jester
Forumsvar skapade
-
Med en duktig pilot, så är det nog inga problem att köra 30+ med en sådan bräda.
-
jester
Medlem8 april, 2008 vid 14:50 som svar på: Skriv på namninsamling mot ett eventuellt förbud mot surfing på RibbanUnderskrivet!
-
Målet för 08 är att vara topp 10 på GP3S vid årets slut. Gissningsvis innebär det ett average på runt 37 knop. Ett displayvärde på 40 knop hade ju inte gjort ont heller… 😀
Skall nog prova att gippa åtminstonne en gång under säsongen.. (nöjd nu, bolibompa?)
-
Finns ju ett par göteborgare som skall över till Haga på speed-eventet.. En latta kan vi nog ta med… 😀
-
Ja, att en dubbelnylon är kallare än enkelnylon är inget jag *tror*, utan det är enkla fysikaliska regler som gäller här. Det går åt energi att torka upp den våta ytan, och energin tas från kroppsvärmen. Prova att bada, och ena gången inte torka dig med handduk, och nästa gång torka dig direkt… Samma princip..
Kör själv med en NP3000 med torrkedja. Och inte fryser jag om kroppen, direkt…
-
TDK;456478 wrote:Seriöst? Hur påverkar det din segling? Seglar du bättre med en kol bom? Blir vinden jämnare? fler seglingsdagar? bättre vågor? Är bara lite fundersam. För jag har haft kol, alu och hybrid (NP alu/kol) Och inte fan seglade jag bättre med en chinook kol bom i nävarna än med en alubom från local sprit. Däremot kan jag lova att jag hängde betydligt mer läpp när jag knäckte min kol bom, jämfört med de gånger jag knäckt någon av mina alubommar. Sen kan jag ju hålla med om allt prat om att kol är styvt och hela den biten. Men tror knappast att det påverkar seglingen för medelsvesson. Men vad vet jag…
//TDK som numera kör en skev north alubom, men hade inte satt fler trick med en x9 i händerna..
Som segelsnurrare kör du antagligen sällan segel över 6 kvadrat, va? Prova segel över 7-8 kvadrat med alu-bom, och testa sedan med en bra kolbom. STOR skillnad. Om du sedan väljer rejs-prylar, så är det så enkelt att en alubom inte håller för dom påfrestningar som det blir.
-
Dom där dräkterna har väl ganska ofta dubbelneopren. Kan ju faktiskt bli kallare, iom att det går åt kroppsvärme o försöka torka utsidan av dräkten. Enkel neopren skall man nog ha som vindsurfare, om man vill vara riktigt varm.
-
Nästan helt komplett fena (minus tuttle-huvudet) ligger på botten i Habo-Ljung. Bara o hämta!
-
Kamaaina: Kolla in Buff. Jag kommer köra med en sådan i år (då ja ginte använder hjälm, såklart. Som bonus funkar den fint som halsduk på vintern, och gött o ha i jackfickan, o ta på sig när det blir kallt regn så här på våren.
-
* Finns det prylar som är enkla att rigga. Typ freerace eller är det OK att köra fullt ut med racesegel? Vill lägga tiden på vattnet och har inte tid att rigga/trimma etc för mycket ?
Jag tycker det är enklare att rigga ett modernt rejs-segel jämfört med vissa free-race segel. Tack vare den breda mastfickan, så är det tokenkelt att föra upp masten i mastfickan, och därefter är det bara att snäppa på cambrarna enligt seglets manual. Har man sedan en vev, så är dom flesta segel tokenkla att veva ner..
En stor lättvindsslalom funkar ju oxå bra, om du nu inte skall tävla. (japp, min är till salu… 😀 OCH det ingår en sjögräsfena…)
-
Linear speed innebär väl att man mäter sträckan över den sträcka som man verkligen har kört. Istället för kortaste vägen mellan en start-punkt och en slutpunkt.
GPSResults kallar detta för Projection:Projection
controls projection of the travelled distance to a straight line instead of using the really travelled
(accumulated) distance for speed computations (with and without linear interpolation).
Projection results in slightly slower speeds because the travelled distance is in general longer
than the projected distance.Interpolation: Hämtade detta från manualen av GPSResults:
Interpolation
With this checkbox the selected track- or time-lengths will be interpolated exactly from the GPSdata,
leading to more accurate and often slightly improved results.
When Interpolation is switched off the track- or time-segments will be added conventionally
until the selected value is reached. For example with the 500m selection the average over at
least 500m will be used (the really travelled distance is displayed as second number in the
Results list).
When Interpolation is switched on, the average speed over the exact track- or time-lengths is
computed by linear interpolation of the first or last trackpoints, depending on which piece was
the slower one. Thus, only as much as necessary of the slower interval is used. In most cases
this leads to slightly better average speeds. Only in cases where e.g. the first and the last
sections were faster then the middle sections, the conventional method gives better, but more
inaccurate averaged results, since then the average of the longer distance is better than the
average of the really wanted distance.Lekte lite med denna inställnig häromdan på min senaste session.
Utan interpolation: 30.468
Med interpolation: 30.471Ingen större skillnad mao. Men eftersom reglerna säger at den inte skall vara på, så tar vi bort det krysset.
-
surfan;455365 wrote:Ja vill minnas att det va en Rocker 380 från 1980 med röda fotstroppar
Jag med! Och ett Gaastra 6.3
-
Speedmanualen är inte uppdaterad, tyvärr. Skicka den binära orginal-filen, annars förlorar vi ju den viktiga doppler-informationen. Men du har väl ett SD-kort i GPSen? Dom filerna har .sbn-filändelse. Enklare än att slanga över via naviLink.
Som kuriosa, så *går* det att skapa gpx-filer i GPSResults, om man nu skulle vilja ha en sådan fil av någon anledning. Bara att gå in på File/Save Trackpoints.., och välja GPX-formatet.
-
Hoppas det löser sig, Anders!