Forumsvar skapade

Sida 80 av 87
  • jesper_b

    Medlem
    25 augusti, 2005 vid 17:36 som svar på: Komplement till Nitro3 10.4kvm?

    Finns fler alternativ, tex att trimma in grejorna bättre. Givet att du har tillräckligt MYCKET nedhal kan du prova att 1)Flytta ner med bommen 2) Flytta fram mastfoten 3) Fram med främre fotstroppen 4) Bak med hängselelinorna… andra kan säkert lägga till fler knep. Dessutom kan du köpa en fena som är antingen styvare, kortare, mer bakåtlutad.

    ”Träna” handlar minst lika mycket om teknik, att hitta en stance som är skön som att bygga muskler.

    Kör så det ryker!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    25 augusti, 2005 vid 07:05 som svar på: Mellansvenskacupen i Eskilstuna

    Jag vill komma. Har lite ”sociala åtaganden” som måste fixas först, dvs ej 100% att jag kommer. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    24 augusti, 2005 vid 12:05 som svar på: sugen..

    Härligt med ungtupp som gör come-back!! Vad gäller andra ungdommar är det väl ganska tunt. Några enstaka som åker runt vad jag vet. För övrigt tycker jag klassen känns rätt stabil vad gäller antal utövare. Några slutar och andra kommer tilll. Känns stark i Stockholm men har kanske gått ner lite i Göteborg.

    Segel: Helt klart är väl att allt fler väljer en mindre än 12.5 som största storlek. Lika klart är väl att rätt många tycker det räcker med två segel i stället för tillåtna tre. En 9.8/10 och en 11.5/11.6 tycks vara den gyllene kombinationen även om andra förekommer (t ex 10.7 och 11.6). I synnerhet du som är ganska lätt borde klara dig på de lite mindre storlekarna. Seglen har både blivit stabilare och fått mer power.

    Brädorna har blivit kortare med SB i täten, dessutom blir de lite lite bredare i häcken för varje år. På fenfronten tycks de mjukare vara inne (har nog med att göra att vi använder lite mindre segel/bredare brädor), samt att de lutar mindre bakåt än tidigare (gamla fenor går enkelt att ”raka fram”).

    Det viktigaste tycker jag ändå är att det inte allls är säkert att senaste årsmodell prylar är snabbare än förra årets. Man kan således vinna både i Sverige och internationellt på förra årets grejor. Detta innebär att man kan kitta upp sig på värstingprylar relativt billigt och att man inte heller behöver byta varje år.

    Välkommen tillbaka!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    24 augusti, 2005 vid 08:45 som svar på: Stockholm Torsdag…

    Med lite tur kan det bli en hyfsad Toröeftermiddag på fredag… Syd vridande mot sydväst enligt Theyr. Bara det blir tillräckligt mycket och inte mojnar för fort. Har inte seglat i riktiga vågor sedan februari så jag är inte så kräsen just mu. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 12:20 som svar på: Klasser i SM Nynäshamn

    Hej Mats,
    Håller med dig till 100% om att det var väldigt knappt med vind, för knappt om man följer våra internationella klassregler för mästerskapsseglingar (”International Formula Windsurfing 2005 Championship Rules” paragraf 2.2, går att hämta på http://www.formulawindsurfing.org).

    Jag håller även med dig till 100% att man inte ska ändra regler mitt i en kappseglingsäsong, varken vad gäller klassregler, vilka tävlingar som ingår i vilka kupper mm.

    Men…
    Det är inte alls det detta handlar om. Det handlar om att ingen protesterade när seglingsföreskrifterna föreskrev en annan maxtid än den som klassreglerna föreskriver. Som jag skrev i ovanstående inlägg hade du, jag, och alla andra av 34 tävlande ypperliga tillfällen att protestera INNAN det fanns genomförda race med de gällande seglingsföreskrifterna. Nu gjorde vi inte det trots att arrangörerna hade skrivit tydliga och enkla seglingsföreskrifter som inte tar många minuter att läsa igenom och som vi alla fick när vi registerade oss antingen under torsdagen eller fredag morgon. De självklara tillfällena att påtala skillnader mellan seglingsföreskrifterna och klassreglerna var vid registreringen och skepparmötet. Att inte göra så innebär att vi accepterade seglingsföreskrifterna, med alla dess styrkor och svagheter.

    Efter att Jimmy vann första racet och dessutom planade runt i stort sett hela banan med god marginal till seglingsföreskrifternas maxtid, lämnades en protest in. Hade denna protest varit ordentligt skriven (även detta finns reglerat i de kappseglingsregler som hänvisas till i seglingsföreskrifterna) KANSKE den hade gått igenom. Detta är dock helt och hållet upp till den kommité som behandlade protesterna på tävlingen. Det är inte upp till enskilda seglare, grupper av seglare eller SVF. Denna kommité är helt fristående/oberoende från både deltagande seglare och från arrangörernas tävlingsledning och fattar beslut utifrån vad som står i protesten och de regler som denna lutar sig mot. Protesten godkänndes inte och därmed är racet godkänt.

    Att sedan försöka protestera än gång till, denna gång till SVF, som mig veterligen inte har någon från oss seglare oberoende kommité att avgöra knepiga regeltolkninger, framstår för mig som ganska osportsligt. Även om alla 34 deltagare, inklusive mig, Conny och Jimmy (topp tre) skulle tycka att det var bättre om de internationella klassmästerskapsreglerna var inskrivna i seglingsföreskrifterna vore det fel att ändra på tävlingens status i efterhand. Jag och flera andra läste seglingsföreskrifterna och seglade enligt dessa. Dvs skulle någon hinna runt banan på 60 minuter och tävlingsledningen inte valde att blåsa av (tävlingsledningen har rätt att fatta dylika beslut både enligt seglingsföreskrifter, kappseglingsregler och våra klassregler) så skulle racet vara godkänt. Det vore därmed mycket olämpligt att ändra på dessa seglingars förutsättninger i efterhand då en resultatlista är fastställd.

    Men återigen: Jag håller med dig Mats. Vi borde lägga ner mer kraft på att inte hålla på att ändra regler mitt under säsongen. Men jag kan inte komma ifrån att lägga ansvaret på oss själva och vårt förbund. Om en arrangör skriver seglingsföreskrifter som vi inte gillar – då ska vi självklart ta upp det omgående. Om en arrangör inte har arrangerat Formula windsurfing tävligar förut ska vi och vårt förbund självklart hjälpa dom på alla vis.

    Allt detta ska vi göra före vi är på vattnet och har kul, inte efteråt!

    Nu tycker jag vi låter Jimmy, våran lättvindsstjärna, glädja sig åt en ytterligare spik i svenska kuppen. Låt oss lära oss av våra misstag i stället för att ha ångest över dom, och se till att vi får riktigt roliga race framöver. Vi ses på vattnet!

    Bästa hälsningar,

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2005 vid 07:26 som svar på: Tursegling – utrustningsfråga?

    Fasen vad rätt! Formula funkar till så mycket mer än race. Har själv gjort otroligt trevliga små utflykter dock aldrig med övernattning men det SKA ske framöver.

    Tror nästan vilken bräda som helst duger men det är nog inget fel om den är av lite större sort typ Fanatic, F2 eller liknande. Dessa borde kunna packas lite tyngre än mindre varianter typ SB utan att förlora prestanda. Köper du min F2 får du dessutom två perfekta bananhållare på köpet. Körde med en banan i varje ”turborör” nu på SM och det funkade perfekt. Åt upp första bananen nere vid startbåten efter de bröt sista racet och tog den andra halvvägs in till land – gott!

    Vad gäller segel skulle jag ladda på en 11 eller 11.6. Flera racare (Jimmy, Stefan Voxby mfl) kan till och med plana tidigare med dessa än med 12.5 (dock inte jag) och en stor fördel framför 12.5 är att dom kan hållas i hårdare vindar.

    Lycka till!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    22 augusti, 2005 vid 11:47 som svar på: Klasser i SM Nynäshamn

    SVT kan väl göra vad faasen som helst. Däremot gagnar det knappast sporten att hålla på så här.

    Vore väldigt intressant att veta hur stadgarna ser ut för hur en dylik protest ska se ut och för hur den ska behandlas av vilka.

    Jag tycker det luktar ganska illa att ändra eller försöka ändra förutsättningarna för en tävling i efterhand. Jimmy (som vann) seglade otroligt duktigt och planade runt banan på inom maxtiden (60 minuter enligt seglingsföreskrifterna som alla deltagare fick vid inregistreringen). Ska man nu ta i från honom sin 1:a placering i efterhand?

    Om man anser att det var fel i seglingsföreskrifterna hade man väldigt enkelt kunnat protestera innan seglingarna kom igång, till exempel på det inledande skepparmötet. Vi var 34 deltagare som alla hade fått seglingsföreskrifter men inte en enda protesterade. Alla individuellla deltagare var således med på försutsättningarna, eller i alla fall ansvariga för att tävlingarna genomfördes med seglingsföreskrifterna såsom de var formulerade.

    Att protestera efter att slutresultaten är fastställda är inte direkt schyst, luktar som sagt illa och gagnar defintivt inte sporten.

    Det blir ännu mer konstigt med tanke på att arrangörerna och SVF hade kontakt före tävlingarna och utböt information. Protesten mot det godkända racet blir med andra ord en protest mot SVFs eget arbete. Varken någon representant från SVF eller vi individuella deltagare klagade på seglingsföreskrifterna förrän efter det att Jimmy vunnit det godkända racet.

    Nu får ni kamma er!

    Jesper B

    (som är skitstolt för sin tredjeplats oavsett vad den fullständigt opartiska juryn beslutar i avseede den protest som inkommit om SWT-statusen på helgens tävling)

    PS (ett långt sådant): Något mycket viktigare tycker jag är att lära sig av det inträffade. Som jag ser det så beror det på 1) Dålig kommunikation mellan SVF och arrangörerna och 2) på deltagarnas okunskap om seglingsföreskrifternas status och om sina egna klassregler. Båda dessa punkter kan ganska enkelt åtgärdas inför kommande kappseglingar:

    1) Utforma ett ENKELT och TYDLIGT dokument som arrangörer, i synnerhet nya arrangörer, kan ha som stöd inför både lokala, SWT och SM tävlingar. Vad gäller den lokala nivån ska detta dokumment utgöra rekommendationer och riktlinjer men inte behöva följas slaviskt. Dvs arrangörer av lokala tävlingar som exemplevis mellansvenska kuppen kan vara lite mer slapphänta vad gäller både seglingsföreskrifter, klassregler, vindgränser mm. På SWT- och SM-nivå ska det mer vara ett introduktion och förtydligande av våra klassregler, mästerskapsregler och guidlines. Skulle arrangörerna i helgen haft ett sådant dokument och haft ett ordentligt möte med SVFs RACE-ansvariga (är det håhända Robban?) skulle knappast seglingsförskrifternas maxtid (60 minuter) skiljt sig från klassreglernas mästerskapsregler (40 minuter). Jag hjälper gärna SVFs RACE-ansvarig att ta fram dyligt dokument.

    Vad gäller varje deltagares personliga ansvar att känna till sina egna klassregler och sitt ansvar att ta del av seglingsföreskrifter inför varje tävling kanske vi kunde köra någon slags kurs? Mitt minne av hur det fungerade i andra klasser från min tid som jollekappseglare är att det skiljer sig mycket mellan dessa och oss vindsurfare. Vi har någon slags kultur om att regler inte har så stor betydelse när vi kappseglar. Den som skriker högst tycks kunna få sin vilja igenom. Antingen kan vi använda SVTs fantastiska hemsida och köra kurs på distans eller också träffas vi fysiskt. Här skulle kanske våra klubbar kunna hjälpa till. Flera av de aktiva formulaseglarna är ju också aktiva i andra kappseglingsklasser och har högre kompetens än vi andra. En ypperlig lärare vore Stefan Voxby som ju har digra meriter från riktigt tuffa klasser. Vore skitkul om du kunde köra ett pass Stefan. Annars kanske vi kan få hjälp av seglarförbundet.

    Nu gäller det väl samtidigt att inte krångla till det för mycket. Dylika dokument som stöd för arrangörer och försök att höja nivån hos oss aktiva seglare får inte skrämma bort varken potentiella arrangörer eller formulaseglare. Rätt gjort tror jag det kan bli tvärt om. Erfarna seglare hjälper mindre erfarna. SVF hjälper mindre erfarna arrangörer. Om vi orkar göra något i stil med vad jag föreslår (och gärna hjälper till med) kommer vår klass definitivt bli mer attraktiv för seglare i andra klasser. Som det är nu framstår nog hela vår klass som en genuin KALLE ANKA klass. DS.

  • jesper_b

    Medlem
    17 augusti, 2005 vid 21:33 som svar på: Klasser i SM Nynäshamn

    Toppen med ert engagemang!! Keep it up Peter mfl. Vi får se om jag får tid framöver med att hjälpa till. Vill dock inte göra något halvdant. Det där med att SM bytt datum vette 17. Nynäshamns Segelsällskap har haft samma (nu gällande) datum sedan i våras på sin hemsida. Dock inte SBF…

    Nu ska jag inte vara gnällkärring, jag kan lova att hjälpa till med att dubbelkolla informationen på SBFs hemsida med arrangörerna nästa säsong om det inte finns (mänskliga) resurser till detta i ordinarie SBF.

    Ses på SM!

    /Jesper

    PS: Storsatsning och storsatsning… jag tänkte mer att man kanske kunde vara med på första regattan och kanske till och med ha provseglat grejorna några gånger innan… Något ”Team Sweden” eller liknande låter på tok för seriöst för mig. Men sådant är väl oftast mer ord än verkstad? DS.

  • jesper_b

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 21:07 som svar på: Klasser i SM Nynäshamn

    Egentligen bryr jag mig inte så mycket men är ändå nyfiken och vill veta hur det fungerar. Jag tänker på de som satsar lite mer seriöst, kanske man själv vill göra en ”storsatsning” något år. Då vore det fint att veta svaret på följande frågor:

    När var och hur bestäms vilka regattor som ingår i SWT?

    När var hur bestäms vilka regattor som ingår i Nordic Cup (klantigt att lägga samtidigt som Int. SM)?

    Antar att någon på SBF borde vara lämpad att svara?

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 12:45 som svar på: Gummera mast….

    För sådär 15-20 år sedan då bombeslagen var elakare mot masterna och många masters kvalitet rejält mycket tveksammare var det inte ovanligt att man förstärkte masterna i bomhöjd med några lager glasfiber. Man klippte till en några cm bred remsa som man virade hårt runt masten tillsammans med epoxy eller polyester. Därefter lindade man packteap hårt ovanför glaset för att pressa ut lite av epoxyn/polyestern ur laminatet.

    Idag är väl behovet inte lika stort vad gäller alla master utom på 1) rejäla budgetmaster och 2) racemaster. Inom t ex formula racing använder många Streamlineds frontbommbeslag i aluminium (pga att det är superstyvt) som har en rätt trist tendens att glida ner på masten. Jag har faktiskt funderat lite på att linda några trådar kolfiber precis under bomfästet för att förhindra detta – men vulkteape är kanske en bättre ide. Den går ju att skära bort om man vill ändra bomhöjd eller dylikt.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    15 augusti, 2005 vid 12:32 som svar på: AB+ Shockwave TEST

    Efter ha kört storasystern på 82 liter i både bra och skräp på Maui i vintras och storfetingen på 92 liter i skräp här hemma häromveckan, kan jag bara intyga att även dessa storlekar är kalasbrädor. Riktigt riktigt tighta svängar för storlekarna och en prositivt nervös lätt känsla kännetecknar även dessa shockar!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 15:29 som svar på: Rullsand onsdag morron/fm?

    Det där Billudden får man ta och kolla upp nästa gång. Vi paddlade omkring lite i stöket i Rullsand innan vinden kom tillbaka och det blev väl mer motion än episka rides… Ser fram mot nästa besök! /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 21:03 som svar på: Rullsand onsdag morron/fm?

    Bytte ner mig från 5.9 till 5.3 när det ökade på framåt eftermiddagen. Lite mycket on-shore och stökiga vågor men som sagt riktigt trevlig sommarsegling!

    Definitivt värt färden för mig som inte seglat småbräda sedan mittan av februari (pga bruten fot).

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 17:31 som svar på: Fituna fredag eftermiddag och Nynäshamn på Lördag

    Nynäshamn lördag låter helt rätt. Var ses vi när? /Jesper

  • jesper_b

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 17:24 som svar på: Klasser i SM Nynäshamn

    Hoppas verkligen vi tar oss i kragen och blir fler än de 26 anmälda seglare på vårt SM. Vi brukar ju kunna var 20 seglare på en vanlig mellansvensk kupp så nog borde vi vara långt över 30 på ett SM?

    I synnerhet som detta SM sker i fint sällskap och vi har chansen att visa upp vår dynamiska attraktiva klass för övrig svensk bankappseglingselit borde vi alla vara med på just detta SM. Nynäshamns seglarvatten är ju dessutom grymt fint även för de som föredrar öppet vatten, vågor ström etc. Kom i gen nu alla skåningar, västkustsbor, insjöseglare, norrlänningar mfl! Om nu till och med några vansinnigt trevliga normän orkar ta sig hit ska väl för fasen även alla svenska formulaseglare göra det.

    Utgår från att alla ni som saknas på listan för anmälda anmäler er på studs. Visst kan vi skylla på att det krockar med Danmark varit uselt informarat om av SBF mm men det är ändå upp till oss själva att göra vårt SM till något speciellt. Dala, Rickardson mfl se nu till att anmäla er!

    Vi ses på SM!

    /Jesper B

Sida 80 av 87
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA