jps
Forumsvar skapade
-
@40knots 413173 wrote:
Så här ser det ut:
http://sports.topeverything.com/default.aspx?p=showprivatecontent&ID=C0D851A0Är det där hela skärmen eller har du klippt bilden lite? Ser inte så bra ut som sagt var.
Att själva strecken som visar vart man åkt ser så konstigt ut beror nog bara på att du varit på många olika ställen med GPSen på så att skalan blir lite underlig.
-
@Diil 413224 wrote:
En fiffig bieffekt som jag själv nyttjat flera gånger då det blåst för mycket för att slöra ner i vind.
Med flit eller av andra intressanta orsaker? 😉
(För egen del så använder jag också denna metod med stor framgång…)
-
Det går att splitta en fil i flera och spara dem separat.
Fins förklarat tex här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51435&highlight=split
-
Bra inlägg!
Jag har också följt denna tråd med visst intresse. Oavsett vem som har rätt och fel borde ju slutsatsen vara att ingen vill bli påkörd. Ingen vill köra på någon heller. Alla vill ha roligt på och under vattnet.
Dvs dykarna får bli lite tydligare med vad de håller på med och se till att nå ytan så nära flaggan ( eller dunken 😉 ) som möjligt. Surfarna får sakta in och hålla undan så bra det går. Om det vore en sten eller ett grund istf. en flagga visst tusan skulle ni väl kunna sakta in då?
Mer kommunikation och mindre irritation.
-
Tack för analysen! Den stämmer rätt väl med mina funderingar.
Nu har jag skaffat en lite vassare mast till 6.2an. Det kanske gör underverk…
Annars är det nogsom du säger att den bästa lösningen är att offra 5.3an till förmån för ett mindre kraftfullt segel även om det smärtar lite. Min 5.3a och 6.2a har nog som du säger rätt lika vindregister med skillnaden att 5.3an är lite mer lätthanterlig och 6.2an kanske har lite mer top-end fart.
-
Smart!
Blir det inga problem med att hållbarhet pga hävarmen i förlängningen?
-
Beror lite på mängd tillbehör (fenor, fötter etc) men runt 1500:- för rubbet verkar väl ganska rimligt tycker jag också.
Antikvärde tvivlar jag starkt på…
-
@sode 411269 wrote:
Just det, var mäts bommåttet, och i detta fall inte på seglet utan på bommen? Från mastens framkant till bakbeslagets insida (dvs det totala ”inre” måttet på bommen, som kan nyttjas av mast+segel…)? Eller är det mastens baksida eller nåt?
Från mastens framkant till bakbeslagets insida borde det väl vara precis som du säger. Åtminstone är det det jag fått lära mig.
-
Orkade inte ta bilen utan körde hemmaspotten (Solviksbadet).
Vind ca 5-6 till 12 i byarna. Skapligt jämn vind för att vara på detta ställe 😉
Körde 7.0 vilket funkade bra utom i byarna då det lätt skulle gått med ett 1-1,5 kvm mindre.
Spännande monster spinouts när fenan inte orkade hålla emot 🙂 (eller tappade greppet i choppet eller vad det nu berodde på)
Hur tusan får man den att greppa igen när den väl släppt???
-
Astron borde du ju kunna köra i princip utan vind och ändå ta dig fram hjälpligt även om den kanske med 6.5an behöver minst 6-7 M/S för att ge rolig segling.
Går du ned på en 95liters med din vikt så tror jag att du kan ge upp all segling till det blåser minst 8-10 eller så. Kanske någon som är van att segla sjunkande saker kan ge en mer exakt uppskattning.
-
@dr Masse 285551 wrote:
6.9 till 5.8 ser jag som helt problemfritt. 6.7 till 5.7 funkar alldeles utmärkt för mig, jag skulle faktiskt inte tveka att köra typ 7.0 till 5.7 (beroende på segelmodeller).
Inte för att det är vinter ännu men jag plockar upp denna gamla godingtråden i alla fall.
Kör just nu 7,0 – 6.2 – 5.3 osv
7.0 North Natural
6.2 NP Raf Jet
5.3 North Volcano
Nu till frågan/funderingen. Jag har länge tyckt att NPt är rätt kraftlöst och Volcanon har väldigt bra drag för sin storlek. Dvs glappet mellan dem är mindre än vad storleken anger. Nu när jag skaffat 7.0an känns den möjlig att hålla rätt länge också.
7.0 borde funka upp mot minst 7,8,9 m/s
5.3an brukar kunna funka från ca 8a kanske tom mindre.
Mellan dessa ska 6.2an klämmas in. Det seglet börjar kännas lite överflödigt. Samtidig ser hoppet 7.0 – 5.3 väääldigt stort ut på papperet.
Vad tycker den samlade expertisen? Behåll? Gör av med? Köpa något nytt?
(100 liter crossover, 65 kilo lätt seglare allmän freeride med lite speedtendenser)
-
Kan nog vara ett bra tips.
Det blir inte så många kastfall för min del längre men om de kommer så är det alltid precis då bakre foten ska in i stroppen och farten är lite för hög alt. kraften lite för stor.
Bra tips för att helt undvika detta mottages tacksamt.
-
Kul jämförelse i alla fall.
Om jag själv jämför min nya AB+ Crossover 100 liters 65 cm bred och min gamla Gecko 278 105 liter 58 cm bred så känns Geckon väl så snabb, tyngre och rejält besvärligare att gippa. Detta med likvärdiga fenor.
Bägge är dock lika roliga att segla 🙂
-
Vanlig tejp tex packtejp borde väl funka.
-
Den där brädan ser riktigt fin ut!
