Forumsvar skapade

Sida 251 av 420
  • jester

jester

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 12:45 som svar på: Locosys GT11

Lugn nu… Läs igenom nedanstående först:

GPS-Doppler technique measures speed with an extremely high accuracy. Doppler speeds are usually lower compared to the ”trackpoint” speeds from Gecko or Foretrex. All allowed devices can still be used but potential advantages of using inaccurate GPS units will be leveled out within the ranking. For record attempts only Doppler devices will be allowed. Doppler gives us the opportunity to verify every single trackpoint and speed sample within a run. Our future standard for speed measurement provides higher accuracy than video timing. We are striving towards official recognition of handheld GPS devices, but up till that moment we want to show the world that we are serious about speed measurement accuracy and our own attempts to establish GPS speed records. A tech group within our community is working very hard to help improve the current standard and has done a remarkable job so far. Updates will be released on a regular basis to keep track with the latest knowledge and technology available.

Kolla även vilka coola bitar det finns i GPSen:

• High accuracy GPS-Doppler speed measurement. 5*10 second average speed accurate to within 0.02 knots (95% confidence)
    • 10 second max average speed displayed on screen with support for multiple speed attempts (with firmware 0727a and above)
    • Automatic GPS data identification, including sailor”s name and the serial number of the GPS used
    • Advanced Data Logger functions with ON-FIX and ON-SPEED recording
    • TWO independent data loggers (SD card and Data Logger flash memory) for maximum reliability
    • Support for SD card up to 2GB (small cards work fine and save battery power)
    • Fast GPS data transfer and backup to SD card and external computers
    • Store multiple tracks (surfing days) on the SD card (nice for on holiday).
    • Re-charging capability in a car on a beach.

Kollade readme-filen i senaste firmware-releasen (en sk Trail-release, mao en beta tills dess den känns stabil nog), och det verkar finnas ett stort engagemang hos tillverkaren att tillfredsställa oss speed-surfare, med många uppdaterade versioner på kort tid och då mestadels adderade funktioner(tänk bara att kunna se din bästa 5*10 sec average direkt i display!!!). Jämför med Garmin som inte ens vill tala om hur den räknar ut GPS max…

Tänk dessutom på att själva enheten är billigare än Garmins motsvarande.

Biten med Doppler får någon annan förklara rent tekniskt, men kollade min fil som jag kört med enheten, och där sjönk min average bara en aning. Så det verkar inte krävas något speciellt för att kunna räkna med doppler…

• jester

jester

Medlem
    6 augusti, 2007 vid 11:22 som svar på: Locosys GT11

Frågan är om dom kommer nollställa all ranking då? Typ låta nuvarande ligga i ett arkiv…

• jester

jester

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:01 som svar på: Locosys GT11

Coolt… Men måste man ställa in enheten på något sätt för att den skall använda doppler, eller gör den det automagiskt?

• jester

jester

Medlem
    5 augusti, 2007 vid 18:59 som svar på: ISA updaterar dåligt.

Bringdal är slut. Han kom ju alltid tvåa förr i världen…

• jester

jester

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:59 som svar på: Speedmanual

Japp, det gick utmärkt. Programmet var tom så snällt att den öppnade gps-speedsurfing.com och inloggn ingsssidan där.

• jester

jester

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:53 som svar på: Speedmanual

GPSResults: http://www.gpsresults.com/download_e.html

RealSpeed: http://www.intellimass.com/RealSpeed/Index.htm

Bägge dessa är godkända på GP3S, står ju ganska tydligt på denna sida: http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=software&val=&uid=

Där finns även en funktionsmatris. Intressant nog så skall det gå att ladda upp resultatet direkt til GP3S direkt från GPSResult, så matrisen är inte uppdaterad till 100%. Öhhh… Tror jag är till 99.9% säker på att jag gjorde just detta med en av mina sessioner, men börjar bli gammal o glömsk… 😀

• jester

jester

Medlem
    4 augusti, 2007 vid 08:48 som svar på: Hej då nu drar vi…

@getwet 402759 wrote:

Kan det bero på att han åker på rätt grejer?

Japp, den fenan är bra! Tänk bara om han haft riktiga segel o brädor oxå… 😉

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:41 som svar på: Speedmanual

Skit i GPSar o kör GPSresults eller RealSpeed istället. Då slipper du allt Java-trams!

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 21:39 som svar på: Fenfråga
    NLC;402643 wrote:
    Närå, Gsport SR-6b ska finnas för PowerBox oxå, kolla med SP. Men som jag förstår det så är Freespeed oxå en bra fena för hobbyspeedare.

Stämmer bra. Min 28 var ju en PB

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 16:36 som svar på: Speedmanual

Knatte: Mycket märkligt det där… Har du provat med Alt+o resp Alt+s? Kan ju vara så att genvägarna fortfarande fungerar…

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 12:31 som svar på: Fenfråga

Den ser ganska bra ut, tycker jag. Kanske aningens för tjock, men har inte testat den. TEsa och återkom med rapport, plz! 😀

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 11:23 som svar på: Fenfråga

Har du skaffat riktig mast till seglet ännu? För det är väl Hans jag ”pratar” med, vi träffades ju på Haga förra veckan…

Men för att återknyta till frågan, så skulle ju en G-Sport Sr6b på ca 32cm sitta bra på den brädan. Körde själv en SuperX på 106 liter och 6.2, och körde en likadan fena fast 28 cm, och har fått kämpa lite för att ta dom farterna jag körde med den hårdvaran.

Fenan finns ju dessutom att köpa på Skidsport Bromma. Kommer tydligen en ny variant, hette nåt med S7, den ser bra ut men mer än så vet jag inte.

• jester

jester

Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:40 som svar på: Mera fensnack

Hmmm… Jag är oxå lite tveksamt inställd till fillets, faktiskt. Måste finnas en anledning till att vi inte ser så många på existerande fenor. Iofs har jag nog det på en 51 cm lång weed-fena, men dom är små.

Om ni kikat lite på Formel 1 dom senaste racen, så kan man se att Ferrari, Renault och något team till satt små vingar precis innan cockpit på sina bilar. Faktiskt ser dom ut som en weed-fena. Grejen är att där finns inga fillets på dom. Nu kanske det skiljer på luft o vatten, vad vet jag?

Ferraris småvingar:
    http://www.formula1.com/news/technical/2007/777/437.html

Renaults vingar syns på denna bild:
    http://www.formula1.com/news/technical/2007/775/427.html

• jester

jester

Medlem
    2 augusti, 2007 vid 09:39 som svar på: Locosys GT11

@Oregistrerad 402174 wrote:

Denna låter ju mycket intressant! Måste man ha aquapack eller räcker det med armbandet och lägga gps:en i plastpåse?

Var köper man denna och hur långa leveranstider?

Aqua-pac? Utan tvekan, JA! nr 208-varianten passar bra (lilla 206 är för liten).

Wallén säljer den i Sverige: http://www.wallensports.se/template/main.asp?iNewsID=326&iMenuID=599&iParentMenuID=0

• jester

jester

Medlem
    1 augusti, 2007 vid 17:21 som svar på: Hej då nu drar vi…

Ha det gött, och kör så det ryker!!

Sida 251 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA