Forumsvar skapade

Sida 275 av 420
  • jester

jester

Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:37 som svar på: Namn på spots i GPS-speed….

JAg har precis gjort ett litet test…. Kör du windowsburk fungerar *inte* svenska tecken. Lägger man in sitt spot mha en Mac så fungerar det. Av praktiskta skäl gissar jag att det är lite knöligt att ta bort spots från gps-databasen, så smartast är väl helt enkelt att folk börjar använda dom spots som har korrekt stavning. Exempelvis finns numera Frillesås upplagt för dom som seglar i Landabukten (mao, Torstensvik, Vallersvik och Rågelund).

• jester

jester

Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:33 som svar på: Stäng dörren… (tips för en snigel)

Finns inga ”skall” vad gäller linornas längd. Det där är ju högst personligt! Hänvisar till Faster-DVDn där Dunken o Finian säger mot varandra totalt. Själv kör jag med ganska korta linor (24″), och det funkar bra för mig. Framförallt känns det väldigt bra. På 9.0 kör jag med 26″ iom att bredden på brädan gör att bommen hamnar något högre upp.

• jester

jester

Medlem
    27 mars, 2007 vid 12:30 som svar på: SweSpeed West Cup Våren 2007

Jag har numera förråd i Götet. Men faen vet om Fisken är aktuell… Iaf med småprylar. Borde inte Björlanda funka bra på sydliga vindar? Har tt gött minne därifrån på 90-talet. Fullt drag i NP MKIV 5.5 och Sputnik 265, får en vindby och prylarna bara accellererar iväg. Gick fort som faen! Vill minnas att det var ruggigt platt på den riktningen…. Vad säger Beerlanda locals?

• jester

jester

Medlem
    27 mars, 2007 vid 11:16 som svar på: Mera fensnack

Royn: Till 7.4 fungerar den perfekt för freeride. Till 6.4 hade det varit bra att gå ner på ungefär 34 cm, skulle jag gissa. Har du riktigt platt vatten, och inte har något problem med att ha problem med att höjda så fungerar denna storlek till 7.4:an oxå. Kör själv 35 cm till 7.8, iofs på aningens mindre bräda..

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:31 som svar på: Stäng dörren… (tips för en snigel)

Mer nedhal! 😀

Anvisningarna på seglet behöver inte ens stämma när seglet var nytt. Kör du med rätt mast? Påverkar oxå mängden nedhal som krävs. Hugg valfritt speedfreak du råkar stöta på på stranden. Finns *ingen* som inte skulle ge dig tips om hur du riggat prylarna. Jag lovar! Lär dyka upp en del speedare nere i Skåneland under våren, och om inte annat rekommenderar jag Haga Park Kristi Flygare o Habo 2 veckor senare.

Glöm inte att titta på dom erfarna gubbarna hur dom seglar oxå! JAg lärde mig jättemycket av att se dom stora gubbarna köra förra sommaren! (kan bero på att jag ibland lekte u-båt o hade svårt att ens komma in i banan, och tittade på istället…) Man lär sig oxå mycket att segla med en snabb gubbe (tack, surfan!).

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:25 som svar på: Mera fensnack

MGS körde 30+ med en 38 fena på en RRD på 125 liter, har för mig han körde runt 6.5-7.0 då. Så jag sällar mig till skaran som rekommenderar fenor på 38-40 cm. Utöver Select så finns ju även G-sports SR6b, även den en mycket treblig fena. Select säljs bla av surfbutiken.nu, medan Surfers Paradise säljer G-sport (hette tidigare Curtis).

För att kommentera mina ”ofattbara” 31 knop, så var förhållandena idealiska för min utrustning i lördags. Ostligt = frånlandsvind = platt vatten. Hade tur och fick ett par långa härliga vindbyar. Dessutom var det väldigt lite vind mellan byarna, vilket innebär ytterligare bättre vattenförhållanden. Sedan är ju faktiskt utrustningen exakt samma som dom använder i världscupen i slalom42. (kanske inte fenan, men nästan iaf). Dessutom är min matchvikt för tillfället nästan 110 kg. Vet att lite lättare gubbar hade pansardrag med 7.8:or ett par km från stället jag körde på. Hur som haver så hade jag j-vligt kul iaf… 😀 Allting bara satt där det skulle. Dom här brädorna och riggarna jag använder är hur lättkörda som helst. Bra skit, helt enkelt!!

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 20:12 som svar på: SweSpeed West Cup Våren 2007

Fagervik, Stråvalla Strand och Sallebacka är alla bra ställen faktiskt. Ligger bara ett par km ifrån varandra, och hanterar nästan alla tänkbara vindriktningar. Detta mycket tack vare Vendelsö som ligger o täcker för dom dära hemska vågorna.

Jag, MGS och Surfan räknar dom där ställena + Vallersvik/Rågelund som våra hemmaspot. Hoppas vi syns därute!

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 12:13 som svar på: Mera fensnack

hela poängen med tuttle mm. försvinner ju när man måste hålla på att fylla ut med boxen så att fenan ska passa

Jag har som tur är tvärtom problem med att jag måste slipa ner mina fenor för att passa i boxen. Känns aningens lättare än att lägga till material. Hade ju naturligtvis varit ännu bättre om skiten passat direkt…

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 09:06 som svar på: Mera fensnack

@HOT 372362 wrote:

Det är just vad proffsen har både i luft och vatten. Och dit kan väl knappast räknas de få som utvecklar vindsurfutrustning idag. (För lite resurser etc)

Mjo, men ta inte illa upp nu, men… Boogie, Mal Wright o dom. Om du kan konstruera sånt här, varför skulle inte dom kunna göra det själv??

• jester

jester

Medlem
    26 mars, 2007 vid 07:09 som svar på: Mera fensnack

Frågan jag ställer mig är följande: Om det nu är så solklart att man skall ha en tjock klump mot brädan… Varför har inte proffsen detta då? Okunnighet? praktiska bitar?

• jester

jester

Medlem
    24 mars, 2007 vid 21:57 som svar på: Skaderisken vid speed

Minst 2-3 knop skulle jag vilja säga faktiskt. Fenan är defnitivt grymt viktig för att åka fort. Framförallt bör du har en mindre fena än 34 cm. Körde själv en G-Sport SR6b på 28 cm till en liknande bärda (JP SuperX 105 och NP RS4 6.2), och den har jag faktiskt kvar ett par personliga rekord med…

Naturligtvis tappar man användarvänlighet och höjdtagningsförmåga, men är man ute efter speed så är det smällar man får ta…

• jester

jester

Medlem
    24 mars, 2007 vid 16:57 som svar på: Skaderisken vid speed

Tycker du har tänkt rätt med din skyddsutrustning, kör samma upplägg själv. Att köra utan hängseletampar kan kännas tryggare, men iom att du tappar kraft ner i mastfoten då så får du en oroligare färd, och därmed ökad risk att brädan näbbar.

Du behöver ju inte köra 130 grader djupa slörar direkt, utan jobba upp självförtroendet efter hand. Att köra på ett ställe som är lätta att speeda på underlättar ju definitivt oxå!

Lycka till, och välkommen i speedträsket!

• jester

jester

Medlem
    24 mars, 2007 vid 16:53 som svar på: jester snabb som få!!!!

Hehe.. Är kvar nere hos mor o far, så jag har inte kunnat tanka ur datan ännu. Men det var skönt att få igång säsongen igen. Det är fantastiskt hur så stor utrustning kan kännas så liten när man väl kommit upp i planing. Fenan var dessutom 49 cm lång… 😉

Kan dessutom tillägga att vädret var kanonfint. 17 grader varmt i skuggan, strålande sol och byar på 8-9 m/s rak frånlandsvind. Lite byigt mao… 😀

• jester

jester

Medlem
    24 mars, 2007 vid 08:25 som svar på: dagens bild

Faster har knäckt till rygg o axlar förut, ja… Men det han säger är egentligen inte fel. Åker man o tänker på hur ont ett kastfall skulle vara så påverkar det hastigheten negativt. Jag själv är lite feg, och det förklarar varför jag inte är så hysteriskt snabb.

• jester

jester

Medlem
    23 mars, 2007 vid 21:07 som svar på: Stadium XXL
    jOHNjRAMBO;371936 wrote:
    nyss hemkommen därifrån, blev ett par surfpjuks för 299..en av de få grejer som var prisvärda..även på gurilla brädorna var det ett schysst pris på tycker jag..men annars var det fan inte mycket att hurra för, 200st hängseletampar, o bara i strl 24..i

Perfekt… Den size jag använder… 😀

Får ta mig ut o kika när den värsta hypen lagt sig. Hur såg det ut utöver surf-biten? Var det övriga något att ha? Säljer dom tält? Baehöver ett bra inför surfsäsongen. Här skall tältas…

Sida 275 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA