Forumsvar skapade

Sida 138 av 321
  • lars_k

Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:46 som svar på: Vinkelmätaren på Onsala

Bra det. Saknade den imorse!

• lars_k

Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:27 som svar på: Hu komma i bakre fotstropp ?

Hellre sära som John-Wayne än knipa ihop som Lanefält.
    Missade du Åsa idag Ola? Var rätt hyffsat! 😉

• lars_k

Medlem
    28 augusti, 2006 vid 10:33 som svar på: Hu komma i bakre fotstropp ?

Jag kör alltid bakstroppen i först. Men jag har långa ben så jag kan stå riktigt brett och lägga all vikt på framfoten framme vid mastfoten innan planing eller på väg ut genom stora bryt. Bakfoten i ger stor säkerhet på väg ut genom vågor. Tycker jag! 😉

• lars_k

Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:14 som svar på: Goya 2007

Aha. Lätta är dom iaf.
    Men kan man kalla vad som helst custom? Kan inte EU gå in och peka som de gjorde med gurkorna?

• lars_k

Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:07 som svar på: Goya 2007

Är custom wave ”riktig” custom? Quatro handbyggt eller?

• lars_k

Medlem
    26 augusti, 2006 vid 16:39 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    JoMenSåAtt wrote:
    Lars_K wrote:
    Jämför om jag matar ett hagelskott i röven på dej, då ska du få känna på yttryck och en reaktionskraft som gör att du studsar framåt nån meter!

Om du räknar på detta med en hagelsvärm mot en stackars runpa så kommer du att märka att den utsatta rumpan inte kommer att förflyttas några meter. Troligen inte många cm heller. Det är aldeles för liten kraft som träffar en för att förflytta en människokropp.

Bara en liten parantes.

Jo, det har du nog rätt i. Beror iofs på hur stor och tung aktuell rumpa är. Men kraften bör ju vara av samma dignitet som rekylen i bössan, vilket bara brukar ge ett kraftigt tryck mot skuldran. Som man inte direkt studsar bakåt av… Fel av mej! 😉

• lars_k

Medlem
    25 augusti, 2006 vid 17:41 som svar på: Nytt segel på befintlig mast/bom ?

Jag är lite dålig på stora brädor, men RRD ligger säkert inte helt fel i sina rekommendationer för brädan. Men du kan säkert tänja på segelspannet ner till 6.0 och något mindre. Helst då i kombination med en mindre fena om du ska kunna kontrollera och ha kul på brädan i full planing. Men stor och studsig kan ju ändå brädan bli med mkt vind och mer chopp/vågor. 7.0-6.0 blir lite tätt. Men moderna segel har hyffsad trim-range, säg att du kör 7.0 mellan 6-8 m/s och 6.0 mellan 8-12 m/s (lite beroende på din vikt och teknik). Då täcker du in rätt mkt svenska normal-förhållanden.

• lars_k

Medlem
    25 augusti, 2006 vid 16:21 som svar på: Nytt segel på befintlig mast/bom ?

Generellt sett blir det lätt lite styvt att köra för lång mast och använda variotopp. Seglet släpper byarna sämre, blir tyngre att hålla. Beror på vilken segel/mast-kombination också.
    Kan du inte ta 6.0 – seglet istället? 7.0-6.0 är ett hyffsat OK steg ner. Beror på vilka övriga segel du har också iofs.

• lars_k

Medlem
    25 augusti, 2006 vid 05:10 som svar på: 18m/s på torsdag, 12 på tisdag

Jaha. Den prognosen försvann ju rätt snabbt… 😛
    Men nåt är på gång nästa vecka. Kanske.

• lars_k

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 13:10 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

Har ni ens tvål i Ghettot?

• lars_k

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 06:40 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..
    Svenne wrote:
    It is the same answer, both laws apply. Both are 100% correct explanations of the motion of the ball, and so are the laws of Bernoulli and Newton for lift of a wing.[/I]

Svenne. Det är detta jag menar! Både Bernouilli och Newtons lagar kan användas för vingen. Jag tycker bara Newton känns oerhört mer intuitivt! 🙂

• lars_k

Medlem
    24 augusti, 2006 vid 05:19 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

Precis Rasmus! Som nån uttrykte, att det skulle bildas ett ”sug” på läsidan av seglet som skapar kraften, är helt fel. ”Sug”, eller ”undertryck” existerar inte! Däremot tryckskillnader mellan lovart och läsidan på seglet.
    Allt tryck beror på atomer eller molekyler som kommer farande och bombarderar en yta, och ger en resulterande kraft vinkelrätt mot ytan. Jämför om jag matar ett hagelskott i röven på dej, då ska du få känna på yttryck och en reaktionskraft som gör att du studsar framåt nån meter!
    Om något samtidigt suger på andra sidan handlar det om helt andra grejjer!
    Luftmolekylbombardemanget är helt enkelt mer intensivt på lovartsidan än på läsidan av seglet och en tryckskillnad uppstår – och en resulterande kraft som seglet genererar.
    Sen kan man uttrycka samband mellan statiskt och dynamiskt tryck matematiskt (Bernoullis ekvation, som såklart gäller!), men i grund och botten handlar allting om en hagelsvärm som träffar en yta! 😉

• lars_k

Medlem
    23 augusti, 2006 vid 19:50 som svar på: NP X6 bom eller Local Spirits Kol/Alu bom?
    Viccone wrote:
    Bommen har fått smaka på en del, pozo on the rocks.

Detta är ju kolbommar generellt extremt känsliga för, alltså slag från stenar etc när du lägger riggen på en stenig strand. Inte bara Tecnolimits alltså… 😛

Jag har en Tecnolimits-kolbom (XTR) och är inte orolig att knäcka den så länge jag behandlar den med respekt. Knappast en skitbom, om du frågar mej…snarare tvärtom! 😉

• lars_k

Medlem
    23 augusti, 2006 vid 15:24 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

OK. Kanske uttryckte mej slarvigt…
    Luft-avlänkningen ger framdrivningen. Fenan ger färdriktningen. 🙂

• lars_k

Medlem
    23 augusti, 2006 vid 14:58 som svar på: Det är omöjligt att segla mot vinden..

Relativt den omgivande luften sjunker segelflygplanet hela tiden. Sen utnyttjas ju förstås gärna vertikala luftflöden, som termikblåsor, hangvindar etc för att vinna höjd. Ett segelflygplan kan vara i luften timtals och tillryggalägga långa sträckor genom att utnyttja termik.
    Och riggens framdrivande kraft är större än dess luftmotstånd. Totalt sett driver ju riggen surfarn framåt, med ”sidstöd” av fenan.

Sida 138 av 321
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA