jesper_b
Forumsvar skapade
-
Raceboard? Med en äkta SUP longboard kan man ha betydligt roligare!
-
Kan en Vildshärad på söndag och en A-bay på måndag vara ett smart drag? I så fall kanske en ohejdad Torö-romantiker ger sig ut på vägarna?
/Jesper B
-
Ola,
Med viss risk för att detta är ett rätt internt samtal mellan oss så måste jag ändå lägga till: Fluid skiljer sig fundamentalt från de övriga hotvågseglen i och med att det är ett högspänningssegel med rätt mycket insydd buk och hyfsat mycket monofilm. Därutöver är till och med några lattor tublattor för att styva upp ytterligare.Spyclone och Diva är rätt olika, fundamentalt olika, till och med om du frågar mig. Diva är plattare, lite mindre mastkurva och softare i material och antal lattor. Personligen är jag rätt impad over hur stabilt och vindtåligt de lyckats göra Diva med så få lattor. Spyclone har ju däremot grymt drag om man riggar det för det. Spyclone har liknande buk som Smack men tightare akterlik och monofilm. Möjligen skulle man kunna säga att Diva är mitt emellan Spyclone och SO, fast mer likt Smack i materialet, dessutom en gnutta SF…
Nu börjar det bli lite snurrigt även för mig.
/Jesper B
-
Glöm inte Fluid som, även om det marknadsförs som ett freeridesegel, i storlekar upp till 6.0 är ett riktigt powervågsegel. Det mesta hot hittar på har en rejäl dos vågsegling inbyggt (vilket innebär att det blir hållbart och användarvänligt). /Jesper B
-
Man va f… Det blev fel bild. Fet var den här jag hade tänkt – seglet syns litte bättre här. /Jesper B
-
Glömde logga in i ovanstående inlägg. Här bild på nya SO (4.7). /Jesper B
-
80 kg och Diva? Visst kan man det. Jag väger visserligen några få kilo mindre men älskar Diva. Har man dock en smak för segel med lite extra bottendrag bör man nog välja Smack och vill man dessutom ha lite freestylepop kanske ännu hellre gå på Spyclone.
Personligen gillar jag dock lite plattare halvsofta segel som Diva och SO. Men smaken är ju som bekant delad – därav många olika modeller.
/Jesper B
-
Yo!
Tror som någon skrev ovan att det är oerhört svårt för någon utomstående att ge dig rätt råd. Vi kan dock beskriva hur vi själva resonerar. Jag har segel från 3.7-5.6 och ett gäng vågbrädor upp till 92 liter. Sedan gör jag ett hopp upp till min formula på 160 liter och segel mellan 10.0 och 11.6.För MIG framstår allt däremellan som kompromisser som inte tilltalar MIG. Jag vet att majoriteten vindsurfare har grejor just där emellan mina våg- och formulaprylar, och självklart kan man ha kul på dom. För mig framstår det dock som lite för oextremt. Mina våg- och formulaprylar överlappar dessutom ordentligt. Jag kan ha hur kul som helst med min fetingvågis och 5.6a samtidigt som min 10.0a och formula är långt i från för stort. Helt olika typer av segling men båda urkul.
En 10.0-11 och en formula ger inte bara mycket segling, det är dessutom djädrigt skönt att cruisa omkring i badshortsen med fulltryck en solig sommar dag med 5 m/s. Ibland tycker jag just denna sommarsegling har mer med vågsegling på Maui att göra än att segla omkring en kulingdag i oktober i halvdana vågor, tjock dräkt och halvfrusna händer.
Vill som sagt inte pracka på dig något bökigt, och inte heller dissa alla freeriders där ute – men, formula behöver inte alls vara så bökigt som det påstås. Det kanske tar 10 minuter att rigga i stället för 3. Väl på vattnet är känslan hur skön som helst, och jag lovar att du i 90% av fallen kör skiten ur alla 6-9 kvadratmeterseglare. Dessutom kör du skiten ur allt annat på vattnet också. Hoby Tigers, stora havskappseglare mm ligger där som perfekta rundningsbojar. Med formulan blir seglingen helt annorlunda. du tar höjd och går djupt på slörar och kan plöstsligt plana iväg på lite distansäventyr. Du kan göra coast-runs i sommarbrisen som du aldrig skulle drömma om på någon annan bräda.
För ett par år sedan stod jag och tvekade på kite, freestyle och formula som lättvindsalternativ till vågsegling – jag är otroligt glad över mitt val!
/Jesper B
-
Mauisailsbeslaget är som sagt väldigt likt alla traditionella beslag som alla är varianter på Fiberspars och HPLs gamla beslag. Mauisails har varken annorlunda desing eller material. NP har ju som bekant en uppstyvande klycka i glasfiber och kolfiberkomposit, Streamlined är i gjuten aluminium. Jag har personeligen inte provat Mauisailsbeslaget med det skulle förvåna mig mycket om det är lika styvt som NP eller Stremlined.
Däremot är det ganska biffigt, dvs lite tjockare gods än de flesta liknande traditionella beslagen. Enligt ryckte ska det även fungera klanderfritt. Dvs vill man av någon anledning byta det beslag man råkar ha är Mauisails frontbeslag ett vettigt alternativ.
Själv har jag funderat på att byta mina Streamlinedbeslag till NP som är styvt tack vare sin klyka och fungerar klanderfritt. Mauisailsbeslaget är kanske lite enklare att köpa/få tag på, då det marknadsförs/säljs just som ett separat beslag. Men, men.. jag har ju som sagt lärt mig att leva med de struliga men styva Streamlinedbeslagen – de blir nog sittande på mina formulabommar ett tag till.
Möjligen kan man tillägga att det här med styvt frontbeslag märks mer på stora långa breda styva kolfiberbommar (läs formula racing) än på relativt mindre kortare, smalare mjukare bommar. Mina vågbommar är också superstyva men där prioriterar jag definitivt enkelt användande framför superstyvt frontbeslag.
/Jesper B
-
Vad kan man säga – en så irriterande produkt som Streamlinedsfronten borde inte få finnas. Styvaste beslaget på marknaden utan konkurrens, men även det struligaste att använda. Jag kör på det på mina formulabommar (skulle aldrig dröma om att köra det på en vågbom) och har lärt mig leve med ”grundstrulet” dvs att man måste fintjustera banden perfekt i stort sett varje gång man riggar för att bommen inte ska glida. Den senaste versionen har en dimension kraftigare bultar som håller fast beslaget i bommen vilket är toppen – då slipper man bult som går av och sprucken aluminiumarm. Däremot tycks banden vara av sämre kvalitet, nu töjer de sig inte enbart – de går av också!
Dave D (Mr Streamlined) är precis lika irriterande som sitt bombeslag. Jag har har otroligt trevliga möten då vi dricker bira snackar framtida konstruktioner mm med honom. Han är ett riktigt orginal som är urcool att hänga med. Han har kluriga idéer även om allt inte funkar i praktiken. Ibland skickar han svar med vändande email och reservdelar dimper ner i brevlådan inom en vecka, ibland dröjer det ett halvår, ibland kommer ingenting. Det värsta var väl då han inte vågade träffa mig på Maui när han inte hade levererat utlovade grejor på rätt länge. Han låtsades vara på fastlandet då jag ”kom på honom” i det lilla Paia där alla känner alla!
Vad gäller frambeslaget så är det definitivt ingenting för någon annan typ av vindsurfing än extrem racing där man vill ha styvast möjliga. Med tanke på de tidigare problemen med bultarna och de nuvarande problemen med banden är det väl tveksamt om man vill köra med beslaget även i racing. NPs kol- och glasfiberklyka och Mauisails traditionella men rejäla frontbeslag är två vettiga alternativ.
Jag gillar Dave som person, har svårare för honom som affärsman. Gillar även en hel del av hans prylar, men kan egentligen inte rekommendera frambeslaget till någon.
/Jesper B
-
Och så var det några bilder från Rivet, Hoburgen:
-
Tjoho,
Spotet vid Hoburgen kallas Rivet och ligger lite skyddat österut från själva sydspetsen. Vågorna vrider in till 100% sideshore vid västvind men svallet bryter tyvärr av på den långa klacken som går ut till väster om spottet. Det blir lite som att segla på inre revet med tunga bryt längre ut. Bör dock bli större om lite syd i vinden eller om det börjar på syd och vrider mot väst bör det kunna bli hur bra som helst. Vi hade 5.3 väst ökande till fullpung 4.7 och det blev inte så stort där vi körde, men urkul!Bifogar lite bilder först från Norstauren precis väster om fyren på Fårö vid rak onshore 5.3. Vinden var NO och grymt lokal och rev inte upp så mycket sjö som det brukar bli på NO på Fårö. Dan efter var det SO och klockren sideshore, vågorna låg kvar hela dagen även efter vinden mojnat ner nästan helt. Tyvärr inga bilder från då.
Sen lite bilder från Rivet Hoburgen. Ren väst 5.3 ökande till 4.7 och pyttevågor där vi körde, bröt dock betydligt tyngre längre ut. Borde gå att hitta tyngre spots i närheten för dessa dagar. Johanna (min hustru) fotade förtjänstfullt men inte med fokus på vindsurfing så det blev de bilder det blev.
/Jesper B
-
Det är väl inte helt omöjligt att det smugit in sig någon surf- eller vindsurfbild i familjekameran, jag ska kolla i morrn. Men ha inga stora förväntningar; ingen av sideshoredagarna kan betecknas som stor, snarare knä till bröst än bröst till…
/Jesper B
-
Yo!
Gislöv står högst på önskelistan vad gäller sverigespots. Nästa nordost… Precis som snacket om Borrby tidigare så tycks Gislöv stämma väl med att det blir vågor i mindre vind på ostkusten relativt västkusten. Har väl aldrig påstått att Torö eller något annat spot här hemma skulle vara bättre än Gislöv. Tilläggas kan väl också att västkusten har betydligt fler dagar per år än osktusten med småbrädesegling, åtminstone normalår (i år tycks vara ett ovanligt undantag). Några av mina mest lekfulla vågseglingsdagar i Sverige har för övrigt varit med 4.2 sydligt i Vildshärad. Ett problem med Torö är att det ofta blåser lite mindre än vad rapporterna förutspår. Här hemma i Stockholm kan man uppskatta vinden rätt bra men att köra från till exempel västkusten är en rejäl chansning.Jag ville bara påpeka att det förekommer, och på till exempel Torö är hyfsat vanligt med, vågsegling i vindar som passar bäst för segel som 5.7 eller till och med större.
Jesper B
Extrem Toröromantiker
