna utan i just som Marcus säger – i mångfalden/helheten. Fanns det inte någon tävling typ ”årets bästa vindsurfingbild”? /JB
En anna teori: Kanske de med bäst bräd-stance har minst utveckad beach-stance? Inte i varje enskilt fall men dock ett signifikant positivt samband?
/Jesper B
-
JE
Om du nu med viss ansträngning lyckats klura ut svaret på denna otroligt svåra fråga – varför frågar du då? Berättade inte din lågstadielärare att man ska försöka själv först, dvs innan man frågar sin lärare.Äsch – förlåt om jag är lite kaksig där. Du är ju jättego och härligt. Självklart ska du ställa de där frågorna som kan verka dumma och som få vågar ställa i rädsla för att göra bort sig – just därför är de de viktigaste frågorna.
Tack!
/JB
-
Jag är så otroligt förtjust i dig Jimmy, och Marcus du e inte dum du heller. Men glöm inte att jag kör tysk wohnwagen med trailer, för att inte tala om hockeyfrillan – snart är nog muschen på plats! /Jesper
Stor risk för att den faktiskt är retucherad. Jag menar med tanke på alla andra konstnärliga kvaliteer. Att den är svart-vit gör ju sitt till. Känns som denna bild kommer bli en klassiker. Om 20-30 år sitter vi där på Old mans beach, Orange County i södra cal och tittar på en urblekt kopia (bäst att skriva ut ett gäng) och mins tillbaka till våra hey-days. Man blir ju tårögd när man tänker på det…
-
JE
Låt oss tänka logiskt: Hårda/skarpa kanter hela vägen fram, som en starboard fast utan ”chine”. Tja vad tror du?Låt oss slå upp i ordboken: Chine = backbone, spine. Nu får du gissa igen.
Hur läsa ut att den är grym: 8 kg, vettig shape med vettiga argument. Snabbare enligt Mike P än ML6 som har grymt rykte, tja.. inte vet jag. Jimmy är dock en som kan det här med mm och formula. Dessutom kanske det var lika mycket ATT får fram informationen som vad informationen handlade om, dvs ML7an, som var gryymt.
JB
-
Äh fan, nu har jag dräglat på den här bilden lite mer ingående och ser att de är ju rätt sexiga allihopa! Saknar dock det svarta gummit. /Jesper B
-
Men vem/vilka är sexigast? Jag tycker Jan-Eriks beach-stance gör honom till klar vinnare. Novice, Ulf och kanske till och Med Per B på delad tvåa. Eller?
-
Gissar också på Ola H. eller möjligen Mats O. Skitsnygg bild och hårt rippat oavsett! /Jesper B
-
Mer info från Mike Z:
Rails are pretty sharp all the way forward, like Starboard without the
chine. Flat from the tail is the usual 30 inches.
Vee is 5mm in the tail, 0 under front foot straps and up to 30 in front of
mast track. Concaves like * and F2, up to 3 mm forward and 0 at the very
tail.
Hope it helps.
Mike -
jesper_b
Medlem10 november, 2006 vid 16:44 som svar på: Hur många bangar lördagens 5.3-segling på Torö/Dalarö?Jag bangar inte….pga kylan. Skulle åka både till västkusten och Torö om det inte var för att jag har så otroligt mycket som måste hinnas med närmaste veckorna. Riktigt frustrerande när det är fina sidvindsdagar avlöser varandra. Ni får tokrippa åt mig här och där!
/Jesper B
PS: Så djädra kallt tror jag inte att det blir. Till och med över 10 grader mitt på dagen enl windguru.
-
Såsom 76-78 kg SKA jag inte behöva en 12.5a. Men eftersom min teknik suger och jag vill kunna segla om eller åtminstone hänga på alla, inklusive top 3 i Sverige, använder jag ibland en 12.4a. Då går jag högre på kryss och djupare på slör än min 11.6 i riktigt lätta förhållanden. Den lilla skillnaden gör att jag plötsligt kan hänga på topp 3 i superlättvind. Dock blåser de ofta av dessa race (men inte alltid) just pga den lätta vinden. Har dock upptäckt att jag går bättre med en lite mjukare mast i 12.4an än med en superstyv. då seglet blir lite mer dynamiskt och pumpbart för en relativt lätt person som jag.
Så fort det blåser lite mer och framför allt jämnare tar jag dock 11.6an som är klart enklare att hantera i manövrar mm. Jag tror inte jag planar nämnvärt senare med 11.6 men just höjdtagning och djupa slörar förenklas i superlättvind med 12.4an.
För en påtagligt tyngre seglare, i vart fall som inte har superduperbra lättvindsteknik, är ett segel på över 12 självklart solm jag ser det.
/Jesper B
-
Jag har ett superfint 12.4 Hansen till salu. Om och hur det funkar på en Simmer har jag dock ingen aning om. Dessutom är det några andra som vill köpa både seglet och tillhörande mast vilka har förtur.
Har även ett 12.4 Windwing från 05 som jag gått riktigt riktigt bra på. Detta har dock en söm som behöver sys ihop på maststrumpan. Fixar du det har du ett riktigt bra 12.4a. Du kan få detta billigt. Känns som detta är ett vettigare alternativ om du ska köra med ”fel” mast.
/Jesper B
0733-169000 -
Katastrof är ett allt för starkt ord. dock gick den sämre på kryssen. Folk hade svårare att ta höjd på den än på 04an. Har för mig att den ansågs svårt att kontrollera då det brallade på också, samt att den vägde mycket mer (det sistnämnda gäller dock de flesta märken).
Som första formulabräda att lära sig att få in grundtrim och teknik på borde den dock duga.
/Jsper B
-
jesper_b
Medlem9 november, 2006 vid 12:17 som svar på: Vilken riktigt bra våtdräkt? NP 5000 eller någon annan?Men Ola,
Nog kan oaktsamma påsättningar få stora konsekvenser men om den sker efter en föregående eller kanske snarare ”initial” någorlunda aktsam påsättning av lämpligt gummi bör väl den efterföljande oaktsamma påsättningen inte få så stora konsekvenser… men kanske ligger (!) det i defintitionen av oaktsam påsättning att den inte föregås eller intitieras av någorlunda aktsam gummipåsättning? I så fall har du rätt.Oavsett aktsamhet kan konsekvenserna bli stora om gummit inte håller – vilket väl då för oss tillbaka till just orginalfrågan om vilket gummi som är att föredra. Trots att vi om vi bortser från just konsekvenser – om vi sätter konsekvenserna i parantes – föredrar att vara utan gummi i själva akt-iviteten.
/Jesper B
-
Jimmy,
Han har fullt upp med sin hemmamarknad. Att sälja till Europa framstår för små välmående lokala US-företag som mer strul än lönsamt. Är du genuint intresserad av en ML7 kan jag kolla genom mina ”kontakter” där borta./Jesper B
-
Fanatics 2004a är grym. Lätt och lättseglad, åtminstone om det inte tokblåser och går vågor. 2005an anses vara en katastrof och 2006an någonstans mitt emellan 04 och 05, dvs funkar bra på undanvind men svår att få balans och höjd på kryssen. Om jag hajat rätt så har Fanatic helt enkelt gjort bort sig två år i rad och ger nu upp sina Formulaambitioner.
Den bräda som dominerade totalt 2006 var Starboard som tycks ha finslipat sitt koncept och vet vad de gör i sin produktutveckling år från år. En annan bräda som funkat bra i flera år, inklusive de senaste är F2. Sedan har vi Lorsch som åtminstone 2006 var grymt skön på kryssen och uppfattas som lättseglad, har för mig att den anses lite segare på undanvinden? Vill man vara annorlunda finns fler allternativ, allt ifrån Kaliforniens eget gurumärke Mikes lab till fransosernas darling Exocet. Ska du köpa konkurrenskraftigt beggat i Sverige ska du definitivt titta efter sen årsmodell av Starboard, F2 och kanske Lorch.
/Jesper B
(Som har en SB 160 och som kanske kan tänkas sälja den)
